Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Venetie-Triest/Porec - Forum Wereldfietser

Venetie-Triest/Porec

Dit jaar gaat onze tocht met Reitsma naar Venetie en dachten in 1e instantie met de ferry naar Porec en verder naar Praag (Midden-Europa route). We willen 1 dag in Venetie doorbrengen. Na het nodige zoekwerk is die Ferry wel mogelijk maar heeft ook nadelen. Vertrekt ah einde vd dag. Een andere optie is om met de route van Europafietsers Ring 4 (Venetie-Gdansk) naar Triest te fietsen. Wie heeft dit stuk gefietst en is het de moeite waard te fietsen.
De ferry is duur en onpraktisch, en je moet dan eerst met je fiets de kilometerslange dam naar de haven in Venetië-stad over, wat volgens een Duitser die ik vorig jaar daar sprak een helse ervaring was (in de ene richting is het erger dan in de andere, weet niet meer welke).
Er gaat ook zeer regelmatig een veel goedkopere trein van Venetië Mestre naar Triëst, fietsen kunnen voor € 3,50 mee. Dit heb ik vorig jaar nog gedaan en is verder geen enkel probleem.
Je kunt ook fietsen van Venetië naar Triëst, wij hebben dat een aantal jaren geleden vanaf het schiereiland Cavallino gedaan (zie ons reisverslag). Dat is goed te doen via allerlei vlakke, meestal rustige provinciale wegen, deels ook fietspaden langs alle campings daar. Vanuit Mestre kan natuurlijk ook.
Na Monfalcone moet je wel de mooie FVG2 fietsroute volgen (zie OpenCycleMap), die gaat omhoog tot langs de Sloveense grens, zo vermijd je de drukte bij Triest en kom je gemakkelijk bij de hooggelegen stadscamping Obelisco uit (als je gaat kamperen). Vanaf de camping kun je met de tram Triëst bezoeken (300m lager), zeker de moeite waard want het is een niet-toeristische stad met een aparte sfeer.
Vanuit de camping (en ook vanuit de stad beneden trouwens) kun je ook gemakkelijk het fietspad over de voormalige spoorlijn ricxhting Kozina oppikken om aan te sluiten op de route naar Praag.
peter de rijk schreef:De ferry is duur en onpraktisch, en je moet dan eerst met je fiets de kilometerslange dam naar de haven in Venetië-stad over, wat volgens een Duitser die ik vorig jaar daar sprak een helse ervaring was (in de ene richting is het erger dan in de andere, weet niet meer welke).
De stad in kun je het beste over de autoweg SS11 hier iets voorbij kun je op het in het begin zeker nog redelijke fietspad. Over de SS11 fietsen is zeker 's morgens vroeg nog wel te doen. Het "fietspad" is verderop net breed genoeg voor een fiets zonder tassen, en dan ook maar net. Je kan alleen niet meer de snelweg op. Als je dan dit tegenkomt heb je een uitdaging. De stad uit heb ik toen de trein genomen, dat is met alle bruggetjes en een bepakte fiets ook nog niet misselijk. (oppassen dat je niet uitglijdt) Het beste dus een dagje Venetië zonder fiets, want waar laat je die op het eilandenrijk.
_Peter_ schreef:Het beste dus een dagje Venetië zonder fiets, want waar laat je die op het eilandenrijk.
Fiets meenemen naar de stad is inderdaad gedoe, en verder dan de directe omgeving van station S. Lucia kom je niet, want verboden. Wij verbleven vorig jaar op camping Venezia Village in Mestre, een prima camping met de bushalte naar Venetië voor de deur. Ook 's avonds laat gaan er nog bussen terug. De camping ligt vlak bij de (fiets)weg naar het vliegveld en op een klein stukje fietsen van treinstation Mestre, ideaal dus.
We hebben al besloten om te overnachten in de buurt van Venetie en een dag met de trein de stad in te gaan. Het gaat er nu om hoe we verder gaan richting Istrie voor de Midden-Europa route naar Praag. De Ferry naar Porec is wel mogelijk maar vertrekt om 17.00 uur. Dat betekent nog een dag Venetie wat we eigenlijk niet willen. Om de baai heen fietsen is mogelijk maar de vraag is, wie kent dat stukje en is het leuk. Maar er komen nu ook andere tips langs, altijd fijn.
Ter aanvulling op mijn eerste antwoord: fietsen naar Triëst vanaf Mestre of Cavallino is nog wel 150 km, dus je moet er wel anderhalf à twee dagen voor rekenen. Hoe dan ook blijft het alternatief van de trein een prima oplossing is als je niet wilt fietsen of met de veerboot wilt...
Peter, bedankt voor je info. Bij de totale route die we gaan doen kan nog wel 150 km. bij, dat is geen probleem. Maar het moet qua omgeving wel de moeite waard zijn om te fietsen. Uit andere info kreeg ik het idee dat we grotendeels langs drukkere doorgaande wegen zouden fietsen. Maar in principe fietsen we liever. Afgaande op je eerdere bericht denk ik dat we gaan fietsen.
Mocht je besluiten toch de boot te nemen en van Porec naar Praag te willen fietsen, hier is het eerste deel ook niet rustig, zeker zodra het weer weer wat beter wordt begint de stroom toeristen uit Italië en Oostenrijk en Beieren toe te nemen en zijn de wegen langs de kust nauwelijks nog in staat het aanbod te verwerken. Op een aantal campings wonen in het hoogseizoen tot 3 keer het aantal inwoners van het aanpalende dorpje. En dan zijn er nog de talloze apartementen en huisjes.
Istrië is wat landschap en steden met Venetiaanse invloeden zeer zeker de moeite waard, weet alleen wel dat je juist alleen daarom al niet de enige bent.
Op de kaart lijkt het me dat er in Italië genoeg rustige weggetjes zijn om naar Triëste te fietsen zonder al te veel verkeer, wel landbouwverkeer denk ik, en wat meer km's.
Ik weet de exacte route niet meer die wij hebben gefietst vanuit Venetië/Cavallino, maar we reden eerst zo veel mogelijk langs de kust, daar liggen vaak fietspaden langs de weg ten gerieve van de talloze kampeerders, en later hebben we aan de hand van de OpenCyclemap kleine weggetjes naar Aquileia gevolgd. De grotere wegen (SS-nummering) zijn beslist te mijden, tweebaans met vangrail zonder vluchtstrook, daar wil je niet op fietsen.