Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vennbahn, geschikt met kinderen? - Forum Wereldfietser

Vennbahn, geschikt met kinderen?

Hier al iemand met fietservaring op de Vennbahn (www.vennbahn.eu)? Wij (gezin met 3 kinderen (fietsend: 10 en 8 jaar en achterop in zitje: 5 jaar) overwegen in de meivakantie deze route te fietsen. Aanrader voor gezin? Lijkt niet al te zware route te zijn. Hoor graag ervaring van anderen. Genoeg te zien en te doen voor de kinderen? Nog wel puzzelen hoe we in Aken komen (vanuit Harderwijk). Fietsen op auto, of toch OV (naar Maastricht en dan op de fiets naar Aken?). Dank alvast voor meedenken.
Zelf heb ik vorig jaar, in een groep van 4 heren, de route in omgekeerde volgorde gefietst toen de Vennbahn voor 98% af was. Op basis van de kennis van toen, in combinatie met het hoogteprofiel die m'n GPS toen maakte, kan ik het volgende zeggen:

Aken heeft wat verkeersdrukte, maar zodra je enigszins buiten het centrum komt is het goed te doen. De route wordt pas buiten Aken goed aangegeven.

Voor wat betreft stijgingspercentages:
Het hele Belgische deel is prima te doen met de kids, weinig spannende stijgingspercentages. Het enige spannende is vlak bij de grens met Luxemburg, hier bevat de Vennbahn een stuk van 1,5km 5%. Het Luxemburgse deel gaat voornamelijk omlaag. Om te fietsen van/naar campings langs de route kan het wellicht een uitdaging zijn, aangezien het oude treinspoor soms ruim boven de rest van het landschap rijst.
Wij laten de kinderen vanaf 4 jaar meefietsen op een aanhangfiets. We hebben een van Burley en dat bevalt ons erg goed. Is dat voor jullie ook een idee? Helemaal berg/heuvel op lijkt het me fijn dat iemand zelf meetrapt.
Zal de route eens opzoeken, misschien is het ook een keer iets voor ons. Kamperen jullie onderweg?
Je kunt met de trein beter naar Heerlen of Kerkrade vertrekken. Minder hoogteverschil, rustigere route. Kijk eens op http://www.bikemap.net/nl/route/2526947 ... &gsc.tab=0 voor een idee van de route naar Aken.
De Vennbahn ligt zoals al gezegd vrij hoog iha (na het lage begin door aken etc.), en loopt veel door natuur. Kost wat klimwerk om ergens langs het pad terecht te komen zo nu en dan.
Af en toe is het lang klimmen. Vanaf Aken ben je wel 35 km aan het klimmen naar Lammersdorf . Niet stijl maar wel continu. Dit is een uitdaging voor kinderen, zeker icm het klimwerk naar de ijsco's ;-).
Omdat het spoor vooral hoog door de natuur loopt weinig niet-natuur vertier voor kinderen.
Hoogteprofiel
Afbeelding.
Vennbahn is geschikt voor kinderen. Helemaal als ze van treinverleden houden. Voor ijsjes moet je inderdaad vaak even van de Vennbahn af.
Het slimste is met de trein. Vanuit Heerlen gaat een Euregiotrein die stopt op station Aachen Rothe Erde. Dit is vlakbij het begin van de Vennbahn. Let op: in de Eisenbahn Strasse is een drukke oversteek bij een afslag naar een bedrijventerrein.
Terug gaat er van Troisvierges een keer in de twee uur een trein naar Luik. Plaats de fietsen helemaal aan de voorkant of de achterkant van de trein. In Luik stap je over op de trein naar Maastricht. Station Luik-Guillemins is een belevenis op zich: ontworpen door Santiago Calatrava.
Zie voor geschikte campings in Belgie: www.fietscampingsbelgie.nl
We zijn inmiddels terug en kijken terug op vier heerlijke fietsdagen over de Vennbahn. Dank voor meedenken en tips. Vrijdag vertrokken met auto naar Aken. Auto in woonwijk geparkeerd (spannend hoe risicovol dit zou zijn, maar zo nieuw is onze auto ook niet meer :wink: ). Die dag erg kil en vochtig. Mooi begin gemaakt. Op twee plekken was de route geblokkeerd, jammer genoeg stond geen omleiding aangegeven. Met hulp van gps wel een een eind verder de route weer opgepakt, maar zorgde voor het nodige klimwerk dat vooral onze dochter van 8 met 3-versnellingfiets alleen maar lopend kon doen :( . Daarna (erg stille) camping in Raeren gevonden. Nadat we onze tenten hadden opgezet begon de regen. Nacht was koud. Maar de volgende morgen werden we gewekt met vrolijkmakend zonlicht. Dat maakt veel goed. Vanaf toen alleen maar mooi zonnig weer gehad. Kinderen fietsten goed mee. Voor de jongste hadden we een Weehoo (meerijdfiets). Inderdaad is het eerste deel constant klimmen, maar niet te heftig. Genoten van de prachtige verstilde natuur van Hoge Venen, rustig breed fietspad, veilige route, interessante uitleg op informatieborden, overgebleven spoorelementen. Bij Monschau maakten we de 'fout' een camping te kiezen diep in het dal (langs de Rur), 3 graden vorst, hmm daar waren onze iets te zomerse slaapzakken niet echt op berekend.... De volgende dag hadden we eerst een te heftig stuk klimwerk voor de boeg om de Vennbahn weer te bereiken (had gps route laten berekenen om naar Vennbahn te komen, op Open Fiets Map, stuurde me over mountainbike-achtige paden, misschien de instellingen toch nog eens goed bekijken...). Vanaf ongeveer de helft van de route is een groot deel niet geasfalteerd. Gaat hopelijk nog wel gebeuren, want de kwaliteit van fietsen is heel wat anders dan op glad asfalt (maar nog steeds goed te doen ook met kinderen). Bij Deidenberg hebben we direct naast de route camping Oos Heem gekozen, met zeer gastvrije en meedenkende (Nederlandse) campingbeheerder. We sliepen die avond in een tipi, ook leuk voor de kinderen. Laatste dag hadden we net voor Luxemburgse grens een zware klim (10%), omdat de tunnel bij Lengeler gesloten is (om de rust van beschermde vleermuizen niet te verstoren). Eindsprint naar Troisvierges. Ook daar een camping (Walensbongert) gevonden met gastvrije campingeigenaar. Ik ben met trein naar Aken gereden (1,5 wachttijd in Luik, indrukwekkend station) en daarna met auto terug naar Troisvierges om de rest van gezin en fietsen op te halen. Al met al kijken we terug op een zeer geslaagde kinderfietsvakantie. Zeker aanrader voor gezinnen.
rienepien schreef:Reisverslagje.
Camping Oos Heem aan de Vennbahn staat niet voor niets op het kaartje van http://www.fietscampingsbelgie.nl
@Bert, vriendelijk verzoek: zou je bij dit soort antwoorden (direct een reactie op het vorige bericht) deze knop willen gebruiken: Afbeelding
en niet deze: Afbeelding
Alvast bedankt, het maakt het lezen van een forum wat vriendelijker.
(of quote alleen die ene zin die met je antwoord te maken heeft).

(-1 voor mezelf, verkeerde knop gebruikt)
Hi Kees,

ik neem aan dat je deze knop bedoeld Afbeelding :wink:
hoi rienepien,

Leuk om te lezen. Vraag van praktische aard; hoe kreeg je de Weego, kinderfietsen en fietsen voor volwassenen en bagage op/in de auto?

Groet Marieke
@marieke: wiel uit de bob car gehaald, pastte met wee hoo en de fietstassen allemaal in kofferbak van onze Ford focus station. Was aardig vol, maar ging goed.
Aanvulling: 2 fietsen op dakdrager en 2 fietsen op trekhaak drager.
Je kunt bij het kruispunt bij camping Perlenau van Monschau de fietsknooppunten volgen naar Kalterherberg. Je dan gaat langs een stroompje langzaam omhoog. In Kalterherberg kom je weer op de Vennbahn.
Hier ook nog een leuk, zeer recent verslagje van de Vennbahn met (hele kleine) kinderen: http://travellingtwo.com/13803

De mijne is er nog écht te klein voor... (4 mnd).
Even een aanvulling op wegkomen vanuit de camping Perlenau bij Monschau, zonder die steile mountainbike track te volgen die GPS aangeeft.
Je gaat vanaf de camping heel even terug over de B258 richting Monschau naar de brug over de Roer/Rur. Hier is knooppunt 32. Ga voor de brug linksaf langs de Roer naar de knooppunten 30, 39 en 38. Langs het water van de Roer klim je geleidelijk omhoog naar Kalterherberg. Bij knooppunt 38 ga je de Vennbahn op. Ook voor kinderen goed te doen en Monschau mag je niet missen. Overdag vol met dagjesmensen, maar 's avond is het heerlijk rustig tussen de vakwerkhuisjes.