Additionally, paste this code immediately after the opening tag: R1 vanaf Berlijn door een krasse knar - Forum Wereldfietser

R1 vanaf Berlijn door een krasse knar

Dag medefietsers,
Mijn vader, een krasse knar van 78, wil mogelijk van Berlijn naar Nederland fietsen via de R1.
Hij is een goede fietser op het vlakke (vorig jaar de Rijn afgezakt vanaf Basel), maar hij kan niet goed meer klimmen.
Hebben jullie ervaring of je de steilste stukken zoals de Harz kunt omzeilen met een vlakke omweg en/of de trein?
Mijn vader is al in het bezit van het Bikeline routeboekje.

Alvast bedankt voor het meedenken

Erik
Toevallig hoorde ik van een fietsvriend en z'n vrouw die dat vorig jaar gedaan hebben, geen klimwerk van betekenis.
Laat je vader gewoon gaan, super dat hij dat doet!! :D

Henk

kunst en fietswerk
Het is al even geleden dat wij daar gefiets hebben, maar wat ik heel vervelend vond in de Harz, was dat het klimmen en dalen steeds over steenslag was. Dus niet zo relaxed fietsen. Maar dat kan inmiddels anders zijn natuurlijk!
Ik heb twee jaar geleden een rondje gedaan via de Harz heen en dan terug via Magdenburg en de Elbe stoomafwaarts stuk gevolgd. De Harz heen zou te zwaar kunnen zijn voor iemand van 78. Echter Terugweg allemaal vlak. En dat laatste ging je vraag over.
Goed hoor, zo'n vader
Rob W
erikfiets schreef:Dag medefietsers,
Mijn vader, een krasse knar van 78, wil mogelijk van Berlijn naar Nederland fietsen via de R1.
Hij is een goede fietser op het vlakke (vorig jaar de Rijn afgezakt vanaf Basel), maar hij kan niet goed meer klimmen.
Hebben jullie ervaring of je de steilste stukken zoals de Harz kunt omzeilen met een vlakke omweg en/of de trein?
Mijn vader is al in het bezit van het Bikeline routeboekje.

Alvast bedankt voor het meedenken

Erik
Dat klimwerk in de Harz is makkelijk te omzeilden door net iets noordelijker te rijden. Verder zit in de route weinig klimwerk, dus knarren maar!

Je vader kan zich verlekkeren aan mijn beeldverhaal. Het betreft het tweede verhaal, een herfstreis.

De route munt uit door rustige weggetjes, hoewel hij langs het noordelijk deel an het Ruhrgebiet voert. In 'Oost Duitsland' is het soms echt superstil. Voor mij was dat het hoogtepunt.
Ergens gelezen op de Wereldfietser:-
Alternatief naar Berlijn via Mittelland kanaal en Havel kanaal
Annemieke
annemieke101 schreef:Ergens gelezen op de Wereldfietser:-
Alternatief naar Berlijn via Mittelland kanaal en Havel kanaal
Langs het Elbe-Havel-Kanal kan je niet fietsen, wel langs het Mittellandkanal tot de Elbe; maar dat wordt na 10 km wel erg saai i.m.o. 8)
Dag Erik,

Op die leeftijd hoop ik ook nog zo'n ondernemende krasse knar te zijn :)
Begin mei 2011 heb ik de R1 van Berlijn tot Zwillbrock gefietst. Het is een mooie en rustige route. De kwaliteit van de wegen verschilt nogal.
Het lastigste stuk is de noordrand van het Naturpark Harz, van Ilsenburg tot Langelsheim. Je fietst daar veel door bos. Op zich heerlijk rustig maar wel veel onverharde paden met af en toe korte steile stukjes. Even lopen en duwen zou natuurlijk kunnen. Je kunt daar echter deels een in het Bikeline boekje aangegeven alternatieve route volgen. Van Westerode kun je dan vervolgens zelf een route via Oker en Goslar naar Langelsheim nemen. 't Zal er wel drukker zijn, maar ja........

Jan