Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montenegro, kustweg richting Noorden. - Forum Wereldfietser

Montenegro, kustweg richting Noorden.

Ergens eind april 2017 wil ik oversteken vanaf Bari-Italie naar Bar in Montenegro. Dan een klein uitstapje naar Albanie en vervolgens langs de kust omhoog tot Dubrovnik.

Er is op het forum wel hier en daar wat info te vinden over fietsen in Montenegro maar mijn specifieke vraag luidt of de kustweg van Bar naar Dubrovnik goed te doen is met name qua tunnels en veiligheid.

Route tips voor dit traject van harte welkom.

Vanaf Dubrovnik ga ik of verder naar het noorden of naar het oosten richting Sarajevo.

vriendelijke groet
onno
amsterdam
Misschien heb je wat aan mijn route van Dubrovnik naar Montenegro, Albanië en Sarajevo. De drukte langs de kustweg viel wel mee, en tunnels waren er ook niet. Vergeet niet de baai van Kotor in je route op te nemen!
Afbeelding
Mee eens. Kustweg is redelijk goed te doen: geen tunnels en niet overdreven veel verkeer. De E80 vanaf Budva naar het noord-westen is niet echt spectaculair maar goed te doen. De afslag naar Kotor gaat wel via een tunnel, dus beter omrijden. Reken wel op enkele pittige klimmetjes.
Kustweg is prima te doen en zeker in die periode al is die natuurlijk wel erg druk bij gebrek aan meer wegen. Je kunt sinds een paar jaar ook net na Herceg Novi richting Njivice en dan via de landtong Kroatië in, (Dit was vroeger een no-go area) Via de S16 (dit is een nieuwe weg) (of eerst een uitstapje naar Prevlaka) kun je dan onderlangs de 8 richting Dubrovnik, bij het vliegveld kom ja dan wel weer op de 8 en dan is het even afzien als je hierhttps://www.google.nl/maps/@42.6310888, ... 312!8i6656 aankomt. Je kan met de fiets over de afzetting bij het mercator bord (mag niet) maar dan zit je wel op de oude 8 en die is een stuk rustiger en brengt je rechtstreeks in de oude stad.

Richting Sarajevo zou ik (als ik weer in de gelegenheid zou zijn) terug naar Montenegro via Trebinje en dan via Niksic naar het noorden langs de E762 of M18 en dan langs de Tara en vervolgens Drina naar Gorazde, iets daar voorbij linksaf naar Sarajevo. (Historisch gezien natuurlijk belangrijk maar niet echt een mooie stad) Anders de M20 volgen vanaf Trebinje, wordt pas echt mooi voorbij Gacko.
Ik sluit me aan bij de bovenstaande antwoorden. kustweg is zeer goed te doen en de chauffeurs rijden beschaafd en supporteren je langs de weg :) als je naar Albanie wil kan ik je de weg door het binnenland vanaf Dobre voda naar Skhoder aanraden. Heeeeel rustig qua verkeer en aangenaam landschap met niet al te veel klimmen :)
En als je een camping zoekt dan is er iets ten zuiden van Shkodër (uurtje fietsen) een hele mooie http://www.camping-albania.eu/ zie https://www.google.nl/maps/place/Campin ... 19.5415664
Over campings gesproken... In Montenegro laten ze je normaal overal wildcamperen en hoef je (in mijn ervaring) niet echt bang te zijn voor je spullen, maar wees zoals altijd voorzichtig met je waardevolle zaken. We sliepen daar in een vervallen politiekantoor en 's morgens kwam een agent vriendelijk dag zeggen om dan weer door te gaan bijvoorbeeld.

In Noord Albanie, tussen Skhoder en Lezhe is het volk armer. Overdag is iedereen daar supervriendelijk en zal je je hand nauwelijks omlaag kunnen brengen want iedereen wuift je vrolijk toe en komt vragen vanwaar je komt. vooral geen argwaan hebben, ze zijn zo eenmaal!

Maar pas op met wildkamperen en ook op campings. Hou je waardevolle zaken zeker goed bij je en als je wildkampeert, blijf dan uit het zicht 's nachts. Wat niet makkelijk is, want de hele vallei van Lezhe tot Tirane is zowat bewoond zonder echte bossen... Wij zijn uit een veld gehaald en uitgenodigd bij iemand thuis om in de tuin te slapen, hij vond het riskant om in veld te slapen, want de mensen die daar niet echt veel hebben zijn niet bang om stiekem wat te komen stelen... Zelf geen problemen mee gehad, maar ik zeg maar wat ik gehoord heb van een local. Albanezen zijn echt een super gastvrij volk! Gwn niets laten rondslingeren :)
_Peter_ schreef:En als je een camping zoekt dan is er iets ten zuiden van Shkodër (uurtje fietsen) een hele mooie
Wordt gerund door een Nederlandse familie. Ik vond de camping een beetje kaal.

Iets ten noorden van Skhoder ligt een andere camping:
http://www.lakeshkodraresort.com/camping.html
Ik vond het wel een prettige camping.

https://www.google.nl/maps/dir/Lake+Shk ... !2d42.1384
Verrek, de ferry Bari-Bar, en vv, is per 2dec2016 uit de vaart genomen kom ik net achter. Zal mijn plannen moeten aanpassen.
Er gaan ferries naar Durres, Albanie. Daarvandaan zou ik de E762 naar Shkoder kunnen nemen. Iemand hier ervaring mee?
Hoor t graag
groet
onno
amsterdam
Je kan natuurlijk ook nog Bari - Dubrovnik doen, dat is niet al te ver van Montenegro. Met de ferry naar Durres geen ervaring, Durres zelf is een mooie oude havenstad met een standbeeld voor een Nederlanderse zeeheld. De stad goed uit zien te komen was ondanks een GPS toch nog wel lastig.
Wij fietsten Budva naar Shkoder langs de kust in juli vorig jaar - bijna geen tunnels en drukte viel goed mee, gaat soms wel stevig op en af.

Voor de weg tussen Durres en Shkoder: geen idee voor het stuk vanaf Durres zelf, maar vanuit Shkoder fietsten we op aanraden van de hostel eigenaar in Shköder niet op de E762 naar Tirana, maar wel via een veel kleinere, rustige weg net ten oosten van de E762 (SH5 vanuit Shköder en dan afbuigen naar het zuiden in Vau i Dejes). We kwamen dan in Fushe-Kruje op de grote baan naar Tirana. Algemeen vonden we de grote banen in Albanië goed te doen, er is een brede pechstrook en auto's gaven ons de ruimte. Je kan waarschijnlijk dus ook de hele weg de E762 nemen, maar het kleinere baantje is veel leuker denk ik!
Wat ik een paar jaar geleden alweer merkte was dat je over de blauwe autowegen nog wel mocht fietsen (of met paard/ezel en wagen) maar over de groene niet meer. Het viel me toen ook al op dat er veel secundaire wegen voorzien worden van een mooie laag nieuw asfalt.