Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Z-Engeland of Wales, en hoe best er naartoe? - Forum Wereldfietser

Z-Engeland of Wales, en hoe best er naartoe?

Beste fietsers,

We zijn van plan om in augustus te gaan fietsen in Engeland of Wales. We hebben ongeveer 2 weken de tijd.
Het zuiden van Engeland zie ik wel zitten, maar ziet er soms nogal druk uit, maar het meest nog spreekt Wales me aan en dan meer bepaald de lange afstandsroute Lon Las Cymru (Cardiff-Holyhead).

Nu, op een paar stevige meerdaagse oefentochten met volle bepakking in de Dordogne en in Bretagne na zou dit wel onze eerste echte fietsvakantie worden. Ik heb er nog altijd zin in (nog meer zelfs) maar vraag me ook wel af of het niet té zwaar zal worden (Wales dan). Langs de andere kant denk ik als ik er de tijd voor neem, de dagafstanden niet te lang maak, ik er misschien wel kom. En zo niet, dan zal er wel een makkelijkere weg naar ons volgende punt zijn of veranderen we de plannen onderweg... Wat denken degenen die er al geweest zijn?

Een andere vraag waar ik mee zit is hoe ik er best zou geraken... We wonen dus in Belgie. Ik dacht met de ferry vanuit Oostende, maar die neemt geen fietsers mee... Die in Dunkerque ook niet. Onze auto mee overzetten en daarvoor betalen terwijl we hem niet nodig hebben? Zou het te doen zijn om het erop te wagen in de haven iemand met een mobilhome of zo aan te spreken om ons en onze fietsen mee te nemen?
We kunnen ook naar Calais rijden met de auto ('k geloof dat daar fietsers wel de boot mogen nemen) en die daar achterlaten maar dat lijkt me niet zo veilig.
Misschien beter met de trein? Of het vliegtuig? Ik vraag me af wat het makkelijkst is (weinig zin om mijn fiets te moeten demonteren) en niet te duur... Als iemand me kan helpen...
Groetjes,
Floere
Je kunt ook van le Havre naar Portmouth varen en vandaar via Isle of Wight doorsteken naar new Forest en dan richting Salisbury en Bristol om in Wales te komen.
Let op dat gewonen wegen in Engeland erg druk kunnen zijn; volg het liefste SUSTRANS routes.
Je kunt je auto het beste bij een kampeerterrein vlak bij le Havre achterlaten en naar de pont fietsen.
Internet reserveren van de pont is verrweg het goedkoopste.
Groeten
Wouter Bazen

Je kunt ook met de trein naar Hoek van Holland, en vandaar oversteken naar Harwich. Daarvandaan kom je dan wel weer met de trein verder, al zul je moeten opletten: de voorwaarden voor fietsvervoer verschillen per Engelse treinmaatschappij (en daar zijn er heel wat van). De heuvels in Wales zijn erg steil. Ga maar eens oefenen in de Ardennen, en zorg dat je een echt licht verzet op je fiets hebt, anders wordt het vooral een loopvakantie.
Veel plezier,
Wim

Vreemd dat je er niet met de fiets opde boot kan vanaf Oostende of Duinkerken. Ik heb volgens mij gezien dat zoiets wel mogelijk is, en ook gehoord/gelezen van mensen die dat gedaan hebben.

Vroeger kon je wel met de fiets of te voet vanuit Oostende naar Dover. Maar dat was een andere maatschappij, die dan failliet gegaan is, geloof ik. Nu is 't alleszins (nog) niet mogelijk. 'k Heb die maatschappij er speciaal nog een mailtje voor gestuurd... In de toekomst zou dat wel kunnen veranderen hadden ze geschreven.
Ik heb nog in de "goede tijd" in Engeland gefietst, namelijk toen je voor een prikje de Seacat kon nemen vanuit Oostende met je fiets. Zuid Engeland is een prachtig gebied om te fietsen, en heerlijk rustig als je een beetje van de kust wegblijft.

Alleen toch een klein woordje duiding: van alle gebieden die ik befietst heb, is Zuid-Engeland wel het ALLERZWAARSTE, met vooral richting Cornwall zeer steile korte klimmen. De heuvels zijn niet zo hoog, maar de weg loopt wel recht naar boven. Je krijgt dus nooit de gelegenheid om lekker in een ritme te geraken of uit te puffen tijdens een lange afdaling. Zo ben ik op drie weekjes tijd 15 kilo lichaamsgewicht kwijtgeraakt door de intervaltraining, ondanks full English breakfasts!

Als dit je eerste echte fietsvakantie is, moet je dus wel zeker weten dat dit je niet ontmoedigt. Zowel, kun je beter in het vlakkere zuid-oostelijk gedeelte blijven (Kent). Of een makkelijker fietsland kiezen zoals Frankrijk.

Overigens zijn de campings niet echt heel dik gezaaid in Zuid-Engeland. Met dagafstanden van 60-80 KM, heb ik mijn tent wel eens "wild" in een veld moeten planten, omdat er niets was. En let wel: op een "caravan park" worden geen tenten toegelaten.

Ik weet niet waar je precies woont, maar is Calais geen optie voor de boot?

Voor het overige: veel fietsplezier.

Groetjes,

Astrid

Heb je hier al eens gekeken ?
http://www.poferries.be/portal/page?_pa ... _country=B

Groeten,

Koen

P&O

Beste Koen,

De knel zit hem nu juist bij P&O... die varen niet meer vanaf Oostende, ook al wekt hun website die suggestie. Je moet dan met de BUS van Oostende naar Calais!!

Groetjes,

Astrid

Ja, ik snap het, maar kan je geen transport regelen naar Calais ?

Groeten,

Koen

Je kan toch gewoon met de trein naar De Panne (fietsen mee in de trein), vandaar fiets je even naar Dunkerque (16 km) en je neemt de trein naar Calais.

Lijkt mij erg simpel.

Ik weet natuurlijk niet waar je woont in Belgie, maar vanuit Antwerpen en Brussel kun je heel makkelijk naar Rotterdam (en dus naar Hoek van Holland). De ferry daarvandaan naar Harwich is snel en heel goedkoop (vooral de superapex tickets vanaf elk station in Nederland naar London en verder). Vanuit London zijn er dan weer vele goede verbindingen met het westen.
Overigens wil ik inderdaad herhalen dat de heuvels steil zijn. De laatste keer dat ik er was, was niet met de fiets maar met de auto: ik moest de automatische geschakelde 5.2 liter V8 vaak handmatig terugschakelen om te voorkomen dat hij te warm zou worden.... Het was wel erg mooi. Zorg dus dat je weet wat je doet, en dat je de geschikte tandwielen op je fiets hebt.
Wim

Wales is prachtig om door te fietsen, zeker de route van Cardiff naar Holyhead. Zelf heb ik hier ook gefietst: met de boot naar Hull en vandaar per fiets naar de Brecon Beacons in Wales en verder naar Llandudno in het noorden. Alles bij elkaar 850 km in 13 dagen. Er zijn fikse heuvels, maar met een uur klimmen ben je meestal wel boven, ook met 25 kilo bagage.
Deze tocht heb ik beschreven in Op Pad (2001,nr. 7).
De boot is vanuit Belgi? geen probleem: P&O vaart van Zeebrugge rechtstreeks naar Hull. Wil je eerst een stuk met de trein, dan heeft Hull het voordeel dat je niet via Londen hoeft te reizen.

Ik ben vanuit Calais overgegaan met de auto en fiets achterop, ben naar Chepstow gereden en ben daar aan mijn lon las cymru begonnen. Prachtige route via de black mountains en bij Rhayader een alternatief genomen door Elan valley naar capel-y-bangor en van daaruit naar boven om de route weer op te pikken. Na Criccieth wordt de route wat saai en druk langs Caernarfon en Bangor. Beter is door de snowdon mountain te rijden. In het lelijke Holyhead doorgereden naar South-stack waar je fantastische kliffen hebt en de weg ook stopt.