Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kleding zouden jullie adviseren? - Forum Wereldfietser

Welke kleding zouden jullie adviseren?

Hoi,

Ik ga begin volgende maand van Maastricht naar Parijs fietsen (volgens Paul Benjaminse 500 km).... Ik neem hotels!!!!

Misschien zouden jullie mij wat adviezen kunnen geven?

1. Wat voor schoenen (niet te duur) met harde zool zouden jullie aanraden? Ik hoef geen SPD. Zijn er specifieke merken en/of types die je aanraadt?

2. Als ik mijn zomerjas ('dik' katoen) in een fietstas stop, dan is ie bijna gelijk vol. Ik heb gelezen over zgn 'windstoppers'. Nemen die minder ruimte in beslag dan een gemiddelde zomerjas? Zweten ze (polyester?)? Kun je met een T-shirt eronder door een stevig windje fietsen of moet ik de term 'windstopper' niet zo letterlijk nemen? Wat zijn goede merken/typen?

3. Als ik in een shirt van katoen ga fietsen wordt deze erg nat van de zweet. Ik heb gelezen dat je hier bij bepaalde synthetische vezels minder last van hebt omdat het water wordt opgezogen of juist niet wordt opgenomen. Shirts van welk materiaal moet ik hiervoor hebben?

4. Hetzelfde geldt voor een lange broek. Ik ga voornamelijk korte broeken meenemen, maar stel het is koud. Een spijkerbroek neemt weer erg veel ruimte in beslag. Ik zoek dus een lichte lange broek (weinig volume) waar het niet zomaar doorheen waait.

5. Stel je gaat een weekje fietsen met hotels. Hoeveel kledingstukken van wat zou je meenemen? Wat nam je vroeger (toen je minder ervaring had) wel mee, en neem je qua kleding nu niet meer mee en waarom?

Bedankt!

Groetjes,

Jos

- over een 'jasje': koop bij een goeie fietsenmaker een colibri jasje met goretex voor 150 euro. Waterdicht, neemt geen ruimte in, isolerend, duurzaam.

- Ik fiets zelf al jaren in gewone katoenen hempjes en daar is niets mis mee. Je wordt helemaal niet drijfnat van een fietsvakantie, we zijn ten slotte niet bezig met de Tour, maar we beleven plezier en daar past een gemiddele van hooguit 25km/u, zonder overmatig zweten ook bij ;)

- als broek kan ik je de Fjallraven Vidda trousers aanraden! een super slijtvaste, waterafwijzende, winddichte en lichte/weinig volume broek! Deze is te koop in vrijwel elke gerenomeerde outdoorzaak.

owja, hooguit 2 stel kleren!! je fiets parijs immers in hooguit 4 dagen.
Hoi!

*Windstoppers zijn als je een goede koopt ook ECHT windstoppend!!! Wij kochten vorig jaar bij Bever een windstopper-fleecevest van het merk Mallory&Irvine. We hebben ze een jaar lang aangehad in weer en wind (een jaar fietsen door o.a. europa, midden oosten en egypte) en ze zijn geweldig. :D
Als het echt koud was deed ik een thermoshirt eronder aan (bv van Odlo of Norht Face) en een andere dunne fleectrui daarover, en dan de windstopper. Geen kou meer!
De trui is lekker wat langer onderaan de rug zodat je tijdens het fietsen geen koud tochtgat hebt, lichtgewicht, klein opvouwbaar.
Andere merken zijn ook prima, kijk gewoon eens rond in een buitensportzaak.

* Wij fietsten afgelopen jaar bijna altijd in katoenen shirts. Als je echt een waanzinnige zweterd bent en het is fris weer, dan zal je het soms koud hebben. Maar bij normaal fietsen en een gemiddeld temperatuurtje in de zomer in west europa zou het prima zijn, lijkt ons. Het zit prettig en je hoeft niet meteen een duur technisch shirt aan te doen. Er zijn zat speciale fietsshirts te koop, het ligt ana jou of je dat fijn vind dragen. Ook daarvoor kan je je goed laten voorlichten bij de buitensportzaken.

* Als je 500 km fietst in 4 a 5 dagen en in hotels slaapt, zou ik niet te veel meenemen. Bv. 3 shirts en twee broeken (1 kort en 1 lang) en natuurlijk warmere bovenkleding (1 stuks).
Je kan ook altijd wat zeepsop meenemen (tube of los in plastic zakje) en in de wasbak van je kamer een klein wasje doen. is het de volgende dag niet droog?? Niet getreurd. Je gooit het te drogen stuk kleding over je achtertassen (losjes onder een spanband of spinner) en gedurende de dag (tenzij het regent...) droogt het!! :lol:
Bedenk ook dat je tijdens deze fietstocht niet steeds op bezoek hoeft bij de koningin, dusse...een beetje een vlek of zweetplek hier en daar geeft toch niet!! Avontuurlijk denken!! :wink:

Laat je vooral infromeren bij buitensportzaken, zoals Bever of Zwerfkei oid.

Veel plezier!!

Robin en Heleeen

aart schreef:- over een 'jasje': koop bij een goeie fietsenmaker een colibri jasje met goretex voor 150 euro. Waterdicht, neemt geen ruimte in, isolerend, duurzaam.
Hoi,
Als het niet waterdicht hoeft te zijn hebben ze bij Decathlon voor 15 euro heel leuke jasjes, winddicht, wegen niets en "geen" volume. En tussen 15 en 150 euro zit nog een heleboel. Leuke shrits van hetzelfde high tech materiaal als ze bij Bever voor 60 euro verkopen hebben ze bij allerlei winkels voor 15 euro ook, alleen moet je wel letten op de pasvorm. Echt sterk waterdichte en ademende spullen moeten meestal wel betaald worden en zelfs dan is de mate van ademendheid geen zekerheid.
Leon

inderdaad, als je geen geld hebt, zijn er heel veel alternatieven!

Zojuist gezien bij Kruidvat: capri-broek (net over de knie) van polyester-microvezel voor 6,50 euro. Prima voor na het fietsen.

Lisette

En wat is er mis met fietskledij?
Ik vind dit ideaal, het is opvallend, en een fietser mag opvallen in het verkeer. (reklame hoeft voor mij zeker niet!)
En deze kledij is bij alle weer draagbaar, en is na wassen direkt droog.

Hoi allemaal,
Ik mis de fiets broek, onder mijn Fjallravenbroek zit een fiets onderbroek, Aldi aanbieding korte broek met bijpassende fiets onderbroek.
De korte broek is niet veel maar de fietsonderbroek gebruik in nu twee jaar tot tevredenhied van mijn zitvlak :D . Verder gewone half hoge wandelschoenen (B/C), trappen best en dan kan je nog een stuk lopen zonder extra loopschoenen mee te nemen. Daar ik nogal lang ben ( 1.98 ) zijn de meeste regenbroeken te kort. Dat vang ik op met een paar korte gamassen. Is wel even werk om ze aan te trekken maar dan loopt de regen mijn schoen niet in.
Verder veel fiets plezier.

HG

Leen Verkerk

gewoon een waterdichte jas meenemen die als kussen dienst kan doen; teva sandalen aan de voeten (mogen nat worden) korte fietsbroek, de benen mogen nat worden, dus regenbroek niet nodig en regenschoenen ook niet.

Ga gewoon eens een weekendje weg en probeer wat uit. Zo zijn de meeste fietsers aan hun wijsheid gekomen. Al doende leert men!
In het begin neem je teveel mee, dat owrdt dan later vanzelf iets minder.... en de spullen vaak wat beter.

Bij Aldi, Zeeman, Decathlon etc. kun je goede en vaak goedkope spullen krijgen.

Freek
aart schreef:inderdaad, als je geen geld hebt, zijn er heel veel alternatieven!
Alternatieven hebben "niets met geld " te maken!!! :mrgreen: