Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht naar en door Noorwegen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietstocht naar en door Noorwegen

Wat een mooie foto's.

Mijn vriendin en ik zijn ook van plan om volgende zomer door Noorwegen te fietsen. Ik vroeg me af hoe het met het verkeer gesteld is tussen Sauda en Odda. Valt het wat mee qua drukte?
Dank je!
Ik weet niet in welke richting je wilde rijden, ik reed van Odda naar Sauda.

Het begint onvermijdelijk over de 13, welke wel langs Låtefossen komt, een redelijk touristisch punt met een mooie kijk op grote watervallen. De weg is redelijk druk.
Vanaf Skare heb ik een alternatieve weg genomen, waar je officieel niet meer mocht komen. Dit was een mooie verlaten en rustige route die uitkomt op de E134/13. E134 is gewoon weer redelijk druk (nog een klein stukje). Daarna kom je uit bij de Seljestadtunnelen en direct daarna de Røldaltunnelen. Dit zijn serieus lange tunnels die niet echt geschikt zijn voor fietsers. Ik ben er zelf wel doorheen gefietst omdat het erg slecht weer was, maar echt fijn is dat niet. Er is gewoon een alternatieve weg die ongetwijfeld prachtig is, zal wel iets meer klimwerk zijn. Na de tunnels/alternatieve weg neem je de 520/Saudavegen, Dit is echt een prachtige weg naar Sauda. Echt pittig klimwerk, dat zeker, maar met mooie uitzichten. Na een snelle afdaling kom je zo'n beetje direct in Sauda uit.

Die laatste weg (520/Saudavegen) kan ik echt aanraden!

Afbeelding
Dit is op de 520

Afbeelding
Aankomst in Sauda


Laat maar weten als je nog meer vragen hebt!
Eén tip voor de volgende keer dat je foto's maakt, ga eens (wat vaker) door de knieën. Je zult zien dat je dan een hele ander compositie krijgt.
Mooie serie foto's, bedankt voor het delen. Ik krijg spontaan ook zin om weer noordwaarts te gaan 8)

Ik snap dat het flink wat werk is, maar misschien leuk om een kleine titel of 1-zinsbeschrijving te geven van de foto's (plaats / wat je ziet enzo). Ik herken wel een flink aantal dingen, maar niet alles.
Bedankt voor de info.
We zouden van Sauda naar Odda rijden. Mijn vriendin houdt echt niet van druk verkeer en het zijn blijkbaar best nog wel lange stukken op de drukke wegen.
Veel autowegen in (zuid en midden) Noorwegen zijn helaas vrij druk. Hoewel er vaak ook nog wel een alternatieve weg in de buurt ligt. Maar soms ontkom je er niet aan.
Ik snap dat het flink wat werk is, maar misschien leuk om een kleine titel of 1-zinsbeschrijving te geven van de foto's (plaats / wat je ziet enzo). Ik herken wel een flink aantal dingen, maar niet alles.
Goed idee! Ik kan alleen die post niet meer aanpassen omdat hij meer dan een week geleden geplaatst is (foruminstellingen helaas).
Wat vreemd, nou ja je zou ze nog via denkbeeldige nummers kunnen beschrijven (post 1 - foto 1 etc) maar zoals gezegd ik begrijp dat het een hoop werk is. Hoe dan ook het ziet er echt uit als een meer dan geslaagde reis.
Op verzoek nogmaals de foto's, maar nu met beschrijving erbij!

Afbeelding
Richting Neubörger (Duitsland).

Afbeelding
Flensburg (net voor de grens met Denemarken), leuk stadje voor een tussenstop!

Afbeelding
Veelvoorkomend landschap in Denemarken

Afbeelding
En ook dit. Heerlijk doorknallen. Fietspaden in Denemarken veel rustiger en mooier dan in Duitsland.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de camping in Nibe (Denemarken), prachtig!

Afbeelding
Idem.

Afbeelding
Eerste ochtend in Noorwegen, bij Isefjaer. Koud en regenachtig, maar nu kwam het zonnetje toch eventjes door.

Afbeelding
Wildkamperen bij Øy in de buurt.

Afbeelding
Mountainbiken in Nissedal. Bagage in de bosjes gedropt. Erg uitdagende en gave MTB-track. Veel grote gladgesleten rotsvlakken.

Afbeelding
Was wel modderig. Kwam regelmatig grip tekort met de WTB Nano race. Verder superbanden!

Afbeelding
Tussen de buien door over route 41, langs de Nisser.

Afbeelding
Kamperen aan Møsvatn langs route 37. Op deze hoogte waren de temperaturen behoorlijk laag. In de nacht net boven 0 graden Celsius.

Afbeelding
Met de kabelbaan bij Rjukan de Hardangervidda op. Helaas was het erg mistig. Leverde wel weer een mooi plaatje op.

Afbeelding
Hardangervidda. Gaaf om daar te fietsen. Was erg rustiger wat verder op de vlakte. Wel moeilijk oriënteren door die mist, was op een gegeven moment echt al mijn richtingsgevoel kwijt.

Afbeelding
Route 40 richting Uvdal. Iets over 1000 meter hoogte. Veel hutten te vinden, zal wel veel gewintersport worden.
Afbeelding
Rallarvegen. Je kijkt richting de Hardangerjøkulen. Ik heb de Rallarvegen een dag uitgesteld vanwege hevige regen. Daar was ik wel blij mee, want dit was een mooie dag om te fietsen!

Afbeelding
Het oude spoor wat tussen de bergen door kronkelt (Rallarvegen)

Afbeelding
Er lag nog wat sneeuw maar daar was makkelijk doorheen te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aankomst in Flåm. Als je dat dikke cruiseschip ziet weet je al hoe laat het is. Erg touristisch en druk plaatsje.

Afbeelding
Tijdens de treinrit terug richting Myrdal. Ook weer lekker toeristisch. Onderweg wordt je verrast door een dansende 'trol' met muziek bij een waterval. Op zulk soort momenten weet ik niet of ik moet lachen of huilen. 'Zoals te zien was er die nacht sneeuw gevallen.

Afbeelding
Uitgestapt bij het stationnetje Upsete. De trein rijdt weg en dan sta je meteen weer in een prachtige omgeving.

Afbeelding
De trein richting Voss.

Afbeelding
Over de 550 vanaf Utne richting Odda langs het Hardangerfjord.

Afbeelding
Spectaculaire waterval (Skjervsfossen). Je kan helemaal tot de voet lopen en de waterval gaat nog verder omlaag. De weg slalomt erlangs naar beneden. Heerlijk snelle afdaling. Dit was een verplichte omweg om de Tunsbergtunnelen in route 13 heen, absoluut geen straf!

Afbeelding
520 richting Sauda. Prachtige en erg steile klim en afdaling. Maar zeker de moeite waard.
Afbeelding
Aankomst (na de voorgaande weg) in Sauda, dat prachtig in het zonnetje werd gezet. Sauda is een typisch Noors industriestadje met een fabriek met veel verroeste leidingen en pijpen. Hier heb ik even in een supermarkt rondgehangen om weer een beetje warm te worden en het gevoel in mijn vingers terug te krijgen, na een natte en koude afdaling.

Afbeelding
Preikestolen. Een bekend uitzichtpunt waar je 604 meter loodrecht naar beneden kijkt. Ik was al vroeg op pad, maar rond het middaguur stroomde het goed vol met andere toeristen.

Afbeelding
Preikestolen

Afbeelding
Preikestolen

Afbeelding
De boot op weg naar Stavanger, waar het landschap opeens een totaal ander karakter heeft. Stavanger zelf is een levendig stadje waar 's avonds nog lekker gefeest werd.

Afbeelding
Stavanger bij nacht.

Afbeelding
Midden in de nacht een overnachtingsplaats gezocht bij de stad. Er was weinig open ruimte te vinden, maar op een gegeven moment voelde ik gras onder mijn voeten en ben ik daar maar gaan staan. Gelukkig bleek ik niet in iemands achtertuin te staan.

Afbeelding
Kunstwerk aan de Noordzee, in de buurt van Stavanger.

Afbeelding
Lijkt wel een zuidelijk land zo!

Afbeelding
Bjørnestadvatnet aan route 42, met spiegelglad water.

Afbeelding
Overnachting tussen de schaapjes op de fv987 (Fylkesveg)

Afbeelding
Verder op de fv987

Afbeelding
Maansopkomst gespiegeld in Fyresvatn. Mooie rustige weg langs het water.

Afbeelding

Afbeelding
Bergsøytjønn. Op de achtergrond zie je Nestvatn, wat enkele meters lager ligt. Een klein stroompje verbindt de meren.

Afbeelding

Afbeelding
Uitzicht vanaf boven het haventje van Brevik. Veel activiteit, met name watersporters.

Afbeelding
Kragerø kirke. Kleurrijk stadje.

Afbeelding
Overnachting in de buurt van Arendal. Op een zacht bedje van mos.
Leuke serie en de beschrijvingen voegen ook voor mij als Noorwegen liefhebber nog flink detail toe. Het is een prachtig land, maar het lijkt ook weer heel erg op elkaar in de zin dat je nooit precies kan zeggen waar iets is (althans ik niet)

De preikestolen is natuurlijk wel super herkenbaar, maar persoonlijk vind ik Kjerag met de Kjeragbolten veel indrukwekkender (1000 meter ipv 600m stijl naar beneden) en veel minder toeristisch. Het grote nadeel daar is wel weer dat het veel slechter te bereiken is, misschien onmogelijk op de fiets, al is het alweer een jaar of vijftien geleden dat ik er voor het laatst was.

Die zingende trol was ik alweer vergeten (uit het geheugen verbannen). Het is inderdaad erg dubbel, van de ene kant is het wel grappig voor kinderen / amerikaanse toeristen, van de andere kant te triest voor woorden. Voor mij is toeristisch Noorwegen ook een onderdeel van Noorwegen, het hoort er bij en maakt er ook deel van uit, een beetje hetzelfde als Volendam Haven onderdeel uit maakt van Nederland. Het is niet een deel wat ik met liefde omarm maar toch iets dat ik niet zou willen overslaan.

Ik heb hetzelfde dubbele gevoel met de Noordkaap, super toeristisch, geen zak te beleven, eigenlijk te lelijk voor woorden, toch is het een magisch eindpunt. Gamvik (iets Oostelijker) heeft dan weer wel mijn hart kunnen stelen. Er is net zo weinig te beleven, alleen zijn er geen toeristen en is het allemaal nog gewoon echt Noors. Dat is mijn alternatieve Noordkaap.

Nog een vraagje over jouw reis, wat vond je zelf nou het leukste? En wat viel het meeste tegen? (hoeft niet een plek te zijn, kan ook gewoon een andere ervaring zijn) Enne nogmaals dank voor het toevoegen van de beschrijvingen.
Wat jij de 'zingende trol' noemt is de 'huldra':

Deze figuur is in de folklore van Noorwegen bekend als de skogsfru of skovfrue (wat Vrouwe van het bos betekent).
De Huldra is ongelofelijk mooi. Het is een, soms naakte, vrouw met lang haar. Ze heeft een staart (in Noorwegen een staart van een koe en in Zweden een staart van een koe of een vos). Deze staart moet haar holle rug, zoals een holle boomstam, verbergen. In verhalen wordt verteld dat de Huldra haar staart verliest als ze met een christen trouwt, maar haar mooie uiterlijk houdt. Het koppel kan dan gelukkig oud worden.
Voor meer informatie zie Wikipedia

Het helpt als je door een land fietst, als je je dan ook even verdiept in de cultuur en folklore :wink:
Ik had al veel van haar gehoord en gezien en vond het juist ontzettend leuk om ze tijdens de treinreis te zien.
Ldegoeje schreef: Vanaf Skare heb ik een alternatieve weg genomen, waar je officieel niet meer mocht komen.
Aangezien ik ook weer een tocht naar het Noorden voorbereid, welke weg is dit precies? 'Niet meer mogen komen' doen ze in Noorwegen niet snel zonder heel goede reden. Of gold het alleen voor motorvoertuigen?

En ja, de 520 is prachtig. Deed hem helaas in de stromende regen en heb er daardoor vrijwel geen foto's van.

Groet,
Walter
rockhopper schreef: De preikestolen is natuurlijk wel super herkenbaar, maar persoonlijk vind ik Kjerag met de Kjeragbolten veel indrukwekkender (1000 meter ipv 600m stijl naar beneden) en veel minder toeristisch. Het grote nadeel daar is wel weer dat het veel slechter te bereiken is, misschien onmogelijk op de fiets, al is het alweer een jaar of vijftien geleden dat ik er voor het laatst was.
Ik wilde ook heel graag naar Kjeragbolten, maar het kwam tijdens mijn reis toch niet goed uit uiteindelijk. Maar daar kom ik misschien nog wel een keer voor terug!
rockhopper schreef: Nog een vraagje over jouw reis, wat vond je zelf nou het leukste? En wat viel het meeste tegen? (hoeft niet een plek te zijn, kan ook gewoon een andere ervaring zijn) Enne nogmaals dank voor het toevoegen van de beschrijvingen.
Wat ik erg leuk vond was het wildkamperen. Om na een lange (en vaak regenachtige) dag je tentje op te zetten en je meteen beschermd en warm te voelen erin. Echt je eigen stulpje. Ook de wat minder begaanbare wegen vond ik leuk om te doen (door mijn MTB-achtergrond). En de Rallarvegen is gewoon echt een prachtige tocht, waar ik erg van het genoten.

Wat ik minder leuk vond was de soms grote hoeveelheid autoverkeer (zonder fietspaden) en het feit dat ik überhaupt bijna geen fietsers tegenkwam.
Wat me op een gegeven moment ging irriteren is dat alles vies werd maar het weer het niet echt toe liet om spullen te wassen. Dus op een gegeven moment was het echt de natte kleren van de vorige dag weer aan doen, en het ging ook allemaal lekker stinken. Dit is natuurlijk te voorkomen door af en toe wat meer tijd/camping op te zoeken. Dit is verder niet Noorwegen-specifiek maar het was ook de eerste keer dat ik op deze manier een fietsvakantie deed.
HansvanderVeeke schreef: Wat jij de 'zingende trol' noemt is de 'huldra':
Dank voor de informatie! En je hebt gelijk dat het helpt om je wat meer te verdiepen. Dat neemt niet weg dat ik sommige dingen gewoon kitscherig vind. Ieder zijn smaak ;)
waltertje schreef: Aangezien ik ook weer een tocht naar het Noorden voorbereid, welke weg is dit precies? 'Niet meer mogen komen' doen ze in Noorwegen niet snel zonder heel goede reden. Of gold het alleen voor motorvoertuigen?
Het werd me niet geheel duidelijk, maar ik geloof dat er gevaar was voor vallende stenen of dat de weg kon wegzakken. Ik ben er wel enkele auto's tegen gekomen dus de lokale bevolking nam het geloof ik niet al te nauw. Het was wel verboden voor alle voertuigen.
Dit is de weg vanaf Skare zoals ik hem gereden heb (rode lijn). Als je op google maps kijkt zie ik wat ik bedoel.
Afbeelding
Ldegoeje schreef:Afbeelding
Mooie foto's, vooral deze vind ik erg mooi. 8) En ook een mooie fiets, lijkt me heerlijk fietsen! Is het een 29'er? En hoe beviel de set-up, zul je het de volgende keer weer zo doen?
waltertje schreef: 'Niet meer mogen komen' doen ze in Noorwegen niet snel zonder heel goede reden. Of gold het alleen voor motorvoertuigen?
In natte periodes of net na de winter kunnen bepaalde gravelwegen/paden een verbodsbord krijgen voor motorvoertuigen omdat zij de grond doen wegzakken of zulke diepe sporen maken dat een lage auto met zijn buik vast komt te zitten. Daar heb ik met m'n oude doorgezakte Golfje vaak last van, erg onhandig omdat ik over zo'n weg naar huis moet. Maar dan plaats men vaak tijdelijk een algemeen verbodsbord of klapt men de slagboom naar beneden en denk je al snel dat het ook voor een fietser geldt. Het verbod geldt natuurlijk niet voor de bewoners, wel voor hun zware voertuigen maar dat begrijpen ze zonder dat bord ook wel. :)
Mss dat het zoiets was?
Heb ook z'n fiets, een Genesis Vagabond. http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... d/vagabond

Mijn setup voor Bikepacken in NL.

Afbeelding

In Zweden vooral geschikt voor deze wegen.

Afbeelding

Gr. Leo Jansen
Yopie schreef:En ook een mooie fiets, lijkt me heerlijk fietsen! Is het een 29'er? En hoe beviel de set-up, zul je het de volgende keer weer zo doen?
Dank je! Ik ben erg blij met mijn fiets. In mijn ogen een alleskunner. Het is inderdaad een 29'er, en hoewel ik in eerste instantie sceptisch was over de 29'er gekte die onder de mountainbikers heerste, merk ik nu (en ook na wat testritten op 29" mountainbikes) dat ze echt lekkerder fietsen. Het enige wat zwakkere punt van deze fiets vind ik de remmen (TRP Spyre mechanische schijfremmen). Deze komen wat mij betreft soms wat tekort, zeker bij mountainbiken. Ik rem graag met één vinger aan de rem, maar daar vereisen deze remmen teveel kracht voor.

Set-up vond ik lekker fietsen zo, en het bleef goed op zijn plaats.

Verbeterpunten/nadelen:
-Door de losse dry-bags was het wel iets meer werk bij het bepakken steeds dan als je alles in aanhaaktassen zou doen.
-Die ene Ortlieb zijtas was eigenlijk de meest beperkende factor als het er wat wilder aan toe ging. Dan schoot hij soms los aan de onderkant, waardoor hij ging klapperen. Ortlieb-systeem is iets te flexibel.
-De fiets was wat topzwaar.
Yopie schreef:
waltertje schreef: 'Niet meer mogen komen' doen ze in Noorwegen niet snel zonder heel goede reden. Of gold het alleen voor motorvoertuigen?
In natte periodes of net na de winter kunnen bepaalde gravelwegen/paden een verbodsbord krijgen voor motorvoertuigen omdat zij de grond doen wegzakken of zulke diepe sporen maken dat een lage auto met zijn buik vast komt te zitten. (...)
Mss dat het zoiets was?
Zou heel goed kunnen!
leoprodeo schreef: Heb ook z'n fiets, een Genesis Vagabond.
Leuk om er nog één te zien! Heb jij nog iets veranderd aan de configuratie/afmontage?
Leuk om er nog één te zien! Heb jij nog iets veranderd aan de configuratie/afmontage?
Nee, een bel gemonteerd, pedalen, bagagedrager, frame tas, bidonhouder, spatbordjes.
Merk wel dat de banden van vrij zacht rubber zijn, achter in een seizoen al flink kaal. Swalbe smart sam, staan al klaar ter vervanging.

Gr Leo Jansen