Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terugreis na Groene Weg naar de Middellandse Zee? - Forum Wereldfietser

Terugreis na Groene Weg naar de Middellandse Zee?

Beste forumgenoten,

Deze zomer staat er een tweetal weken fietsen op het programma: vertrekkend in de Ardennen via de Groene Weg naar de Middellandse Zee (buurt van Montpellier). De gemotoriseerde terugweg naar België lijkt echter niet zo evident... Heeft er iemand tips?

De opties die afgevallen zijn:
- per bus:
Bij Eurolines mag er geen fiets mee op de bus volgens de algemene voorwaarden.
Cycletours is uiteraard wel voorzien op fietsen maar erg duur (zo'n 180 euro per persoon).
- per TGV:
Op het traject dat wij afleggen is het niet mogelijk de fiets mee te nemen zonder deze uit elkaar te halen wat ons nogal onhandig lijkt. De toegelaten afmetingen lijken bovendien te klein voor mijn LHT in maatje 62?

Wat we nu overwegen maar voor problemen zorgt:
- per nachttrein:
Van Montpellier is er een rechtstreekse nachttrein naar Luxemburg (het land), van daar zouden we België binnenfietsen en in Arlon opnieuw op de trein stappen om thuis te raken. De nachttrein kan wel fietsen in hun geheel meenemen maar reserveren voor de fiets is verplicht en het is niet mogelijk dit online te doen noch in Belgische stations (tot frustratie van de ticketverkoper). Kan dit echt enkel in Frankrijk en moeten we dus de grens over om die treinplaatsen te reserveren?!

Zou er iemand ons kunnen helpen met betere ideeën of kent er iemand een oplossing voor de fietsreservatie op de nachttrein?

Alvast bedankt!
Lasse
Vliegen natuurlijk. Transavia vliegt op Montpellier. Gaan ook voorzichtig om met de fietsen. (Staand op de bagagekar)
Hoes erom evt beetje beschermspul eraan en je bent 1,5 uur later in NL.
Bedankt voor de suggestie, Georg, maar bij vliegen is er nog veel meer gedoe dan bij het nemen van de TGV (en een grotere milieu-impact en meer kans op beschadigde fietsen) dus dat is niet direct de oplossing die we zoeken.

Toch vrij absurd dat het nodig lijkt naar Frankrijk te reizen om een plaats te kunnen reserveren op die nachttrein...
Of je wilt vliegen vanwege het milieu dat is voor ieder een eigen afweging, maar veel gedoe vond ik het niet; in feite is het wat de fiets betreft stuur dwars, pedalen eraf, zadel laag, hoes erover en gaan zitten. Bij aankomst even met de inbus in de weer en je fietst weer.
Ik begrijp wel dat Transavia een fietsvriendelijke naam heeft, mijn ervaringen zijn dan ook alleen met die maatschappij. Ik kreeg de fiets (vanaf Toulon-Hyeres) persoonlijk overhandigd, rijdend, want het voorwiel hoefde er niet eens af.
Wel even pompen, dat is nog het meeste werk want de druk moet van de banden.

M'n fietstassen doe ik in zo'n 'flightbag', en in 1,5 uur was ik van Toulon in Rotterdam.
Met de trein betekent toch ook overstappen, gestress op kleine balkons met de fiets, voorwiel eruit (TGV), en een veel langere reistijd. Het rare in deze tijden is dat vliegen nog goedkoper is ook, of tenminste niet duurder. Ik vraag me af hoe lang de vliegmaatschappijen dat gaan volhouden, het kan de kosten niet dekken.
Soetens fietsvervoer in Avignon en van daaruit zonder fiets vliegtuig of tgv naar huis?
Georg schreef:Het rare in deze tijden is dat vliegen nog goedkoper is ook, of tenminste niet duurder. Ik vraag me af hoe lang de vliegmaatschappijen dat gaan volhouden, het kan de kosten niet dekken.
Juist de budgetvliegmaatschappijen als Ryanair en EasyJet zijn gezond en winstgevend (Transavia overigens niet), en de duurdere maatschappijen lijden op Europese trajecten nogal eens verlies.
Evert, dat fietsvervoer is geen slecht idee maar wel erg duur (121 euro transportkosten voor enkel de fiets als ik het goed begrijp).

We hebben uiteindelijk de nachttreintickets besteld bij de Treinreiswinkel. Zij kunnen blijkbaar wel fietsplaatsen reserveren. Kostprijs bovenop de normale ticket-prijzen was 19 euro per bestelling dus valt heel goed mee, zeker als je niet alleen bent.

Nog eens bedankt voor de tips!
Lasse
Neem contact op met de http://www.treinreiswinkel.nl. Zij kunnen vast een creatieve oplossing voor je vinden.
Hoi,
Of neem de tip uit het boekje van de Groene Weg ter harte:
draai je fiets om en fiets terug. Heel milieuvriendelijk en je ziet alles weer vanuit een andere hoek! :D
Groet, Petra.