Je hoeft alleen maar naar Amsterdam.
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... n=20160208
Te smalle paden en toenemende drukte
File op het Mr. Visserplein. Het fietspad tussen Rapenburgerstraat en Valkenburgerstraat is slechts één voorbeeld van Amsterdamse fietscongestie. © Jean-Pierre Jans www.jeanpierrejans.nl
Het fietsen in Amsterdam heeft de grenzen van de groei bereikt. Te smalle fietspaden en toenemende drukte leiden tot ongelukken en fietsfiles..
Er zijn plekken waar het zo druk is dat fietsers er samen niet uitkomen
De fiets is populairder dan ooit. Terwijl fietsers in Amsterdam in 1990 340.000 ritjes per dag maakten, zijn het er nu een half miljoen. Op de drukste plekken passeren in twee uur 3500 fietsers.
De gevolgen zijn uitpuilende fietsenrekken bij stations, fietsfiles voor kruispunten en meer ongevallen. Volgens de recentste cijfers is van alle ernstige verkeersslachtoffers in de stad 58 procent een fietser. Een derde van hen krijgt een ongeluk op de drukste vijftien procent van het fietsnetwerk. 'Er zijn plekken waar het zo druk is dat fietsers er samen niet uitkomen,' zegt Gerrit Faber van de Fietsersbond. 'Neem de kruising van de Berlagebrug en de Weesperzijde. Fietsers die wachten voor rood, blokkeren de weg voor ander verkeer.'
Probleem is dat de infrastructuur de drukte niet aankan. Honderden kilometers druk fietspad zijn nog geen twee meter breed. Daar is inhalen lastig en gevaarlijk, zeker in de spits, en ligt de snelheid lager.
Flitsfietspad
Als Amsterdam bereikbaar wil blijven, moet er meer gefietst worden. Tot 2040 zal de regio er 280.000 huishoudens bijkrijgen en vooral op de middellange afstanden is er ruimte voor meer fietsers: zo is tussen Zaandam en Amsterdam al een flitsfietspad aangelegd.
Dergelijke snelle, veilige fietsroutes zijn ook in de stad nodig. Volgens de meeste prognoses zal er vijf tot 25 procent meer worden gefietst. Maar als de gemeente niet ingrijpt, zal het bij vijf procent blijven, omdat Amsterdammers de fiets dan vaker zullen laten staan, waarschuwt Faber. 'Vooral ouderen en kinderen zullen zich niet op de hectische plekken wagen en met de tram gaan.'
Het geld dát er is, gaat vooral naar meer stallingen. Tot 2016 zal maar vijftien kilometer fietspad veiliger of breder worden gemaakt.
Lees vandaag in Het Parool: Langzaam rijdend en stilstaand verkeer.
(Door: Jasper Karman en Marc Kruyswijk)
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... n=20160208
Te smalle paden en toenemende drukte
File op het Mr. Visserplein. Het fietspad tussen Rapenburgerstraat en Valkenburgerstraat is slechts één voorbeeld van Amsterdamse fietscongestie. © Jean-Pierre Jans www.jeanpierrejans.nl
Het fietsen in Amsterdam heeft de grenzen van de groei bereikt. Te smalle fietspaden en toenemende drukte leiden tot ongelukken en fietsfiles..
Er zijn plekken waar het zo druk is dat fietsers er samen niet uitkomen
De fiets is populairder dan ooit. Terwijl fietsers in Amsterdam in 1990 340.000 ritjes per dag maakten, zijn het er nu een half miljoen. Op de drukste plekken passeren in twee uur 3500 fietsers.
De gevolgen zijn uitpuilende fietsenrekken bij stations, fietsfiles voor kruispunten en meer ongevallen. Volgens de recentste cijfers is van alle ernstige verkeersslachtoffers in de stad 58 procent een fietser. Een derde van hen krijgt een ongeluk op de drukste vijftien procent van het fietsnetwerk. 'Er zijn plekken waar het zo druk is dat fietsers er samen niet uitkomen,' zegt Gerrit Faber van de Fietsersbond. 'Neem de kruising van de Berlagebrug en de Weesperzijde. Fietsers die wachten voor rood, blokkeren de weg voor ander verkeer.'
Probleem is dat de infrastructuur de drukte niet aankan. Honderden kilometers druk fietspad zijn nog geen twee meter breed. Daar is inhalen lastig en gevaarlijk, zeker in de spits, en ligt de snelheid lager.
Flitsfietspad
Als Amsterdam bereikbaar wil blijven, moet er meer gefietst worden. Tot 2040 zal de regio er 280.000 huishoudens bijkrijgen en vooral op de middellange afstanden is er ruimte voor meer fietsers: zo is tussen Zaandam en Amsterdam al een flitsfietspad aangelegd.
Dergelijke snelle, veilige fietsroutes zijn ook in de stad nodig. Volgens de meeste prognoses zal er vijf tot 25 procent meer worden gefietst. Maar als de gemeente niet ingrijpt, zal het bij vijf procent blijven, omdat Amsterdammers de fiets dan vaker zullen laten staan, waarschuwt Faber. 'Vooral ouderen en kinderen zullen zich niet op de hectische plekken wagen en met de tram gaan.'
Het geld dát er is, gaat vooral naar meer stallingen. Tot 2016 zal maar vijftien kilometer fietspad veiliger of breder worden gemaakt.
Lees vandaag in Het Parool: Langzaam rijdend en stilstaand verkeer.
(Door: Jasper Karman en Marc Kruyswijk)