Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoogtemeters groene weg - Forum Wereldfietser

hoogtemeters groene weg

Ik zou dit jaar de groene weg naar de middellandse zeer een derde keer willen rijden. Weet een forumbezoeker hoeveel hoogtemeters de klassieke route maakt? (dwars door de ardennen, na chabeuil het oorspronkelijke oostelijke traject etc.)

Mijzelf interesseert het eigenlijk niet zoveel, maar nu iedereen - behalve ik - een GPS heeft, vraagt iedereen het.
Een antwoord wat elke keer werkt is 2 keer de helft. Zeker als het je zelf niet interesseert. Daarnaast is er niets aan gelogen. mogelijk dat je op bijv. http://www.ridewithgps.com de route kan vinden en daarbij ook het aantal hoogtemeters.
Hoi,
Ik heb een paar jaar geleden de Groene Weg gefietst: mooie route, zonder GPS. Er is nog niet iemand in mijn omgeving geweest die naar hoogtemeters vraagt, vind dat zelf ook absoluut niet interessant en sluit me voor een ludiek antwoord graag aan bij Peter.
Groet, Petra.

PS: Derdekeer: heb je ook een naam?
5 jaar geleden gefietst tot aan Avignon; Daarbij heb ik 11200m staan.
En daarna is het toch vlak :)
Ton, dank je voor het antwoord.
Het is wel wat meer dan ik dacht.
Ik wilde het in zeven dagen proberen, maar dat wordt afzien. Gemiddeld meer dan 1500 m per dag. Mmmm.

Petra, ik heet - net zoals bijna iedereen op dit draadje tot nu toe - Peter.

Peter, dank je voor de link. Ik zal hem even proberen.
ton_s schreef:5 jaar geleden gefietst tot aan Avignon; Daarbij heb ik 11200m staan.
En daarna is het toch vlak :)
Dat betekend waarschijnlijk ook dat je ongeveer 11200 dieptemeters hebt gehad. :roll:

Wat je omhoog fietst ga je in het algemeen dezelfde dag of die erop weer naar beneden, je gemiddelde snelheid op de dag zal niet veel anders zijn dan als je een dag vlak rijdt.
je gemiddelde snelheid op de dag zal niet veel anders zijn dan als je een dag vlak rijdt.
Dat is toch niet mijn ervaring. Als er veel geklommen moet worden, dan daalt mijn gemiddelde snelheid (al naargelang de hellingsgraden) met 10 tot 20 %. En als je 170 km per dag wilt doen, is dat al snel een uur langer rijden. In een fietsdag die sowieso al lang is.

Maar goed, we zien wel weer. Het is vakantie, er moeten geen records gebroken worden en ik hoop dat het prettig wordt, waar ik ook uitkom. Als de weergoden maar in een goed bui zijn ... :?
_Peter_ schreef: Wat je omhoog fietst ga je in het algemeen dezelfde dag of die erop weer naar beneden, je gemiddelde snelheid op de dag zal niet veel anders zijn dan als je een dag vlak rijdt.
Leuk gezegd, maar dat gaat in de praktijk toch echt niet op. Een groot deel van de energie die je in een klim steekt gaat tijdens het afdalen zitten in het opwarmen van je velgen. Al dat klimmen kost een hoop energie dus eten en extra uitrusten kost ook nog eens tijd.
@Derdekeer (Peter):
In 2011 fietste ik de routevariant Valras Plage - Maastricht van de Groene Weg.
Mijn etappes, afstanden, hoogtemeters en gemiddelde snelheid (Met excuses voor de verminkte weergave):

Etappe
Afstand Hoogtemeters Gem.
1. Valras-Plage - Causse-de-la-Selle
116 1103 17,9
2. Causse-de-la-Selle - Uzès
98 796 20,5
3. Uzès - Taulignan
113 1077 18,3
4. Taulignan - St- Donat-sur-l'Herbasse
115 1245 17,8
5. St. Donat-sur-l'Herbasse - Loyettes
113 1268 17,5
6.Loyettes - Pont-de-Poitte
126 1007 20,0
7.Pont-de-Poitte - Marnay
108 963 20,0
8.Marnay - Corre
104 630 20,4
9.Corre - Lunéville
120 1076 20,3
10.Lunéville - Landonvillers
106 1114 20,0
11.Landonvillers - Ettelbrück
119 936 19,5
12.Ettelbrück - La Gleize
128 1554 18,3
13.La Gleize - Maastricht
80 856 18,7
Totaal 1446 km 10.649 hoogtemeters (Moet zijn 12.522 hm) Gewijzigd

Jan
Hilver,

Tussen Valras en Taulignan had je afgerond 3000 hoogtemeters.
Dat geeft 7700 hoogtemeter tussen Taulignan en Maastricht.
Maar het traject tussen Taulignan en Saintes Maries de la Mer is nagenoeg volledig vlak.
Die 7700 hoogtemeters moeten dus ongeveer het resultaat zijn voor het traject Maastricht - Saintes Maries.

Het verschil met Ton is erg groot.
derdekeer schreef:Hilver,

Tussen Valras en Taulignan had je afgerond 3000 hoogtemeters.
Dat geeft 7700 hoogtemeter tussen Taulignan en Maastricht.
Maar het traject tussen Taulignan en Saintes Maries de la Mer is nagenoeg volledig vlak.
Die 7700 hoogtemeters moeten dus ongeveer het resultaat zijn voor het traject Maastricht - Saintes Maries.

Het verschil met Ton is erg groot.
Peter,

Als ik alles nog een keer optel dan kom ik op 12.522 hoogtemeters. Blijkbaar zijn in m'n eerste posting de hoogtemeters van de eerste twee dagen niet meegenomen :(
Maar goed, dan zijn het er altijd - zoals jij rekent - nog minder dan de 11.200 van Ton.

Ik gebruik en gebruikte een Garmin Oregon 450. Nu heb ik een verkoper weleens horen mompelen dat de hoogtemeting niet het meest nauwkeurige onderdeel van een GPS is .......

Jan

Jan
9022 meter dalen, 40 meter minder stijgen volgens de track van de mensen vd gw zelf icm Basecamp (jaja, Maastricht ligt op 40m). Komt ongeveer overeen met mijn eigen meting.
Jaap,
Na de herberekening van Hilver kom ik met zijn resultaat uit op ongeveer 9 500 hm. Het verschil met Ton blijft erg groot, maar die 9 500 m ligt in de buurt van wat jij aangeeft. "Een beetje meer dan 9 000 hm" lijkt voorlopig het beste resultaat.

Maastricht mocht wat mij betreft overigens best wat hoger liggen. Ik heb het traject van daar tot Luxemburg onlangs proefgereden en dat was behoorlijk pittig.
derdekeer schreef:Jaap,

Maastricht mocht wat mij betreft overigens best wat hoger liggen. Ik heb het traject van daar tot Luxemburg onlangs proefgereden en dat was behoorlijk pittig.
Soms misschien pittig maar beslist niet onoverkomelijk. Je enige doel is toch zo'n hellinkje op te komen. Hoe lang je daarover doet en hoe vaak je stopt is toch niet belangrijk :wink:
Bovendien is wordt in de nieuwste uitgave van deel 1 van de routegids van de Groene Weg het Vennbahnalternatief beschreven. Dat scheelt wat klimwerk.

Jan
Hilver schreef: Peter,

Ik gebruik en gebruikte een Garmin Oregon 450. Nu heb ik een verkoper weleens horen mompelen dat de hoogtemeting niet het meest nauwkeurige onderdeel van een GPS is .......

Jan
Je hebt eigenlijk 3 soorten hoogtemeter gegevens bij een gps.
  • De gps hoogte, dit is een ruwe schatting van de hoogte op basis van gps gegevens. Hier kan een afwijking in zitten tot een meter of 50
  • De barometrische hoogte, een hoogte gebaseerd op luchtdruk, deze werkt vooral nauwkeurig mits je eerst ijkt. De luchtdruk kan in de loop van een tocht veranderen door zowel het weer (naderende storm e.d.) als door feitelijk dalen en stijgen.
  • De hoogtegegevens op basis van de gps-track geïmporteerd in een website zoals Strava of http://www.mygpsfiles.com/app/ Hier wordt door de software gekeken waar je geweest ben en dit wordt naast de kaart-hoogte database gelegd en daar volgt dan een schatting uit van het aantal stijg/daal meters.
Alledrie hebben ze zo hun eigen voor en nadelen. In de praktijk vind ik mijn Oregon 600 toestel het erg goed doen.

Persoonlijk zou ik als voorbereiding gewoon even de track van de complete route door een website als mygpsfiles of http://ridewithgps.com/ halen om te kijken wat je ongeveer te wachten staat.
Hilver,
Bovendien is wordt in de nieuwste uitgave van deel 1 van de routegids van de Groene Weg het Vennbahnalternatief beschreven. Dat scheelt wat klimwerk.
Ik heb onlangs een stukje van die Vennbahn gedaan (tussen Faymonville en Duitsland ongeveer). Het lijkt me een rustig en veilig alternatief voor mensen die liever niet klimmen - interessant voor fietsers die met jonge kinderen op weg zijn. Maar misschien zal het na 100 km of zo wat saai worden. Geef mij maar de originele route over de Ardennen.
derdekeer schreef:Ik heb onlangs een stukje van die Vennbahn gedaan. [...]Maar misschien zal het na 100 km of zo wat saai worden.
Geen ramp, want dan ben je er al bijna. :) De hele Vennbahn is maar 125 km lang.

Carl
_Peter_ schreef:
Dat betekend waarschijnlijk ook dat je ongeveer 11200 dieptemeters hebt gehad. :roll:

Wat je omhoog fietst ga je in het algemeen dezelfde dag of die erop weer naar beneden, je gemiddelde snelheid op de dag zal niet veel anders zijn dan als je een dag vlak rijdt.
:roll:
Afbeelding
Op 50 km scheelt het dus een half uur, als je dan 50 vlak, 25 klimmen en 25 dalen op een dag fietst, ben je volgens bovenstaand voorbeeld 4 en een half uur onderweg. Dat is dus naar mijn mening (en daar mag je het niet mee eens zijn) niet veel verschil. Dat je energieverbruik en het aantal keren dat je stopt hoger is doet niets af aan de totaal bewogen tijd. En daarnaast wat is 4,5 uur nu op een fietsdag, je hebt nog bijna 20 uur over voor andere zaken.
Op 50 km scheelt het dus een half uur
Dit is allemaal nogal off topic, maar mijn reactie is: het hangt er van af. Als je 150 km op een dag doet, wordt die dag flink wat langer mét hellingen, ook zoals jij het berekent.

De hellingsgraad doet ook mee. Rij eens van Bédoin naar de top van de Ventoux en weer terug, en vergelijk dat met dezelfde afstand vlak. Het verschil is aanzienlijk - bij mij toch. En na de Ventoux ben ik heel wat vermoeider.

Maar ik geef het toe: liever een dag met hellingen dan een dag met forse tegenwind. Bergen zijn tot nu toe voor mij faire tegenstanders geweest(*), maar de wind is een sadistische schurk.

(*) Ik ken alleen de Franse Alpen en Pyreneeën, misschien heb je door-en-door onaardige bergen in de Dolomieten of zo.