Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rheinradweg vanaf half september - goed idee? - Forum Wereldfietser

Rheinradweg vanaf half september - goed idee?

Ik ben mijn eerste lange tocht aan het plannen (Basel-Rotterdam) maar kan helaas pas vanaf half september vrij krijgen.

Is het een heel dom idee (kwa weer en aantal uren licht per dag en zo) om dan pas van start te gaan? Of kan ik beter voor een meer zuidelijke route kiezen?

Plan was met de trein (en fiets) naar Basel en dan naar huis fietsen. Op mijn gemak, heb er 3 weken de tijd voor.

Heeft iemand hier ervaring mee in deze periode? (weet dat ik ook de weerstatistieken er op na kan slaan, maar vind het fijn om van andere fietsers te horen)
Vanaf Basel naar Nederland is natuurlijk iets wat je bij elk weer kan doen, de wegen zijn perfect, voldoende uitwijkmogelijkheden en moeglijkheden voor alternatief vervoer.

Maar goed, als we uitgaan van lekker fietsweer: Half september is dusdanig vroeg in het seizoen dat dit een eitje moet zijn. Sterker nog, qua temperatuur is dit veel prettiger dan Juli-Augustus.

- Daglicht gaat uiteraard geen enkel probleem zijn :lol:

In de winter kan je in Nederland ook nog gewoon naar je werk fietsen, dus laat staan in September.

- De afstand is +/- 800km, dus met 20 dagen fietsen zit je op 40km per dag.

Praktisch: Ik ga ervan uit bent dat je een beginner bent. Deze tocht is daar prima geschikt voor, trainen is niet echt nodig. Zorg wel dat je een goed zadel hebt, de rest boeit met dit traject eigenlijk niet!

Als je een tent hebt: Ik zou zelf beginnen met etappes van hooguit 50km, rond Basel is niet vlak en je zal toch moeten wennen. Je hebt tijd zat. Richting Nederland zal je langere stukken pakken, je zal namelijk gewend zijn aan je fiets en aan het langere tijd in het zadel zitten.

Als je geen tent hebt maar kiest voor hotels 80km.

=> Tent+kookgerei is toch meer bagage en je moet gewoon meerdere uren uittrekken voor opzetten, boodschappen doen, koken. Het is geen wedstrijd, neem lekker de tijd om een dorp in te lopen en boodschappen te doen.

Verder: Een ander leuk alternatief is Kopenhagen (wel ietsje verder, maar in drie weken een absoluut eitje). Noord Duitsland is een heel erg fijn fietsgebied, veel fietspaden en aardige mensen. Je kan een leuke route plannen waarbij je de grote steden vermijd.

De Rijn route is drukker en heuvelachtiger (maar dat zal geen probleem zijn). Verder zit je af en toe met grote steden. Dat is uiteraard geen probleem als je dat leuk vind.

Hou er sowieso rekening mee dat zuidelijker meestal meer heuvels betekent en dat de fietsfaciliteiten steeds minder goed worden (grosso modo). Ook is mijn ervaring dat het verkeer in het zuiden iets minder prettig is, maar dat valt meestal wel te vermijden. Uiteraard is dit allemaal persoonlijke mening en is het allemaal niet zo zwart wit. Zuid Europa is ook heerlijk fietsen ;)
Ga er wel vanuit dat Basel tot Mannheim erg saai is, Je zou ook een stuk Neckar of Main kunnen doen. Die 3 weken is ruim genoeg en met een beetje mazzel fiets je van Weinfest tot Weinfest in September.
Ik zou overwegen de fietsrichting om te draaien. Dan fiets je naar het zuiden, waat het langer mooi weer blijft dan in Nederland.
Nog wel, iets later in het jaar is dat niet meer waar. Ik althans vind ik in Nederland beginnen ook veel leuker. Afgelopen zomer ben ik na een bergsport vakantie van Murano naar Nederland gefietst met Reitsma's route. Het werd voor mijn gevoel steeds een beetje minder spannend. Als je in Nederland begint kun je je conditie ook rustiger opbouwen dan wanneer je zoals ik vorig jaar gelijk aan de Alpenpassen moet.
Hoi,

Ook ik heb dit tripje gepland . Zaterdag de 19de ga ik met de nachttrein van Utrecht naar Basel. Ga onderweg kamperen, neem dus alles mee. De gpx route heb ik al binnen en wil deze zonder uitstapjes blijven volgen tot wezel , vandaaruit strak naar het noorden met als eindbestemming pieterburen.

Over de periode vindt ik dat september een prima periode is, als het een beetje mee zit nog nazomer of begin van de herfst. Mbt overnachtingen bij voorkeur een tent anders een hostel of luxer een hotel. Wel zorgen dat je verlichting meeneemt voor je fiets.

Tja drie week heb ik helaas niet meer nadat we in de zomer al 4 week op IJsland hebben rondgecrost. Moet het dus in 7 dagen doen.

Wellicht tot ziens.

Henk rijdt op een rode Santos' travelmaster
Dat lijkt me een beetje veel voor een week. Gelukkig geeft dat niet want er zijn overal stations. Vorig jaar ben ik dus met de fiets uit noord Italië naar Nederland gereden, en dit jaar heb ik iets dergelijks uit Tjechie gedaan. Beide keren vond ik het jammer dat ik naar Nederland terug fietste in plaats van uit Nederland weg (maar het kon niet anders). Het wordt dan langzaamaan steeds een beetje saaier. Beide keren was ik onder de indruk van de Duitse fietspaden en fietsroutes, en beide keren constateerde ik dat de vele onverharde stukken om echt brede banden vroegen. Mijn 42 mm was eigenlijk te smal.
Wim schreef:Beide keren was ik onder de indruk van de Duitse fietspaden en fietsroutes
Dat vond ik twaalf jaar geleden al verbazingwekkend. De fietspaden in Duitsland zijn goed en praktisch (dus ook lange stukken tussen steden). Altijd gedacht dat fietsen in Duitsland iets onbelangrijks was, bleek weer eens hoe bevooroordeeld een mens kan zijn. En ook ontzettend fraaie routes, bijvoorbeeld langs afgedankte spoorbanen, genieten!

En als je al op een B-weg terecht kwam werden we ontzettend netjes behandeld door het autoverkeer. Dat kan mazzel zijn, maar ik heb in Nederland regelmatig anders meegemaakt (mensen die op een halve meter voorbij sjezen met 80+). Overigens is dat ook wel iets menselijks, want zodra we bij de Noord-Duitse kust de drukte in reden werden de mensen botter en werd het verkeer vervelender. Veel mensen op een hoop is blijkbaar niet goed voor de empathie.
girlonabike schreef:Is het een heel dom idee (kwa weer en aantal uren licht per dag en zo) om dan pas van start te gaan?
Vorig jaar heb ik in deze periode de route naar Parijs gefietst. Vrijwel uitsluitend prachtig weer gehad, maar dat was ook mazzel uiteraard. Qua daglicht kan het prima, ik ben meestal een vroege vogel, en om half acht klaar om te vertrekken. In deze periode is het dan allang weer licht. En met de afstanden die ik afleg (maximaal +/- 100 km per dag) ben je lang voor de duisternis invalt weer 'binnen'.
Je tent zal 's morgens wat natter zijn, en het is dan zinvol binnen- en buitentent apart te verpakken, ook al omdat je de boel 's avonds misschien niet meer goed droog krijgt. Verder moet je je 's avonds kunnen amuseren als het al wat donkerder en kouder wordt. Voor de rest moet het prima gaan zou ik denken. Dus veel plezier, en vertel ons hoe je het vond.
Wim
De Rijnradweg is inderdaad echt heel saai tussen Basel en Mannheim,en bovendien heel lawaaiig tussen Bingen en Koblenz.En er zijn zoveel mooie alternatieven! Bijv. met de trein naar Strassburg,daar het fietspad naast het Canal du Marne au Rhin tot Gondrexange,dan het Saarkohlekanal tot Saarguemine,dan de Saarlandradweg ,ofwel naar het westen de kortere weg naar de Moezel,ofwel naar het noordoosten naar de Bostalsee en dan naar Saarburg.Vervolgens ofwel langs de Moezel naar de Rijn of omhoog naar de Vennbahn en die volgen tot Aachen,dan de Ruruferradweg of de Zweiländerradweg naar Roermond.Een prachtige tocht.
In September zijn de nachten alweer erg vochtig,dus je zal je tent s morgens meestal nat in moeten pakken,zeker als je naast het water kampeert.Overigens is er langs de genoemde route vaak gelegenheid tot wild kamperen ,wij doen dat heel vaak en zijn nog nooit weggestuurd.
En als het dan toch de Rijnradweg moet zijn,ga dan vlak voor Strassburg over de Rijn en vlak erna weer terug,dat bespaart je die hele stad en via de duitse kant is een stuk leuker.
Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar de Rijn tussen Bingen en Koblenz vind ik een van de mooiste riviertrajecten van heel West-Europa. Ja, er rijdt een lawaaiige trein...
Het speciale van de Rijnroute is juist de afwisseling tussen cultuur, natuur en industrie. Als je liever door onbedorven natuur fietst moet je er inderdaad niet zijn.
Ik heb deze route ook afgelopen zomer gereden als eerste tocht (aan de Duitse zijde), deed er 8 dagen over inclusief 2 lekke banden :twisted: Ik kan inderdaad beamen dat het laatste stuk, naar Basel erg saai is: ik reed aan de Duitse kant, en daar was het alleen maar gravel over een rhein dijk. Ik heb op een gegeven moment maar gewoon een fietsnavigatie app de route daar laten plannen omdat ik dat gravel, hoewel vlak, maar onrustig vond rijden, maar die stuurt je met al je bagage zonder problemen een paar bergjes over :( Ik weet niet hoe dit aan de franse zijde is, iemand ervaring?