Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frontlijnroute - Forum Wereldfietser

frontlijnroute

Hallo,
Mijn plan was om komende zomer vakantie de frontlijn route te fietsen. Wie heeft er al ervaringen mee? Ik heb nl. Het idee dat het niet al te vlak is. Ik heb almoeite om een duin langs de noordzee kust op te fietsen, moet altijd lopend naar boven. Als je dan iedere keer van je fiets af moet om een helling op te komen wordt het een behoorlijk frustrerende vakantie ben ik bang en kan ik beter iets anders doen.
marik48 schreef:Mijn plan was om komende zomer vakantie de frontlijn route te fietsen. Wie heeft er al ervaringen mee?
Geen antwoord op je vraag helaas, maar misschien is je bericht beter thuis in Voorbereiding fietsreis dan in Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen...

Groet,

Carl
ik heb het vorig jaar met mijn zoon gefietst
van Nieuwpoort naar Yper en terug
is een vlak stuk in Belgie
mooie route met heel veel dingen om te zien
over 3 weken gaan we de Frankrijk doen in de buurt van
Verdun,op verzoek van zoon lief :D
Tip neem het boekje fietsen langs de frontlinie van de eerste wereld oorlog mee
jefi schreef:Tip neem het boekje Fietsen langs de frontlijn van de Eerste Wereldoorlog mee
Op blz 132 staan hoogteprofielen, waaruit blijkt dat slechts 3 trajecten een profiel nodig hebben; de rest is vlak tot golvend, met af en toe een korte klim, zelden meer dan 100 min één keer.
wij gaan dus stuk van Frankrijk doen traject Verdun
ben benieuwd of het net als in België is , daar was de route erg makkelijk
te volgen/vinden
is dat bij Verdun ook zo of ga je meer over ,,openbaar terrein,,?
en moet ik gaan ,,spoor,,zoeken
Ik ben vorig jaar van Vlissingen naar Italië gefietst, in vier weken.
Veel korte klimmetjes, en weinig tot geen cafétjes of een klein supermarktje tussen de steden. Fijne uitzonderingen; Arras, Reims en Nancy (maar niet de klim naar de camping)
Frankrijk heeft ook last van de vergrijzing en ontvolking, met name in Noord Frankrijk buiten de kust en de Vogezen. Campings zijn relatief dun gezaaid, zie Archies voor de uitstekend en up to date bijgehouden details. http://www.archiescampings.eu/ned1/
Zelfs water regelen (wat ik in geen ander Europees gebied heb meegemaakt) is soms lastig.

Geschiedenisliefhebbers die die gebied fietsend willen onderzoeken zijn beter af, het is een historisch zeer interessant gebied. Van de westhoek, via Ieper (Menenpoort om 19h45), de chemin des Dames, het camp militaire de Suippes ( in de grote oorlog zijn daar meerdere dorpen bijna volledig weggevaagd door dagenlange bombardementen) Verdun, als bastion in de Maginotlinie. Kortom veel te zien. Engelsen, Fransen, Belgen en Duitsers hebben door hun geschiedenis meer in beeld hoe ernstig deze oorlog is geweest dan Nederlanders, voor wie - ik spreek voor mijzelf - het toch verder weg in de historie staat. Die telkens weer opduikende oorlogsgraven, het landschap, de leegte kwam meer in begrip na 10 dagen Noord Frankrijk.

Noord Frankrijk heeft veel trajecten (van en naar de grotere steden) die goed aangegeven staan, langs kanalen en autoluw.
Maar van het ene naar het andere gebied is er - los van de route in het boekje - niet een goed op borden aangegeven route. Elke Michelin 1:150.000, of liever nog de 1:200.000 op dat watervaste papier, geeft meer dan voldoende aanknoping om je weg te vinden.

Als je de Noordzeekust lastig vind is er maar één remedie, vaker de duinen opzoeken als trainingsgebied. En mocht je een meer aangenaam landschap zoeken, overweeg dan Duitsland ten zuid-oosten van Berlijn. Het Spreewald, omgeving Cottbus, of de Elberadweg zijn relatief makkelijk.
Noord Frankrijk kan interessant zijn, maar is wel - bij hogere temperaturen - een mooie uitdaging.

Succes en plezier met de voorbereiding en de trip.
Ik ben een vd voorfietsers geweest van het stuk van Nieuwpoort tot Verdun. Maak je geen zorgen over het klimmen: heel goed te doen. Het glooit af en toe. Een enkele steile helling is heel kort of gaat naar beneden. Een prachtige tocht, die veel met me deed. Op mijn site vind je een uitvoerig verslag.
Hallo,
Mijn probleem zit in mijn knieën. Als ik bij een hoge duin kom maar ook als ik een tunneltje uit fiets, worden mijn knieën slap en hebben geen kracht meer. Zelfs naar boven lopen is al moeilijk. Ook als ik de trap op loop moet ik boven even wachten voor ik verder kan. Ik had gehoopt dat het door veel te fietsen beter zou worden maar helaas. Vorig jaar zat er vocht in mijn knieën maar foto's liet niets zien. Wat het dan wel is geen idee. Dus daarom zie ik een beetje op tegen heuvels.
Ik heb hem recentelijk gefietst , ben net terug .

De stijgingspercentages zijn over het algemeen inderdaad niet hoog ( behalve misschien richting Thiepval ? )
Maar in combinatie met de dagafstanden eneen stevig gewicht aan bagage kan het toch best pittig worden nu en dan . Het helpt zeker dat het traject vlak begint en geleidelijk meer stijgende stukken biedt waardoor de conditie de gelegenheid krijgt zich te ontwikkelen .
Verder was ik bedeeld met aardig tot mooi weer zonder extremen van enig soort en dus heb ik ontzettend genoten .
De route is schitterend door een rustig gebied met natuurlijk veel historie .

Ik had bijna 3 ( ! ) weken nodig voor de hele route maar daar droeg aan bij het regelmatig verkeerd rijden ( eigen schuld ? ) en het feit dat dit mijn eerste vakantiefietsreis was .

Ik raad hem dus wel aan maar enige conditie lijkt mij toch wel vereist , zeker als je ( soms ) niemand hebt die je moreel kan ondersteunen . Succes en veel plezier ( als je nog moet gaan ) !

Christiaan , 38 .