Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Niet met het vliegtuig - Forum Wereldfietser

Niet met het vliegtuig

Als ik aan fietsen denk, dan denk ik aan een gezonde en milieuvriendelijke manier van reizen. Als ik dan op dit forum lees, en ik zie dat heel veel vakantiefietsers het vliegtuig nemen om op hun bestemming te komen, dan zou deze bezigheid ook bijna geschrapt moeten worden uit het lijstje van milieuvriendelijke bezigheden. Maar dat kan toch niet waar zijn?

Vliegen zorgt voor meer uitstoot van broeikasgassen dan al het gemotoriseerde verkeer op de weg! Nou gebruik ik die auto ook wel eens, maar alleen wanneer het niet anders kan. Het vliegtuig heb ik zeker niet nodig. Dat is pure luxe. Ik kwalificeer me zelf dan ook niet als wereldfietser, maar als europafietser.

Ik vind dat wij vakantiefietsers hierin een voorbeeld moeten stellen ten op zichte van andere mensen. Ik ben een vakantiefietser, ik heb hart voor het milieu, dus vlieg ik niet.

Het klinkt hard allemaal, maar ik kan het helaas niet anders zeggen. Hopelijk vind ik op dit forum medestanders met de zelfde mening.

Leo van Lierop, Warmenhuizen.

Zoals je merkt Leo, niets menselijk is de wereldfietser vreemd. Ik ben het in principe wel met je eens, alleen heeft iedereen zo zijn eigen redenen om ergens voor of tegen te zijn. Zo stoor ik me meer aan de herrie dan de overige afvalstoffen die vliegtuigen uitbraken. Ik denk niet dat je kunt stellen dat wereldfietsers aan een bepaald profiel voldoen, behalve dan dat ze van fietsen houden (en soms niet eens!). Ik vind het wel leuk als vanzelfsprekendheden ter discussie worden gesteld. Nog zo een: wat heb je als rijke westerling eigenlijk in een straatarm land te zoeken?

in europa zijn zoveel mooie gebieden waar je kunt fietsen, europa bied zoveel verscheidenheid, zoveel uitersten, zoveel verschillende soorten landschappen, zoveel soorten klimaten(en afwisselingen van weertype's in soms één klein land al), zoveel culturen, zoveel volkeren, etc. dat ik niet eens zin heb om met het vliegtuig naar verre oorden te gaan.

Dit scheelt mij heel veel geld, ik vervuil het milieu niet(want Nederland ligt vrij centraal in Europa dus je kan overal heen fietsen) en bespaar me zelf een hoop vlieg-uren, overstappen, bagage kwijt en-of gestolen en andere ongemakken die je vakantie verzieken

Het is echter wel zo dat ik op de lagere school al leerde rekenen etc zodat ik werd klaargestoomd voor de westerse maatschappij waarin zo'n beetje alles draait om geld en macht en waarin je als je wilt overleven soms verplicht moet meedoen aan dingen zoals gebruik van plastic of bijvoorbeeld staal of aluminium waardoor ik dus kan fietsen.

ik wil me dus niet éénzaam terug trekken in het bos om alles te mijden want dat is volgens mij de enigste optie als je het milieu daadwerkelijk wil sparen.

we doen allemaal op de één of andere manier mee aan vervuiling, ik zelf probeer wel zoveel mogelijk rekening te houden met de natuur en het mileu.

ik doe m'n best.....

Hoi leo,

Allereerst: je bent van harte welkom met zo'n mening bij onze club.
Maar, een ieder met een andere mening over fietsen en milieu is dat ook.
Onze vereniging heeft geen politieke kleur of doelstelling en dat is misschien maar beter ook. Tijdens onze activiteiten worden er allerlei zaken besproken. Van de grootste onzin tot en met de wereldpolitiek. Gelukkig is iedereen bij deze club welkom, hierdoor is ons ledenbestand zeer divers.
Tijdens een weekend is het mogelijk dat uitersten in onze maatschappij samen de grootste lol hebben.

Groeten, John Telleman.