Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd voor Corsica, Sardinie en Sicilie - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd voor Corsica, Sardinie en Sicilie

Beste iedereen,

Ik wil dit jaar drie weken gaan eilandhoppen en fietsen van Ajaccio (Corsica) naar Catania (Sicilie). Ik heb een voorlopige route getekend op op onderstaand kaartje, maar ben benieuwd of jullie misschien nog goede tips voor me hebben. Zijn er b.v. mooie onverharde wegen die aan te raden zijn? Zijn er nog gebieden of touristische trekpleisters die een 'must see' zijn?
Kun je de boot van Sardinie (Cagliari ) naar Sicilie (Palermo of Trapani) op de bonnefooi nemen als fietser, of moet je reserveren?
En hoever kun je de Etna op fietsen? Helemaal tot de top? En van welke kant?

Bedankt alvast.

Groet,

Peter

Afbeelding


Klik hier voor een groter kaartje: http://www.flickr.com/photos/40869898@N ... otostream/
Wow, geweldig plan.
Ik heb alleen op Corsica gefietst en dat was ver in de vorige eeuw ;-)
Geweldig fietseiland. Zolang je de oostkust mijdt, zit je goed.
Corsica is prachtig, hoewel in de zomer misschien iets minder dan in het voorjaar als alles bloeit. Ik vond de weg van Corte naar Col de Vergio naar Porto en dan langs de kust naar Calvi een heel mooi stuk (overnacht in Porto en Galeria). Bovenop de Col de Verde is een aardige gite met kampeerplaats. De weg van Porto Vecchio naar Bonifacio leek ons te smal en te druk en heeft ons doen omkeren naar Zonza. Misschien is dat langs een andere route wel te doen of heeft iemand betere info daarover. In het algemeen zijn de 'rode wegen' zoveel mogelijk te mijden.
Zie ons reisverslag van vorig jaar op Corsica. Dag 3 bijvoorbeeld heeft een mooie onverharde route die, als ik je kaartje bekijk, niet in jouw route zit maar wel te prefereren is boven de kustweg.

http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 65&lang=en
Ik weet niet wanneer je weg wilt, maar bedenk wel dat het iig op Sicilie in juli en augustus bloedheet kan zijn. Op www.salite.ch heb ik acht beklimmingen van de Etna gevonden. Je kan helemaal naar boven, 30 km, gem. 8.7%, max. 17%. Niet echt leuk lijkt mij.
Ik ken (ook) alleen Corsica.
En het noordelijke deel van Sardinië tot Alghero. daar zou ik een route kiezen die wat verder in het binnenland ligt.

Drie eilanden in drie weken...
Corsica is te mooi om in een weekje af te raffelen en da's de kleinste van de drie.
Ik denk dat je een eiland te veel wilt doen.

Achter die (IJslandse) link onder mijn bericht kun je ook zien waar ik op corsica gefietst heb. Kijk vooral as. maandag naar de tourettape van ajaccio naar Calvi. Dat vond ik het mooiste deel.

Je route op Corsica ziet er prima uit. Het nodigt wel uit om af en toe een stukje vanaf de camping te doen zonder bagage, zoals:
- bij saint Florent een rondje over Cap Corse (lange, maar makkelijke dagtocht)
- bij Corte naar la restonica (vrij zware klim)
- bij Ghisoni richting ghisonaccia (korte, zeer mooie tocht die makkelijk voor of na de lunch te doen is).

In het zuiden van Corsica moet je kiezen tussen een aantal mooie routes naar Bonifacio: o.a. via zonza of sartène. De tweede had mijn voorkeur, vooral het deel over de n196 langs de kust.
Ik weet niet of je er tijd kan voor vrijmaken maar Corsica is echt mooi om te gaan wandelen. Je fiets enkele dag aan de kant zetten en een stuk van de gr20 afwandelen? Vooral het noorden is echt ruig en mooi. Vanaf Vizzavona is het ok maar wel wat minder indrukwekkender...
Hoi Peter,

Mooie tocht man!

Hoe doe je het met de heen en terug reis?
Neem je de tent mee of slaap je in Hotel of Gite?


Groet,

Henk

kunst en fietswerk
Elstar schreef:Ik ken (ook) alleen Corsica.
En het noordelijke deel van Sardinië tot Alghero. daar zou ik een route kiezen die wat verder in het binnenland ligt.
Ja, de kustroute is niet zo bijzonder. Neem de SP70 en de SS133 bijvoorbeeld, rustige wegen door het ruige binnenland. Tip voor onderdak: agriturismo La Cerra bij Tempio Pausiana, goed eten en niet duur, en je mag er ook kamperen als je dat wilt.
Bedankt voor alle reacties (keep them coming :wink: ).

Ik heb alleen de heen en terugvlucht geregeld (bij Transavia; die vliegen direct).
De rest van de route moet ik nog inkleuren.

Verder gaat gewoon de tent mee.Ik vermoed dat het in Italie veel wildkamperen wordt, gezien de prijzen van campings. Maar dat geeft niet; ik doe het graag. 8)
Tijdens ons rondje naar Palermo en terug hebben we de boot van Palermo naar Cagliari genomen, en hoefden niet te reserveren. Dat geldt ook van de boot van Sardinië naar Bonifacio (heel toeristisch).
De streek aan de westkust van Corsica rond Piana is heel ruig en mooi. Wij vonden trouwens Sardinië (binnenland) vanwege de rust prettiger om te fietsen.

Veel plezier!

Herman