Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor zomerreis met fietskar - Forum Wereldfietser

Tips voor zomerreis met fietskar

Hallo allen

Komende zomer willen we graag de eerste keer op fietsreis gaan met de fietskar. Ons zoontje zal dan 1,5 jaar zijn en we verkiezen een bestemming waar de kans op mooi weer gemiddeld hoger is dan in ons belgenlandje.

Hebben jullie tips voor bestemmingen?

We zouden in totaal 14 dagen willen op pad zijn waarbij we een dag fietsen afwisselen met een dag zonder verplaatsing.
Het idee is dat we ergens heen rijden met de auto en daar een rondje maken.

Groetjes

Matthias, Kim en Ramon
Met een kar wil je niet veel klimmen. Dus misschien route langs de Loire? Je fiets dan van west naar oost (of omgekeerd) en een van jullie haalt op het eind met de trein de auto op.
Je kunt hier prima inspiratie opdoen: www.peterester.nl. Ik heb in 2015 hun route langs Tarn en Lot gevolgd. Ons zoontje was toen ook anderhalf jaar. Het was wel verschrikkelijk warm, dagelijks tussen de 35 en 40 graden maar dat was een uitzondering. Foto-impressie: https://picasaweb.google.com/1012293242 ... waCKiI_VVA

Overigens deden wij 2-3 dagen fietsen, 1 dag rust. Was echt geweldig. Je kunt Peter en Ester ook rustig mailen, zij hebben ons van heel nuttige informatie voorzien.
Hallo

Bedankt voor de tips. Lot en Tarn wordt mee in overweging genomen.

We dachten zelf ook aan een deel van de route langs het Canal du Midi. Maar ik weet niet of dat haalbaar is met een fietskar. Sommige paadjes zouden nogal smal zijn.

Een andere denkpiste is om een rondje rond Praag te fietsen.
Matti schreef:...We dachten zelf ook aan een deel van de route langs het Canal du Midi. Maar ik weet niet of dat haalbaar is met een fietskar. Sommige paadjes zouden nogal smal zijn....
Hoi Matti,

Het klopt dat er stukken van het jaagpad langs het Canal du Midi erg smal zijn. En druk. Die stukken zijn soms ook erg slecht door boomwortels op het pad. Ik schat in dat je het met een fietskar in no time beu bent. (Ik was het zonder kar in elk geval zo beu dat we de route hebben gelaten voor wat het was en over gewone wegen zijn gaan fietsen.)

Maarten
Hoi,
Je wilt in warmere regionen fietsen, maar let op hrt wordt in de kar gauw warm. Mijn ervaring is dat tussen de 20 en 25 graden prima is. Warmer wordt opletten. We hebben in Tsjechie gefietst met ruim meer dan 30 graden, kinderen zo weinig mogelijk aan, veel laten drinken e soms vroeg gestopt om een hotel met airco te zoeken.....
Hangt heel erg van de kar af. Onze kar kun je volledig open ritsen waarbij gaas blijft zitten, dus geen vliegjes. Ook is er op de juiste plekken zonbescherming aangebracht. In Frankrijk, bij 35+ graden, ging dat echt goed. Het rugpand is ook goed geventileerd, maar op de een-na-laatste dag hebben we zijn shirtje natgemaakt en hem dat weer aangetrokken. Vond-ie lachen. Hij was toen anderhalf.

Maar je hebt gelijk: je moet het gewoon goed in de gaten houden en tijdig schaduw zoeken.
Hai Matti,

Ik wil met mijn kinderen (2,4,6) dit voorjaar gaan fietsen met fietskar en FollowMe tandem. ik heb een routeboekje aangevraagd voor de Vennbahn route omdat die omschreven staat als een aardig vlakke route. Misschien niet warm genoeg maar mogelijk toch een optie?
Heeft iemand ervaring met deze route?
groet, Selma
selma schreef:Hai Matti,

Ik wil met mijn kinderen (2,4,6) dit voorjaar gaan fietsen met fietskar en FollowMe tandem. ik heb een routeboekje aangevraagd voor de Vennbahn route omdat die omschreven staat als een aardig vlakke route. Misschien niet warm genoeg maar mogelijk toch een optie?
Heeft iemand ervaring met deze route?
groet, Selma

De Vennbahn is in het begin erg leuk en heel makkelijk,
maar word na twee dagen saai. waarschijnlijk ben je er dan ook al.

Arnold Gall
Travelmaster schreef:Hangt heel erg van de kar af. Onze kar kun je volledig open ritsen waarbij gaas blijft zitten, dus geen vliegjes. Ook is er op de juiste plekken zonbescherming aangebracht. In Frankrijk, bij 35+ graden, ging dat echt goed. Het rugpand is ook goed geventileerd, maar op de een-na-laatste dag hebben we zijn shirtje natgemaakt en hem dat weer aangetrokken. Vond-ie lachen. Hij was toen anderhalf.

Maar je hebt gelijk: je moet het gewoon goed in de gaten houden en tijdig schaduw zoeken.
We gaan rijden met een thule chariot kar. Die kan je ook vrij goed openritsen waardoor het niet te heet wordt. Sowieso zullen we onze dagafstanden en planning aanpassen aan het ritme van ons zoontje. Dus als het te heet wordt zullen we vooral 's morgens de verplaastingen maken enz. We dachten er ook aan om 1 dag te fietsen en een dagje rust. Of 2 dagen fietsen 2 dagen ontspanning, afhankelijk van de bestemmingen.
Hoihoi,

Wij zijn een paar jaar geleden in 2 maanden van Nederland naar Alicante gefietst met fietskar (burley 2 pers.) en kindje van net 2 jaar. Canal du midi was best te doen hoor( maar klein stuk gedaan) Alleen moet je kindje beter niet slapen op dat moment. In praktijk ( En wij hadden toen een makkelijk kindje :) ) zaten we op een gemiddelde van 60 km per dag. Maar dat was best doortrappen vond ik.
Toen we net 2 kinderen hadden hebben we in Nederland gefietst en dat bleek onzettend leuk en heel mooi ! Af en toe camperen en bij regen naar de Vrienden op de fiets !
succes iwan
Wij hebben afgelopen zomer met de fietskar veel gefietst in de Eifel. Daar zijn behoorlijk wat routes aangelegd op oude spoorbanen en langs rivieren waardoor het allemaal niet té zwaar is. Voor meer info over de routes: http://www.eifel.info/fietspaden-eifel.htm
Met ons 4ren vaak gedaan: de nachttrein uit Utrecht. Genomen naar: Praag / Warschau / Praag/ Milaan . De CityNightLines zijn uitgedund, kijk op de website van NS of Bahn(.de), maar in ieder geval: voor een paarhonder euro hadden we telkens retourtje naar een punt 1000 km weg en daarvandaan lekker fietsen. 20 uur instappen, rond 9 uur op je bestemming, ideaal. Voor 2 kids (toen 2 en 4; 3 en 5 ; 4 en 6 jaar) vaak 1 bed geboekt, dat is voldoende. Aanrader eerste klas!!
Tjechie is relaxed! En goedkoop. In Polen hadden we een zomer met minder weer: het ligt noordelijker. Milaan is natuurlijk duidelijk maar die CNL gaat niet meer.

André