Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht naar en door Noorwegen - Forum Wereldfietser

Fietstocht naar en door Noorwegen

Volgende week vertrek ik richting Noorwegen, voor een fietstocht van een maand.
Deze reis doe ik solo en ik zal daarbij voornamelijk (wild)kamperen. Doel van de tocht is uiteraard van de prachtige natuur te genieten, maar ik zou ook graag nog wat mooie off-road singletracks willen opzoeken om mijn honger naar mountainbiken enigszins te stillen :).

Om in Noorwegen te komen zal ik van Delft naar Emmen fietsen, om vanaf daar aan te sluiten op de Jutland-route. Deze eindigt voor mij in Hirtshals waar ik op de boot naar Kristiansand zal stappen.

Vanaf Kristiansand rijdt ik via Nissedal (mountainbikeparadijsje) langs de Gaustatoppen omhoog naar Geilo. Daar zal ik misschien wat lokale paden verkennen waarop ik via de Rallarvegen naar Flàm fiets. Vanaf Flàm zit je eigenlijk een beetje vast met de fiets, omdat de tunnel alleen voor autoverkeer is. Daarom leek het me leuk om een DNT-wandelroute te gebruiken om naar de Grindaflethytta te lopen/fietsen. Na een overnachting kan ik verder naar Gudvangen om vanaf daar naar Voss te fietsen.

Vanuit Voss rijd ik weer naar het zuiden langs de westkant van Hardangervidda. Daar kan ik nog wat uitstapjes maken (zoals de Folgefonna gletsjer, lijkt me erg mooi).

Via E134 en route 9 kom ik uiteindelijk weer in Kristiansand uit. Na de boottocht naar Kristiansand wil ik met de trein vanaf Aalborg weer terug in Nederland geraken.

Al met al is het ongeveer 1100 km naar Hirtshals en nog 1100 km (zonder uitstapjes) voor het rondje in Zuid-Noorwegen. Ik heb een maand de tijd dus ik hoop dat dat genoeg is!

Hier een kaart met de route die ik in Noorwegen ongeveer wil rijden:
Afbeelding

De fiets waarop dit moet gebeuren is de Genesis Vagabond. Dit is een stalen cross-over van een mountainbike, racefiets en trekkingfiets. Om de breedte van de bepakking te beperken (voor zowel praktisch als aerodynamisch voordeel) heb ik gekozen met maar één zijtas te rijden. De rest van de spullen gaan in waterdichte Ortlieb rollen. Fiets rijdt tot nog toe heerlijk, alleen het zadel bevalt me niet. Ook geeft het racestuur wel wat minder controle en zit er met een beladen voorbagagedrager een soort trilling/resonantie in het stuur als zonder handen gefietst wordt. Ik moet hier nog even naar kijken maar ik vermoed dat dit lastig op te lossen is.

Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kamperen doe ik in een Vaude Power Lizard SUL 1-2p.
Afbeelding

Ben benieuwd of jullie nog tips hebben om en rond de route die ik wil rijden, of tips voor solofietsen in Noorwegen in het algemeen!

Hoe vroeg van te voren zouden jullie bijvoorbeeld de ferry boeken? Is er een kans dat deze vol zit als ik hem een paar dagen van te voren pas boek?
Ldegoeje schreef: Hoe vroeg van te voren zouden jullie bijvoorbeeld de ferry boeken? Is er een kans dat deze vol zit als ik hem een paar dagen van te voren pas boek?
In het geval van Hirtshals-Kristiansand: Nee, hooguit als je wat korting wilt, voor een fiets is er altijd wel een plekje. Wel onthouden waar je die gelaten hebt anders wordt het zoeken bij het ontschepen.
Ldegoeje schreef: Ben benieuwd of jullie nog tips hebben om en rond de route die ik wil rijden, of tips voor solofietsen in Noorwegen in het algemeen!
Het maakt eigenlijk niet uit waar je in Noorwegen fietst, alles is wel mooi. Het terrein verschilt wel en het maakt nog al eens uit in welke richting je iets fietst. Myrdal-Flam lijkt mij bijvoorbeeld een wel heel spannende afdaling maar een onmogelijke klim (jij slaat hem dan waarschijnlijk over als je doorsteekt naar Gudvangen).
Als je bij de Gaustafjell bent en afdaalt naar Rjukan kan je (met fiets) weer de kabelbaan omhoog nemen aan de andere kant van het dal. Je staat dan binnen een paar minuten op de Hardangervidda. Ik heb daar een keer een dagtocht gemaakt door een stuk noordwaarts te fietsen en dan aan de oostzijde weer af te dalen en via het Tinnsjo weer terug naar Rjukan. Misschien zijn er ook wel andere fietsbare routes op de Hardanger.

Voor de mooiste weggetjes natuurlijk altijd om de tunnels heen rijden. De oude routes zijn vaak nog wel te fietsen en natuurlijk geen verkeer.
Als ik het goed zie heb je de Vallaviktunnel en Hardangerbrua in je route zitten, daar mag je niet fietsen maar de oude route via Ulvik is mooi. Een alternatief hier is om via Utne te fietsen en de westoever van de Hardangerfjord (Rv550), die is volgens mij ook wat minder druk dan de oostkant(Rv13).
Niet in jouw route maar Eidfjord-Geilo is ook een leuke route over de oude weg. Autos zijn niet toegestaan maar er gaat wel een toeristentreintje (en heel veel racefietsen).
Als je de fjorden uit een ander perspectief wilt zien zijn de veerboten door de Nearoyfjord aan te bevelen. Dit is een van de meest spectaculaire fjorden. Er gaan toeristenferries maar ook 'gewone' en er zijn meer mogelijkheden dan de dienstregelingen vermelden. Zo ben ik een keer overgestapt van de Gudvangen-Lærdalsøyri ferry naar de Bergen-Flam ferry, midden op het fjord. Ik had geluk dat er wat personeelsleden moesten overstappen want dit was geen geplande aansluiting (soms wel).

Veel plezier, het zal soms zwaar zijn wat betreft het terrein en het weer maar erg mooi.
Allereerst, mooie fiets! Ga je veel plezier aan beleven. Zelf opgebouwd?

Persoonlijk zou ik het stuk vanaf Emmen (en Delft) misschien wel overslaan en direct beginnen in Zuid-Denemarken. Scheelt de nodige kilometers, die je ook in Noorwegen kan fietsen. Vooral ook omdat Noord-Duitsland saai is. Althans, dat vind ik.

Je hebt, zie ik, al gefietst met 1 zijtas. Ook singletracks? Ik zou denken dat de fiets minder lekker aanvoelt, zeker bij pittige singletracks, snelle afdalingen, etc. Ligt natuurlijk ook aan hoeveel kilo's je mee gaat sleuren, maar toch.

Geniet ervan! Oh en, laat je tzt even weten hoe het was?
Wat betreft de resonanties, dat is inderdaad een kwestie van massa's, veerconstanten en demping. Ik zou de beugel waarmee de voordrager op de kroon van de vork is vastgezet proberen te veranderen in een driehoek om meer zijdelingse stijfheid te krijgen. Verder wat experimenteren met een elastiek-spanner die je over de voorbaggage heentrekt en provisorisch bevestigt aan de vork of snelspanner.
Ldegoeje schreef:Vanaf Flàm zit je eigenlijk een beetje vast met de fiets, omdat de tunnel alleen voor autoverkeer is. Daarom leek het me leuk om een DNT-wandelroute te gebruiken om naar de Grindaflethytta te lopen/fietsen. Na een overnachting kan ik verder naar Gudvangen om vanaf daar naar Voss te fietsen.
In 2011 ging ik met de fiets onderin de bus door de tunnel van Flåm naar Gudvangen, hopelijk kan dat nog steeds.
DennisM schreef:Allereerst, mooie fiets! Ga je veel plezier aan beleven. Zelf opgebouwd?

Persoonlijk zou ik het stuk vanaf Emmen (en Delft) misschien wel overslaan en direct beginnen in Zuid-Denemarken. Scheelt de nodige kilometers, die je ook in Noorwegen kan fietsen. Vooral ook omdat Noord-Duitsland saai is. Althans, dat vind ik.
De Jutlandroute is best OK met ook in duitsland stukken onverhard. Met een beetje doorfietsen ben je in 6 dagen in zuid-Denemarken. Als je besluit met de trein te gaan door Duitsland doe je er goed aan een quer durch's land ticket te kopen, voor 44 euro door het hele land alleen niet in ICE en EC/IC treinen.
fsap schreef:
Ldegoeje schreef:Vanaf Flàm zit je eigenlijk een beetje vast met de fiets, omdat de tunnel alleen voor autoverkeer is. Daarom leek het me leuk om een DNT-wandelroute te gebruiken om naar de Grindaflethytta te lopen/fietsen. Na een overnachting kan ik verder naar Gudvangen om vanaf daar naar Voss te fietsen.
Heb je al eens overwogen om de Laerdal pas te nemen. Wij hebben die in 2014 met de auto gedaan. Een aanrader.
Ik zou in Myrdal de trein pakken richting Voss en bij Ørneberget of Mjølfjell uitstappen (je kunt natuurlijk tot Voss blijven zitten...)

Flåm bestaat uit vier grote souvenirshops om de toeristen die daar met enorme cruise schepen aankomen nog wat geld afhandig te maken, een kleine supermarkt en een camping/jeugdherberg. Je mist echt niks als je dit rechts laat liggen. Het eerste stuk vanaf Myrdal naar Flåm is smal, rotsig, steil en met haarspelden waar ik een paar jaar geleden alleen stapvoets doorheen kon sturen.

Zoals gezegd mag je niet door de Vallaviktunnel; je mag echter wel over de Hardangerbrua De weg via Ulvik is mooi, alternatief is om de veerboot van Kvanndal naar Utne te nemen (Ik heb even ten westen van Utne bij Lothe Camping overnacht).
Bedankt voor al de goede suggesties!
cornelese schreef: Niet in jouw route maar Eidfjord-Geilo is ook een leuke route over de oude weg. Autos zijn niet toegestaan maar er gaat wel een toeristentreintje (en heel veel racefietsen).
Deze kan ik niet terugvinden op google maps. Wel zie ik op luchtfoto's een heel smal paadje lopen direct naast de spoorbaan. Is dat hem?
DennisM schreef: Allereerst, mooie fiets! Ga je veel plezier aan beleven. Zelf opgebouwd?
Bedankt! Heb de fiets niet zelf opgebouwd omdat deze klant en klare aankoop wel voordelig was en de frame-only kleur mij niet zo beviel.
DennisM schreef: Persoonlijk zou ik het stuk vanaf Emmen (en Delft) misschien wel overslaan en direct beginnen in Zuid-Denemarken.

Je hebt, zie ik, al gefietst met 1 zijtas. Ook singletracks? Ik zou denken dat de fiets minder lekker aanvoelt, zeker bij pittige singletracks, snelle afdalingen, etc. Ligt natuurlijk ook aan hoeveel kilo's je mee gaat sleuren, maar toch.
Ja dat is zeker een optie, alleen zit mijn eergevoel een beetje in de weg, wil toch graag gewoon echt naar Noorwegen fietsen. Een voordeel hiervan is dat ik lekker kan infietsen op het vlakkeland, en hoop inderdaad wel in 5 dagen bij de grens met Denemarken te zijn.

Die ene zijtas brengt gelukkig geen voelbare onbalans aan, temeer omdat hij licht beladen is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen hele heftige dingen mee heb geprobeerd. Het leek me handig bij bijvoorbeeld het lopen (omhoog) met de fiets, dat er geen zijtas in de weg zit.
DennisM schreef: Geniet ervan! Oh en, laat je tzt even weten hoe het was?
Dat zal ik doen!
_Peter_ schreef: De Jutlandroute is best OK met ook in duitsland stukken onverhard. Met een beetje doorfietsen ben je in 6 dagen in zuid-Denemarken. Als je besluit met de trein te gaan door Duitsland doe je er goed aan een quer durch's land ticket te kopen, voor 44 euro door het hele land alleen niet in ICE en EC/IC treinen.
En de jutlandroute is redelijk vlak toch? Dus dat rijdt wel een beetje door.
janenliseth schreef: Heb je al eens overwogen om de Laerdal pas te nemen. Wij hebben die in 2014 met de auto gedaan. Een aanrader.
Ja, alleen weet ik niet hoe je op die manier weer in Vos terecht komt? (ziet er wel mooi uit)
PeterFokkinga schreef: Ik zou in Myrdal de trein pakken richting Voss en bij Ørneberget of Mjølfjell uitstappen (je kunt natuurlijk tot Voss blijven zitten...)
Goed om te weten dat ik van Flåm niet veel hoef te verwachten. Ik zie nu een aantal alternatieven langskomen, denk dat ik ter plekke, afhankelijk van de tijd, beslis wat ik precies doe. Wel lees ik af en toe verhalen over dat je de treinen rondom die Rallervegen ruim van te voren moet reserveren omdat het zo druk is. Geldt dit ook voor de trein vanaf Myrdal naar Voss?
Ldegoeje schreef:Bedankt voor al de goede suggesties!
_Peter_ schreef: De Jutlandroute is best OK met ook in duitsland stukken onverhard. Met een beetje doorfietsen ben je in 6 dagen in zuid-Denemarken. Als je besluit met de trein te gaan door Duitsland doe je er goed aan een quer durch's land ticket te kopen, voor 44 euro door het hele land alleen niet in ICE en EC/IC treinen.
En de jutlandroute is redelijk vlak toch? Dus dat rijdt wel een beetje door.
Over het algemeen wel al zitten er toch een paar gemene heuveltjes in. Naast de nodige oude ossenwegen zijn er ook voldoende voormalige spoorwegen die omgebouwd zijn naar fietspad. Pas wel op op de fietspaden, hier staan hele fijne hekjes waar je door heen moet slalommen, al zijn sommige al weer voorzien van een alternatieve route. :wink:
Ldegoeje schreef:
cornelese schreef: Niet in jouw route maar Eidfjord-Geilo is ook een leuke route over de oude weg. Autos zijn niet toegestaan maar er gaat wel een toeristentreintje (en heel veel racefietsen).
Deze kan ik niet terugvinden op google maps. Wel zie ik op luchtfoto's een heel smal paadje lopen direct naast de spoorbaan. Is dat hem?
Er is geen spoorbaan, het toeristentreintje is een trekker met aanhangers. Ik bedoelde het gedeelte tussen Eidfjord en de Haugastol, Rv7. De weg gaat door een aantal tunnels (incl spiraaltunnel) en er gaat nog een smal oud weggetje langs/over.

Mocht je toch naar Flam gaan (gewoon hard doorfietsen naar Aurland) dan is de Aurlandsvegen (Fv243) zeker de moeite waard. Wel een heftige klim maar dan volgt er ook weer een mooie afdaling. Er was altijd een veerboot vanuit Leardalsoyri naar Gudvangen maar deze lijkt te zijn opgeheven.

Met alle tunnels die de noren bouwen wordt het voor fietsers steeds lastiger om door het fjordengebied te reizen omdat veel veerponten verdwijnen met de komst van een tunnel (die dan weer niet toegankelijk is voor fietsen)

Voor informatie over bootverbindingen: http://www.norled.no en http://www.fjord1.no/
De passagiersboten nemen fietsen mee, de autoveren uiteraard ook.
Ik heb zonet een rond reis gedaan in Noorwegen. Mijn routes staan op www.routeyou.com
Als je bij zoeken fietsroutes, Noorwegen, Nidaros en de score openzet van 1-5, dan vind je al mijn routes. 34 etappes. Gedaan op 24 dagen, soms verschillende stukken per dag.
Mijn tocht is goed fietsbaar met een IDworx offrohler. Nergens platte band gehad of pech gehad.
Kun je laten weten hoe jou tocht was?
[url]http://www.routeyou.com/nl-be/route/sea ... tes-zoeken
doffer schreef:Ik heb zonet een rond reis gedaan in Noorwegen.[url]http://www.routeyou.com/nl-be/route/sea ... tes-zoeken
Gaaf, jij hebt zo te zien veel plekken verkend! Heb je tussendoor de trein genomen? En hoe was het weer?

Ik ben nu twee weken terug, na een reis van 31 dagen en 3160 km fietsen. Ik heb in Noorwegen helaas veel regen gehad, maar ook prachtige dingen gezien. Wat me opviel is dat ik bijna geen fietsers tegenkwam op de route die ik reed. Omdat ik wildkampeerde kwam ik op die manier ook niet zo makkelijk in contact met anderen.

In de hoogte was het soms erg koud, tegen de 0 graden 's nachts. Soms kwam mijn zomerslaapzak dan wat te kort. Wel vond ik de wegen boven de boomgrens prachtig!

De Genesis Vagabond heeft zich geweldig gehouden. Ik heb ook offroad gefietst, zowel zonder als met bagage, en daarbij de fiets niet al te veel gespaard, maar hij gaf geen krimp. Ik heb alleen de kogellagers van één kant van het achterwiel moeten vervangen, daar was te veel water in gekomen/te weinig vet.

De route die ik heb gereden (ongeveer) is hier te zien: https://www.bikemap.net/nl/route/376882 ... egen-reis/

Maarrr, wat natuurlijk het meest zegt, de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Waltertje, (ook uit Delft) gaat nu jaloers worden, heimwee had hij al geloof ik.
Mooie foto's! Staat hier ook nog altijd op het verlanglijstje :).
Dank jullie!