Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensgevaarlijk Oost Europa? - Forum Wereldfietser

Levensgevaarlijk Oost Europa?

Eind april gaan mijn vrouw en ik van Istanbul naar huis fietsen. (3 maanden)
Wij zijn vrij ervaren fietsers, hebben veel in Europa en Canada gefietst, maar Oost Europa kennen we niet. Als je alle informatie van fietsers in die regio op een rijtje zet, krijg ik het idee dat we vanaf Istanbul tot Budapest worden belaagd door roedels vraatzuchtige reuzenhonden, met pal daarachter struikrovers en messentrekkers.
Mijn vrouw heeft net het boekje uit van Tjeu Lemmens "Fietsen naar Cappadocië"
(ik moet het nog lezen) en daar wordt zij ook niet enthousiaster door. Een vreugdeloze
reis volgens haar. Heeft iemand recente ervaring met Bulagarije, Roemenië, Servië en Hongarije? Wij zijn niet bangig, maar het moet wel een beetje leuk blijven.....

Kees Kuijper
Blaricum
Yep het is levensgevaarlijk daar!
Zie mijn reisverslagen in de link hieronder.
En de landen informatie onder de knop Fietsvakantiewiki geeft ook schrikbarende informatie over Oost Europa.
Kees Kuijper schreef: Mijn vrouw heeft net het boekje uit van Tjeu Lemmens "Fietsen naar Cappadocië"
(ik moet het nog lezen) en daar wordt zij ook niet enthousiaster door. Een vreugdeloze
reis volgens haar.
Slechts één verhalenschrijver geloven (die een boekje in eigen beheer heeft uitgegeven) lijkt mij wat erg onverstandig.
Ik hoor en lees ook heel andere verhalen. Het enige terugkerende verhaal zijn de soms wat slecht opgevoede loslopende honden, maar hoe minder bang jij bent des te banger zijn zij. :wink:
Ik heb in Servie alleen maar aardige mensen ontmoet. Op het platteland gaat het leven er zeer ontspannen toe. De fietsroute langs de Servische Donau is bewegwijzerd. Overigens is de toeristische dienst van Servie op de Fiets en Wandelbeurs op 9 en 10 februari in de Amsterdam-RAI. Ook Turkije is daar met een grotere stand: http://www.fietsenwandelbeurs.nl
Voor Bulgarije kun je het beste contact opnemen met de Bulgaarse Ambassade in Den Haag en vragen naar de toeristische afdeling.
Er is een Bulgaarse fietsersbond: www.bulgaria-cycling.org
Er is ook een Roemeense Fietsersbond: www.biciclisti.ro
Hongarije heeft zelfs twee fietsersorganisaties: www.kmsz.hu
www.kerekparosklub.org
Volgens een ander draadje is het op de Veluwe binnenkort ook hééél gevaarlijk.
We hebben afgelopen jaar met heel veel plezier door o.a. Bulgarije gefietst.
Gastvrije mensen, misschien wat afstandelijk, maar betrouwbaar én behulpzaam.
We staan zaterdags op de F & W-beurs met onder meer deze reis door Griekenland,Bulgarije en Turkije

Ariën
Mijn ervaringen:
Roedels vervelende honden ben ik alleen in Griekenland tegengekomen (nou ja, vooruit dan maar, eentje in Bulgarije). In Roemenië waren ze niet geïnteresseerd in fietsers en lagen alleen maar te slapen. Wb nare ervaringen met struikrovers, zakkenrollers en ander vervelend gespuis: één keer beroofd in Albanië door een tasjesdief, één keer bijna aangerand door een gek in Montenegro, één keer bekogeld met stenen door bedelende zigeunerkinderen in Roemenië en verder wat zakkenrollers actief bezig gezien in Sofia maar die heb je hier ook. Kortom nergens reden om je ongerust over te maken. :wink:
De tovenaar schreef:Roedels vervelende honden ben ik alleen in Griekenland tegengekomen (nou ja, vooruit dan maar, eentje in Bulgarije).
Heeft wel eens iemand geprobeerd om in plaats van Dazers, spuitbussen of stenen gooien een handjevol hondenbrokken te gooien naar ze ??
Ik ben benieuwd :wink:
Dazer helpt niet, spuitbus nooit geprobeerd, stenen gooien helpt vaak wel maar is lastig mee te nemen op de fiets. Hondenbrokken verdienen die krengen niet :wink:
Soms helpt het wel. En dan heb je de hele avond een waakhond voor je tent liggen die de rest van de beesten op afstand houdt.
Wij hebben deze zomer van Bratislava via Budapest naar Belgrado gefietst. 100 % veilig. Niet één keer ergens ongerust over geweest. Bepaalde stukken wel een beetje moeilijk om rustige fietswegen te vinden. Een verschil met andere Europese landen (wat betreft veiligheid) heb ik niet ondervonden.
Absoluut niet levensgevaarlijk. 2 Jaar geleden heb ik mijn eerste lange fietsreis solo naar Turkije gemaakt. Het was geweldig! 'n Paar keer heb ik de Dazer gebruikt om de honden weg te jagen. Kijk even op http://www.crazyguyonabike.com/annemiekesride
Als het alleen maar over honden gaat, kan je op dit forum al heel veel vinden. Daar is volgens mij al eindeloos over geschreven. Even een paar trefwoorden intikken. Verder is mijn ervaring dat je overal gestoorden tegen kan komen of dieven. Veel plezier. Het zijn mooie landen.
@ Bert De fietsroute langs de Servische Donau is bewegwijzerd.
Van die bewegwijziging moet je je in die landen niet teveel van voorstellen, misschien dat het vanuit Duitsland tot Wenen goed bewegwijzerd is ?
Vorig jaar heb ik in oost Turkije gefietst en vervolgens via Istanboel naar Wenen gefietst, oa. Sofia, Bratislava, Belgrado aangedaan.
Alleen maar goede ervaringen in die landen gehad.
Campings heb ik nauwelijkts aangedaan maar ook niet gezien, evenmin gevaarlijke honden waar ik best wel huiverig voor was.

zie mijn verslag van deze "barre tocht"...

http://www.ern-ossendrecht.nl/verslagen ... naar-.html

Henk

kunst en fietswerk
Voor wat het waard is, maar eigenlijk hebben we het hier over Zuidoost Europa en niet Oost Europa 8)

Afbeelding
Eigenlijk is het zo dat als jij aardig bent je aardig terug ontvangt, nog meer daar waar mensen het minder breed hebben dan wij hier in het westen. Gespuis is overal, dus dan kun je net zo goed thuis blijven. De hartelijkheid en gastvrijheid van Oost en Zuid-Oost-Europeanen is iets waar wij hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Het enige wat je naast wat je al meeneemt niet moet vergeten is je gezond (boeren)verstand, en die honden, ja ze zijn er maar de meeste blaffers zitten aan de ketting en die die los rondlopen zijn vaak banger voor jou dan andersom.

Peter
Enigszins bezijden topic!
Michael W schreef:Heeft wel eens iemand geprobeerd om in plaats van Dazers, spuitbussen of stenen gooien een handjevol hondenbrokken te gooien naar [lastige honden]??
Ik vrees dat het in zoverre 'helpt' dat jij er misschien (zolang ze bezig zijn met die lekkernij?) vanaf bent, maar dat je ze zo wel aanleert de fietsers die na jou komen met extra enthousiasme aan te vliegen (want dan krijgen we brokken, hoera!).

Carl
Carl schreef:Enigszins bezijden topic!
Michael W schreef:Heeft wel eens iemand geprobeerd om in plaats van Dazers, spuitbussen of stenen gooien een handjevol hondenbrokken te gooien naar [lastige honden]??
Ik vrees dat het in zoverre 'helpt' dat jij er misschien (zolang ze bezig zijn met die lekkernij?) vanaf bent, maar dat je ze zo wel aanleert de fietsers die na jou komen met extra enthousiasme aan te vliegen (want dan krijgen we brokken, hoera!).

Carl
het blijft een techniek met beperkingen:
m-gineering schreef: het blijft een techniek met beperkingen:
:lol:
m-gineering schreef:het blijft een techniek met beperkingen:
Prachtig! :D
Wij fietsten in 2009 van België naar Istanbul. Het was onze eerste fietsreis: schitterend.
Niets gevaarlijk, heel leuk, toffe mensen ontmoet, ...

Info vind je op
www.dromenvanreizen.be

Sabien