Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de Périgord (Frankrijk) - Forum Wereldfietser

Fietsen in de Périgord (Frankrijk)

Heeft iemand positieve ervaringen met deze regio rond de Dordogne?
De rijke geschiedenis van de streek, de historische gebouwen, de prachtige natuur, de lage industrialisatiegraad en het gematigde klimaat spreken me wel aan.

Algemene info

http://www.vakantie-perigord.nl

Fietsverhalen

http://www.opdefiets.net/verhaal11.htm
http://brabant.arakea.com/hoofd/contr_24838.htm

Fietsvakanties

http://www.aktivatours.nl/dord_per.html
http://www.arakea.be/site/zalig_24839.htm

Hallo Johan,

Ik ben nieuw hier op het forum en wat fietsreizen betreft heb ik ook nog geen ervaring (wil er graag dit jaar nog aan beginnen)... Maar omdat hier tot nu toe niemand anders op je post gereageerd heeft, toch mijn kleine bijdrage...
In de eerste week van mei ben ik naar de Dordogne geweest waar ik ook een drietal dagtochten gefietst heb (stukken uit de tocht die in de lonely planet cycling in france beschreven staat) in de omgeving van Domme.
Zalig fietsen, hoogteverschillen van hoogstens 200m, prachtige dorpen, mooie zichten, lekker eten, overal kastelen...
In die eerste week van mei stond het ook overal vol blauwe regens, blauwe irissen, bloesems... Ik denk dat dat de mooiste periode is. 't Was nu ook nog rustig wat het daar in de zomer zeker niet is!!!
De herfst lijkt me ook een toffe periode om er naartoe te gaan: niet te veel toeristen, herfstkleuren en bovenal zijn de noten en kastanjes dan goed... (en er zijn daar heel wat notenplantages en kastanjebossen!)
Ik zou het dus zeker aanraden!

Ik wil midden september naar de Dordogne-streek afzakken. Heeft iemand hier misschien ervaring met het vervoer (bv. fietsbussen) naar deze streek? Met RyanAir vallen de kosten wel mee:

Eindhoven -> Londen (Stansted) 2005-09-17 09:10 - 09:15 = 32,89 EUR
Londen (Stansted) -> Bergerac 2005-09-17 18:40 - 21:20 = 50,20 EUR
Bergerac -> Londen (Stansted) 2005-09-30 17:35 - 18:15 = 69,99 EUR
Londen (Stansted) -> Eindhoven 2005-10-01 06:45 - 06:50 = 21,68 EUR

Totaal: 173,76 EUR

Er zou +- 20 EUR voor de fiets (enkele reis) aangerekend worden.

hallo'
Met Ryanair kun je goed vliegen als je niet zoveel over moet stappen. Ze rekenen 25 euro per enkele reis per segment. Dus je bent 100 euro kwijt voor deze 4 enkele reizen. Je moet dus goet kijken of het loont. Dan moet je ook goet opletten of er voldoende tijd zit tussen de overstap anders haal je het niet.
Wij hebben goede ervaringen met Ryanair en als je een beetje gunstig kunt boeken dan vlieg je bijna voor niks. Er komt wel altijd 25 euro bij per enkele reis maar dan heb je nog wel de bagage vrijdom van 15 kg.
Succes, Mia

MiaV schreef:hallo'
Met Ryanair kun je goed vliegen als je niet zoveel over moet stappen. Ze rekenen 25 euro per enkele reis per segment. Dus je bent 100 euro kwijt voor deze 4 enkele reizen. Je moet dus goet kijken of het loont. Dan moet je ook goet opletten of er voldoende tijd zit tussen de overstap anders haal je het niet.
Wij hebben goede ervaringen met Ryanair en als je een beetje gunstig kunt boeken dan vlieg je bijna voor niks. Er komt wel altijd 25 euro bij per enkele reis maar dan heb je nog wel de bagage vrijdom van 15 kg.
Succes, Mia
Hoi Mia,

Ik ga ook met Ryanair over 3 weken naar Carcassonne.
Hoe had jij je fiets verpakt? Ik denk de mijne los mee te geven en de tere delen te beschermen met plastic.
Ik hoop dat je je ervaring wil delen.

Hallo Marcel,
Ik doe er altijd een hoes over die ik bij de fietsvakantie winkel in Woerden heb gekocht. (6 jaar terug) Het stuur draaien op een lijn met het zadel. De trappers moeten er ook af, maar vraag dit maar eerst even aan de baliemedewerkster want soms hoeft dat niet. Ik hoef het zelf bijna nooit te doen. Oficieel moet je er ook lucht uitlaten, maar vraag dat ook maar eerst en anders een klein beetje eruit voor het oog. In Charleroi kun je dat makkeijk vragen, ze zijn daar best wel soepel in. De hoes weegt ongeveer 400gram en deze heb ik onderweg altijd bij me in de voortas bij de slaapzak. De hoes met tape of vliegertouw een beetje vastzetten en de weke delen bescherm ik met wat karton wat algemeen te krijgen is. De rol tape niet meenemen met de handbagage.
Als je nog vragen hebt mail me maar.
succes en veel plezier op je fietstocht,
Mia

Een andere, meer aanlokkelijke optie is een treinreis:

Genk - Souillac 2005-09-17 05:51 - 14:50 = +- 100 EUR?
Genk - Brussel Zuid 2005-09-17 05:51 - 07:33 (IC 1528)
Brussel Zuid - Paris Nord 2005-09-17 07:40 - 09:05 (THA 9408)
Paris Nord - Paris Austerlitz 2005-09-17 09:05 - 09:50 (metro naar Place d'Ital)
Paris Austerlitz - Souillac 2005-09-17 10:08 - 14:50 (3631)

De fiets kan gratis mee op de InterCity 1528 van Genk naar Brussel. Mits de fiets in een hoes of tas van maximaal 0,90 x 1,20 m verpakt wordt mag deze gratis mee op de Thalys/TGV van Brussel naar alle streken in Frankrijk. Op de internationale trein 3631 is fietsvervoer "beperkt mogelijk". Kan iemand me vertellen wat men doorgaans onder dat laatste verstaat?

Heeft iemand een idee of wildkamperen in deze regio een probleem is? Ik heb echt geen zin om geld uit te moeten geven aan campings of g?tes d'?tape, ook al zijn ze ginds zo talrijk. Geef mij maar een tent, slaapzak en een goed boek.