Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Turkije - Forum Wereldfietser

Turkije

Wij, mijn echtgenoot en ik willen in mei/juni//juli fietsen van Thessaloniki naar Istanbul en dan langs de Zwarte Zee naar Trabzon. Heeft iemand ervaringen met deze route?
Het is alweer 9 jaar geleden dat wij naar Istanbul fietsten, maar wat ik me kan herinneren van het stuk in Griekenland, is dat het vaak behoorlijk druk was op de weg. Inmiddels zal de nieuwe snelweg wel af zijn, en verwacht ik dat er op de vroegere hoofdweg/-wegen veel minder verkeer zal zitten. Maar probeer dus vooral de kleinere wegen te vinden!

Vlak voor Alexandroupoli fietsen we een mooi stukje onverhard, vonden wij toen zeer de moeite waard (ook al is het relatief kort).

Het laatste stuk tot de grens met Turkije word je d.m.v. borden steeds richting de snelweg gestuurd, maar je kunt (als dat nog steeds kan) helemaal tot aan de grenspost over secundaire wegen rijden (doorfietsen tot Pepros en dan de ventweg naast de snelweg volgen).

Wij hebben in Turkije het schiereiland Gallipoli (bekend uit de 1e wereldoorlog) bezocht, een ook de opgravingen van Troje (Truva). Via Bandirma kun je dan met de boot rustig naar Istanbul varen (i.p.v. dat je met je fiets door die enorme stad moet)!

De zwarte zee kust kennen we niet - wel het binnenland van Turkije, maar dat is een andere vraag :wink:
Veel plezier!
Aanvullend op Gudrun hier het gedeelte Zwarte Zee kust:

In de twee zomers van 2004 en 2005 zijn wij van Istanbul tot aan de Georgische grens gereden langs de Zwarte zee. Was er mooi maar na Sinop werd de kustweg erg druk. Daarom zijn we voor het tweede gedeelte in 2005 wat meer inlands gegaan voor de tweede etappe vanaf Safranbolu (een aanrader). En die weg was mooi en rustig. Toen we bij de Georgische grens de zwarte zee weg opdraaiden om te fietsen hebben we snel een bus genomen omdat het niet fijn fietsen was. Dat gaat daar erg makkelijk. Je stopt abrupt als jeer geen zin meer in hebt vanwege de drukte en snel daarna komt er een grote bus aan die je dan gewoon aanhoudt - fietsen onderin en karren maar. Het gedeelte tot aan Sinop was 11 jaar geleden erg mooi en rustig maar of dat nu nog zo is? ....

25 jaar geleden hebben we de gehele route gedaan in een Dolmus = klein busje voor ons fietsleven. Dat was ook erg mooi. Maar helaas was tijdens onze fietsrit in 2005 de kleine weg vanaf Sinop uitgebouwd tot grotere weg in de zee wat hem een stuk minder mooi en te druk maakte. Uit die tijd nog een tip: Mis bij Trabzon het Sumula klooster niet en ga daar in de buurt ook de bergen in wandelen. Je mag hopen dat het stuk vanaf Istanbul naar Sinopnu niet ook uitgebouwd is. En Istanbul rustig uitrijden was destijds - de bosporus oversteken naar het Oosten en dan deze helemaal volgen naar Poloneskoy bij de Zwarte Zee.

In onderstaande fotocompilatie zie je onze fietsroute in 2004 en 2005. De gestippelde lijnen zijn busritten.

Bron
Ben je al weg Evelyn?
Dank jullie wel Gudrun en Blanche. We kunnen ons plan nu verder vorm gaan geven.
is het zinvol een tent mee te nemen? wij hoorden dat er weinig campings zijn in Turkije en dat overnachtingen in pensions/hotels niet duur is. Heeft iemand ervaring met zowel kamperen als pensions/hotels?
Ik ben een aantal jaren geleden van Istanbul langs de kust naar Dalaman gefietst, en aan de hand van die ervaring zou ik geen tent meenemen. Overal zijn goede, goedkope pensions. Op de campings die er zijn (weinig), kun je meestal wel een hutje huren, als je dat leuk lijkt.
Mijn Turkse collega's van ons filiaal in Istanbul zijn bezig met een routeboek van fietsroutes rond Istanbul. Je kan eens contact met hen opnemen.
Hi Eveline,

Het is al weer even terug maar ik heb dit stuk in 2007 gefietst als onderdeel van een reis. Reisverslagen kan je vinden op http://www.erikentjeerd.waarbenjij.nu

Een paar tips:
- bezoek de moskee in Edirne, deze is de moeite waard
- Istanbul infietsen is pittig. Ik ben over de snelweg gegaan doe dit NIET. De vluchtstroken zijn prima maar er komen regelmatig 3 of meer invoegstroken bij en dit levert echt gevaarlijke situaties op.
- Istanbul uit fietsen gaat heel makkelijk door je fiets op de ferry mee te nemen en de Bosporus naar het noorden af te varen.
- Sla Safranbolou niet over dit is mooi stadje in Ottomaanse stijl. Er zijn in de buurt ook mooie grotten om te bezoeken.
- Het stuk Amasra - Sinop is prachtig langs de kust. Veel Byzantijnse invloeden zijn nog zichtbaar in de kustplaatsen.

Wij hebben nauwelijks gekampeerd op deze route er was voldoende goedkope accomodatie beschikbaar. Eten en drinken ook voldoende beschikbaar. Elk klein dorpje heft wel een 'Lokantasi' waar je iets kunt eten.

Veel plezier,
Erik
Dank jullie wel Erik en Erik. We gaan ons verder voorbereiden.