Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Spanje - Forum Wereldfietser

Fietsen in Spanje

Beste Wereldfietsers,
Ik ben Reinout (15) en wil graag met mijn ouders gaan fietsen in Spanje. We hebben al vaker gefietst maar nog nooit in Spanje (meestal Frankrijk). Het idee bestaat echter bij mijn ouders dat het te heet is in Spanje en dat er niet mooi gefietst kan worden. Nu heb ik de vraag: weet iemand waar ik en mijn ouders goed kunnen fietsen in Spanje?
Alvast bedankt,
Reinout

Beste Reinout,

Spanje is een geweldig fietsland! Het kan inderdaad warm zijn, maar dat is het ook in zuid-frankrijk. Een gebied waar je prachtig kunt fietsen is noord-west spanje (o.a de Rioja, Bourgos en sierra de la demanda). Mijn vriendin en ik hebben hier 2 jaar geleden een prachtige fietsvakantie gehad. Zeker als je een beetje de bergen opzoekt is het niet te heet. Er gaat een fietsbus naar Logrono.We hebben ook in het noordoosten gefietst (tussen Pyreneen en Barcelona maar hier zijn we iets minder enthousiast over.

Wil je meer info om je ouders over te halen laat het maar weten! Spanje is meer dan de moeite waard!

Groetjes
Eric
Beste Reinout,

Fietsen in Spanje kan inderdaad geweldig zijn, ruimte, ongerepte natuur en temperament, als je de goede wegen uitzoekt. Zie mijn gidsen "Fietsen in Spanje" en "El Camino del Cid".
www.fietswegen.nl

Groetjes,
Bert

Reinout,

fietsen in Spanje is prachtig.
In de zomer moet je wel rekening houden met hoge temperaturen, maar als je 's morgens vroeg op pad gaat, heb je daar niet zo heel veel last van (mits je het 's middags rustig aan doet).
Wij zijn afgelopen zomer van Barcelona naar Gibraltar gefietst. In één woord geweldig. Prachtige natuur, aardige mensen, wegen met weinig verkeer. Wel veel bergpassen. Dus als je van een bergje beklimmen houdt, ga naar Spanje! :lol:

bert sitters schreef: Fietsen in Spanje kan inderdaad geweldig zijn, ruimte, ongerepte natuur en temperament, als je de goede wegen uitzoekt. Zie mijn gidsen "Fietsen in Spanje" en "El Camino del Cid".
:?:
Kun je niet iets meer informatie geven? Om nou direct een boek te moeten aanschaffen is ook wat...
De gidsen Fietsen in Spanje en El Camino del Cid liggen ook in bibliotheken. Ook in de reisboekhandels kun je er even in bladeren.
Wat voor informatie wil je hebben? Over Spanje valt zoveel te vertellen, dat ik over een paar weken nog niet klaar ben. Je kunt ook voor informatie op de Fietsvakantiebeurs of de Op Pad Beurs een lezing Fietsen in Spanje bijwonen.

Ik weet niet wat Reinout zoals wil weten, maar ik denk zeker dat ik naar de Fietsvakantiebeurs. Lijkt me erg interessant om zo'n lezing bij te wonen. En die beurs is hier bij mij 'om de hoek'. Nou ja, uurtje fietsen dan.

Bedankt voor de reacties!
Ik zal eens de boeken gaan bekijken en mijn ouders overhalen :wink: .
Dat moet dan wel lukken. In ieder geval bedankt!
Reinout

Trouwens, nog een vraag:
Hoe zit het met de overnachtingsmogelijkheden? Zijn er voldoende (en zo ja, goede?) campings?
Reinout
Afhankelijk van waar je fietst zijn er campings.
Langs de kust zijn er veel. Mijn ervaring is wel dat die erg druk zijn. :(
In het binnenland zijn er wat minder campings.
De campings die er zijn, zijn vaak van goede kwaliteit (vaak met zwembad, supermarkt(je) en soms restaurant). :D
Ik vind de campings in Spanje wel vrij prijzig, vergeleken met andere landen. :(

Op de Michelinkaart staan veel, maar niet alle campings aangegeven. Je kunt dus af en toe meer campings tegen komen dan je denkt dat er zijn.
Bovendien kent Spanje ook vele zgn. Zona Acampada's. Dat is een stuk grond waar je de tent kan neerzetten. Er zijn daar vaak wel weinig voorzieningen.

Succes!

Freek
Hallo,
Afgelopen zomer ben ik door Spanje gefietst ( zie voor verslag www.dewarande.nl/ligfiets ) Ik fietst van Jaca (pyreneeen) naar Santiago de Compostela, en van Santaigo nog zo´n 250 km naar het zuiden.
Van Jaca naar Santiago loopt een pelgrims route. Je komt hier veel mensen tegen, soms wel teveel. Overnachtingen zijn hier genoeg en vaak ook gratis. De omgeving is erg kaal, je moet ervan houden (wat ik dus wel doe). Vooral tussen Burgos en Leon is er niks anders dan graan (of akkergrond, ligt eraan wanneer ja gaat fietsen). Warm is het ook, maar er staat altijd een frisse wind die meestal ook uit de verkeerde kant komt. heel wat anders dan het rustige Frankrijk! Spanje is stukken zwaarder.
Het gedeelte van Santiago naar Portugal (langs de kust tot 50 km landinwaarts) is daarintegen prachtig groen bebost. Eindeloze eucalypthus bossen.. ik snap dan ook niet zo goed waarom iedereen die kale route van Jaca naar Santiago doet (pelgrims route) ipv Santiago naar Portugal. Echt ver ben ik Portugal niet in geweest, dus daar kan ik je weinig over vertellen (behalve dat de automobilisten erg opgefokt zijn, maar het is te doen).

Succes met je ouders overhalen

Jan willem

Freek (of andere wereldfietsers),

Weet je misschien ook hoe de campings in de Sierra de Gredos (dichtbij Madrid) en Portugal zijn?

Reinout
In de Sierre de Gredos zijn veel campings. Vooral aan de zuidkant. Hoe verder van Madrid, des te rustiger worden de campings. Buiten de maanden juli en augustus zijn de meeste campings rustig.

groetjes uit Santiago de Chile,

Bert

Probleem is alleen dat wij wel in Juli en Augustus moet gaan omdat onze vakantie daarin valt. Maar ik zal de informatie zeker menemen!
Dankjewel.
aan de kust zijn veel campings. Meer landinwaarts veel minder. Je zult soms moeten wild kamperen of een pensionnetje moeten nemen. (uitgezonderd de camino route, waar slaapplaatsen in over vloed zijn (om de 10 km))