Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel vakantiefietsers zijn er? - Forum Wereldfietser

Hoeveel vakantiefietsers zijn er?

Hallo allemaal,

Weet iemand of er statistieken zijn over het aantal vakantiefietsers in Europa? Na een gesprek met een vriend van me kwamen we tot de conclusie dat dit eigenlijk niet bekend is (bij ons). Mogelijk zijn er statistieken bekend van vakantiefietsers in Europa? Zelf kwam ik in Frankrijk en Spanje veel Nederlanders en Duitsers tegen, maar hoeveel Nederlanders er nu jaarlijks naar het zuiden fietsen? Of naar het Oosten?
Wie helpt me op weg? :D
Alvast dank!
Wouter1 schreef: Weet iemand of er statistieken zijn over het aantal vakantiefietsers in Europa?
Goeie vraag; ik zou het niet weten, misschien informeren bij het Landelijk Fietsplatform ?
Hmmm, wat is een vakantiefietser? Iemand die een weekend weg is in een Europees land? Of moet men minimaal een bepaald aantal dagen onderweg zijn?

Ik denkdat het aantal erg moeilijk te achterhalen is. Het aantal leden van de Wereldfietser of de Europafietser is niet maatgevend. Veel hiervan fietsen niet. Daarnaast kom ik vaak fietsers tegen die wel onderweg zijn, maar nog nooit hebben gehoord van een of beide organisaties.

Uit nieuwsgrierigheid: Waarom wil je dit weten?
De eerste vraag die m.i. beantwoord moet worden is: "Wat/wie valt er onder de definitie vakantiefietser? Want daar wordt heel verschillend over gedacht.
HansvanderVeeke schreef:Hmmm, wat is een vakantiefietser? Iemand die een weekend weg is in een Europees land? Of moet men minimaal een bepaald aantal dagen onderweg zijn?
Ik zou eerder zeggen: 'n vakantiefietser is iemand die met bagage onderweg is.
Dan sluit je alle rondjesfietsers-vanaf-campings direct uit :wink:
Michael W schreef:Ik zou eerder zeggen: 'n vakantiefietser is iemand die met bagage onderweg is.
Afbeelding
Zoals deze? :wink:
sonali schreef: Zoals deze? :wink:
Da's ook bagage ja, maar geen vakantiebagage 8)
In een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Gazelle komt naar voren dat 18% van de Nederlanders op fietsvakantie gaat. Dat is een meerdaagse vakantie met overnachting met al belangrijkste doel "fietsen".
Belangrijkse deel bestaat uit binnenlandse vakanties en vaak voor slechts een paar dagen.

Naar buitenlandse bestemmingen valt moeilijk te meten, want ANVR en CBS registeren het vervoermiddel waarmee men naar vakantiebestemming gaat.
Gaat iemand met z'n fiets in een vliegtuig naar Spanje om te fietsen, dan wordt dit geregistreerd als "vliegvakantie".
Ga iemand op weg met de fietsen achterop de auto dan is dit een "autovakantie".
Cycletours moet het aantal passagiers in hun fietsbussen registreren als "touringcarvakanties".
bert sitters schreef:In een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Gazelle komt naar voren dat 18% van de Nederlanders op fietsvakantie gaat. Dat is een meerdaagse vakantie met overnachting met al belangrijkste doel "fietsen".
Belangrijkse deel bestaat uit binnenlandse vakanties en vaak voor slechts een paar dagen.
18% ? --> Verbazingwekkend zeg, ik kan het bijna niet geloven. Als ik nu op mijn werk rondkijk over de afdeling met zo'n 30 man zijn er 2 fervente fietsers waaronder ikzelf. Mijn fietsvakanties moeten dan ook nog geduid worden als vliegvakanties of autovakanties en die tellen zelfs niet mee.
bert sitters schreef:In een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Gazelle komt naar voren dat 18% van de Nederlanders op fietsvakantie gaat. Dat is een meerdaagse vakantie met overnachting met al belangrijkste doel "fietsen".
Drie miljoen mensen op fietsvakantie/weekend? Ik denk dat de formulering bij het percentage wat genuanceerder kan.
Wellicht zuigelingen en bejaarden niet meegeteld; wellicht alleen fietsbezitters; wellicht alleen gazellebeziters; wellicht is 18% "al eens" op fietsvakantie geweest; wellicht tellen mensen die vaker gaan dubbel?
Als 18% op fietsvakantie zou gaan zou 1 op de 6 Nederlanders in een overnachtingsaccommodatie voor toeristen een fietser zijn: campings, b&b's en hotels, over de hele wereld geteld, dus ook de massa's hollanderhotels in Spanje en in toeristensteden etc.
Lijkt me absurd, want zelfs tijdens een Werelfietserweekend, zo'n beetje de grootste concentratie fietsers haalbaar zal op de camping Harskamperdennen de verhouding nauwelijks 1:6 halen!
Leon
Bob ten Have schreef:18% ? --> Verbazingwekkend zeg, ik kan het bijna niet geloven.
Is ook een niet geheel onafhankelijk onderzoek...
Ik ben van mening dat dat wel aan de erg hoge kant is.
bert sitters schreef:In een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Gazelle komt naar voren dat 18% van de Nederlanders op fietsvakantie gaat. Dat is een meerdaagse vakantie met overnachting met al belangrijkste doel "fietsen".
Belangrijkse deel bestaat uit binnenlandse vakanties en vaak voor slechts een paar dagen.

Naar buitenlandse bestemmingen valt moeilijk te meten, want ANVR en CBS registeren het vervoermiddel waarmee men naar vakantiebestemming gaat.
Gaat iemand met z'n fiets in een vliegtuig naar Spanje om te fietsen, dan wordt dit geregistreerd als "vliegvakantie".
Ga iemand op weg met de fietsen achterop de auto dan is dit een "autovakantie".
Cycletours moet het aantal passagiers in hun fietsbussen registreren als "touringcarvakanties".
Je gaat 1 keer per jaar met de caravan op een weekend naar een camping. De fietsen op de dissel. Beide dagen maak je een fietstocht. Nu val je onder de definitie en maak je deel uit van de 18%. Op deze manier geloof ik het wel.

Op basis van eigen waarneming schat ik dat zo 50 tot 200 fietsers elk jaar door de Stan-landen naar China fietsen. Schatting is gebaseerd op het netwerkje wat je opbouwt als je daar fietst.
Bijna niemand gaat op fietsvakantie. Misschien 0,18 % van de vakantiegangers, zeker geen 18%. En dan heb ik het over de mensen die ooit wel eens op fietsvakantie zijn geweest... Dit is wel nattevingerwerk, gebaseerd op extrapolatie van eigen waarnemingen. 8)
Dat 18% van de vakantiegangers een fiets meeneemt (namelijk in of op de auto of caravan) zou kunnen. Maar dan ben je natuurlijk niet op fietsvakantie.
Ik vind die 18% ook wat hoog. Het kan zijn dat mijn omgeving niet representatief is, maar in die omgeving (werk en dorp) ken ik best wel veel mensen en de meeste kijken me glazig aan als ik vertel dat wij in de vakantie 2000 km fietsen. Als ik even snel tel dan ken ik in het dorp (1500 inwoners, maar veel bejaarden) twee stellen die op fietsvakantie gaan en op mijn werk een stuk of 4 collega's.

Dus ik denk dat ze een komma vergeten zijn en dat het 1,8% moet zijn :wink:
Ik denk dat je met verkoopcijfers van achtertassen van Ortlieb, Vaude plus Agu van de afgelopen 10 jaar een betere schatting zou kunnen maken. Het criterium van fietsen met overnachtingsbagage is statistisch immers sterk verbonden met het bezit van achtertassen. Vervolgens maak je een schatting welk percentage van de overnachtingsfietsers met een van die drie merken fietst (1) en van het percentage van de mensen die hun tassen (van 1 à 10 jaar oud) dit jaar op de zolder ongebruikt laten verstoffen. (2)
1 schat ik op 40%.
2 schat ik op 85%
Dus als die merken jaarlijks samen 20.000 sets achtertasen verkopen dan zijn er 200.000 in omloop. Samen met ander merken zijn er 500.000 sets in omloop. Daarvan worden er dan 75.000 dit jaar gebruikt voor een overnachtingstocht.
Opgepast: cijfers gebaseerd op een pure gok!
Wie heeft echte cijfers?
Leon
Als je al die bezoekers van de komende Fiets en Wandelbeurs mee rekent, deelt door de helft en vermenigvuldigt met al die generaties die via wereld- of vakantiefietsers nog geboren gaat worden, kom je al gauw tot een miljoen??? Eh Nederlandse vakantiefietsers. Ben blij dat er wat fietsers hier in Nederland plezier hebben.

:D :D
Ergens is het wel grappig dat een Belg hiervoor op de site van het Nederlandse centrum voor statistiek gaat kijken. Anyway, de cijfers:

Vakanties in het binnenland: aantallen x1000
Fietsers 280 1.6 %
Auto 16091 90.9%
Trein 809 4.6%
Bus 105 0.6%
Overig 422 2.4%

Vakanties in het buitenland:
Auto 10262 55.7%
Trein 665 3.6%
Bus 770 4.2%
Vliegt. 6272 34.0%
Overige 462 2.5%

Fietsen vallen onder overige (voor buitenland), verder vermoed ik dat het hoofdzakelijk om boten gaat. Die 18 % is dus een tikkeltje overdreven :-)

@rikkert: als vakantietransportmiddel wordt volgens het centrum voor statistiek het middel bedoelt waarmee de grootste afstand naar de bestemming wordt afgelegd. Een fietsvakantie in thailand is dus inderdaad een vliegvakantie (als je vliegt tenminste). Voor de vakanties in het binnenland stelt dit probleem zich minder, ik vermoed dat de cijfers niet zo erg veel uit elkaar zullen lopen tussen binnen en buitenland.
Ik kan uit de getallen van EnriceV niet halen of dat gaat om hoe je op vakantie gaat of wat je op vakantie doet.

Ik ben meerdere keren op vakantie geweest op een zeilboot/jacht, maar altijd eerst met auto/vliegtuig/trein naar de locatie van de boot gegaan.

En gerelateerd aan vakantiefietser. Ik heb vorig jaar op een vakantie geweest, waar ik (nadat ik op locatie was gekomen met de bus) mezelf verplaatste met de fiets. Mijn bagage werd echter voor een belangrijk deel verplaatst door een busje. Maakt dat mij nu een vakantiefietser of niet?

(ik ga trouwens wel in de toekomst zelf met bagage fietsen, had toen echter nog niet de spullen)
EnriceV schreef:Ergens is het wel grappig dat een Belg hiervoor op de site van het Nederlandse centrum voor statistiek gaat kijken. Anyway, de cijfers:
Erg goed, de Belgen zijn slimmer*. Heb je ook een link zodat we iets meer kunnen lezen?
Dat fietsers onder overig vallen is wel een makke.
Leon
*: deze keer :wink:
Leon schreef:
EnriceV schreef:Ergens is het wel grappig dat een Belg hiervoor op de site van het Nederlandse centrum voor statistiek gaat kijken. Anyway, de cijfers:
Erg goed, de Belgen zijn slimmer*. Heb je ook een link zodat we iets meer kunnen lezen?
Dat fietsers onder overig vallen is wel een makke.
Leon
*: deze keer :wink:
U vraagt, wij draaien: rechtstreekse link

(niet standaard te verkrijgen, wel via de knop selecteer gegevens ;-) )