Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden MTB 29-er voor tocht naar Berlijn Radweg R1 - Forum Wereldfietser

Banden MTB 29-er voor tocht naar Berlijn Radweg R1

Hi allen!

Na veel gelezen te hebben nu ook zelf een account :) Ik ben van plan om in juni op mijn 29-er MTB naar Berlijn te gaan fietsen. Ik zou deze graag voorzien van nieuwe banden welke minder rolweerstand hebben, maar wel voldoende grip voor de vele wegen zonder asfalt welke ik tegen ga komen. Ben erg benieuwd naar jullie mening over welke banden te kiezen, kom er zelf niet echt uit namelijk....

Bvd voor reactie!
The doctor to everything: Schwalbe Smart Sam, maar op gewone landwegen voldoet ook een Big Ben.
Ik ben gecharmeerd van en gevallen voor de Schwalbe Thunder Burts .

Dusver slechts 40 km. op gefietst , maar de wegligging en rolweeerstand bevielen .
En het gewicht is ook wat lager .
Dank! Die Smart Sams klinken goed voor de tocht. Deze op het oog om te kopen
https://www.athleteshop.nl/schwalbe-bui ... plus-zwart
Diederick schreef:Hi allen!

Na veel gelezen te hebben nu ook zelf een account :) Ik ben van plan om in juni op mijn 29-er MTB naar Berlijn te gaan fietsen. Ik zou deze graag voorzien van nieuwe banden welke minder rolweerstand hebben, maar wel voldoende grip voor de vele wegen zonder asfalt welke ik tegen ga komen. Ben erg benieuwd naar jullie mening over welke banden te kiezen, kom er zelf niet echt uit namelijk....

Bvd voor reactie!
De zogenoemde 29" banden liggen in feite op 28" wielen. Je kan er dus eender welke band met 622 maat op kwijt. Zo kwam een paar jaar geleden de Vittoria Randonneur Hyper of Voyager Hyper Folding in een test van de fietsersbond als beste er uit. (Ik fietste er 1700km mee door Zweden ) http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... wX6uhJcKf0
- minder rolweerstand dan?
- tubeless?
- max. breedte?
Ik rij heel veel op een setje Big Apples. 60mm breed, op gravel ook prima grip, nat weer ook, in modder zal het logischerwijze minder zijn. Maar zeker met een bar of twee erin, dempen ze oneffenheden ook nog prima.
Precies. De enige omstandigheid waarin je noppen nodig kunt hebben is in dikke vette modder. Voor zo'n route zou ik op zo'n fiets 50 mm Big Apples nemen. Ik heb sinds kort de Compass 26x2.0 (niet verkrijgbaar in 28 inch) en dat zijn in feite slicks. Op asfalt is dat prima, en op gravel en schelpenpaden werkelijk subliem (snel en comfortabel). Nat zand en bladeren gaat ook nog best aardig als je een beetje subtiel kunt sturen. Als je je gezien de weersomstandigheden heel erg zorgen maakt kun je altijd een vouwband met noppen in je tas steken om op je voorwiel te zetten.
Ik heb in Noorwegen met Marathon Extremes gereden, vanwege de noppen en het stevige karkas. Dat was toen zinvol op de natte onverharde paden, maar op asfalt kon ik de mensen met Big Apples niet bijhouden.
+1 Als je niet serieus off-road gaat maar hooguit onverharde paden neemt is m.i. Big Apple een ideale band...
Wim schreef:Precies. De enige omstandigheid waarin je noppen nodig kunt hebben is in dikke vette modder. Voor zo'n route zou ik op zo'n fiets 50 mm Big Apples nemen. Ik heb sinds kort de Compass 26x2.0 (niet verkrijgbaar in 28 inch) en dat zijn in feite slicks. Op asfalt is dat prima, en op gravel en schelpenpaden werkelijk subliem (snel en comfortabel). Nat zand en bladeren gaat ook nog best aardig als je een beetje subtiel kunt sturen. Als je je gezien de weersomstandigheden heel erg zorgen maakt kun je altijd een vouwband met noppen in je tas steken om op je voorwiel te zetten.
Ik heb in Noorwegen met Marathon Extremes gereden, vanwege de noppen en het stevige karkas. Dat was toen zinvol op de natte onverharde paden, maar op asfalt kon ik de mensen met Big Apples niet bijhouden.
Nou ja, op droge of natte rotsen willen noppen ook wel helpen hoor. In klei lopen ze juist vol, dus rij je alsnog met slicks;).
Wat fijn dat er zo snel en actief geantwoord wordt op een vraag, thnx!

Als ik het goed begrijp zal dit dus een goede optie zijn? https://www.mantel.com/schwalbe-big-app ... GwodMI0EEA
Als je de Performance Line neemt (RaceGuard) scheelt het 200gr per band en rolweerstand. Grip, duurzaamheid en bescherming zouden ook beter zijn volgens Schwalbe.

https://www.rosebikes.nl/artikel/schwal ... aid:597047
Volgens mij linken jullie beiden naar een 26" band?

Ik heb deze, de 28 (29)" variant in 2.35: https://www.bike-components.de/de/Schwa ... en-p30616/
Big Apples of Almotions zou ik nemen denk ik.

Lekker breed nemen, kun je nog wat met de met de bandenspanning spelen bij veranderende ondergrond.
Travelmaster schreef:Volgens mij linken jullie beiden naar een 26" band?
In mijn link kan je klikken op 28".
Smart Sam.

Ik zou wel eens een vergelijking willen zien tussen Smart Sam en Big Apple wat betreft rolweerstand en grip op onverharde wegen.
Ik vind Smart Sam op verhard en onverhard prima. Ze slijten niet snel en de prijs is maar ca. 15 euro (bij Rose). Kijk ook eens naar reviews op MTBR.com.
Friso* schreef:
Travelmaster schreef:Volgens mij linken jullie beiden naar een 26" band?
In mijn link kan je klikken op 28".
Ah ja, check. Maar dan maximaal op 2,00" breedte.
Travelmaster schreef: Ah ja, check. Maar dan maximaal op 2,00" breedte.
Yep. :wink: Bike Components, jouw link, heeft meestal goedkoopste, mits je creditcard hebt.
Ik heb altijd het idee dat hoe dunner de band hoe minder rolweerstand/sneller die loopt.. Jullie reacties doen me toch twijfelen.. Wat is wijsheid om te gebruiken, doel is om iedere dag 100km af te gaan leggen op de MTB met minimale bagage.
Diederick schreef:Ik heb altijd het idee dat hoe dunner de band hoe minder rolweerstand/sneller die loopt.
De huidige wijsheid is dat, bij gelijke druk en karkas (oftewel dezelfde band min of meer), geldt dat hoe dikker de band hoe lager de rolweerstand. Let wel op: dit geldt dus alleen bij min of meer dezelfde banden. En het geldt in alle redelijkheid, dus niet meer voor een band van 5000mm :-). Ook geldt dat hoe ruiger de ondergrond hoe beter dikkere banden uit de bus komen. Ze sturen en accelereren wel iets minder prettig/goed.
Bovenstaande alleen voor de rolweerstand, niet voor de luchtweerstand.
Samengevat en gesimplificeerd: bij snelheden tot ongeveer 25 km/u neem een zo dik mogelijke band, bij hogere snelheden neem een soepele band van ongeveer 28mm. Het laatste vooral als je over fatsoenlijk asfalt rijdt.

Voor jou is dus de vraag over wat voor soort wegen je naar Berlijn gaat rijden. Neem je bijv de R1 dan lijkt me een soepele 32mm band een prima oplossing omdat je niet off-road (en dan bedoel ik echt off-road, niet de gebruikelijke landwegen/grindpaden etc.) gaat. Ga je heel veel off-road dan kun je beter voor een dikke noppenband met middenril gaan.