Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Madrid (vliegveld) Hoe kom ik zo snel mogelijk weg ? - Forum Wereldfietser

Madrid (vliegveld) Hoe kom ik zo snel mogelijk weg ?

Dag allemaal,

Zijn er vakantiegangers die op Madrid hebben gevlogen en ervaring hebben om zo snel mogelijk weg te komen van dit vliegveld.

Op diverse websites wordt de suggestie gedaan om met de trein te gaan, maar dat betekent eerst met metro of regionale trein naar het centrum en dan pas de goede richting (in mijn geval guadalaraje/zaragoza) uit.

Alle tips en suggesties zijn welkom. Alvast bedankt.

groet,

Dennison

Ik ga eind van de maand van Burgos naar Valencia (el Camino del Cid) fietsen en heb het routeboekje van Bert Sitters gekocht. Hierin geeft hij aan hoe je van het vliegveld in Madrid naar het treinstation in noord Madrid (Chamartin) kan fietsen. Hij geeft aan dat het geen aantrekkelijke route is maar goed te doen.

De eerste start is als volgt:
Ga richting Madrid op de grote verbindingsweg N-II (de avenida de America) en probeer zo snel mogelijk op de ventweg (camino de servicio) te komen. Via de ventweg van de N-II rijd je Madrid in.
Aangezien Bert hier ook actief is kan je hem misschien zelf wat gedetailleerdere vragen stellen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Het is mij nooit gelukt om een geschikte fietsroute van de luchthaven naar het oosten te vinden. Allemaal afschuwelijke snelwegen.
Verder is de situatie onlangs gewijzigd door een nieuwe terminal en een nieuwe startbaan.
Ik denk dat je je vraag het beste kunt voorleggen aan de fietsersbond van Madrid: www.pedalibre.org
Diverse van hun actieve leden spreken Engels, zoals Nacho.

Madrid is geen pretje om in en uit te fietsen, ik heb de metro genomen van centrum naar luchthaven. Om Madrid binnen te fietsen (vanuit het westen) was al geen pretje, je kan niet anders dan de snelweg te nemen, er is gewoon geen alternatief. In het weekend mag je fiets mee op de metro en daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt na de minderprettige ervaring om Madrid binnen te fietsen.
Vervolg Madrid - vliegveld. Helaas ben ik er nog niet in geslaagd om te achterhalen hoe op een normale manier weg te kunnen fietsen van het vliegveld.

Dus een andere oplossing bedacht. Onze fietsen gaan mee met een Nederlands transportbedrijf (uit Alkmaar) die regelmatig Nederlanders verhuist naar Spanje. Even buiten Madrid hebben zij een Opslagbedrijf en daar worden onze fietsen bezorgd. Vandaar uit kan ons rondje in Centraal Spanje beginnen.

Wat het wel makkelijker maakt is dat mijn vriendin bij het betreffende transportbedrijf werkt. Hoe dit overigens gaat werken moeten we nog afwachten.

groet,

Dennison

Ik zat met dezelfde vraag en ging er al min of meer van uit dat het wel met de metro te doen zou zijn. Maar nu blijkt dat dat enkel in het weeckend is :roll:

Heeft er iemand nog iets nieuws vernomen sinds de laatste posting? Anders zal ik die spaanse fietsersbond eens contacteren.

Greets,

ruth

panamarutko schreef:Ik zat met dezelfde vraag en ging er al min of meer van uit dat het wel met de metro te doen zou zijn. Maar nu blijkt dat dat enkel in het weeckend is :roll:

Heeft er iemand nog iets nieuws vernomen sinds de laatste posting? Anders zal ik die spaanse fietsersbond eens contacteren.

Greets,

ruth
In Barcelona doen ze niet zo moeilijk in de metro en trein. Als je niet in de spits ging, knepen ze een oogje dicht en hoefde je ook geen toeslag betalen.

Ik denk dat je in Madrid gewoon de metro pakt en je fiets meeneemt ze ook niet moelijk zullen doen. Tis alleen een beetje lastig om je fiets met baggage door de poortjes te krijgen. Vaak hebben ze wel een poortje voor rolstoelers.

<edit typo>

Vorig jaar hebben we met de fiets van het vliegveld Madrid naar het centrum de metro genomen. (hier hadden we een feest) Geen enkel probleem op een doordeweekse dag met de fiets in de metro. Toen met de trein van Madrid-Attocha naar Cordoba en daar de Andalusië toer gedaan.
Na de tocht weer met de trein naar Madrid-Attocha en vanuit het zuiden gewoon door de stad gefietst naar het vliegveld zonder over een snelweg of zo.
Wij zijn allebei 60ers en wonen in een klein dorp waar bijna geen verkeer is maar we vonden Madrid niet moeilijk door te fietsen.
groetjes, Miav

Ik heb de vraag gesteld aan de madrileense fietsersbond en kreeg een reuzeantwoord. Veel leesplezier :wink:

I am planning a bike trekking in Spain. I will arive at Barajas, and want to take a train to Avila.
Can you advise me the best way to get to Chamartin railway station? I was thinking about taking the metro, but this seems only possible on saturday and sunday. Right?

You're right about the metro. You can take your bike in it only on saturdays, sundays and public festivity days. We're working on improving that but that's what we've got so far.
Apart from the metro, you have two options: you can take a taxi or you can simply ride your bike.
The taxi has a big problem: not all drivers will want to take your bike. My experience is limited, I've only tried it once (I had a flat tire) and it took a while. Taxi drivers don't like bikes but I'd say you'd eventually find someone to take you. I'd say about 15 euro to Chamartin.
Otherwise, you can ride your bike. The airport is not far from the city and you'd be riding on streets 98% of the way. It'd take less than one hour to get to Chamartin. You'd be riding with the rest of the traffic though, there are no bike lanes out of the airport.
I'll give you a detailed description of the recommended route out of the airport. This route was researched by us as a means to ride to and from the airport without hitting any motorway. It goes like this:
first, go to the very end (northern end) of terminal building 3. There are three terminals, all of them linked together. If you're on an international flight, you'll arrive in terminal 1. To get to terminal 3 you can ride your bike through the airport lanes (follow the signs for terminal 3) or simply walk inside the buildings and follow the signs to terminal 3. It's not a long walk, less than 10 min. Once there, go to the very end of terminal 3, as stated. There's a road that departs there in the same direction you were walking (out of the airport). You still have to walk a few meters once out of the building to reach the only lane that goes in that direction (all the other lanes go into the airport). Ride your bike from there. In a few meters, you'll reach a roundabout and you'll see a bridge on your left that goes over a motorway in front of you past the roundabout. You have to turn left at the roundabout and go up the slope over said bridge and you're on your way. You'll be on a road that climbs gently and it's called "Camino del Cuartel" (I don't remember if it's written anywhere as it's not a street with buildings on the sides). Follow it for around half a kilometer and you'll finish the climb where your road meets a wide, busy street at a big roundabout. This roundabout has an ancient historic building (Ermita Virgen Soledad) in the middle, you'll see it when you get there. You have to do the roundabout and take left. The road you're riding meets the street just *after* the roundabout so you'll have to take it away from it and change direction at the first traffic lights, just a few meters away. You never lose sight of the roundabout so you can't miss it.
Once on the roundabout, you'll go over a motorway. Keep straight ahead (you'll have turn left from your previous direction in the climbing road). This is a double lane street and cars may go much faster than they should but I've rode this street many times with no problem. The street is called "Avenida de Logro?o". It's mostly level and around 3 kms. long. You'll go across a roundabout where the street goes under a motorway (M40) and shortly after your street reaches another motorway (same level this time), the N2. Madrid downtown is to your right. You have to cross this motorway over a bridge. There's a bridge for cars (and bikes) half a km. to the right but it's easier to get off your bike and cross the pedestrian bridge that's just over there where you hit the N2 motorway. Cross the bridge. Once on the other side, the big street to your right is "Alcal?" street. This street goes all the way to the very heart of the city. But you don't want to go downtown as Chamartin is in the north. My recommended route would be on Alcal? street up to where it meets Arturo Soria street (around 3 kms. gently uphill) then turn right and follow Arturo Soria street. In this street, you'll find traffic signs for Chamartin railway station. The signs for the railway station are mostly yellow (different from any other sign) and have a train icon of shorts. You'll recognise them when you see them. Just follow those signs and your done. Eventually, they'll take you left of Arturo Soria street downhill and on to the railway station.
I know it sounds complicated but... well, I guess it is for a visitor but you should be fine by following this directions. I may send you a scan of a map if you want.
Also, if you give us details of your arrival date and time we might try to arrange for somebody to wait for you and guide you on the ride if you're up for it. I can't guarantee this but it might happen.
I'm glad you chose Spain for your trip, I hope you enjoy it. Anything else you might want to know, feel free to ask.

Bij http://www.viamichelin.com kun je zeer gedetailleerde kaarten bekijken van o.a. Madrid. Dit help misschien om samen met de beschrijving door de stad te komen.

Lisette

Ook leuk om te proberen wijzer te worden:

de Google maps, doorklikken op Satellite en zoeken op Madrid, ik heb een flnk stuk van de route kunnen vinden.

LP

Dit is volgens mij het plein met de 'ancient historic building (Ermita Virgen Solidad)' er op.
Helemaal inzoomen!

LP