Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veel avontuur en toch dichtbij huis - Forum Wereldfietser

Veel avontuur en toch dichtbij huis

Je hoeft alleen maar naar Amsterdam.

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... n=20160208


Te smalle paden en toenemende drukte

File op het Mr. Visserplein. Het fietspad tussen Rapenburgerstraat en Valkenburgerstraat is slechts één voorbeeld van Amsterdamse fietscongestie. © Jean-Pierre Jans www.jeanpierrejans.nl



Het fietsen in Amsterdam heeft de grenzen van de groei bereikt. Te smalle fietspaden en toenemende drukte leiden tot ongelukken en fietsfiles..








Er zijn plekken waar het zo druk is dat fietsers er samen niet uitkomen

De fiets is populairder dan ooit. Terwijl fietsers in Amsterdam in 1990 340.000 ritjes per dag maakten, zijn het er nu een half miljoen. Op de drukste plekken passeren in twee uur 3500 fietsers.

De gevolgen zijn uitpuilende fietsenrekken bij stations, fietsfiles voor kruispunten en meer ongevallen. Volgens de recentste cijfers is van alle ernstige verkeersslachtoffers in de stad 58 procent een fietser. Een derde van hen krijgt een ongeluk op de drukste vijftien procent van het fietsnetwerk. 'Er zijn plekken waar het zo druk is dat fietsers er samen niet uitkomen,' zegt Gerrit Faber van de Fietsersbond. 'Neem de kruising van de Berlagebrug en de Weesperzijde. Fietsers die wachten voor rood, blokkeren de weg voor ander verkeer.'

Probleem is dat de infrastructuur de drukte niet aankan. Honderden kilometers druk fietspad zijn nog geen twee meter breed. Daar is inhalen lastig en gevaarlijk, zeker in de spits, en ligt de snelheid lager.

Flitsfietspad
Als Amsterdam bereikbaar wil blijven, moet er meer gefietst worden. Tot 2040 zal de regio er 280.000 huishoudens bijkrijgen en vooral op de middellange afstanden is er ruimte voor meer fietsers: zo is tussen Zaandam en Amsterdam al een flitsfietspad aangelegd.

Dergelijke snelle, veilige fietsroutes zijn ook in de stad nodig. Volgens de meeste prognoses zal er vijf tot 25 procent meer worden gefietst. Maar als de gemeente niet ingrijpt, zal het bij vijf procent blijven, omdat Amsterdammers de fiets dan vaker zullen laten staan, waarschuwt Faber. 'Vooral ouderen en kinderen zullen zich niet op de hectische plekken wagen en met de tram gaan.'

Het geld dát er is, gaat vooral naar meer stallingen. Tot 2016 zal maar vijftien kilometer fietspad veiliger of breder worden gemaakt.

Lees vandaag in Het Parool: Langzaam rijdend en stilstaand verkeer.
(Door: Jasper Karman en Marc Kruyswijk)
Janneke V schreef:Probleem is dat de infrastructuur de drukte niet aankan.
Probleem is vooral, dat de infrastructuur nog steeds wordt ontworpen op auto's, waarna er achteraf eventjes snel wt fietspaden tussen worden gepropt. Auto's eruit: probleem opgelost.
Alien schreef:
Janneke V schreef:Probleem is dat de infrastructuur de drukte niet aankan.
Probleem is vooral, dat de infrastructuur nog steeds wordt ontworpen op auto's, waarna er achteraf eventjes snel wt fietspaden tussen worden gepropt. Auto's eruit: probleem opgelost.
Ik heb het idee dat dat hier in Amsterdam tegenwoordig wel meevalt. Maar je legt nu eenmaal niet eventjes alle wegen in de stad opnieuw aan nu de inzichten veranderd zijn.

Ik werk in het centrum van Amsterdam. Tot vorig jaar ging ik in de ochtendspits met de pont vanuit Noord en dan om het Centraal Station heen naar de Nieuwmarkt. Dat was echt totale oorlog. Nu over de Weesperzijde en dat is meestal gezellig druk.

Als ik met het verkeerde been uit bed gestapt ben, erger ik me wel eens in het verkeer. En dan eerder aan mijn medefietsers dan aan de keurig opgevoede automobilisten. Een Amsterdamse fietser kijkt nóóit meer dan een halve meter voor zich uit, is onder het rijden drie WhatsApp-groepen aan het bijhouden en ook nog de Spotify-playlist aan het herschikken, en heeft zelf helemaal niet in de gaten dat hij andere mensen in de problemen brengt door zonder achterom te kijken naar links te sturen, of door te gaan staan wachten op het fietspad voor kruisend verkeer.
Als automobilisten werkelijk zulke keurige mensen waren, hoefden we onze fietspaden niet vol te plempen met die levensgevaarlijke paaltjes.
Mag ik even een controversiële stelling opperen?
Ja, ik mag dat!

"Kosteloze infrastructuur trekt gebruikers tot hij het niet meer aankan".

"Kosteloos" mag je hier niet te letterlijk nemen - iemand betaalt voor al die fietspaden, auto(snel)wegen etc. Maar je merkt het niet terwijl je het gebruikt. Het is niet zoals in de supermarkt, waar je een product neemt en daar meteen voor moet betalen.

Ooit hebben we auto(snel)wegen aangelegd die het heel eenvoudig maakten om van Breda naar Groningen en van Luik naar Koksijde te rijden. En toen begon iedereen dat te doen en zaten we in de file.

Waarom zou dat anders zijn met fietsinfrastructuur in de drukkere gebieden?

Ik weet niet goed wat het ethische oordeel over mijn stelling zou moeten zijn. Mij bevalt ze niet. Ik zou willen dat ze niet waar was.

Maar in de kleine provinciestad ten oosten van Brussel waar ik woon, hebben ze een poging gedaan om wat fietsvriendelijker te zijn. Ze hebben een - naar Belgische normen - enorme fietsparking aangelegd bij het treinstation. Heel goed. Alleen stond het kosteloze deel van die fietsparking na korte tijd helemaal vol. Ik heb dan maar een abonnement genomen op de betalende parking.

Als je het fietsen blijft stimuleren - wat ik om allerlei redenen goed zou vinden - kom je dan niet van de regen in de drop? Vroeger vond je geen plaats voor de auto, nu niet meer voor de fiets.

Gaan we naar roadpricing voor auto's, afhankelijk van plaats en tijdstip, om vervolgens naar roadpricing voor fietsen te gaan?

Ik stel het allemaal wat scherp, maar ... veronderstel even dat de bovenstaande stelling juist is?
Janneke V schreef:Het fietsen in Amsterdam heeft de grenzen van de groei bereikt. Te smalle fietspaden en toenemende drukte leiden tot ongelukken en fietsfiles..
Het wordt tijd dat men zich aan een basisregel van het ontwerpen van infrastructuur gaat houden, want er is nog veel groei mogelijk. Een basisregel is namelijk dat fietspaden alleen moeten worden gemaakt als motorrijtuigen 50 kmu of meer mogen. Het is echter redelijk om in het drukke centrum van Amsterdam overal een maximumsnelheid van 30 kmu aan te houden. In dat geval kan met ook overgaan tot het afschaffen van ALLE fietspaden. Het vereist wel een andere mindset voor 'petrolheads' maar ik denk dat het wel zou kunnen zijn dat met zo'n methode iedereen eerder op zijn bestemming zou kunnen zijn, inclusief de automobilisten.

Feit is wel dat een wegvoorziening die is ingericht voor fietsers een 10-50 x zo grote capaciteit heeft dan een voor auto's, dus als het er om gaat met welk vervoersmiddel de grootste groei kan worden bereikt, dan is het antwoord duidelijk.
Als de vraag is wat het beste is voor de economie en je drukt economie uit in euro's omzet per jaar dan is de auto de oplossing, want de auto kost nu eenmaal verreweg het meeste.
Leon schreef:Een basisregel is namelijk dat fietspaden alleen moeten worden gemaakt als motorrijtuigen 50 kmu of meer mogen. Het is echter redelijk om in het drukke centrum van Amsterdam overal een maximumsnelheid van 30 kmu aan te houden. In dat geval kan met ook overgaan tot het afschaffen van ALLE fietspaden. Het vereist wel een andere mindset voor 'petrolheads' maar ik denk dat het wel zou kunnen zijn dat met zo'n methode iedereen eerder op zijn bestemming zou kunnen zijn, inclusief de automobilisten.
Als je alles samenvoegt leidt dat tot Indiase taferelen:
Afbeelding
derdekeer schreef:Ooit hebben we auto(snel)wegen aangelegd die het heel eenvoudig maakten om van Breda naar Groningen en van Luik naar Koksijde te rijden. En toen begon iedereen dat te doen en zaten we in de file.

Waarom zou dat anders zijn met fietsinfrastructuur in de drukkere gebieden?

Ik weet niet goed wat het ethische oordeel over mijn stelling zou moeten zijn. Mij bevalt ze niet. Ik zou willen dat ze niet waar was.
Je stelling lijkt me niet per se onwaar. Bij autoverkeer (en ook wel ov) staat een en ander bekend als de wet van behoud van reisduur: mensen zijn bereid op een bepaalde tijdsafstand van hun werk te gaan wonen (30 min? 45 min?) en als de verbindingen verbeterd worden, gaan ze verder weg wonen... en krijgen dan meer comfort voor hetzelfde geld of zien een ander voordeel dat zwaarder weegt dan de reistijd. Dat is natuurlijk niet meer dan een algemene wetmatigheid (en de verkeerskundigen alhier moeten eventueel de puntjes maar even op de i zetten), maar dan nog...

Een verschil zit hem dan in de externe effecten. Als autoritten verruild worden voor langere autoritten zijn de externe effecten van het verhoogde comfort van dat individu de diverse nadelen van extra autoverkeer (meer luchtvervuiling, veiligheid, etc. etc. etc.). De reistijd-afstand-elasticiteit is ook wel wat anders. Een snelweg die er een rijstrook bijkrijgt, waardoor een dagelijkse file (tijdelijk) oplost, heeft procentueel meer impact op de reistijd van de automobilist dan een beetje drukte of een extra stoplicht op een fietspad voor de fietser. En ten slotte rijst nog de vraag waar die extra fietskilometers dan vandaan komen: zijn er werkelijk mensen systematisch op grotere fietsafstand gaan wonen of vervangen de aantrekkelijker gemaakte fietsbewegingen verkeer dat eerder met auto of ov gemaakt werden?
willem.m schreef:Als je alles samenvoegt leidt dat tot Indiase taferelen:
Onzin.
Nederland wordt toch gewoon langzamerhand te vol. Het Mr. Visserplein ken ik nog van vroeger, namelijk recht tegenover mijn school. Toen stond daar het politiebureau tussen de Portugese synagoge en het enige echte, oude Waterlooplein zonder die lelijke Stopera. De toen nog smalle Weesperstraat maakte in mijn schooljaren (1954-1968) deel uit van de oude Jodenbuurt, zie foto onder. Op de achtergrond de ijzeren klapbrug over de Nieuwe Herengracht met daarachter het witte politiebureau. In deze straat heb ik heel vaak gelopen. En twee keer mijn fiets gestolen.... nooit meer Amsterdam!

Afbeelding
Alien schreef:
willem.m schreef:Als je alles samenvoegt leidt dat tot Indiase taferelen:
Onzin.
pfff zo kan ie wel weer
willem.m schreef:
Alien schreef:
willem.m schreef:Als je alles samenvoegt leidt dat tot Indiase taferelen:
Onzin.
pfff zo kan ie wel weer
Hij heeft wel gelijk.
Bedenk dat overal in Nederland waar geen fietspad is er gewoon gemengd verkeer is. En dat is verreweg op de meeste plaatsen zo. Zien we daar indiase taferelen?.
Je kunt dus wel iets als feit poneren, maar het is in dit geval wel erg simpel om dat door te priken. Alien had er gewoon geen zin in. Ik neem het hem niet kwalijk.
willem.m schreef:
Alien schreef:
willem.m schreef:Als je alles samenvoegt leidt dat tot Indiase taferelen:
Onzin.
pfff zo kan ie wel weer
Afbeelding
Moet ik echt een smiley plaatsen om aan te geven dat je het met een korreltje zou mogen nemen? Ok dan: :shock: :roll: :wink:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/co ... ileys.html

Zo nu stop ik want ik moet ook nog productief zijn voor de BV Nederland.
willem.m schreef:Moet ik echt een smiley plaatsen om aan te geven dat je het met een korreltje zou mogen nemen?
Een knipoogsmiley plaats je als het risico dat men het bericht (al te) serieus neemt te groot is.
Kennelijk was dat hier het geval, toch?