Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de fiets eilandhoppen in Kroatie - Forum Wereldfietser

Met de fiets eilandhoppen in Kroatie

Ik zou graag komende zomer gaan fietsen in Kroatie. Met name het eilandhoppen trekt me heel erg aan (de eilanden ten westen van Istrië met name). Wie heeft dit al weleens gedaan? Is dit mogelijk zonder reisorganisatie. Hoe kom ik aan de vaartijden van de veerboten? Kortom, ik heb veel vragen, is zou graag in contact komen met iemand die dit al eens gedaan heeft. :?:
Marianne
Marianne Bouwens schreef:Hoe kom ik aan de vaartijden van de veerboten?
* Die staan op het bord op de kade.
* De man/vrouw van de cmaping weet het.
* Kijk op http://www.kroatischverkeersbureau.nl of iets dergelijks.
* Kroatië heeft volgens mij altijd een prachtige stand op de fietsenwandelbeurs (.nl)
Leon
Marianne Bouwens schreef:Hoe kom ik aan de vaartijden van de veerboten? Kortom, ik heb veel vragen, is zou graag in contact komen met iemand die dit al eens gedaan heeft.
De vaartijden zijn niet altijd gunstig en niet altijd is het mogelijk om een fiets mee te nemen. Bij de autoveren is het wel altijd mogelijk. Kijk eens op

http://www.jadrolinija.hr/default.aspx?dpid=1522

en zie ook dit bericht

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... it=kroatie

zie voor het verslag
http://luddo.freehostia.com/Balkan/Balkan2010.htm

Uiteindelijk hebben we maar beperkt gebruik gemaakt van de boten (Pag/Peljesac). We zijn wel andere fietsers tegen gekomen die veel eiland hebben gehopt.
Marianne, ten westen van Istrië ligt Italië, ik denk dat je Krk, Rab, Losinj (klein en groot) en Cres bedoeld (er zijn nog duizenden andere eilanden niet allemaal per veerboot te bereiken). Islandhoppen is mogelijk al is het wel een heel gegoogel om wijs te worden uit de tijden van de veerboten. Vaak in het voorseizoen slechts enkele vaarten per dag wat betekend dat je erg vroeg op moet. Alleen op de veerboten waar auto's op mee kunnen nemen ze fietsen mee. In het hoogseizoen varen de veerboten vaker, fietsen kunnen meestal wel mee terwijl auto's moeten wachten. Sommige eilanden hebben een non-stop of uurs-verbinding naar het vasteland en terug (trajekt), ook deze zijn seizoensgebonden.
Zelfs met een gedegen voorbereiding loop je onderweg tegen nieuwe uitdagingen aan waardoor het soms nodig is dezelfe weg terug te nemen als die je gekomen bent. De laatste keer dat ik het gedaan heb is alweer 10 jaar geleden en eea zal inmiddels al weer anders zijn.
In het hoogseizoen varen de veerboten vaker, fietsen kunnen meestal wel mee.
Nog iets waar je rekening mee moet houden is dat de weg vaak een flink stuk hoger ligt dan waar de veerboot aanmeert en je dus wel een beetje klimmersbenen nodig hebt om dit te kunnen doen. Of je hier in de zomer wilt zijn weet ik niet, het is er dan erg druk met Italianen, Duitsers, Nederlanders, Oostenrijkers en de Kroaten zelf natuurlijk, nog even afgezien van de temperatuur, die zelfs in het voorseizoen al behoorlijk hoog kan zijn.
Kijk even op de links van Luddo voor de vaartijden en download de kaart van het verkeersburo (die je zelfs kan gebruiken om een redelijk gedetailleerde route op uit te zetten)
In 2003 ben ik over een aantal eilanden gekomen (o.a. Cres, Krk, Rab en Pag). Het was in juli en we hoefden nooit langer dan een uur te wachten. Het zijn wel allemaal autoveren die relatief vaak gaan.

Het is mooi fietsen, maar wel relatief zwaar door de hitte en inderdaad stijl klimmen....

Ik weet niet hoe je heen gaat, maar vanuit Venetie kun je een draagvleugelboot nemen waarop je na enig overleg ook je fiets op mee kunt nemen en je komt dan in Piran uit en zit je aan de westkant van Istrie. Dan doorsteken naar het oosten (en de kust dus laten voor wat het is), dan ben je een beetje gewend aan de temperatuur...
Hallo Marianne,
Heb de afgelopen jaren diverse keren eiland gehopt over de Croatische eilanden. Erg leuk en goed te doen zonder reisorganisatie. Het was echter altijd in het voor seizoen mei/ juni en nog niet zo heet.
Je kan prima bij particulieren slapen (sobe,s). De dienstregeling van de ferries kan je zoals reeds vermeld via Jadrolina opzoeken.
Van eiland naar eiland is niet altijd mogelijk, je zult vaak even terug moeten naar het vaste land. Zowel de kustplaatsen als de plaatjes op de eilanden zijn vaak schilderachtig.
Als je meer wilt weten stuur je maar een PBtje
Dirk
Marianne Bouwens schreef:Is dit mogelijk zonder reisorganisatie.


Alles is mogelijk zonder reisorganisatie Marianne.
Wat zij kunnen regelen kan jij ook :wink:
Veel plezier!
De eilanden ten oosten van Istrie zijn te hoppen. Tussen Istrie en Krk is een ferry. Krk en Losinj zijn onderling met een brug verbonden. Van Krk naar het vasteland ligt ook een brug. Van Krk naar Rab gaat een ferry, maar alleen in de zomer. Pag is volgens mij niet per ferry bereikbaar vanaf de andere eilanden, maar Rab en Pag hebben beide een veerbootverbinding naar het vasteland en daartussen ligt een heel mooi stuk Jadranska Magistrala (maar of dat in de zomer ook leuk is?).
Marianne Bouwens schreef:Kortom, ik heb veel vragen, ik zou graag in contact komen met iemand die dit al eens gedaan heeft. :?:
Ik heb het geprobeerd, maar dat was in oktober. En dan lukt het niet altijd.

Ik ben in 2008 van Zürich naar Dubrovnik gefietst en ik hoopte in Kroatie vooral de eilanden te zien. Ik had tijdens die tocht een routebeschrijving van de Eurovelo 8 met ferry dienstregelingen bij me, die me over de eilanden zou leiden. Maar sommige ferry's stoppen eind september met de zomerdienstregeling en varen vanaf dan minder, of niet. En dan ontkom je er niet aan om over het vasteland te fietsen.

Toen bleek er een zomer- en wintervariant van de Eurovelo 8 te bestaan. De wintervariant gaat over Istrië, Krk en het vasteland. De zomervariant gaat over Istrië, Krk, Losinj, boot naar Zadar en vanaf daar naar alle zuidelijke eilanden tot Dubrovnik. Lijkt me veel mooier.

Ik kan alleen de zomervariant niet meer vinden, en daar hebben meer mensen last van: klik

Mocht je trouwens de hele kroatische kust tot Dubrovnik op je verlanglijst hebben staan, dan zou je eigenlijk nog een paar dagen moeten uittrekken om een stukje Montenegro te doen: Baai van Kotor.
Sorry, maar even een correctie op Elstar, Cres en Losinj zijn al sinds de Romeinen met elkaar door een brug verbonden (hij is nu alleen wat nieuwer) en Krk zit aan het vasteland vast met een brug (met een erg smal fietspad) net als Pag (Dit is zonder fietspad), de beste manier om van Pag naar Rab te gaan is met de veerboot naar het vasteland en dan een paar kilometer flink klimmen, dan de hoofdweg opdraaien die helaas een stuk minder is en dan in Jablanac weer naar beneden. De veerboot tussen Pag en Rab gaat nogal onregelmatig of neemt alleen voetgangers mee (niet eens geprobeerd). Van Lopar op Rab gaat er wel een veerboot naar Krk, of die alweer naar Baska gaat weet ik niet, 2 jaar geleden is daar de veerboot tegen de kade geknalt. en is het dus mogelijk dat je naar Valbiska gaat.

Laat maar horen als je nog wat wilt weten, zo te zien is hier genoeg kennis.
Wie weet of op de ferry van Trogir naar Split of van Slatine naar Split een fiets kan worden meegenomen ?
Ik snap dat je niet over de drukke weg Split in wilt fietsen. Afhankelijk van de periode en de welwillendheid van de veerbaas/kapitein zal het wel of niet mogelijk zijn. Van Ciovo het (schier)eiland bij Trogir zelf is er een veerdienst http://www.buraline.com/. Ook Jadrolinja heeft een op de werkende Kroaat afgestemde dienstregeling. Helaas moet je dan eerst naar een eiland voordat je de volgende dag op de terugweg naar Split kan, dit kost je dan dus wel een extra dag. zie http://www.croatian-adriatic.eu/dalmati ... guide.html Op catamarans kun je het in het algemeen genomen wel vergeten. Wat eventueel een optie is als je met niet al teveel (2) bent is vragen of iemand in de haven je naar Split wil varen, vragen op 1 van de campings bij de receptie of ze iemand weten is een andere optie.
Fietsen over de snelweg is trouwens best een ervaring alleen al omdat het kan.
Afgezien van de Boulevard, het Paleis van Diocletianus en het museum van Mestrovic is Split gewoon een grote stad waar je liever niet komt op de fiets. Trogir is gewoon een erg leuk middeleeuws stadje waar je heerlijk kunt verdwalen.
De lange kustweg naar Split is een ervaring op zich. Op sommige stukken is geen vangrail en het kan er erg druk zijn. Vooral auto's met caravans en boten hebben vaak niet door hoe breed ze zijn.

Op zich kan je elk eiland in een dag doorfietsen. Er is dus keuze genoeg. Neem wel een grote zak geld mee, want het is er behoorlijk prijzig. Hou ook rekening met gigantische hoeveelheden toeristen.
Paul