Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zweden-Noorwegen - Forum Wereldfietser

Zweden-Noorwegen

Hallo,

ik ben van plan met een oud koersfietsje van Stockholm (Skavsta) naar Oslo (Torp) te rijden via Trondheim.

Is de baan van Stockholm naar Trondheim druk/ mooi?

Andere aanraders voor een fietstocht ts Stockholm en Oslo? Ik ben nl nog nooit naar Skandinavië geweest... :oops:

Filip.

Mooi is het zeker! Of het druk is... Ligt eraan wanneer je er bent. In het hoogseizoen is het redelijk druk (voor Zweedse/Noorse begrippen dan), daar buiten is het een stuk rustiger, maar ook een stuk minder mooi weer over het algemeen.
Voor meer informatie over (reizen in) Zweden, kun je terecht op www.sverigeturism.se. Als je dan in het menu aan de linkerkant op "Turistbyråer" klikt, kan je op de landkaart de regio's van je keuze aanklikken om op de pagina's van de touristinfo van die regio te komen.

Erg veel plezier!

Ah, nog een belangrijk vraagje:

is het nodig een licht te hebben op een koersvelo in Zweden-Noorwegen en is het nodig dat dat steeds brandt?

Bedankt al voor het antwoord...

Hoihoi!

Met de auto is verlichting dag en nacht verplicht, met de fiets niet. Maar als het donker is, is het natuurlijk wel nodig! Ik weet niet wanneer je gaat, maar als je volgend jaar pas gaat en dan in juli, heb je bijna geen verlichting nodig (is daar erg erg erg lang licht dan!), maar als je in augustus gaat (of nu deze vakantie nog dus...), zou ik wel voor verlichting zorgen als je ook 's avonds nog wilt fietsen.

Tip: zorg in ieder geval dat je kleding voor warm, maar ook voor koud weer bij je hebt! Veel plezier alvast!!!

PS. Ik ben van plan volgend jaar in de zomer van Göteborg naar de Noordkaap te fietsen (zie onderdeel "reisgenoten" op dit forum), als je ook zin hebt om mee te gaan...........

Groetjes!
Hallo Filip,

Wat leuk dat je van Stockholm naar Trondheim reist. Ik woon in Karlstad (ten noorden van Zweden's grootste meer) en werd afgelopen woensdag in dezelfde stad aangehouden door een Oostenrijker die me de weg vroeg. Hij was op weg van Trondheim naar Stockholm!

Tips:
Neem een retourtje veerpont vanaf Stockholm binnenstad en bekijk de stad haar archipel.
Bezoek het Carl Larsson museum in Falun. Zowel Carl als zijn vrouw Karin waren kunstenaars en hebben ongeveer honderd jaar geleden hun huis (het museum) tot een kunstwerk gemaakt.

Ik weet niet exact hoe je van plan bent te fietsen, maar fietslichten zijn goed om te hebben in de tunnels in Noorwegen en natuurlijk ook bij slecht weer.

Fiets je in de herfst, dan is Scandinavië een lust voor het oog. De bomen in herfstpracht is fantastisch om te zien.

Een goede reis toegewenst!

Sebastian

Hoi,

Ik ben net terug uit Stockholm, ben vanuit Nederland naartoe gefietst en via een omweg via Oost Duitsland weer terug.

Verlichting overdag is voor fietsen niet verplicht, zou ook een beetje raar en overbodig zijn (al was het alleen al omdat fietsen geen licht hoeven te hebben).

Verstandig is het soms echter wel (en dus handig dat het werkt). Ik heb met stromende regen op 90km/h wegen gereden zonder vluchtstrook, dan is verlichting toch best een noodzakelijk hulpmiddel om zo'n weg te overleven.
Ook in Duitsland heb ik met sterke zon-tegenlicht op soortgelijke wegen gereden, ook nogal eng, gelukkig kon het licht aan zodat de kans dat iemand je niet ziet weer wat kleiner wordt.

De meeste mensen vinden verlichting volstrekt overbodig voor zomervakanties, daar ben ik het dus niet mee eens.

Veel plezier en geluk.
Er zijn ook tunnels in Noorwegen (bijv. http://www.navigo.no/kamera/banehei.jpg )
Dus zelfs in de zomer kan het nuttig zijn om licht te hebben.

Het is al weer zo'n 20 jaar geleden dat ik naar de Noordkaap ben gefietst, maar ik heb nog steeds goede herinneringen aan deze tocht. Vooral Noorwegen is prachtig.

Groetjes, Frank.

Sebastian, ik zal waarschijnlijk passeren op een goeie 100km noordwaarts van Karlstad (gebied Dalarnas). Ik hoop daar te zijn rond fietsdag drie. We (broer en ik) gaan ons wel waat moeten reppen als we ons oorspronkelijk plan willen voltooiien. We hebben nl maar een 11 dagen.
Naar het schijnt zijn de grote meren wel mooi maar het zal dus voor een andere keer zijn...

Nog een vraagje: moeten we voorzorgsmaatregelen nemen voor bvb beren ofzo als we 'wildkamperen' ? Mss een stomme vraag, maar ik dacht dat er toch nog waren...
Waarschijnlijk zullen de dieren waarvan we het meest hinder zullen ondervinden muggen zijn :)
Filiberke schreef:Nog een vraagje: moeten we voorzorgsmaatregelen nemen voor bvb beren ofzo als we 'wildkamperen' ? Mss een stomme vraag, maar ik dacht dat er toch nog waren...
Volgens het Scandinavische Berenonderzoeksprojekt zijn de volgende zes ontmoetingen met beren in het bijzonder gevaarlijk. De lijst is opgesteld in een vallende schaal naar gevaarlijkheid.

Een gewonde beer
Een moeder met jongen
Een beer die zijn vangst verdedigd
Een beer die net aan zijn winterslaap begint/is begonnen.
Een beer die geprovoceerd is door een hond waardoor deze aggresief is geworden

Het eerste dat je kunt doen wanneer je je in een gebied begeeft met beren is dit soort ontmoetingen met beren verhinderen bijvoorbeeld door een belletje o.i.d. aan jezelf/fiets/bagage vast te maken en zodoende jezelf aan te kondigen.

Als je in de situatie bent geraakt dat je tegenover een beer staat is het goed om te weten dat een beer vele malen sneller kan rennen dan een mens, dus probeer NOOIT bij een beer weg te rennen. De snelle bewegingen kunnen de beer bang maken of bij deze het jachtinstinct opwekken zodat de beer je ziet als een prooi en daarom zal deze de achter je aan gaan jagen. Wanneer de beer je als een gevaar ziet, hetgeen het meest gewone is in Scandinavië, moet je nooit proberen om de beer weg te jagen door te schreeuwen of door bedreigende bewegingen te maken. Op die manier bevestig je namelijk tegenover de beer dat je een bedreiging bent waardoor deze een aggressieve reactie zal geven. De Scandinavische beer ziet je waarschijnlijk als een bedreiging en wil dat je vertrekt. Daarom moet je je rustig en langzaam verwijderen van de beer. Neem dezelfde weg als waar je vandaan kwam. Als alternatief kun je ook "praten" met de beer zodat deze zowel kan zien als horen dat je daar vandaan vertrekt. Blijf kijken naar de beer zijn reactie. Je moet er zeker van zijn dat je je verwijderd van een mogelijke prooi of berejongen.

Wat te doen als een beer daadwerkelijk aanvalt? Vaak begint de beer met een paar schijnaanvallen voordat deze daadwerkelijk aanvalt. De beer komt dan in hoog tempo op je af om in de laatste seconde af te wijken. Je kunt de beer dan afleiden door dingen die je bij je draagt, zoals kleding van je af te gooien. Behoudt echter je fiets of tas(sen) want deze kunnen dienen als bescherming wanneer de beer tot aanval overgaat. Je kunt, zo mogelijk, ook in een boom klimmen. Wanneer de beer blijft aanvallen en je kunt je niet van de plaats verwijderen dan bestaat ook de mogelijkheid om "dood te spelen". Lig op de grond in de feutushouding, of plat op je buik met je handen rond je hals. De reden waarom het zich kan belonen dood te spelen is dat de beer je aanvalt omdat je deze hebt bedreigd en door dood te spelen kun je het gevaar voor de beer verminderen en de beer kan ervoor kiezen om je te verlaten.

Nog even ter geruststelling: de laatste keer dat iemand in Zweden werd gedood door een beer was in 1902. Een jager had de beer aangeschoten, maar niet gedood. Het laatste gerapporteerde dodelijke ongeval in Noorwegen was in 1906. In Finland werd in 1998 een hardloper door een beer gedood, toen deze per ongeluk tussen de berejongen en de moeder was beland.

Bron: http://www.bigfour-scandinavia.com