Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen naar portugal - Forum Wereldfietser

fietsen naar portugal

Hallo allemaal
ik wil de komende zomer met mijn ligfiets vanuit Nederland richting portugal fietsen.
maar wat me op viel is dat ik geen routebeschrijvingen kan vinden die vanuit nederland naar portugal toeverwijzen.
En ik had de volgende vragen:
1. wie heeft wel eens vanuit nederland naar portugal gefiets.
2. Waar moet ik het meest rekening mee houden.
3. Behalve de veiligsheids maatregellen die ik moet nemen met een ligfiets. Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

hoop dat jullie mij mee kunnen helpen.
mvg
arot23 schreef:Hallo allemaal
ik wil de komende zomer met mijn ligfiets vanuit Nederland richting portugal fietsen.
maar wat me op viel is dat ik geen routebeschrijvingen kan vinden die vanuit nederland naar portugal toeverwijzen.
En ik had de volgende vragen:
1. wie heeft wel eens vanuit nederland naar portugal gefiets.
2. Waar moet ik het meest rekening mee houden.
3. Behalve de veiligsheids maatregellen die ik moet nemen met een ligfiets. Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

hoop dat jullie mij mee kunnen helpen.
mvg
Je zou langs Oude Wegen of de Jacobsroute van de Europafietsers kunnen doen en vanaf de Spaanse stad Burgos koers zetten naar de rivier de Duero. Je volgt dan deze rivier naar Portugal.
Tot bij Burgos kun je elke willekeurige route naar Santiago gebruiken, die zijn er in vele soorten en maten.
Daarna kijk je op de kaart, want het aantal alternatieven is heus zo groot niet in de dunbevolkte sreken daar. Je hoeft alleen te zorgen dat je de drukste wegen mijdt.
Koop voor Spanje kaarten 1:400.000 van Michelin en je kunt alles in de binnenlanden wat wit en geel is fietsen. Dit geldt beslist niet in Baskenland en rond grote steden als Madrid, die streken zijn veel drukker.

De vraag waar je nog meer rekening mee moet houden is wel heel erg ruim. Het ruime antwoord is dan - uiteraard - wiki.wereldfietser.nl
Leon
arot23 schreef:ik wil de komende zomer met mijn ligfiets vanuit Nederland richting portugal fietsen.
Tja, waar wil je eindigen in Portugal ?
ik wil zelf in porto eindigen, en als ik tijd heb wil ik door tot lisabon.. als ik google maps kan geloven is het 200 km van santigo naar Porto. het enige wat ik er wel mee zit is hoe het is om met een LIGFIETS naar heen te gaan. Want zover ik het gehoord heb is het een bijzonder verschijnsel.
arot23 schreef:ik wil zelf in porto eindigen, en als ik tijd heb wil ik door tot lisabon.. als ik google maps kan geloven is het 200 km van santigo naar Porto. het enige wat ik er wel mee zit is hoe het is om met een LIGFIETS naar heen te gaan. Want zover ik het gehoord heb is het een bijzonder verschijnsel.
200 km over de snelweg ja!! Lijkt mij niet bepaald de leukste weg om te fietsen.
Vele mensen gingen al naar Santiago en verder op een ligfiets, dus dat lijkt mij wel het minste probleem. 8)
Niet alleen een LIGFIETS is in Portugal een bijzonder verschijnsel, maar ook de (vakantie)fietser in het algemeen, zeker op de kleine weggetjes in het binnenland. De lokale autorijder rijdt er hard en is niet verdacht op fietsers, dus zorg er vooral voor dat je goed ZICHTBAAR bent met zo'n felgekleurde vlaggenmast, gele fietstassen, hi-vi kleding, goede verlichting in het donker, enz.
De westelijke helft van Portugal is veel drukker dan de oostelijke (2003, 2012), dus als niet per se in Porto wilt zijn is het een idee om zeker 100 km ten oosten ervan te blijven.
Leon
arot23 schreef:ik wil zelf in porto eindigen, en als ik tijd heb wil ik door tot lisabon.. als ik google maps kan geloven is het 200 km van santigo naar Porto. het enige wat ik er wel mee zit is hoe het is om met een LIGFIETS naar heen te gaan. Want zover ik het gehoord heb is het een bijzonder verschijnsel.
Als je naar Lissabon denkt te gaan, zet dan vanaf Burgos koers naar Salamanca, vervolgens naar de Sierra de Francia en de Sierra de Gata (erg mooi). Drink een biertje op de Plaza Mayor van Alberca of zet je tentje neer op camping Cinco Castanias in Candelario.
Je kunt kijken waar je de grens naar Portugal overgaat: Valverde de Fresne, Alcántara of Valencia de Alcántara.
Zorg dat je bij Lissabon vanuit het zuiden van de Taag aan komt fietsen. Je kunt o.a. bij Almada een veerbootje nemen naar Lissabon. Je bent dan meteen in het centrum. Vanaf de andere kanten heb je drukke invalswegen, waarvan er velen verboden zijn voor fietsers.
Neem een taxi naar de luchthaven: ook hier heb je drukke wegen.
Fietsen kunnen in Portugal mee in een aantal regionale treinen.
2 jaar geleden ben ik van Amsterdam naar Lissabon gefietst. Niet op een ligfiets, maar toch even een enkele tip.
Voor de route heb ik het programma https://cycle.travel/ gebruikt. Geen www dus of andere extra letters of cijfers. Fietsroutes door heel Europa. Een klein nadeel is dat de kaarten niet helemaal up-to-date zijn. Het is goed om dit als globale route te gebruiken. Zo'n tocht kan je niet volledig van te voren plannen. Met mijn telefoon bekeek ik dus iedere dag waar ik de volgende dag heen zou kunnen op de route rekening houdende met wind en regen. Op de telefoon kreeg ik dan recente kaarten van de buurt.
Ik nam altijd een hotel/bed and breakfast of particuliere kamerhuur. Die regelde ik zodra ik ergens was aangekomen voor de volgende dag. En als ik dan op een leuke plek aankwam de volgende dag vroeg ik of ik wat langer kon blijven als ik dat wou. Ik heb het kalm aan gedaan en deed er 49 dagen over inclusief een aantal dagen dat ik extra bleef op leuke plekken.
Mijn ervaring is dat je als fietser goed behandeld wordt door automobilisten vooral in Spanje en Portugal. Je zult best zorgen dat je zichtbaar bent met felle kleuren als jasje en vlaggetje hoog op de fiets. Succes ermee.
jongsmatheo schreef:
zo 17 mei, 2020 10:51
2 jaar geleden ben ik van Amsterdam naar Lissabon gefietst. Niet op een ligfiets, maar toch even een enkele tip.
Je reageert op een onderwerp uit 2013... ik denk dat de vragensteller al terug was toen jij nog moest gaan. ;-)
:D :D :D
jongsmatheo schreef:
zo 17 mei, 2020 10:51
2 jaar geleden ben ik van Amsterdam naar Lissabon gefietst. Niet op een ligfiets, maar toch even een enkele tip.
Ook al is het een oud onderwerp, bedankt voor het delen van je ervaringen.
Beste leden,

Ik ben van plan met een e-bike naar Setubal in Portugal te fietsen.
Hebben jullie tips voor mij.
Tot aan Zuid-Frankrijk zijn er mogelijkheden te over. Kijk onder andere op de site van Europafietsers en de site van Cycling Europe. Verder Spanje in is er vanaf Pau (Zuid-Frankrijk) de Ruta Iberica (van Cycling Europe - Paul Benjaminse) die als eindbestemming Lissabon heeft; je komt dan langs Setubal. Ik heb een deel van deze (mooie) route gereden. De route is beschreven waarvan boekjes te koop zijn en er zijn op de site van Cycling Europe GPS-tracks te downloaden. Voorts staan op de site reiservaringen en tips voor vervoer en overnachtingen. Of er onderweg mogelijkheden zijn om de fietsaccu op te laden, weet ik niet.
HilmiTravel schreef:
ma 28 dec, 2020 22:30
Beste leden,

Ik ben van plan met een e-bike naar Setubal in Portugal te fietsen.
Hebben jullie tips voor mij.
Puur technisch: ik weet niet wat het bereik van jouw fiets is. Dat weet je of zal je moeten ondervinden. Onder reisomstandigheden kan dat een pak minder zijn (bagage, reliëf).
Zorg dat je een 'snelle' lader mee hebt, dan kan je onderweg je accu bijladen terwijl je gezellig geniet van een koffietje (of iets anders) op een terrasje. Afhankelijk van de technische specificaties van de accu kan het gaan om 4 tot 8 A. Dat kan van het merk - dat we niet kennen - zijn of bijvoorbeeld de heel degelijke Grin Satiator.
Beetje oud, maar ik ben vorige zomer naar portugal gefietst. hier kun je erover lezen https://noorkleinlicht.nl/naar-portugal-fietsen-2/ . groetjes