Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fiets per trein naar Zwarte zee - Forum Wereldfietser

Met fiets per trein naar Zwarte zee

Van plan om in 2017 van de Zwarte zee langs de Donau/Rijn naar Nederland te fietsen.
Inmiddels gevonden dat je met fiets per Flixbus tot Boekarest kunt komen.
Heeft iemand ervaring hoe je met fiets en trein door Roemenië geraakt?
Of tips hoe je het laaste stukje van Boekarest naar Zwarte zee (ca 300 km) kunt overbruggen?
You can book Romanian domestic train tickets online at www.cfrcalatori.ro, the Romanian Railways (CFR) website, including domestic sleeper trains. It will only book the compulsory-reservation mainline trains, not local services, but it's easy enough to use and should have no problem with non-Romanian credit cards.
angeliewitjes schreef:Van plan om in 2017 van de Zwarte zee langs de Donau naar Nederland te fietsen.
Inmiddels gevonden dat je met fiets per Flixbus tot Boekarest kunt komen.
Heeft iemand ervaring hoe je met fiets en trein door Roemenië geraakt?
Of tips hoe je het laaste stukje van Boekarest naar Zwarte zee (ca 300 km) kunt overbruggen?
Ik wil toch even flauw doen, want als er niet een heel stuk Duitsland geannexeerd wordt moet je nog een flink stuk overbruggen vanaf de bron van de Donau. Die 300km naar de Zwarte zee kun je natuurlijk ook fietsen, dan raak je meteen een beetje gewent. Na de busreis zou ik zowieso eerst een dag (of 2) op adem proberen te komen, je benen meteen aan het werk zetten na zo'n busreis is vragen om blessures.
Overigens zie ik op de Roemeense site geen mogelijkheid om de taal aan te passen, als je geen Roemeens spreekt of leest wordt het denk ik toch wel lastig.
Kaartjes bij Bahn.de kun je niet kopen maar je kan er wel zien hoe laat en vanaf welk station de treinen naar het begin van de route vertrekken.
_Peter_ schreef:.....
Overigens zie ik op de Roemeense site geen mogelijkheid om de taal aan te passen......
Op de oude site (site vechi) http://old.cfrcalatori.ro/ is er wel de mogelijkheid om een andere taal te kiezen.
Ik zag een tijdje terug dit Duitse youtube filmpje.

Van dat filmpje begreep ik dat je voor Servië extra papieren nodig, opletten met honden, slechte wegen in Romenië en Bulgarije wat betreft asfalt en afvallucht.
In Bulgarije is de route meer bergachtig dan verwacht.
De moraal van het filmpje, zorg dat je op de hoogte bent van de regels bij de grens van de landen die je bezoekt. In dit geval dus een geldig paspoort (niet een ID-kaart) wat natuurlijk wel noodzaak is aangezien Servië geen deel van de EU uitmaakt. En ze gek zijn op stempels zetten, die je dan weer moet laten zien als je eens een hotelletje pakt, als het stempel onleesbaar is dan kun je zelfs daar nog weer gezeur mee krijgen.
_Peter_ schreef:In dit geval dus een geldig paspoort (niet een ID-kaart) wat natuurlijk wel noodzaak is aangezien Servië geen deel van de EU uitmaakt.
Volgens deze en deze site hoort Servië - net als Andorra, IJsland, Liechtenstein, Macedonië, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije en Zwitserland tot de landen buiten de Europese Unie waar je met een geldige ID-kaart (die niet binnen een paar maanden verlopen is) i.p.v. een paspoort kunt reizen. Voor Europese landen buiten de EU die vroeger tot de Sovjet Unie behoorden heb je wel een echt paspoort nodig (Moldavië, Oekraïne) of zelfs een visum (Rusland en Wit-Rusland).