door
Xxxxx » vr 21 nov, 2014 15:27
Waarom stel je deze vraag hier?
Ik (maar dat is natuurlijk persoonlijk) vind het leuk om in de voorbereiding zelf deze antwoorden te vinden.
Installeer Garmin BaseCamp en OpenFietsMap Benelux.
Niet de Europa versie van OFM, want hier staan de hoogtelijnen op 25 meter afstand. In OFM Benelux staan deze op 5 meter afstand. In dit gebied zijn er juist heel veel kleine hoogteverschilletjes die wegvallen binnen 25 meter hoogtelijnen.
Maak vervolgens je eigen routes op basis van je eigen voorkeuren, beoordeel de verschillende alternatieven en maak je eigen keuze.
Waarom wil je Tracks van anderen?
Dat heeft alleen zin als je die anderen persoonlijk kent en weet dat zij vrijwel dezelfde voorkeuren hebben als jij.
Ik heb 1200 Tracks vanaf 2000, maar nog nooit één Track van onszelf hergebruikt. Historische Tracks dienen om foto's te kunnen Geotaggen, om te zien waar we al geweest zijn (en vooral: waar we nog niet geweest zijn) en soms om een betrouwbaar hoogteprofiel te hebben (in het geval we toch weer over hetzelfde traject rijden).
En mijn stokpaardje: slechte, niet mooie, fietsroutes bestaan (in Nederland, zuid/oost België en DACH) vrijwel niet. Linksom of rechtsom, via knooppuntenroutes of juist niet, door het bos of het open veld, elke route is anders maar daarom niet minder dan de "mooiste" route. Uiteraard wel de "echte" autowegen zoveel mogelijk vermijden. Zolang je op de kronkelende witte wegen, tracks (zwart-wit geblokt), paden waar je mag fietsen (grijs met rode stippellijn) of fietspaden (rood) blijft zit je bijna altijd goed. En zo niet: zoek ter plaatse een alternatief. De GPS helpt en vertelt je meteen de consequenties (in - beetje onbetrouwbaar - hoogteprofiel en afstand).
Teken binnen BaseCamp een route. Alle fietsroutes (knooppuntenroutes, regionale routes, LF routes) staan op de kaart.
Als je hierbij kiest voor "Tolwegen vermijden" dan zal de route zoveel mogelijk de fietsroutes volgen.
Om te beginnen is dit een prima uitgangspunt én deze route is actueler en dus betrouwbaarder dan de historische track van anderen.
En deze route loopt uiteraard naar jouw camping of hotel.
Het hoogteprofiel kun je ook binnen BaseCamp beoordelen, inclusief het gemiddelde hellingspercentage over een geselecteerd traject. Bedenk hierbij wel dat het hoogteprofiel betrouwbaarder is als je een hoogtelijn kruist, dan wanneer je er parallel aan rijdt: dat zou ook wel eens een steile rotswand kunnen zijn waar je langs rijdt en niet óver heen rijdt. Dit geldt voor alle mij bekende hoogteprofielen (ook bijvoorbeeld gpsies.com).
Toon de route vervolgens binnen Google Earth (Google Streetview ontbreekt hier nog) en kijk ook naar de foto's om een beeld te krijgen van de (toeristische) hoogtepunten.
Mocht je er de voorkeur aan geven om op de GPS een track te volgen dan kun je binnen BaseCamp direct een track maken op basis van deze route. (Zelf rijden wij altijd een route, waarbij tegelijkertijd de track wordt getoond).
Waarom is een "vlakke route" voor jou zo belangrijk?
Ik neem aan omdat klimmen niet jouw of jullie voorkeur heeft, of omdat je gewoon niet kunt of wilt klimmen.
In dat geval voorzie ik meer mogelijke problemen, want ook in de Ardennen kunnen NW of ZO winden waaien en ondanks de beschutting van de Ardennen is windkracht 5 of 6 zeker niet onmogelijk.
Zelf fiets ik makkelijker tegen 5 kleine hobbeltjes op dan een hele dag tegenwind.
Hoe dan ook, als dit punt belangrijk is en je nu al bent begonnen met de voorbereiding (je bent zelfs eerder dan voor mij "normaal" is) dan zou ik extra tijd besteden aan het bedenken en plannen van alternatieven. En klimmetje dat misschien normaal goed te doen is, kan met tegenwind en regen veel minder prettig zijn. Bij iedere klim heb je de mogelijkheid om te keren (voordeel van een klim in tegenstelling tot een afdaling), maar dan moet je wel een alternatieve route hebben of kunnen maken.
Alternatieven hoef je niet te gebruiken, maar het idee dat er een alternatief voorhanden is vind ik prettig. Ook al hebben we nog nooit in een hotel overnacht vanwege de regen.
Soms zal er geen (beter) alternatief zijn. Ook dat is dan goed om vooraf te weten en je dagafstand voor die dag kort te houden.
Gebruik ook voor de vlakke fietsroute van Luxemburg terug naar Nederland BaseCamp om deze route zelf te maken. Er zijn vele goede routes terug, maar als je niet in een rechte lijn terug rijdt kun je, bijvoorbeeld, zomaar het Plateau van Hervé tegenkomen. Gelukkig waarschuwt het hoogteprofiel van BaseCamp (of mijn eigen historische track uit 2003): 200 hoogtemeters steil omhoog met een percentage van 18%!
Je zult hier je eigen keuzes moeten maken. Ik weet niet of jij 95% redelijk vlak met 3 serieuze hobbels prefereert boven 80% continue op en neer, maar zonder serieuze hobbels. Ook de afweging hoogtemeters vs. afstand kun jij alleen maken. Zo is het ook mogelijk om eerst naar het westen rijden (je verliest dan 500 hoogtemeters, dus ook "vlak") waarbij je zoveel mogelijk de riviertjes volgt en vervolgens 100% vlak naar Nederland.
We hebben in juli 2014 10 dagen in dit gebied gefietst (en gewandeld). Mooi gebied. En in tegenstelling tot een aantal andere oude-spoorlijn-fietspaden is de Vennbahn een aanrader.
Aangezien wij hier rondjes hebben gereden (terug naar de camping) hebben we ook verschillende routes in NW richting niet over de Vennbahn gereden.
En wat dan opvalt: een vlakke fietsroute bestaat hier niet.
Eén van onze tracks (die ik net even bekeek) loopt continue tussen de 450 en 550 meter hoogte (naar mijn normen is dat "vlak"), maar er is geen 10 meter echt vlak! Alle klimmetjes zijn kort (nooit meer dan 1 km., meestal is het na 100 meter al gedaan) maar hellingpercentages tussen de 5 en 10% komen voor.
En – alweer persoonlijk – wij rijden makkelijker tegen een echte berg op dan continue op én neer. Je komt niet in een goed ritme, je zit continue te schakelen of, als je dat niet doet: je rijdt continue te zwaar naar boven en te licht naar beneden. In dit opzicht rijdt de Vennbahn véél gemakkelijker.
Ook je eigen verwachtingspatroon is belangrijk. Als je weet dat het zwaar wordt ("dat echte klimmetje") valt het meestal mee. Als je een route onderschat (zoals in ons voorbeeld) dan valt het soms behoorlijk tegen. Ook hier geldt weer: een goede voorbereiding en weten wat je te wachten staat is belangrijk als een vlakke fietsroute voor jou belangrijk is.
Toets ook nog eens je eigen doelstelling.
Is Luxemburg een vaststaand doel dat niet ter discussie staat, of gaat het er om een zo leuk mogelijke fietsvakantie te hebben?
Volg bijvoorbeeld de Vennbahn tot Monschau (hoogtepunt!) en ga van daar terug naar Sint-Truiden en pak daar de "IJzerenweg" terug naar Nederland. Vergeet dan dat ik de IJzerenweg in 2003 verschrikkelijk vond. Volgens een lokaal VVV kantoor is mijn kritiek (het steenkolengruis zat tot onder onze oksels) inmiddels deels achterhaald.
Hoe verder je gaat voorbij Monschau: dezelfde hobbels krijg je zowel op de heen als terugweg en ik weet niet in hoeverre deze op een prettige manier zijn te vermijden.
Ten slotte nog een - voor mij - vreemde suggestie. Wij rijden nooit (nooit dus) een heen-en-weertje, maar altijd een rondje. Ik begrijp dat jij dat ook zoekt.
Maar juist in het geval van de Vennbahn zou ik toch óók een heen-en-weertje overwegen.
In onze herinnering fietste het over de Vennbahn gemakkelijker dan daarbuiten. Besteedt de terugweg aan het maken van korte uitstapjes (even weg van de Vennbahn). Zelfs met omwegen zou wel eens kunnen blijken dat deze route nauwelijks langer is dan de alternatieve terugweg. Vlak naast de Vennbahn zijn voldoende leuke uitstapjes te maken.
De terugweg biedt ook een behoorlijk ander perspectief dan de heenweg en daarom is er minder mis met "heen-en-weertjes" dan ik zelf altijd beweer. Als de GPS mij niet vertelt dat wij hier al eerder reden, heb ik het vaak niet eens door.
Ook lopen er diverse fietsroutes en andere alternatieven parallel aan de Vennbahn. Soms staan deze als half-verhard ("gravel") of als "track" op de kaart. Maar bijna altijd (we hebben ze niet allemaal gereden) zijn deze prima te fietsen ("fine_gravel") tenzij je met een (race)fiets met echt smalle bandjes rijdt.
En aangezien elke fietsroute in dit gebied leuk tot heel leuk is heb jij bij de planning wat ik noem: een luxe probleem.