Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Adviezen gevraagd voor fietstocht naar Weiissensee januari - Forum Wereldfietser

Adviezen gevraagd voor fietstocht naar Weiissensee januari

Beste allen,

Voor het eerst op dit forum val ik direct met de deur in huis met een geen geringe vraag om goede adviezen en tips;

Ik wil binnenkort vanaf Delft op mijn Cube mountainbike mét aanhangwagen (radicale cyclone lll) naar de Weissensee (circa 1450km). Navigatie doe ik met de Garmin Edge 1000. GPX bestanden heb ik van internet gedownload.
De redenen om op de mountainbike te gaan zijn o.a. dat ik gek ben op fietsen,
niet lang meer te leven heb (Carpe diem) en kracht training wil doen ivm de 200km schaatstocht.

Vrijdag 22 januari wil ik de alternatieve elfstedentocht op de Weissensee in Oostenrijk gaan rijden. Inzet is om circa 18 januari op de fiets in Techendorf aan te komen zodat ik nog een dag of vier heb om te recupereren en nog wat schaatskilometers kan maken.
Mijn conditie is op dit moment redelijk goed te noemen, ik loop ieder dag 15km hard ( 10km per uur) en schaats een aantal keren per week, redelijk getraind. Gewicht 84 kilo lengte 185 cm.
Ik wil pér dag zoveel als mogelijk kilometers fietsen zonder mijzelf op te blazen of te veel vermoeidheid in te korte tijd op te stapelen.
Vijf minuten voor vertrek kijk ik nog één keer naar de weersberichten voor de langere termijn. Zijn deze goed tot zeer goed (geen regen en weinig wind) dan ga ik, bij kans op meerdere dagen regen dan ga ik niet.
Onderweg heb ik uiteraard altijd nog de escape van de trein.

Vraag aan jullie ervaren fietsers: wát zijn de valkuilen en is 140km per dag realistisch/ op welke datum zou ik moeten vertrekken om bovenstaande haalbaar te maken?
Halverwege als startpunt ergens de trein nemen is geen optie.


Bij voorbaat dank voor het lezen en meedenken.
Dag Rob,
Als redelijk slecht getraind persoon van 53 jaar haal ik rond de 120 km per dag op langere tochten, inclusief bergen, met uitschieters naar boven en naar beneden. Ik begin 's ochtends vroeg (bij jou wat lastiger omdat het donker is in de wintertijd, dus goede verlichting gebruiken) en ik fiets rustig door met regelmatig een stop.
Voor een getraind iemand als jij moet 140 km prima te doen zijn. Neem als reserve 1 rustdag.
Succes met je tocht en geniet extra van de tijd die je nog is gegeven!

Erik
Volgens mij moet je met je te fietsen dagafstanden serieus rekening houden met winterweer. Met veel (aangevroren) sneeuw op de weg kom je niet hard vooruit. Dus ik zou zeker niet van 140 km uitgaan.
Ik ben het met Bert eens: dit is te veel. Ik zou ook kijken naar Continental Topcontact Winter ii banden vanwege het risico op gladde wegen. Neem de breedste maat die op je fiets past. Bij koud weer rollen deze banden ook beter dan gewone.
Rij in de winter ook op Conti winterbanden, doen het prima. Goede verlichting en kleding mee om voorbereid te zijn op alle mogelijke weersomstandigheden en gaan. Daggemiddelde lijkt me wat optimistisch, maar niet omogelijk. Al zou ik m wel wat naar beneden bijstellen, dan kun je in het laatste stuk fietstocht altijd nog je dagkilometrage verlagen of nog wat eerder aankomen.
Tjonge, spannend plan. Ben het eens met de mannen hierboven; profiel en vergeet de kou niet. Ook al is het net boven. Zeker als je in het donker gaat fietsen. Niet beknibbelen op eten! Tip; neem meerdere handschoenen mee. Laat ze lekker drogen op een verwarming wanneer je koffie o.i.d. gaat drinken (hoop dat je aan koffie/warme choco o.i.d. geld wilt spenderen). Als je met je net opgewarmde handen weer in de koude en natte handschoenen gaat, pak je na 5 minuten de trein. En dat zou toch zonde zijn. Ik zou zeggen; 3 paar handschoenen. En een hesje met reflecterende strepen. Het achterlicht acht ik te weinig voor achteropkomend verkeer. Ziet er wellicht niet stoer uit maar automobilisten schrikken zich dan geen hoedje als ze ineens 1m van je bagagedrager zitten. Hier kan ook oeverloos over gediscussieerd worden. Hoop niet dat dit gebeurt. Voorlicht met meer dan een paar meter straal heb je ook echt nodig als je veel km's wilt maken en in het schemer/donker komt te rijden.
Veel plezier!
Afgaand op jullie reactie lijkt 120km per dag realistischer. Goed om dit in mijn rekenwerk mee te nemen. De eerste dagen in Nederland en Duitsland 140/160km proberen te draaien om vervolgens in Oostenrijk ergens op 90km per dag uit te komen.
In Oostenrijk moet ik in totaal 180km rijden.
Rekening houdend met een gemiddelde van 120km per dag kom ik uit op: 1450:120 zijn12 dagen+2 reserve=14 dagen+4dagen voor aanvang schaatstocht=18 dagen
Minstens zo waardevol is het advies Continental Topcontact Winterll te gebruiken!
Verlichting kan niet goed genoeg.
Drie paar handschoenen en reflecterend hesje, das een goeie.
Met voortschrijdend inzicht lijkt mij een extra achterlicht op de aanhangwagen niet onverstandig, batterij kan ik makkelijk in de aanhangwagen kwijt.
Onder het motto "vroeg begonnen is het eerst gewonnen" ga ik het liefst vroeg de weg op.
Iemand ervaringen met fietshandschoenen?
Behalve gewone fietshandschoen (die zowat iedereen hier draagt) zou ik ook waterdichte winter fietshandschoenen meenemen. Ik heb net hier in de VS een stel heel warme gekocht (het kan hier heel koud zijn) in hi viz kleur. :D Verder heb je denk ik ook overschoenen nodig, enerzijds om je voeten droog te houden, maar anderzijds tegen de kou. Ik heb goretex fietschoenen, maar die zijn toch niet warm genoeg, en als ze nat worden geleiden ze de kou nog beter. Mijn overschoenen zijn goedkope nylon van Vaude. Onder mijn helm draag ik dan een buff. Het zijn vooral de extremiteiten die koud worden.
Weet iemand waar Dinotte verlichting in Nederland te krijgen is?
Rob, geen idee of dat in NL wordt verkocht, als ik zo snel even op de amerikaanse website kijk lijkt het me sterk dat ze in Duitsland toegelaten lampen verkopen. Ik denk dat je ook beter met een BUMM (duits fabrikaat) lampje vertrekt.
Over de afstand die je per dag wilt fietsen denk ik dat 120 km in deze omstandigheden toch iets te veel is, ik merk nu zelf dat ik minder hard fiets en dat ademen als het wat kouder en vochtiger is moeizamer gaat, toch erg belangrijk voor de aanvoer van zuurstof. Verder is het van belang dat je zo weinig mogelijk stilstaat onderweg om afkoeling te voorkomen.
Als fietsschoenen komen Northwaves (GTX) bij me op, ze zijn waterdicht (behalve op de plek waar je voet de schoen ingaat) en deze isoleren ook van de onderkant, daar komt via het pedaal een boel kou naar binnen.
Het probleem met al die Amerikaanse lampen is dat ze rotatiesymmetrisch zijn (ze geven een ronde bundel). Dat betekent dat tegenliggers verblind worden, maar ook dat je dichtbij meer licht op de weg hebt, en verderop minder. Voor mtb werk nog niet zo verkeerd, maar op de weg veel minder (en in Duitsland verboden). B&M is je beste keus.
Rob48 schreef:Ik wil binnenkort vanaf Delft op mijn Cube mountainbike
Aangezien je met een mountainbike oppad wil zou ik ook even nadenken over spatborden. Er van uitgaande dat die er nu niet op zitten. In de winter drogen de wegen nooit helemaal op. En kunnen je rug en benen nat worden van op spatent water.
een goede reis gewenst
André
In het woud van verlichtingen lijkt mij de CatEye EL 930RC een lamp waarmee ik zonder zorgen de duisternis in kan biken, duur maar met hoog gebruiksgemak (oplaadbaar en verschillende sterkte's instelbaar), het overdenken waard.
Een smak licht, maar erg illegaal in Duitsland.
Rob48 schreef:Mijn conditie is op dit moment redelijk goed te noemen, ik loop ieder dag 15km hard ( 10km per uur) en schaats een aantal keren per week, redelijk getraind.
Ik zou willen dat ik zo goed getraind was. 8)

Fietsen is echter wel een andere sport dan lopen en schaatsen. Op de fiets belast je diverse spieren, gewrichten en pezen net weer iets anders.
Hoeveel kilometer per dag fiets je nu?
Als je dat plotseling enorm verhoogt liggen blessures op de loer.
Ik fiets nu veel te weinig, Daar breng ik binnenkort verandering in.
Morgenochtend 8.00uur hoop ik te gaan peddelen om uit te vinden hoeveel kilometers ik op een dagje maak bij rustig doorfietsen.
mooi plan maar heftig .
Ik heb zelf al 18 jaar daar de 200 km. geschaatst, ik ga dit jaar weer maar verblijf nu al in Oostenrijk de Weissensee is 2 uur rijden van hier uit .
momenteel zou je nog geen last hebben van sneeuw er ligt niet veel.
het verschil van in de zomer fietsen en wat jij wild doen is dat je veel extra bagage mee moet slepen ook nog je schaats spullen.
Ik zou op bijvoorbeeld de ijsbaan eens informeren of er schaatsers naar de weissensee gaan en vragen of zij wat bagage mee willen nemen.
uit ervaring weet ik dat er veel schaatsers met de auto gaan en er vaak maar met twee personen in de auto zitten.
wellicht treffen we ons daar en wens je veel succes met je fiets en schaats plan.
Klaas de Pelgrim
Ik kan de Mighty X-Power 210 Koplamp van harte aanbevelen! Een Super lamp in het donker.
Je kunt je tegenliggers ermee verblinden :D
Drie standen, oplaadbaar via USB-stick.
Anderen verblinden lijkt me niet direkt een aanbeveling.