Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vennbahn met driewiel ligfiets - Forum Wereldfietser

Vennbahn met driewiel ligfiets

We hebben het plan om de Vennbahn te fietsen. Mijn vrouw maakt gebruik van een driewiel ligfiets. Ze heeft beperkte fietskracht. Wie kan informatie geven of deze fietsroute geschikt is voor mensen met een beperking. Zijn de paden breedt genoeg voor een driewiel fiets.Kan een drielwiel fiets mee terug in de trein?
Remmelt, een driewieler kan in Duitsland mee in treinen, je betaalt echter wel het dubbele tarief voor de fiets (net als voor een tandem). Of de fiets ook in de trein kan zul je uit moeten zoeken, in veel RE treinen kun je de fiets er zo inrijden, in andere past ze niet of zul je moeten tillen.

Als je weet van waar je terug wilt kun je op url]http://www.vagonweb.cz/razeni/[/url] kijken of jou gewenste trein over de gewenste mogelijkheden beschikt.

Over fietsen over de Vennbahn heb ik geen info.
remmelt schreef:We hebben het plan om de Vennbahn te fietsen. Mijn vrouw maakt gebruik van een driewiel ligfiets. Ze heeft beperkte fietskracht. Wie kan informatie geven of deze fietsroute geschikt is voor mensen met een beperking. Zijn de paden breedt genoeg voor een driewiel fiets.Kan een drielwiel fiets mee terug in de trein?
Ik ben net een paar weken terug :D
Het pad is breed genoeg (3 meter ongeveer) en geasfalteerd van Aken tot net voorbij Waimes. Daarna komt een stuk dat ook wel breed genoeg is maar (goed) onverhard. De hellingshoek is heel beperkt: meestal 2% denk ik, dat is minder dan een viaduct in Nederland. Het beperkt wel de snelheid en vanaf Aken is het een heel eind omhoog.
In de buurt van St. Vith gaat het traject een aantal keren even van het spoortracé af en zijn er wat pittiger hellinkjes van enkele tientallen meters lengte. Vanaf 8 km na St. Vith weet ik het niet want daar ben ik niet geweest.


Over de trein heb ik geen info.
De eerste 100 km van de vennbahn zijn goed te doen.
Ave Gone schreef:. Vanaf 8 km na St. Vith weet ik het niet want daar ben ik niet geweest.
Ik denk dat St. Vith zo'n beetje het eindpunt is voor (lig)fietsers met beperkte fietskracht.
In het stadje St. Vith gaat de vennbahn-route van het oorspronkelijke tracé af en zijn er een aantal smalle paadjes met lastige bochten en obstakels die me voor een driewieler lastig lijken. Hier is de wendbaarheid van een driewieler meer een probleem dan de 'fietskracht'.
Vanaf lommersweiler (6km na St. Vith, nabij de Duitse grens) zijn er ook onverharde stukken van matige kwaliteit en korte steile klimmetjes in de route opgenomen. Bij de grens met Luxemburg moet er stevig geklommen worden, omdat de vennbahn hier ooit door een tunnel liep, maar die tunnel is niet meer toegankelijk. Ook waren er op het Luxemburgse stuk in april nog werkzaamheden en omleidingen.

Misschien is het een idee om vanaf lommersweiler de route te vervolgen langs het Ardennen-Eifel fietspad verder Duitsland in? Dit is ook een geasfalteerde spoorwegtracé.
Waarschijnlijk is vanuit plaatsen als Gerolstein of Stadtkyll de treinrit terug naar Aken ook beter te plannen.
Bedankt voor jullie informatie. We gaan er rekening mee houden.
alternatief Kylrad weg richting Trier gaat valsplat oplaag ( zit maar een stevige klim in)
helemaal verhard ( alleen maar fietspad)

Gr
Ave Gone schreef:
remmelt schreef:We hebben het plan om de Vennbahn te fietsen. Mijn vrouw maakt gebruik van een driewiel ligfiets. Ze heeft beperkte fietskracht. Wie kan informatie geven of deze fietsroute geschikt is voor mensen met een beperking. Zijn de paden breedt genoeg voor een driewiel fiets.Kan een drielwiel fiets mee terug in de trein?
Ik ben net een paar weken terug :D
Het pad is breed genoeg (3 meter ongeveer) en geasfalteerd van Aken tot net voorbij Waimes. Daarna komt een stuk dat ook wel breed genoeg is maar (goed) onverhard. De hellingshoek is heel beperkt: meestal 2% denk ik, dat is minder dan een viaduct in Nederland. Het beperkt wel de snelheid en vanaf Aken is het een heel eind omhoog.
In de buurt van St. Vith gaat het traject een aantal keren even van het spoortracé af en zijn er wat pittiger hellinkjes van enkele tientallen meters lengte. Vanaf 8 km na St. Vith weet ik het niet want daar ben ik niet geweest.


Over de trein heb ik geen info.
Het stuk van Weismes (Waimes) tot Sankt Vith is wel verhard, maar niet met beton of asfalt, maar met redelijk egale parkverharding.
bert sitters schreef:Het stuk van Weismes (Waimes) tot Sankt Vith is wel verhard, maar niet met beton of asfalt, maar met redelijk egale parkverharding.
Mijn fiets is daar een paar weken geleden wel ongellooflijk modderig van geworden, modderiger dan van de hele regenweek daarvoor.
bert sitters schreef:Het stuk van Weismes (Waimes) tot Sankt Vith is wel verhard, maar niet met beton of asfalt, maar met redelijk egale parkverharding.
Mijn fiets is daar een paar weken geleden wel ongellooflijk modderig van geworden, modderiger dan van de hele regenweek daarvoor.
Ave Gone schreef:
bert sitters schreef:Het stuk van Weismes (Waimes) tot Sankt Vith is wel verhard, maar niet met beton of asfalt, maar met redelijk egale parkverharding.
Mijn fiets is daar een paar weken geleden wel ongellooflijk modderig van geworden, modderiger dan van de hele regenweek daarvoor.
bert sitters schreef:Het stuk van Weismes (Waimes) tot Sankt Vith is wel verhard, maar niet met beton of asfalt, maar met redelijk egale parkverharding.
Mijn fiets is daar een paar weken geleden wel ongellooflijk modderig van geworden, modderiger dan van de hele regenweek daarvoor.
We hebben ook over het zandgedeelte gefietst tijdens regen met onze tandem en je fiets wordt inderdaad enorm modderig van dat gedeelte. Volgende dag wel even bezig geweest om de tandem schoon te maken.
remmelt schreef:We hebben het plan om de Vennbahn te fietsen. Mijn vrouw maakt gebruik van een driewiel ligfiets. Ze heeft beperkte fietskracht. Wie kan informatie geven of deze fietsroute geschikt is voor mensen met een beperking. Zijn de paden breedt genoeg voor een driewiel fiets.
Deze velomobielrijder is met een Quest (ook een driewieler) daar ook geweest. Dus dan moet het met een driewieler wel kunnen http://redstrada.blogspot.nl/2014/08/weer-thuis.html

Als je naar Monschau toe wilt, dat ligt in een soort put en het fietspad vanaf de Vennbahn naar Monschau is niet verhard en redelijk steil redelijk lastig met een driewieler
Erik v S schreef:De eerste 100 km van de vennbahn zijn goed te doen.
Ave Gone schreef:. Vanaf 8 km na St. Vith weet ik het niet want daar ben ik niet geweest.
Misschien is het een idee om vanaf lommersweiler de route te vervolgen langs het Ardennen-Eifel fietspad verder Duitsland in? Dit is ook een geasfalteerde spoorwegtracé.
Waarschijnlijk is vanuit plaatsen als Gerolstein of Stadtkyll de treinrit terug naar Aken ook beter te plannen.
Wij zijn ook over de Ardennen Eifelfietspad naar Gerolstein gefietst en daar zitten best redelijke klimmetjes in voor een driewieler met ondersteuning. Het zal heel wat van de accu vragen

Met de tandem hebben we toch een paar keer gelopen.
Ave Gone schreef: Het pad is...geasfalteerd van Aken tot net voorbij Waimes.
Betekent dat dat het gedeelte tussen Kalterherberg en Sourbrodt nu ook helemaal is aangelegd, of ben je daar van het oude spoortracé afgegaan?
Jonathan schreef:
Ave Gone schreef: Het pad is...geasfalteerd van Aken tot net voorbij Waimes.
Betekent dat dat het gedeelte tussen Kalterherberg en Sourbrodt nu ook helemaal is aangelegd, of ben je daar van het oude spoortracé afgegaan?
Het traject is inderdaad helemaal klaar en loopt over het spoortacé, inclusief de 'afslag' naar het tracé inwestelijke richting Malmedy. Dat laatste stuk heb ik nog niet gefietst.

Er is ergens tussen Sourbrodt en Kalterherberg wel een klein akkefietje waar je op een merkwaardige manier op een weiland heen moet fietsen, kennelijk omdat iemand daar zijn rechten niet wilde afstaan. Er stonden demonstatieve borden bij dat het grapje een miljoen had gekost.
Ligger schreef: Deze velomobielrijder is met een Quest (ook een driewieler) daar ook geweest. Dus dan moet het met een driewieler wel kunnen http://redstrada.blogspot.nl/2014/08/weer-thuis.html

Als je naar Monschau toe wilt, dat ligt in een soort put en het fietspad vanaf de Vennbahn naar Monschau is niet verhard en redelijk steil redelijk lastig met een driewieler
Het ligt er aan hoe steil het is, hellingen tot 25 procent zijn haalbaar (met een trike) weet ik uit ervaring, ze moeten dan alleen geen kilometers lang zijn. Zolang je aangedreven wiel niet slipt is er niets aan de hand, in de kleinste versnelling en hopen op een mooi aanloopje om de gang er in te hebben.
Ligger schreef:Als je naar Monschau toe wilt, dat ligt in een soort put en het fietspad vanaf de Vennbahn naar Monschau is niet verhard en redelijk steil redelijk lastig met een driewieler
Behalve het pad dat je noemt zijn er ook nog minimaal twee verharde wegen die beter begaanbaar zijn. Helaas rijden daar wel auto's.
Ligger schreef:Wij zijn ook over de Ardennen Eifelfietspad naar Gerolstein gefietst en daar zitten best redelijke klimmetjes in voor een driewieler met ondersteuning. Het zal heel wat van de accu vragen
Zou kunnen.
Ik ken alleen de eerste 3 km van dat pad (afslag van de vennbahn gemist, door slechte bewegwijzering) en de hele vlotte afdaling naar Pronsfeld. Op weg naar Gerolstein zou best nog een klimmetje kunnen zitten, maar tussen pronsfeld en stadtkyll toch niet meer?
Remmelt heeft het overigens nergens gehad over accu's of ondersteuning.
marcelwingelaar schreef:Kylrad weg richting Trier gaat valsplat oplaag ( zit maar een stevige klim in)
Da's bij Pronsfeld rechtsaf. Misschien wel een beter alternatief dan linksaf naar stadtkyll.
Ave Gone schreef:Vanaf 8 km na St. Vith weet ik het niet want daar ben ik niet geweest.
Ik (en remmelt, denk ik) ben benieuwd wat je na die 8 km deed. Dat is zo'n beetje het punt waar de keuze tussen het minder toegankelijke deel van de Vennbahn en het uitgebreide netwerk van de Eifel gemaakt moet worden.
Ave Gone schreef:
Jonathan schreef:
Ave Gone schreef: Het pad is...geasfalteerd van Aken tot net voorbij Waimes.
Betekent dat dat het gedeelte tussen Kalterherberg en Sourbrodt nu ook helemaal is aangelegd, of ben je daar van het oude spoortracé afgegaan?
Het traject is inderdaad helemaal klaar en loopt over het spoortacé, inclusief de 'afslag' naar het tracé inwestelijke richting Malmedy. Dat laatste stuk heb ik nog niet gefietst.

Er is ergens tussen Sourbrodt en Kalterherberg wel een klein akkefietje waar je op een merkwaardige manier op een weiland heen moet fietsen, kennelijk omdat iemand daar zijn rechten niet wilde afstaan. Er stonden demonstatieve borden bij dat het grapje een miljoen had gekost.
Daar nestelen paapjes en een paapje is een zeldzaam vogeltje. Blijkbaar hebben deze beestjes geen last van de draisines, de railfietsen op het spoor, maar dat spoor lag er al. De problemen kwamen toen men naast dit spoor, op de plaats van het vroegere tweede spoor het fietspad wilde aanleggen
Ave Gone schreef:
Ligger schreef:Als je naar Monschau toe wilt, dat ligt in een soort put en het fietspad vanaf de Vennbahn naar Monschau is niet verhard en redelijk steil redelijk lastig met een driewieler
Behalve het pad dat je noemt zijn er ook nog minimaal twee verharde wegen die beter begaanbaar zijn. Helaas rijden daar wel auto's.
Ga voor Monschau op knooppunt 27 voor het voormalige stationsgebouwtje al van de Vennbahn af naar knooppunt 26. Dit is de tweebaans L-214. Niet zo veel autoverkeer. Je daalt ruim 1 km en dan bij de rotonde steil naar beneden het stadje in.
Monschau uit gaat het beste door voorbij Monschau en 800 meter voor camping Perlenau aan de B-258. Bij de brug over de Roer bij knooppunt 32. het gravelweggetje langs de Roer te nemen naar knooppunt 30. Daar steek je de Roer over en ga even via de autoweg omhoog. Nog voor een bocht is een bord dat de aansluiting op de Vennbahn aangeeft.
Ave Gone schreef:
bert sitters schreef:Het stuk van Weismes (Waimes) tot Sankt Vith is wel verhard, maar niet met beton of asfalt, maar met redelijk egale parkverharding.
Mijn fiets is daar een paar weken geleden wel ongellooflijk modderig van geworden, modderiger dan van de hele regenweek daarvoor.
bert sitters schreef:Het stuk van Weismes (Waimes) tot Sankt Vith is wel verhard, maar niet met beton of asfalt, maar met redelijk egale parkverharding.
Mijn fiets is daar een paar weken geleden wel ongellooflijk modderig van geworden, modderiger dan van de hele regenweek daarvoor.
Het heeft de afgelopen week flink geregend, maar ik had tussen Weismes en Sankt Vith geen problemen. Ik heb wel wat modder op mijn fiets gekregen tussen Hemmeres en Oudler (ten zuiden van Sankt Vith). De terugtrekkende Duitse troepen hebben in september 1944 alles grondig vernietigd. Je ziet nog de restanten van vernielde bruggen en viaducten. De fietsroute gaat hier over een wandelpad dat al eerder bestond. Wandelorganisaties willen dat hun pad zo blijft.
Het is wel het streven van de projectleiding van de Vennbahn om de gehele route van een laag asfalt te voorzien.