Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Albanie, Montenegro of ....? - Forum Wereldfietser

Albanie, Montenegro of ....?

In juli gaan we met 2 grote en ervaren kinderen (15 en 17) fietsen.
We willen avontuur, zwemmen in riviertjes, meren,..., bergen en weg-weg zijn.
Zijn er mensen met ervaring wat betreft Albanie of Montenegro?
Ja, gewoon gaan. In beide landen heb je wat je zoekt, van heel goedkoop tot heel erg duur (Sveti Stefan (google maar)). Zandstranden bijvoorbeeld in Albanië (meer dan Montenegro), maar daar ook besneeuwde bergtoppen (al zal dat in juli wel bijna weg zijn). Taal kan een barriere zijn al zijn er veel Albanezen die engels spreken, wegen vond ik in Albanië in het algemeen beter dan op de rest van de Balkan. Beide landen zijn wel aardbevinggevoelig dus goede wegen kunnen zomaar slecht zijn, heeft natuurlijk ook met de winter te maken.
Kamperen zal je veelal in het wild moeten doen, in beide landen zijn weinig campings en de meeste zijn aan de kust.
Water uit de kraan in Albanië is over het algemeen niet aan te raden om te drinken. In Montenegro is dat geen probleem.
Ik ben in september 2014 van de Macedonische grens (tussen de twee grote meren) via Gjirokaster naar Salande gefietst. Vandaar met de boot in een half uurtje naar Corfu en van daar met het vliegtuig terug.Wij vonden Albanië een bijzonder land: vriendelijke, vaak Engelssprekende bevolking, mooie afwisselende natuur en een aangenaam klimaat. In Albanië waren meer campings als op de rest van onze route, maar desondanks 3 van de 5 maal wild gekampeerd, wat geen probleem was. In het beboste binnenland komt het drinkwater gewoon uit een van de vele bronnen en van het drinken van leidingwater hebben wij ook geen last gehad.
Juli. Dat is de tijd dat er echt onwaarschijnlijk veel emigranten voor een bezoekje terugkeren naar hun geboortegrond. In mijn geliefde Albanië moet je dan echt zorgen dat je ver weggestopt zit in de bergen. De bergen van Monte Negro is een betere keuze, Bosnië ook. Ik heb deze reis in de eerste 3 weken van juli gedaan. Dat was goed te doen. Af en toe kom je een zwemwatertje tegen, soms paradijselijk mooi. Wel uitkijken voor mijnen, De gebieden zijn in kaart gebracht. Dan nog hanteer ik de vuistregel dat als ergens duidelijk mensen geweest zijn (bv een vissersstrandje) dan ik het OK. Vraag ook de locale bevolking.
Gisteren op de fiets&wandelbeurs kreeg ik de vraag ook, maar volgens mij is er in Albanië en Montenegro niet gevochten, want geen onderdeel van het oude Joegoslavië, of zie ik dat verkeerd?
Albanië is inderdaad geen onderdeel geweest van Joegoslavië, Montenegro was samen met Kosovo een onderdeel van Servië.
Of er ook in Montenegro gevochten is weet ik niet, de grenzen die getrokken zijn lopen door de etnische bevolkingsgroepen heen. Op de grens van Bosnië-Herzegovina en Montenegro wonen voornamelijk Serviërs, gevochten is er dus meer in de richting van Sarajevo dan Montenegro. Waar er nog mijnen liggen is dus niet alleen op de grens maar ook waar de verschillende bevolkingsgroepen woonden. Om hun "territorium" te beschermen zijn dus overal mijnenvelden gemaakt. En daar heeft men nu nog last van, zelfs bij de beroemde Plitvice meren (grens Kroatië met Bosnië) lagen (en liggen misschien nog wel) mijnen. Overigens zijn deze goed in kaart gebracht.
Vorig jaar door kroatie, bosnie, montenegro en albanië naar griekenland gefietst (athene).
Montenegro heeft schitterende natuur, Albanië schitterende mensen. Overal probleemloos wild gekampeerd. Vanaf Montenegro geen mijnen meer. In Bosnië is het wel opletten geblazen voor mijnen, altijd eerst plaatselijke mensen raadplegen!
madyns schreef:Vorig jaar door kroatie, bosnie, montenegro en albanië naar griekenland gefietst (athene).
Zat ik ook aan te denken om ns te doen. Welke route heb je globaal gefietst in welk tijdsbestek?
in de bergen in Albanië vond ik het twee jaar geleden (juli) zeer fijn, kleinschalig toerisme, best ruige bergen (rond Valbone) en wegen, de kuststreek mijd je best wel, maar dat lijkt me vanzelfsprekend..het was er echt vreselijk druk.
Ik heb in 2013 een dag of 7 in Montenegro gefietst. Top ervaring. In de 'steden' spreken vrij veel mensen Engels. Het is een erg rustig land met mooie natuur. De wegen zijn vrij goed om te fietsen.

Vorige zomer hebben we 2 weken in Albanië gefietst. Ook dit was een positieve ervaring. Vriendelijke mensen. Ook hier kan je vrij rustig fietsen.

Houd voor beide landen wel rekening met hoge temperaturen en veel klimwerk. In Montenegro en in het Noorden van Albanië kan je de warmte wat vermijden door in de bergen te blijven. Op zeeniveau was het voor ons in juli echt zweten.
Vanaf begin juni kun je al rekenen op hoge temperaturen, zeker aan de kust. In de bergen ligt dat lager, als de zon schijnt kan het daar echter ook best heet worden. Voor wat betreft de wegen in Montenegro, Albanië en Macedonië, naast dat deze in het algemeen redelijk tot goed zijn te noemen (zeker voor oostelijk Europa) moet je wel in het achterhoofd houden dat niet alle schade door de winter en vallende stenen op het wegdek in de bergen direct wordt gerepareerd. Daarnaast zijn deze landen gevoelig voor aardbevingen (Skopje is bijna platgelegd in juli 1963) dat is ook van invloed op de staat van de infrastructuur.
@Jurr
Mijn route was de volgende ;
gestart in Trieste, over Podgorje, Matulje, Ravna Gora, Ogulin, Plaski naarBosnie - Bihac., Jajce, Sarajevo, Gorazde. In Montenegro over Zabljak, Niksic naar Podgorica en via de westelijke kant van het Skadarsko Jezero meer naar Shköder, Albanië. Vandaar over Lezhe, Laç, Füshe-Kruje naar Tirana, Elbasan, Berat, Tepelene, Permet naar de Griekse grens bij çarshove. In Griekenland over Konitsa, Trikala, Karditsa, Anavra, Lamia, Gravia, Distomo, Erythres naar Athene. Een kleine vijf weken gefietst. Behoorlijk wat klimwerk, het ergste in Griekenland. Als je meer wil weten ; <m_adyns@hotmail.com>
Goede ervaringen hier met Albanie. Tof land. Veel vriendelijke mensen, dikke Mercedessen en veel slechte wegen. :D Neem vooral ook de ferry bij Lake Koman.

Peter Rodenburg schreef:Goede ervaringen hier met Albanie. Tof land. Veel vriendelijke mensen, dikke Mercedessen en veel slechte wegen. :D Neem vooral ook de ferry bij Lake Koman.


Albanie ziet er mooi uit. Hoe zijn de wegen in het binnenland tegenwoordig?
Ik bedoel niet qua drukte, maar de staat van de weg. Veel gaten, slecht asfalt? Of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?
Het is inmiddels al weer een paar jaar geleden, maar ik werd blij verrast na de matige wegen in voormalig Joegoslavië. Natuurlijk is nog niet overal mooi glad asfalt (net als in Nederland) maar ook toen al werden de kleinere wegen volop van een nieuwe laag asfalt voorzien of zelfs compleet opnieuw aangelegd.
Verleden jaar van Nederland naar Kreta gefietst via Duitsland, Oostenrijk, Italië, Slovenië, Kroatië, Bosnia Herzegovina, Kroatië, Montenegro, Albanië, Macedonië en Griekenland.

In de Balkan landen geen enkel probleem ondervonden, vriendelijke bevolking, gastvrij en behulpzaam. Alleen vanaf Montenegro/Albanië weinig tot geen campings meer. Wel zijn er goedkope hotelletjes, pension of kamer te huur onderweg.

MvG,

Peter

Albanie ziet er mooi uit. Hoe zijn de wegen in het binnenland tegenwoordig?
Ik bedoel niet qua drukte, maar de staat van de weg. Veel gaten, slecht asfalt? Of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?
Wegen in het binnenland van Albanië zijn nog steeds heel slecht. Naar mijn idee leggen Albanezen liever compleet nieuwe wegen aan in plaats van oude wegen te verbeteren. Daardoor blijven de wegen slecht. Maar je hoeft je er geen zorgen over te maken. De toplaag van het asfalt is meestal gewoon versleten, maar er zitten geen grote gaten of kuilen in. Het stuitert en het hobbelt gewoon wat meer....(In de afdaling wel lastig voor je polsen, soms)