Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mt Ventoux met bepakking? - Forum Wereldfietser

Mt Ventoux met bepakking?

Enkele weken geleden hebben wij in de Provence gefietst ( onbegrensd fietsen, Benjaminse) met hier en daar uitzicht op de Mt Ventoux. We zijn hem deze keer niet opgefietst. Een aantal jaar geleden hebben we dat wel gedaan.
We gaan zeker nog een keer terug om in de Provence te fietsen en wie weet dan wel in combinatie met de Mt Ventoux.
Nou vroeg ik me af of iemand deze berg al eens met volledige bepakking opgefietst is. Vanaf Bedoin bij voorkeur. Ik vind het wel een leuke uitdaging en ik denk zomaar dat ik hier niet meer vanaf kom.
Wie? Ik ben benieuwd.
Ik zeker niet, maar ben wel zo vaak op de flanken van de kale berg te vinden, zoals 10 dagen geleden, dat ik kan zeggen dat er wel degelijk durfals zijn dat het aandurven, ja ook vanuit Bedoin. Of met een kind op de bagagedrager. Zorg voor heel goede conditie en heel lichte versnellingen, maar dat wist je al.
Deze dagen rukken de e-bikes op, met rijders die ontspannen en glimlachend naar boven rijden, fietsen kan ik dat niet noemen.
Ik heb in die regio mensen ontmoet die het gingen doen. Ze waren goed in licht pakken, maar ook 50+ en sinds 2-3 weken onderweg. Dus redelijk getraind, maar ook weer niet overdreven.

Ik zou er gewoon voor gaan, als ik jou was. Je hebt toch niks te verliezen?
Been there, done that. Moet er wel bij vermelden dat het vanaf Sault was en dan is het prima te doen tot Chalet Renard, pittig daarna. Het hangt dan allemaal af van de wind, je haast, je versnellingen, je fietsconditie en hoe graag je het wilt. Heb niet hoeven lopen, TanteGerrit wel, het laatste stukje, de foto's zijn legendarisch.
OmeGerrit schreef:de foto's zijn legendarisch.
Laat maar zien ;-)
Toen ik de Flèche De France fietste van Marseille naar Parijs heb ik de Mont Ventoux ook bedwongen, met bepakking.

De dag ervoor zag ik "de kale berg" al mooi schitteren in de zon. De dag van dat ik de berg zou bedwingen stond er een mistral en zag ik de top van de berg niet meer door de mist.
Toch aan de klim begonnen, na het bos begon het steeds harder te waaien en wat hoger zag ik geen hand voor ogen meer. De markerings palen zaten vol ijs wat af en toe om m'n oren vloog.

Een Engelsman op een race fiets kwam terug en riep "'its crazy, go back".
Ik probeerde even wat te schuilen bij het monument van Tom Simpson maar dat bood weinig dekking, "dan maar verder".

Laatste stuk, ... lopen met de fiets als steun tegen de wind.
Boven, [ik was de enige]... snel meer kleding aan en weg wezen
Afdaling... ijzig koud.
Eerste café ... drie grote warme chocomel en een super mooie ervaring rijker.

Henk

kunst en fietswerk
We zijn daar in 2005 geweest, toen we voor het eerst wat langer op fietsvakantie gingen. Bepakt met een mega-grote en zware slaapzak, een tent voor een heel gezin zijn we de Mont Ventoux op gefietst.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer vanaf welke kant dat was, maar was wel mooi. Hoewel ik de Galibier en de Telegraph (met diezelfde bepakking) ietsje mooier vond, maar dat is persoonlijk.

Helaas alleen dia's van die ergens al in een doos zitten.

Gewoon doen!
Laat maar zien ;-)
Ik begrijp je enthousiasme, maar de foto's zijn destijds met gevaar voor eigen leven gemaakt, TanteGerrit was net te moe om mij direkt van die berg af te hoeken, en haar herkansing nu laat ik even aan mij voorbij gaan.
Als ik zo naar de plaatsing op wereldschaal kijk op climbbybike.com, kan het nooit vreselijk lastig zijn:
Mont Ventoux. (Dus waarom zou je daar heroïsch over doen?) Maar het lijkt me een leuke klim. Uitdagend gedeelte boven de boomgrens.
Robertjan schreef:(Dus waarom zou je daar heroïsch over doen?)
Ieder zijn eigen heroiek ;-)
Mijn bedoeling is ook volgende maand in de Provence te fietsen en te starten in Nice. Ik twijfel nog tussen de route van Benjamins en die van Luc Oteman (fietsen langs Zuid-Franse gorges). Wie kan mij daar advies in geven? Mogelijk dat ik de uitdaging ook aan ga om met bepakking de Mont Ventoux op te fietsen, maar dan vanuit Sault.
Ben benieuwd welke route die het liefst vanaf Nice te al te zwaar is jullie mij aanraden.
LHTJoost schreef:Enkele weken geleden hebben wij in de Provence gefietst ( onbegrensd fietsen, Benjaminse) met hier en daar uitzicht op de Mt Ventoux. We zijn hem deze keer niet opgefietst. Een aantal jaar geleden hebben we dat wel gedaan.
We gaan zeker nog een keer terug om in de Provence te fietsen en wie weet dan wel in combinatie met de Mt Ventoux.
Nou vroeg ik me af of iemand deze berg al eens met volledige bepakking opgefietst is. Vanaf Bedoin bij voorkeur. Ik vind het wel een leuke uitdaging en ik denk zomaar dat ik hier niet meer vanaf kom.
Wie? Ik ben benieuwd.
Uiteraard te doen! Moet je niet over twijfelen...neem wel geen 30 kilo mee...
Waar we de laatste maanden aan het fietsen zijn, zijn er wel elke dag een ventoux of drie...

Zolang het niet boven de 15% gaat is alles te doen zolang je het rustig aan doet.
Robertjan schreef:Als ik zo naar de plaatsing op wereldschaal kijk op climbbybike.com, kan het nooit vreselijk lastig zijn:
Mont Ventoux. (Dus waarom zou je daar heroïsch over doen?) Maar het lijkt me een leuke klim. Uitdagend gedeelte boven de boomgrens.
Het is een klim. Als je toevallig in de buurt bent kun je er tegen op fietsen, hem van je lijstje strepen en er over opscheppen. Mij viel de klim vooral op door de verpletterende lelijkheid. Er zijn genoeg beklimmingen die ik graag weer over doe, voor deze nog een keer is het leven te kort als je voor je plezier fietst
Ik was er op een mooie dag en het uitzicht boven was toch wel erg vet: de Alpen leken onder handbereik, links daarvan eerst de Vercors en de Drôme, het Rhonedal met de weg naar huis, dan het Centraal massief met in het linkerdeel de Cevennen en de Ardeche, dan de snelweg naar Spanje, de zee en de Camargue, de Provence met de streek van Van Gogh, de Alpilles (schattig!) en nog een paar streken waar ik menige zonnige dag heb gefietst terwijl elke dag de lichte steen die Ventoux heet in beeld was.
Leon
Leon schreef:Ik was er op een mooie dag en het uitzicht boven was toch wel erg vet:
Afbeelding
ik had er ook wel aardig weer bij
bert claes schreef:...neem wel geen 30 kilo mee...
Wel 25
LHTJoost schreef:
bert claes schreef:...neem wel geen 30 kilo mee...
Wel 25
Met goesting en goeie benen moet dat lukken. :D

Piet.
@ Marten... ik had er ook wel aardig weer bij
Op de grote plaat naar boven Marten? :oops:

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
@ Marten... ik had er ook wel aardig weer bij
Op de grote plaat naar boven Marten? :oops:

Henk

kunst en fietswerk
1) nooit stoppen in de klim (maar eenmaal over de top wel een jasje aantrekken)
2) de souvenirwinkels/braadworsttenten/motorhelden kun je niet snel genoeg achter je laten
Als je op een hete dag de rit overleeft terwijl je genoeg doping, alcohol en amfetamine heb genuttigd, dan ben je een held!