Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GR5 Met de fiets? - Forum Wereldfietser

GR5 Met de fiets?

Beste Fietsers,

Ik wil heel graag de gr5 fietsen want lopen duurt mij te lang. Het is een route van Hoek van Holland naar Nice ( zie: http://www.gr5.info/routekaart.php )

Ik ben erg benieuwd of iemand van jullie dit al gedaan heeft of zo inschat dat dat wel moet kunnen. Ik wil wel graag onderbouwde meningen. Dit is belangrijk voor mij omdat ik de route nogal heftig inschat (voor de fiets zelf).

Ik moet de fiets nog kopen. Ik zit te denken aan een mooie Santos met alle toeters en bellen. (Ik heb er best veel geld voor over) Ik verwacht hier wel de alpen mee te kunnen doorkruisen maar ik ben nog nooit buiten Nederland gaan fietsen. Ik heb wel wandeltochten gelopen maar omdat ik meer wil zien wil ik dus nu gaan fietsen.

Concreet vraag ik dus.

Kent iemand de route en kan mij uit ervaring vertellen of dit goed te fietsen is?
Is een Santos fiets zo stevig dat je alles wat je kunt lopen ook kan fietsen?
En ook:
Ik vind de radical cyclone een erg mooi ding maar ik gok dat voor de alpen fietstassen beter zou zijn. Eens of oneens?

Alvast bedankt voor de tips.

Dennis
Of dit te fietsen is weet ik niet, maar de meeste wandelpaden zijn ook wel te fietsen (of dat ook echt leuk wordt is weer wat anders). Maar anders zijn er wel andere ruige fietsroutes. Qua uitrusitng zijn er denk ik twee zaken om op te letten. De eerste is dat je het zo licht mogelijk moet houden. Immers het terrein is lastig en je moet veel klimen. Ik zou gaan voor 10-12 kilo in totaal, in twee kleine voortassen op de achterdrager, of anders in een Carradice zadeltas. Een aanhanger is lood. Santos maakt mooie maar ook relatief dure fietsen. In 26 inch zitten ze ook meer in de hoek van de zware tractors dan in de lichtgewicht klimfietsen. Er is meer keuze, en voor zo'n heel specifieke opdracht is een maatbouwer misschien slimmer. Zorg in elk geval voor een fiets waar brede banden op passen, zoals op mtb's.
Wim
Lang, lang geleden heb ik een klein stukje GR5 gelopen in de Jura. In mijn herinnering zouden de meeste van dat stukje wel te doen zijn met de fiets, maar er waren ook een paar erg smalle, glibberige paadjes bij langs de Doubs die ik niet graag met bagage zou fietsen en waar je wandelaars niet behoorlijk kunt passeren. Ook zaten er een paar stevige en stijle stalen trappen in: een echte no-go voor fietsen. Plus nog wat overstap-hekjes die lastig zijn. Ook kunnen landeigenaren die akkoord zijn gegaan met overpad van wandelaars moeilijk gaan doen. Als je route-fundamentalist bent zal het niet gaan. Als je bereid bent sommige passages een alternatieve route te zoeken zal het in dat stuk wel gaan. Ik weet niet hoe de toestand op andere stukken van de GR5 is.
Wim schreef:Of dit te fietsen is weet ik niet,
Ik heb ooit de GR 5 gelopen in de Vogezen en dat was zeker niet geschikt om te fietsen.

De Eurofietsers, toen nog FIS, hadden destijds een fietsroute die de GR5 zo goed als mogelijk was volgde tot Nice, maar die is al heel lang uit de handel. Auteur was Henk Eikelboom. Misschien in een antiekzaakje ?

Zie hier de KB gegevens.
Ik denk dat het met name in de alpen niet te doen is. En over hekjes klimmen heb ik met een rugzak al een hekel, laat staan met een vol bepakte fiets. :roll:
Voor het gedeelte door de Alpen bestaat het volgende alternatief, dat deels de GR5 volgt: http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=1974147

Deze mountainbikeroute van 1000km telt 34.000 hoogtemeters en is voor 95% fietsend af te leggen, dat wil zeggen voor een goed getrainde fietser met een lichtgewicht uitrusting (<24kg totaalgewicht fiets en bagage). Hoe meer gewicht je met je mee zeult en hoe minder de conditie is, hoe meer je zult moeten lopen. En nee, een bagagekar is inderdaad geen goed idee op van die smalle bergpaadjes...
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Ik weet dat de gr5 met de fiets een behoorlijke uitdaging gaat zijn. Ik ben nog niet overtuigd of deze ook zwaarder zal zijn dan te voet. Trappen en ladders zijn inderdaad wel een crime met de fiets. Dat zou wel een moment vloeken en tieren opleveren. Maar berg af kost geen energie. Ik ben niet te beroerd om te voet te klimmen dat zou ik met de tas evengoed moeten natuurlijk.

Ik denk dat mijn volle bepakking rond de 13 a 14 kilo zal zijn plus fiets en tassen. Ik heb natuurlijk wel van alles nodig.
Wim schreef:Ik heb ooit de GR 5 gelopen in de Vogezen en dat was zeker niet geschikt om te fietsen.
Waarom is dit niet te doen?
Wim schreef:Of dit te fietsen is weet ik niet, maar de meeste wandelpaden zijn ook wel te fietsen (of dat ook echt leuk wordt is weer wat anders). Maar anders zijn er wel andere ruige fietsroutes. Qua uitrusting zijn er denk ik twee zaken om op te letten. De eerste is dat je het zo licht mogelijk moet houden. Immers het terrein is lastig en je moet veel klimmen. Ik zou gaan voor 10-12 kilo in totaal. (...)Santos maakt mooie maar ook relatief dure fietsen. In 26 inch zitten ze ook meer in de hoek van de zware tractors dan in de lichtgewicht klimfietsen. Er is meer keuze, en voor zo'n heel specifieke opdracht is een maatbouwer misschien slimmer. Zorg in elk geval voor een fiets waar brede banden op passen, zoals op mtb's.
Wim
Ik heb een fiets van Santos gezien. De vergelijking met een tractor vind ik wel passend. Ik verwacht ook wel een fiets van dat soort type nodig te hebben. De banden zijn een centimeter of 5 breed dat leek mij wel fijn over ruige paden en modder. Je komt over alsof je je fietsen wel kent. zou je mij een paar merken kunnen adviseren?

Wat ik wil met de fiets is werkelijk alle terreinen kunnen pakken zonder te vrezen voor slagen in de velgen. Ik ben jong en heb hele sterke benen ik kan wat harder trappen. Ik hou van oerdegelijk en hoge kwaliteit. Ik heb bij al mijn apparatuur puur gelet op wat precies past bij wat ik wil en daarna ga ik gewoon sparen en trek de portemonnee.

Ik ben wel verrast door de opmerking dat de lokale bevolking niet gediend zou kunnen zijn van een fiets over het pad. Zou dit vaak voorkomen?

Wederom alvast bedankt

Dennis
Hallo,

Ik heb in de Ardennen wel eens een stukje GR5 gelopen, en die paden liepen over paden, akkers, hekjes, erfdienstbaarheden, echt onmogelijk om te fietsen.

Maar delen ervan uiteraard wel.

Verder waren stukjes dorp met trappen, omhoog en omlaag, het zijn niet voor niets wandelpaden. Je moet al echt stuntrijder zijn om zoiets te doen.

Je kunt wel de Grand Traverse du Jura of zo proberen, is een MTB pad over de Jura.
Er zijn ook wel mensen die absoluut onverhard willen 'vakantiefietsen'. En die zoeken dan echt bergpaden op die bijna onontgonnen zijn met de fiets.

Ik denk zelf dat ik die paden liever wandel. Maar goed ieder zijn meug.

Daar heb je meer succes.

Groeten,

Willem
Ik heb tussen 1981 en 1986 de gehele GR5 gelopen van Bergen op Zoom naar Nice.

Als je letterlijk het tracé van de GR5 wilt volgen, dan is dit echt onmogelijk met de fiets.
Ik ben wel wat gewend op wat complexe routes, maar de GR5 is op sommige trajecten vele malen moeilijker.
Als fietskeuze is een Santos, met alles d'r op en d'r an, een volstrekt verkeerde keus. :lol:

Er zijn stukken bij waar je een carbon racefiets nodig hebt. Niet voor de snelheid, maar voor het lage gewicht. Je zal de fiets namelijk over grote afstanden moeten dragen. Zo moet je bijvoorbeeld deze 'muur' op.

Afbeelding

Maar ook de stalen trappen waar je zo luchtig over doet, zijn niet mis.

Afbeelding

Ze heten niet voor niets: Les échelles de la mort.

Maar om te kunnen fietsen op een groot gedeelte van de route heb je niets aan die carbonfiets, maar heb je een dedicated ATB nodig.

En als je geluk hebt, krijg je in de Alpen ook nog veel sneeuwvelden voor je kiezen.

Ik kan je niet naar een website verwijzen voor mijn verslag hierover, want dat was nog allemaal voor het digitale tijdperk. Ik heb alleen 2 multomappen met foto's en verhaal.

Ik wens je veel wijsheid.

Peter
Kijk hier eens als het om de fietskeuze gaat: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Als het relatief eenvoudig was zou het al veel vaker gedaan zijn, want de GR5 spreekt tot de verbeelding, maar er zijn alleen wandelverslagen op internet te vinden. Veel wandelaars houden ook niet zo van fietsers op hun smalle paadjes, dus ruzie heb je zo ... vooral als je een groepje wil passeren op een glibberig smal pad 8)

Ik hoor het wel of het je wel of niet gelukt is :wink:

Afbeelding

Ps. De wandelaars zijn, vooral in NL, al zoveel leuke paadjes kwijtgeraakt dat het getuigt van respect om ze niet verder te pesten !!
Bedankt voor alle info,

Ik ben overtuigd, ik ga de gr5 gewoon lopen zoals het plan al was.
Die foto van die trap doet het hem...
Peter M schreef:Ik heb tussen 1981 en 1986 de gehele GR5 gelopen van Bergen op Zoom naar Nice.
Ik kan je niet naar een website verwijzen voor mijn verslag hierover, want dat was nog allemaal voor het digitale tijdperk. Ik heb alleen 2 multomappen met foto's en verhaal.
Ik zou het heel graag hier nog wat meer in detail over hebben. Ik ben nu in de fase van voorbereiden plannen maken en iemand met ervaring zou voor mij erg waardevol kunnen zijn. Als je het leuk vind om over te vertellen zou je me dan iets van contactgegevens willen sturen?

Verder merk ik weinig enthousiaste meningen over Santos. Ik ben erg benieuwd wat jullie als super fiets zouden aanraden zodat ik kan gaan kijken. Niet langer voor de gr5 natuurlijk maar voor heel Europa. Hij moet vele duizenden kilometers over alles wat Europa te bieden heeft kunnen overleven.

Wederom alvast bedankt.

Dennis
Subtielere hints slaan blijkbaar niet aan. Ik vind zoiets een bar slecht idee. De trend is inderdaad dat je in het hooggebergte steeds vaker MTB's tegenkomt op wandelpaden. Als er dan ook nog iemand langskomt met een bredere, bepakte, fiets hoop ik dat je vriendelijker wordt behandeld dan ik verwacht. Maar het zal wel passen in de moderne trend: het kan, ik wil het en het zal dus gebeuren.
Dennis.N schreef:Bedankt voor alle info,

Ik ben overtuigd, ik ga de gr5 gewoon lopen zoals het plan al was.
arnob schreef: Subtielere hints slaan blijkbaar niet aan.
:?:

Maar waarom perse die GR5? De Great Divide mtb-route is toch een mooi alternatief? Kun je tenminste fietsen :wink:
gios schreef:
Dennis.N schreef:Bedankt voor alle info,

Ik ben overtuigd, ik ga de gr5 gewoon lopen zoals het plan al was.
arnob schreef: Subtielere hints slaan blijkbaar niet aan.
:?:

Maar waarom perse die GR5? De Great Divide mtb-route is toch een mooi alternatief? Kun je tenminste fietsen :wink:
Ik wil de gr5 gewoon graag afleggen maar hij is zo verschrikkelijk lang dat mijn meisje het een een rot idee vindt dat ik zoveel weg zal zijn. Ik dacht wat als ik hem nou fiets... En vandaar dat ik het vroeg. Andere fietsroutes ga ik vast veel doen. Maar nu is dus de vraag. welke fiets is het beste, iedere fabrikant vindt natuurlijk zijn eigen fiets het best.

groeten

Dennis
De beste fiets bestaat niet. Je kunt wel voor jezelf een pakket van eisen opstellen:
http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... =8&t=18057
Als je dat invult en hier neer zet, zullen de kenners hier wel reageren.
Dennis.N schreef:Ik wil de gr5 gewoon graag afleggen maar hij is zo verschrikkelijk lang dat mijn meisje het een een rot idee vindt dat ik zoveel weg zal zijn.
Er zijn wel meer mensen die er een 5 of 10 jarenplan van maken.
Ieder jaar een paar weekjes en anders neem je haar gewoon gezellig mee :wink:

Over fietsen zijn al zoveel topics hier geschreven dat ff zoeken volstaat 8)
Michael W schreef:
Dennis.N schreef:Ik wil de gr5 gewoon graag afleggen maar hij is zo verschrikkelijk lang dat mijn meisje het een een rot idee vindt dat ik zoveel weg zal zijn.
Er zijn wel meer mensen die er een 5 of 10 jarenplan van maken.
Ieder jaar een paar weekjes en anders neem je haar gewoon gezellig mee :wink:

Over fietsen zijn al zoveel topics hier geschreven dat ff zoeken volstaat 8)
Ja ik zie het. Ik had gedacht dat er een favoriet zou zijn, niet dus. Ik ben nu bezig alle informatie te lezen die ik kan vinden zodat ik een goede keuze kan maken. Zo heb ik het ook gedaan met de hike spullen. Kennis is erg belangrijk als je veel geld voor iets gaat uitgeven, dan wil je er niet naast zitten.

Bedankt voor alle informatie.

Dennis

Ps: Ik zou haar graag meenemen maar een rondtrek vakantie is niets voor haar zegt ze. Het moeten fietsen of lopen om ergens te komen staat haar tegen...
Dennis.N schreef:Verder merk ik weinig enthousiaste meningen over Santos.
Ik heb zelf een Santos, dus is het de beste fiets die er is. :lol: :lol: :lol:

Maar voor het oorspronkelijke plan volstrekt ongeschikt.

Peter
Dennis.N schreef:
Michael W schreef:
Dennis.N schreef:Ik wil de gr5 gewoon graag afleggen maar hij is zo verschrikkelijk lang dat mijn meisje het een een rot idee vindt dat ik zoveel weg zal zijn.
Er zijn wel meer mensen die er een 5 of 10 jarenplan van maken.
Ieder jaar een paar weekjes en anders neem je haar gewoon gezellig mee :wink:

Over fietsen zijn al zoveel topics hier geschreven dat ff zoeken volstaat 8)
Ja ik zie het. Ik had gedacht dat er een favoriet zou zijn, niet dus. Ik ben nu bezig alle informatie te lezen die ik kan vinden zodat ik een goede keuze kan maken. Zo heb ik het ook gedaan met de hike spullen. Kennis is erg belangrijk als je veel geld voor iets gaat uitgeven, dan wil je er niet naast zitten.

Bedankt voor alle informatie.

Dennis

Ps: Ik zou haar graag meenemen maar een rondtrek vakantie is niets voor haar zegt ze. Het moeten fietsen of lopen om ergens te komen staat haar tegen...
Ik zou bij de volgende vriendin je eigen woorden gaan volgen: je gaat voor kwaliteit, degelijkheid en hetgeen het beste bij je past. Sparen en de portemonnee trekken als dat nodig is :P :P :P !