Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tour de manche -1200km- ervaring?? - Forum Wereldfietser

tour de manche -1200km- ervaring??

hallo folks,

ben van plan -idee- om komende zomer de 1200 km. tour de manche te gaan fietsen-

tot op dit moment kan ik nou niet echt veel hierover vinden (uitgebreide reisverhalen etc)(brochures/boeken)

wie kan mij helpen in deze / zijn er argumenten/redenen om deze tour juist NIET te doen.

bij deze tour spreekt mij de combinatie zuid normandie -bretagne en engelse kuststreek heel erg aan - zijn er in deze alternatieven??

bij voorbaat dank voor evt. reacties etc.

hartelijke groet en alvast fijne feestagen

Wim
gries doef schreef:hallo folks,

ben van plan -idee- om komende zomer de 1200 km. tour de manche te gaan fietsen-

tot op dit moment kan ik nou niet echt veel hierover vinden (uitgebreide reisverhalen etc)(brochures/boeken)

wie kan mij helpen in deze / zijn er argumenten/redenen om deze tour juist NIET te doen.

bij deze tour spreekt mij de combinatie zuid normandie -bretagne en engelse kuststreek heel erg aan - zijn er in deze alternatieven??

bij voorbaat dank voor evt. reacties etc.

hartelijke groet en alvast fijne feestagen

Wim
Kees Swart komt begin 2015 met zijn eerste gids van het Engelse deel. Daarna komt het Franse deel. Kees heeft er wel een eigen route van gemaakt.
bert sitters schreef:Kees Swart komt begin 2015 met zijn eerste gids van het Engelse deel. Daarna komt het Franse deel. Kees heeft er wel een eigen route van gemaakt.
Linkje hier! :wink:
Wie weet heeft Kees nog behoefte aan voor-fietsers voor deel 2?
De Tour de Manche is een rondje langs de Engelse kust tussen Poole en Plymouth en de Franse kust tussen Roscoff en Cherbourg. Op het kaartje hieronder is dit de lichtblauwe lijn. Er is ook nog een verkorte versie van de Tour de Manche: die blijft maar heel kort in Engeland en steekt vanaf Weymouth via Jersey over naar St. Malo in Frankrijk.
Fietsen rond Het Kanaal deel 1 volgt de hele Engelse zuidkust van Dover tot Plymouth en bevat ook nog een aanrijroute vanaf Harwich naar de Kanaalkust.
Fietsen rond Het Kanaal deel 2 gaat de hele Franse Kanaalkust (en een kort stukje Noordzeekust) volgen van Roscoff naar de Belgische grens.
Op het kaartje hieronder is Fietsen rond Het Kanaal roze (hoofdroute) en rood (alternatieven) aangegeven.

In Engeland valt de Tour de Manche af en toe samen met Fietsen rond Het Kanaal. De Tour de Manche volgt wat vaker trajecten die verder van de kust afliggen. Dat vond ik soms jammer: je mist dan enkele spectaculaire delen van de Jurassic Coast. Ook gaat de Tour de Manche met een boog om Dartmoor heen, terwijl ik bij Fietsen rond Het Kanaal de hoofdroute dwars door dit Nationale Park heb laten gaan, met een alternatieve route langs de Engelse Rivièra.

In Bretagne gaat de Tour de Manche grotendeels samenvallen met Fietsen rond Het Kanaal. In Normandië blijft Fietsen rond Het Kanaal de kust volgen, waar de Tour de Manche ver het binnenland ingaat (over 'voies vertes', die wel heel rustig en nooit steil zijn, maar ook een stuk saaier dan de route langs de Normandische kust, die ook veel meer overnachtingsplekken en andere voorzieningen heeft en toch genoeg kleine wegen met weinig verkeer).

Afbeelding
Ik vond het Bretonse deel van Mont-Saint-Michel naar Roscoff echt schitterend. Goed bewegwijzerd, maar met uitzondering van het eerste deel bij Saint-Malo.
Zie ook: http://www.oppad.nl/?bestemming=de-mooi ... rt-sitters
+1, al hebben wij maar een deel gefietst.
ik ga deze route in de zomer van 2015 ook fietsen. De site is natuurlijk al mooi, bij de fietsvakantiewinkel zag ik dat er twee Franstalige gidsen zijn, die de grote route van de tour de manche beschrijven. In januari ben ik jarig....de gidsjes als kadootje gevraagd. Misschien komen we elkaar tegen
Afgelopen zomer van Apeldoorn via de Tour de Manche route door Bretagne naar Roscoff gefietst. Overgevaren naar Plymouth. Vandaar naar Poole en weer overgevaren naar Cherbourg. Van Cherbourg langs de stranden van Normandie naar Honfleur gefietst. De routes in Frankrijk zijn erg mooi en echt afwijkend van de andere bekende routes zoals de Jacobsroute en de Groene Weg naar de Middelandse Zee.
Het fietsen in Engeland viel ons ontzettend tegen. Het verkeer is niet echt ingesteld op fietsers en er moest regelmatig stevig geklommen worden tot 22 %. Je zou verwachten dat zo’n uitgezette fietsroute over fietspaden en rustige wegen gaat maar helaas is dat in Engeland vaak niet het geval. Daarnaast is het verblijf in Engeland duur.
Onze plannen zijn om komende zomer de tocht van Kees te fietsen. Het deel in Engeland via het boekje en we fietsen een deel van de route in Frankrijk als proef.
Daarna komt er natuurlijk een uitgebreid verslag :D
Wat ik gezien heb van die route maakt me al helemaal blij. Op papier is het een prachtige route. De beschikbare gps file ga ik aanvullen met waypoints van campings en andere interessante zaken. Mocht je hier interesse in hebben, stuur me dan een PB.
We hebben er veel zin in. Fietsen in Engeland is altijd +1.

Hans
In tegenstelling tot het schitterende deel van de Tour de Manche in Bretagne vond ik grote stukken in Normandie maar niets. Vreselijk saai: behalve het stuk langs het riviertje de Vire.
Uitstekend werk van Kees dat hij voor zijn route aldaar voor iets anders heeft gekozen.

Er is een serie van vijf prima kaarten van de Tour de Manche in het departement Cote d'Amor (Bretagne). Deze kaarten worden uitgegeven door het departement Cote d'Amor.

Ik ben met de TGV van Rijsel naar Parijs gereisd. Fietsen kunnen mee na reservering. 10 Euro. In Parijs een klein stukje fietsen van het Gare du Nord naar
Gare St-Lazaire. Parijs heeft tegenwoordig fietspaden en fietsstroken. Er is een Michelin-fietskaart van Parijs.
Vanaf Gare St-Lazaire met met de Intercites naar Cherbourg gereisd. In deze trein kunnen fietsen gratis mee. Geen reservering. In ieder rijtuig zijn 2 fietsplaatsen
Terug met de TGV van Morlaix naar Rennes en van Rennes met een TGV rechtstreeks naar Rijsel.
Tussen Antwerpen en Rijsel rijden regelmatig Belgische Intercity-treinen.
De Benelux-treinen van Amsterdam-Centraal naar Antwerpen en Brussel rijden nu weer een keer per uur.
Ik heb een stuk van Kees' route gefietst afgelopen zomer: zowat van de baai van de Somme tot Caen, in omgekeerde richting dus. Die route loopt grotendeels langs de kust, maar af en toe gaat het een eindje het binnenland in. Pittig en prachtig.
Op de blog schreef ik dag na dag een verslag. Dat begint hier, voor wie zin heeft.
Ik ondervond dat je wel goede banden nodig hebt, want de route loopt niet steeds over asfaltwegen. Je krijgt er wel prachtige uitzichten voor in de plaats en je rijdt door allerlei kleine haventjes.
Aan campings onderweg is geen gebrek (Fécamp was zalig, met uitzicht over de zee vanuit de hoogte) en aan rustplaatsen ook niet.
Henri V schreef:Het fietsen in Engeland viel ons ontzettend tegen. Het verkeer is niet echt ingesteld op fietsers en er moest regelmatig stevig geklommen worden tot 22 %. Je zou verwachten dat zo’n uitgezette fietsroute over fietspaden en rustige wegen gaat maar helaas is dat in Engeland vaak niet het geval. Daarnaast is het verblijf in Engeland duur.
Engeland kent veel korte maar pittige klimmetjes. Het Engelse deel van de Tour de Manche gaat door de graafschappen Dorset en Devon, en dit zijn nu net de heuvelachtigste gebieden van Zuid Engeland. In het zuidoosten van Engeland zijn de heuvels milder en hoeft zelden steiler dan 10% geklommen te worden. Daarom heb ik in mijn gids vermeld: "Wie rond Het Kanaal wil fietsen maar de zwaarste stukken wil vermijden, kan tot Poole of Weymouth gaan en daar de boot naar Frankrijk of de Kanaaleilanden nemen. Wie de heuvels van Dorset en Devon wel aandurft, wordt beloond met een spectaculair landschap dat alleen in Engeland te vinden is."
Wie van oost naar west fietst, komt op mijn route in Dorset en Devon twee keer een klim van 20% tegen. Die worden allebei in de gids beschreven. De eerste is Portesham Hill: "Na het pittoreske maar drukbezochte Abbotsbury volgt een zware klim naar Portesham Hill. Het steilste stukje helt tegen de 20 %, maar het mooie uitzicht over Chesil Beach verzacht het leed hier aanzienlijk."
De tweede is Peak Hill: "Bovenop een klif aan de westrand van Sidmouth liggen de Connaught Gardens met een tearoom en een witte trap naar het strand, de Jacob’s Ladder. Het is een prachtige plek om nog even een cream tea, of koffie met carrot cake, te nuttigen als brandstof voor de zware klim (tot 20 %) naar Peak Hill, die hier begint. Na Peak Hill volgt een mooie afdaling en hoeft er een tijd lang niet meer serieus geklommen te worden."
Je moet hier natuurlijk wel een bergverzet hebben (voor 22 tanden, achter 32 of 34 tanden; bij een Rohloffnaaf 40 tanden voor en 17 achter of 38 voor en 16 achter).

Van de 700 km tussen Dover en Plymouth zijn er 200 helemaal autovrij. De rest van de route volgt haast altijd rustige binnenwegen. Natuurlijk kom je ook af en toe een drukke kruising, een rotonde of een stoplicht tegen, maar die heb je in Frankrijk ook. En het kan zeker geen kwaad om rekening te houden met het verwachtingspatroon van Britse automobilisten. Daarom heb ik ook een hoofdstukje gewijd aan 'Fietsen in het Engelse verkeer', dat ook op de website is te lezen (zie hier).
Ik heb dit Engelse deel niet gefietst, maar wel veel andere wegen in Engeland (ik heb er jaren gewoond). Ja, Engeland is vaak steil, en echt niet alleen op deze route. En de wegen zijn soms smal en onoverzichtelijk. Doe dus als Engelse fietsers, en draag een high visibility hesje. Dan wordt je net een beetje eerder gezien. En ja, Engeland is ook nog eens duur. Het is niet anders.
De beloning is die van prachtige oude landschappen, oude kerkjes die nooit zijn kapotgeschoten, en vaak heel leuke en vriendelijke mensen. Ik word er elke keer weer blij van.
CapoJan schreef:Op de blog schreef ik dag na dag een verslag. Dat begint hier, voor wie zin heeft.
Wat een leuke blog en wat een gave fiets: een 'sigaar' met elektromotor die het klimmen veel makkelijker maakt! Zelf heb ik ook nog een Orca in huis, maar dat is een normale ligfiets (van een andere fabriek trouwens) met twee grote wielen.
Goed om te zien dat de heuvelachtige kust in het noorden van Normandië met zo'n fiets te rijden is. Langs de Engelse Kanaalkust zou je met zo'n brede Orca waarschijnlijk niet door de hekjes komen, die op fietsroutes staan en bedoeld zijn om motorfietsen tegen te houden.
Zes jaar geleden hebben Corrie en ik een ligfietstocht door Engeland gemaakt en dat heeft Corries fiets toen niet overleefd :cry: (zie hier voor een sfeerverhaal met foto's).
De hele kustroute ten noorden van Le Havre ga ik komend voorjaar nog een keer goed verkennen voor deel 2 van Fietsen rond het Kanaal. Wellicht zijn voor de pittigste klimmetjes minder steile alternatieven te vinden.
Kees, bedankt voor het compliment :) Het was ook een erg aangename fietsvakantie. Jouw verhaal met de problemen met de Orca heb ik vroeger nog gelezen.

ik vond de pittigste klimmetjes wel te doen, hoor. Dat zijn trouwens enkele van de mooiste stukken, dus ik wil ze niet missen.

In de route zitten hier en daar heel kleine foutjes, maar die zie je zo aankomen en als je het zelf nog eens rijdt, haal je ze er wel uit. Zo bijvoorbeeld in Saint-Valéry-sur-Somme (mooi stadje) gaat de route langs de monding op de rechteroever. Alleen is er geen brug daar naartoe. Een eind zuidelijker (als ik het me goed herinner was dat ook dag 2 bij mij) is de route afgesloten omdat de kliffen daar afbrokkelen en de weg daardoor te gevaarlijk geworden is. Maar dat hoort gewoon bij het avontuur van een route volgen, niet?

En hekjes, tja: in Frankrijk, hier en daar op een voie verte en langs de Loireroute, moest ik ook wel eens uit de fiets en moest ik de Cyclone afhaken om door zo'n poortje te raken, maar het lukte wel elke keer.

Als ik ooit eens in Engeland ga fietsen (is al enkele decennia geleden), neem ik wel een andere fiets. Ik ben gewaarschuwd.
eenieder HARTELIJK DANK voor de waardevolle reacties - meedenken etc.

ik ga het wederom allemaal goed bestuderen en kom hier zo snel mogelijk op terug met evt.
vervolg vragen.

nogmaals DANK !!!!

hartelijke groet wim a te h. alias gries doef :) :) :)
hoi folks,

ik ben al een tijdje aan het broeden op deze route, maar ehh kom er niet helemaal uit cq vind drempels.

vooral door het wegvallen van de fietsbus.(deze gaat maar tot Nantes)

we gaan met drie man(60++) =dus 3 fietsen met de nodige bagage-

om er te geraken - eerst met de fiets naar breda = 150 km - vervolgens met de fietsbus tot Nantes - dan nog met de fiets naar zuid normandie = denk ik 200 km

ter hoogte van mont st, michel route van la manche/kees swart naar Roscoff volgen

hier het kanaal over naar Plymouth om dan de route van Kees Swart naar Harwich (950 km) te volgen (is dit traject redelijkerwijs van links naar rechts te volgen?? of zijn er argumenten om dat NIET te doen??

en vervolgens met de boot over naar les Pays Bas -hoek v, holland-

heeft iemand DE TIP om in Zuid Normandie te geraken - zonder die 350 km fietsen + fietsbus??

mij lijkt 3 personen met veel bagage + fietsen in franse trein nu niet bepaald een goed idee om daar te geraken - of zie ik dat verkeerd ?

zijn er verder nog zaken waar we aan moeten denken bij deze trip??

wederom bij voorbaat DANK voor meedenken en/of reageren

hartelijke groet

Wim
gries doef schreef:... mij lijkt 3 personen met veel bagage + fietsen in franse trein nu niet bepaald een goed idee om daar te geraken - of zie ik dat verkeerd ?
Persoonlijk zou ik het andersom doen, met de trein naar HvH, oversteken en naar het zuiden fietsen. Vanuit Roscoff terug en dan maar zien waar je eindigt en de trein pakt. Zit het een beetje mee dan zit je al bijna in België 8)
gries doef schreef: hier het kanaal over naar Plymouth om dan de route van Kees Swart naar Harwich (950 km) te volgen (is dit traject redelijkerwijs van links naar rechts te volgen?? of zijn er argumenten om dat NIET te doen??
Wie beschikt over gps of goed kaart kan lezen kan deze route ook van west naar oost fietsen. Grote delen van deze route zijn in 2 richtingen bewegwijzerd (soms met bordjes van National Cycle Route 2, soms met stickers van de Tour de Manche, soms met bordjes van lokale fietsroutes). Wie echter met behulp van de navigatietekst wil fietsen, kan alleen van van oost naar west rijden. Rijdend van west naar oost wordt het landschap wel steeds minder spectaculair. Vergeleken met de heuvels van Dartmoor, de kliffen van de Jurassic Coast en de bossen en heidevelden van het New Forest zijn de graanvelden van Essex nogal saai. Ik heb deze route niet voor niets van oost naar west beschreven :wink:
Langs de Franse kust, waar de wegen vaak minder beschut zijn dan in Engeland, is het slim om van zuidwest naar noordoost te fietsen zodat je een redelijke kans op gunstige wind hebt.
gries doef schreef:heeft iemand DE TIP om in Zuid Normandie te geraken - zonder die 350 km fietsen + fietsbus??

mij lijkt 3 personen met veel bagage + fietsen in franse trein nu niet bepaald een goed idee om daar te geraken - of zie ik dat verkeerd ?Wim
Het zal het lastigst zijn om met 3 fietsen + bagage vlot door België te komen. Daar hebben de treinen vaak beperkt ruimte voor fietsen en moet je de conducteur benaderen voor het openen van de fietsruimte. Als er geen andere fietsers bijkomen, zal het wel lukken, anders zal iemand een trein later moeten nemen.
Voor de TGV van Lille naar Parijs moeten fietsplekken gereserveerd worden. Dus als die nog plek heeft voor 3 fietsen, gaat dat wel lukken. Voor de TGV van Parijs naar Rennes geldt hetzelfde. Van Rennes rijdt een regionale trein naar o.a. Avranches, waar meestal haken inhangen voor meer dan 3 fietsen (en anders zet je een paar fietsen even in het gangpad, dat doen de Fransen zelf ook als het druk is).
Nog simpeler is de rechtstreekse TGV naar Rennes die vroeg in de middag uit Lille vertrekt. Ook daarin moeten fietsplekken gereserveerd worden. Zorg er dan wel voor dat je ook nog op tijd in Lille kunt zijn als je in België een paar treinen mis zou lopen, of reis gewoon de dag van tevoren al naar Lille en zoek daar een camping op (bv. camping L'image in Houplines, een uur fietsen van hartje Lille of een kwartier met de trein vanaf het nabijgelegen station van Armentières).
Zie verder http://nl.voyages-sncf.com/nl en http://www.treinreiswinkel.nl