Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route des Grandes Alpes, een berg te ver? - Forum Wereldfietser

Route des Grandes Alpes, een berg te ver?

Dit jaar wil ik de bergen in heb ik bedacht.

Met als inspiratie, dankzij onze vimeo group:
http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/28936451

De grote Cols in de Franse Alpen dus.

Wie heeft ervaring met de 5/6 grote cols van Iseran tot col de Vars? Hoe vroeg zijn de passen open?

Links naar reisverslagen en routeplannen zijn welkom!!

Ik wil vroeg gaan, dat wil zegen dat ik in week 25 aan de Col d'Iseran begin, als het weer meezit natuurlijk.
Officieel wordt op sites aangegeven dat ie vanaf week 24 open is maar nu met de vele sneeuw weet ik niet hoe ik dat moet inschatten. Al is het er op dit moment overdag zelfs dooi...

Ik neem een aanloopje vanaf Basel, de Jura door, dan kan ik een beetje warmdraaien.
Roald schreef:Dit jaar wil ik de bergen in heb ik bedacht.

Met als inspiratie, dankzij onze vimeo group:
http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/28936451

De grote Cols in de Franse Alpen dus.

Wie heeft ervaring met de 5/6 grote cols van Iseran tot col de Vars? Hoe vroeg zijn de passen open?
Leuk, doen!

Afgelopen zomer grootste deel van deze route gedaan, ik zou niet eerder gaan dan half juni (dus vanaf week 25 ken net), maar je kan altijd pech hebben: een week nadat ik er was sneeuwde het op de Galibier!

Wij kampeerden niet en hadden dus minimaal bagage. Grofweg twee collen per dag was zo een prettig ritme: lekker wat gedaan tegen het eind van de dag, maar de volgende dag weer fris genoeg voor weer een mooie rit ;)

Sjors
Leuk!!

Wij reden deze route in 2007, zie onze website.
(de foto's ontbreken nog, evenals route-informatie - kan ik je wel toesturen als je wil)

Wij reden de route begin juli, toen geen sneeuw gezien.

De Iseran vond ik echt prachtig! De cormet de Roselend is ook heel mooi, niet zo 'pas-achtig'.

De Col des Aravis en de Col des Saisies vond ik behoorlijk saai, maar als je vanuit het noorden komt is het misschien wel lekker inkomen.

Wij hebben ook de Col de la Bonnette gedaan, heel gaaf maar wellicht te hoog om al open te zijn?

Veel plezier!
Zo rond week 25 zouden die passen wel open moeten zijn hoor.

Col des Saisies (1,633 m): niks aan
Cormet de Roselend: wel mooi
Col de l'Iseran (2,770 m): mooi, vooral van de zuidzijde
Col du Galibier (2,642 m): mooi, maar pas na de Telegraphe
Col d'Izoard (2,361 m): best apart, stikt van de fietsers
Col de Vars (2,111 m): saai
Col de la Cayolle (2,327 m): weet ik niet

Bonette & Vars:
http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 55&lang=en

Saisies & Iseran:
http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 59&lang=en

Alle hoogteprofielen:
http://www.zanibike.net/motore.aspx?lingua=eng&da=lm

Als je veel tijd hebt kun je overwegen om na de Izoard via de Agnel naar Italie te gaan en dan de Sampeyre, de Fauniera en de Lombarda. Dan kun je de Bonette van de zuidzijde nemen: minder steil maar mooiere uitzichten. En daarna nog wat lusjes naar de.... ik dwaal af

Veel voorpret!
Ik heb een deel van die route een paar jaar geleden gedaan, vanaf de Cormet de Roselend tot en met de Vars volgens mij. Leuk restaurantje gerund door een oud koppel bovenop de Vars, daar heb ik nog een geweldige geconfijte eend gegeten voor weinig.

Al met al was het voor mij een leerzame ervaring, ik vond die Alpen namelijk veel te druk... (in augustus).

Groeten,

Maarten
Roald schreef:Dit jaar wil ik de bergen in heb ik bedacht.

Met als inspiratie, dankzij onze vimeo group:
http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/28936451

De grote Cols in de Franse Alpen dus.

Wie heeft ervaring met de 5/6 grote cols van Iseran tot col de Vars? Hoe vroeg zijn de passen open?

Links naar reisverslagen en routeplannen zijn welkom!!

Ik wil vroeg gaan, dat wil zegen dat ik in week 25 aan de Col d'Iseran begin, als het weer meezit natuurlijk.
Officieel wordt op sites aangegeven dat ie vanaf week 24 open is maar nu met de vele sneeuw weet ik niet hoe ik dat moet inschatten. Al is het er op dit moment overdag zelfs dooi...

Ik neem een aanloopje vanaf Basel, de Jura door, dan kan ik een beetje warmdraaien.
Heb je wel eerder in de bergen gefietst? En je hebt toch wel een beetje getraind (ardennen, sauerland, limburg)? fietsen met bagage in het hooggebergte vergt wel een en ander van je motor.
Roald schreef:Officieel wordt op sites aangegeven dat ie vanaf week 24 open is maar nu met de vele sneeuw weet ik niet hoe ik dat moet inschatten.
Ik denk dat de hoeveelheid sneeuw van nu maar een heel zwakke factor is in de datum dat de cols straks open gaan.
Leon
Leon schreef: Roald schreef:
Officieel wordt op sites aangegeven dat ie vanaf week 24 open is maar nu met de vele sneeuw weet ik niet hoe ik dat moet inschatten.
Ik denk dat de hoeveelheid sneeuw van nu maar een heel zwakke factor is in de datum dat de cols straks open gaan.
Leon
Juist, sneeuw die nu ligt zegt niks over de situatie in juni. Een naar koufront kan rond die tijd een col altijd tijdelijk onneembaar maken, maar een koufront duurt gelukkig nooit lang ;)

Ruim van te voren sneeuwhoogtes en weer in de gaten houden en geschikte alternatieven paraat hebben en je hebt een grote kans dat je je fiets niet een dag hoeft te laten staan.

Sjors
Alvast bedankt voor de reacties, ik zal de links nog uitpluizen.

@AB Ja, klimervaring is voldoende aanwezig, en ik plan de route ruim met rustdagen.

Vanaf Barcelonnete wil ik weer schuin omhoog richting Lyon, ik wil vanuit het zuid oosten Lyon inrijden om daar de trein te pakken.

Iemand bekend met Lyon en de wijken in het Z-O? Eventueel een vooordelig pension of camping ten zuid-oosten?
Wij hebben een deel van deze collentocht in oktober 2011 gereden. Met volledige kampeerbepakking (25 kg per fiets) vonden we 1 col per dag goed te doen. Er waren geen campings meer open, dus we hebben veel meer meegesjouwd dan nodig was geweest. Toch hebben we ervan genoten. We hadden geluk met mild ‘indian summer’ weer: klimmen in korte broek, afdalen in dikke windstopper met handschoenen. Geen saaie heiige zomerluchten, maar kraakhelder najaarsweer met weidse vergezichten. Toeristen waren allang vertrokken, dus we hadden de wegen voor onszelf. In de wintersportdorpen was vaak maar één hotel open, vooral om Poolse bouwvakkers te huisvesten die hier in het laagseizoen veel onderhoudswerk verrichten.

Toen we op 9 oktober vertrokken uit Genève, had het gesneeuwd; de hoogste toppen van de Jura zagen wit. De Alpencols waren een paar dagen later al sneeuwvrij. Onze laatste hoge col, de Col d’Allos, vonden we de mooiste. Vlak voor de top was door nachtvorst een schaduwrijk stuk weg bedekt met een spekglad laagje rijp, dat overdag niet meer wegsmolt. De zuidhelling, waar we af moesten dalen, had daar gelukkig geen last van. Een dag later, op 19 oktober, is boven de 1500 meter sneeuw gevallen, maar toen zaten we al veilig in de Provence.
Ook in de Gorge du Verdon was het kraakhelder weer en was het aangenaam stil op de weg. In juli/augustus zou ik deze route niet willen fietsen: het is er dan veel te druk, vaak te heet en minder fotogeniek.

Er rijdt een rechtstreekse TGV met plek voor fietsen (wel reserveren) van Marseille naar Mulhouse. Vanaf Mulhouse rijden lokale treinen in circa 40 minuten naar Basel, waar je de nachttrein richting Amsterdam kunt nemen.

Afbeelding

Afbeelding
Col de la Croix de Fer

Afbeelding
Op weg naar Alpe d'Huez

Afbeelding
Col d'Izoard

Afbeelding
Boven op Col d'Allos

Afbeelding
Afdalen van Col d'Allos
keesswart schreef:

Boven op Col d'Allos

Afbeelding
Afdalen van Col d'Allos
Mooi daar! :) Beetje jammer van al die fietsers :wink: In 1999 hebben wij zo'n beetje dezelfde route gereden.
dank voor de foto's :) een voorproefje

@ keesswart, bedankt voor de treintip, die hou ik in mijn achterhoofd,

voorlopig trientraject Lyon- Dijon-Reims-Chalreville-Mezieres, vandaar weer verder fietsen naar huis want ik woon nog net in NL tegen de Belgische grens.
Evt gaat er een doordeweekse trein met een overstap van Namen naar Turnhout.
Ik heb de route ook een 5-tal jaar geleden gereden in de maand juli; is inderdaad niet te onderschatten qua klimwerk maar ik vond de route te druk qua autoverkeer om het echt gezellig te maken. Ik geef zelf meer de voorkeur aan een doodlopend colletje waar je pakweg 3 auto's per uur zult tegenkomen.

Heb deze in 5 dagen gereden met racefiets en rugzak; moet zeggen dat ik afgezien heb ;-)
Ja dat het afzien wordt, daar ga ik bij voorbaat al vanuit. :D

Ik heb al eens 2000hm op een dag gereden en dat ook nog na een nacht slecht slapen en een temp van rond de 35gr. Dus dit zal iets beter gaan hoop ik :)

Ik plan dan ook wel ruimschoots een dag of wat vrij tussendoor. Want ga met camping uitrusting, het hoeft niet snel want het is lang licht :)

Hopelijk val thet eind juni/begin juli enigzins mee met het verkeer. Ik doe zowiezo geen beklimming in het weekend om zo de grootste drukte te mijden.
Roald schreef: Ja dat het afzien wordt, daar ga ik bij voorbaat al vanuit.

Ik heb al eens 2000hm op een dag gereden en dat ook nog na een nacht slecht slapen en een temp van rond de 35gr. Dus dit zal iets beter gaan hoop ik
Beproefd recept bij dit soort temperaturen: beetje op tijd uit de veren, helft van de hoogtemeters achter de rug ruim voor lunchtijd, vervolgens niet moeite doen snel te foerageren, maar onthaasten in dorpje, kerkje bekijken/bakker overvallen/koffie drinken/over lokaal marktje slenteren en vervolgens tweede stuk laat in de middag en precies rond etenstijd aankomen :D

Niet te lang natafelen, want de volgende ochtend vroeg mag je weer ;)

Sjors
Hmm, zeker vroeg beginnen, ik ga gewoon door, zeker zolang als ik in Spanje op een pas nieuwe weg zit waar ik niks tegenkom :roll: :? :D

En een pauze tegen het einde in een cafeetje met lekkere hartige gebakken worstjes :D
Ik was van plan om van geneve naar de middellandse zee te fietsen maar deze route ziet er ook erg mooi uit.
Ik vond de officiele site voor de route des grandes alps hier:

http://www.grande-traversee-alpes.com/f ... alpes.html

Hier staat ook een google maps kaart met de route erin getekend. :roll:
keesswart schreef:Wij hebben een deel van deze collentocht in oktober 2011 gereden. Met volledige kampeerbepakking (25 kg per fiets) vonden we 1 col per dag goed te doen. Er waren geen campings meer open, dus we hebben veel meer meegesjouwd dan nodig was geweest. Toch hebben we ervan genoten. We hadden geluk met mild ‘indian summer’ weer: klimmen in korte broek, afdalen in dikke windstopper met handschoenen. Geen saaie heiige zomerluchten, maar kraakhelder najaarsweer met weidse vergezichten. Toeristen waren allang vertrokken, dus we hadden de wegen voor onszelf. In de wintersportdorpen was vaak maar één hotel open, vooral om Poolse bouwvakkers te huisvesten die hier in het laagseizoen veel onderhoudswerk verrichten.
Het complete fotoverslag van deze tocht is nu hier te zien.
keesswart schreef:
keesswart schreef:Wij hebben een deel van deze collentocht in oktober 2011 gereden. Met volledige kampeerbepakking (25 kg per fiets) vonden we 1 col per dag goed te doen. Er waren geen campings meer open, dus we hebben veel meer meegesjouwd dan nodig was geweest. Toch hebben we ervan genoten. We hadden geluk met mild ‘indian summer’ weer: klimmen in korte broek, afdalen in dikke windstopper met handschoenen. Geen saaie heiige zomerluchten, maar kraakhelder najaarsweer met weidse vergezichten. Toeristen waren allang vertrokken, dus we hadden de wegen voor onszelf. In de wintersportdorpen was vaak maar één hotel open, vooral om Poolse bouwvakkers te huisvesten die hier in het laagseizoen veel onderhoudswerk verrichten.
Het complete fotoverslag van deze tocht is nu hier te zien.
prachtig mooi, en inderdaad, wat maakt de tijd van het jaar een verschil, duidelijk af te lezen aan je foto's.
keesswart schreef:Het complete fotoverslag van deze tocht is nu hier te zien.
De kans dat ik daar nog eens ga fietsen is ineens een stuk groter geworden! In het thema "het rode fietsertje" vind ik dit een heel goede serie. :D

In de winter ziet de col d'Izoard er weer anders uit: http://www.leonpoels.nl/fietsen/coldizoard.jpg
De foto is al wat oud: ik was de eerste die dit millennium op die col stond, getuige het gebrek aan sporen in de sneeuw toen ik er langlaufend en tiefschneeploeterend aankwam.
Leon