Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje nederland - Forum Wereldfietser

Rondje nederland

Ik wil binnen nu en volgend jaar op de fiets stappen en een paar weken door Nederland gaan crossen. Ik heb al een fietskar in de kelder staan, dus bagage meenemen gaat wel. Maar de vraag is alleen wat heb je allemaal nodig??

Ik wil de hond meenemen, kan je ergens fietsspullen huren om uit te proberen. Mij lijkt het makkelijkst om de hond in de mand mee te nemen, zijn er misschien mensen met ervaring?

Tja, van honden heb ik geen verstand. Je ziet ze nogal eens in karren zitten. Voor de rest heb je voor een tocht in Nederland niet heel veel bijzonders nodig. Ik zou gewoon proberen het zoveel mogelijk te doen met wat je hebt, en de rest kopen (huren is zelden rendabel).

1 Fiets. Voor een tocht in Nederland is een goed onderhouden Hollandse stadsfiets voldoende. Drie versnellingen is al mooi, maar zonder gaat ook wel. Als je er wat geld aan wilt uitgeven zou ik denken aan een achtertandwiel met wat meer tandjes (de meeste stadsfietsen worden standaard met een nodeloos zwaar verzet afgeleverd). Verder zou ik er als de banden niet nieuw meer zijn nieuwe binnen en buitenbanden opzetten (met bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Slick 37 mm heb je weinig rolweerstand en een redelijk goede bescherming tegen lekke banden). Tot slot zou ik naar het zadel kijken. Wat denk je van een Brooks met vering (wel inrijden)?

2 Slaapspullen. In Nederland is behalve in het vroege voorjaar en het late najaar eigenlijk elke slaapzak goed genoeg. Misschien heb je er al een, en anders zijn ze voor bijna niks te koop. Een Western Mountaineering is kleiner, lichter en warmer, maar ook heeeel veel duurder. Wel heb je een matje nodig. Zelf opblazende zijn comfortabel, maar duur. Een gewoon schuimplastic matje kost bijna niets.

3 Kookspullen. Velen gebruiken moderne benzinebranders. Een Trangia met zo'n benzinebrander erin is fantastisch, maar ook duur. Een simpel gasbrandertje voor priktankjes doet het ook. Goedkope pannetjes zijn prima. Wat je wel nodig hebt is een windschermpje. Zie deze site voor een goedkope lichte oplossing.

4 Tent. Zonder tent wordt het lastig of duur (hotels). Misschien heb je al een tentje, of kun je er eentje lenen. Doe het dan gewoon daarmee. Op dit forum wordt veelvuldig geschreven over tenten, van hele mooie en peperdure tot simpele. Hou het gewicht laag, maar zorg dat je toch niet de allerkleinste neemt. Een beetje meer ruimte geeft heel veel comfort (en dan hoef je niet steeds alleen te gaan).

5 Kleding. Voor Nederland heb je eigenlijk geen speciale kleding nodig. De enige uitzondering is een fietsbroek met zeem.

6 Tassen. Het belangrijkste is dat je spullen droog blijven. Dat kan met iedere tas als je er een plastic vuilniszak als binnenzak in stopt. Het is niet elegant, maar het werkt wel. Wil je jezelf verwennen, koop dan een stel Ortlieb classic Backrollers. Daar kan veel in, en je spullen blijven kurkdroog. Je hebt er altijd wat aan, en je kunt er later andere tassen bijkopen als dit fietskamperen bevalt. Zo hebben wij het ook gedaan.

Kortom, met een simpel allegaartje kan het best. Gebruik wat je al hebt, en koop wat je echt nodig hebt. Bevalt het, dan kun je binnen enkele jaren een prima uitrusting bij elkaar hebben waar je ook verder weg mee kunt. De beste bagage is de bagage die je thuis laat. Als je op een camping kijkt dan is het grootste probleem voor velen dat ze veel te veel bij zich hebben. Je hebt geen fancy lampen nodig, je hebt geen speciale campingborden nodig, laat staan een koelbox. Kortom, je hebt bijna niets nodig, behalve een goed dak boven je hoofd. Een lekkende tent die niet tegen de Nederlandse wind bestand is, dat is ellende.
Veel plezier,
Wim

Willem Jongman schreef:

5 Kleding. Voor Nederland heb je eigenlijk geen speciale kleding nodig. De enige uitzondering is een fietsbroek met zeem.



Ik zou toch maar een regenpak meenemen als je een rondje Nederland doet, dit valt bij mij wél onder speciale kleding aangezien ik in het dagelijks leven niet heel de dag in mijn regenpak rond loop.

Er zijn genoeg mooie streken in Nederland dus veel plezier!

Willem Jongman schreef:1 Fiets. Voor een tocht in Nederland is een goed onderhouden Hollandse stadsfiets voldoende. Drie versnellingen is al mooi, maar zonder gaat ook wel.

(met bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Slick 37 mm heb je weinig rolweerstand en een redelijk goede bescherming tegen lekke banden).

2 Slaapspullen. In Nederland is behalve in het vroege voorjaar en het late najaar eigenlijk elke slaapzak goed genoeg.
Hoi Willem,
Voor een tocht met aanhanger + hond + bagage in het winderige Nederland zou ik toch met klem wat lichte verzetten willen aanbevelen.

Als je Schwalbe Marathon Slicks gebruikt zou ik genoeg plakkertjes meenemen :?

Ik zou ook een iets warmere slaapzak willen aanbevelen dan "iedere slaapzak", maar duur hoeft het niet te zijn. De prijs die je betaalt is dan wel ca. een kilo extra gewicht.

Verder vind je genoeg paklijsten als je googelt op Paklijst Fietsvakantie.

Leon

Natuurlijk is een fiets met versnellingen fijner, maar ik heb het zelf ook wel eens zonder gedaan. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je vooral niet je neus moet ophalen voor wat je al hebt. In Nederland is dat al gauw goed genoeg. Ga je de grens over (of naar Zuid Limburg) da heb je al snel een heel andere fiets nodig, en als je veel moet klimmen ben je blij als je uitrusting licht is. Maar je kunt het gewoon allemaal beetje bij beetje kopen, als je het nog steeds leuk vindt.
Wim