Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Offroad in Griekenland; agressieve roedels honden - Forum Wereldfietser

Offroad in Griekenland; agressieve roedels honden

Eerst maar even een filmpje (niet van mij), dan weet iedereen waarover het gaat:



Ik ben net terug van een trip de Olympus over, en op die tocht heb ik dit zelf ook meerdere keren meegemaakt. Zeer beangstigend en zeker niet ongevaarlijk. Boerderijen en schaapskuddes worden meestal bewaakt door grote groepen sterk uit de kluiten gewassen honden, die zeer agressief reageren op alles wat wat hun territorium binnenkomt. Als je dan hoog in de bergen in je eentje een boerenerf over moet, is het wel even slikken...

Een paar tips:
-Gebruik je fiets om jezelf af te schermen en zoek indien mogelijk rugdekking, door met de ruggen tegen elkaar te gaan staan of met je rug tegen een muur o.i.d.
-Maak jezelf groot en probeer te voorkomen dat de roedel je insluit, probeer de eerste honden meteen op afstand te houden door stenen naar ze te gooien, in de aanval te gaan en/of hard te schreeuwen.
- Vraag indien mogelijk de boer/herder om je al lopend langs de roedel te geleiden. (meerdere keren gedaan en werkte goed, zelfs de boer of herder moest de honden dan nog op afstand houden door stenen te gooien)
-Probeer er nooit hard vandoor te fietsen, tenzij je absoluut zeker weet dat je sneller bent (bijvoorbeeld in een steile afdaling)
-Dazers schijnen een averechts effect te hebben, maar zelf geen ervaring mee.

Op de Olympus was het trouwens prachtig met de eerste sneeuw, en ik heb alle benauwde momenten er graag voor over gehad, maar als je offroad door Griekenland wil gaan fietsen, weet dan dat dit er ook bij hoort.
Wat een geblaf zeg, en niet alleen van de honden...

Wel vervelend als je fietsplezier hierdoor vergald wordt.

Ik ben ook wel benieuwd naar de meest effectieve methode om honden te weren.
alma, hoe beangstigend het filmpje ook is, ik zie de honden alleen blaffen. Komt het wel eens voor dat dergelijke honden bijten?
willem.m schreef:[

Ik ben ook wel benieuwd naar de meest effectieve methode om honden te weren.


Dat verschilt denk ik heel erg per land en misschien zelfs streek. Met de Griekse herdershonden valt in ieder geval niet te spotten...

Dat geblaf van die fietsrer is te verklaren door de grote hoeveelheden adrenaline die vrijkomen bij zo'n confrontatie. Ik denk dat mijn hartslag zijn piekwaarden heeft bereikt, niet in steile klimmen, maar op dit soort momenten.
eindgebruiker schreef:alma, hoe beangstigend het filmpje ook is, ik zie de honden alleen blaffen. Komt het wel eens voor dat dergelijke honden bijten?
Ja, heb de nodige verhalen gehoord van mensen die zijn aangevallen.. Op de Griekse tv zijn er zelfs reportages geweest over wat je in dat soort situaties het beste kunt doen.
We hadden daar wel een dazer maar tegen zo'n roedel ben je kansloos. Het hielp alleen tegen kleine hondjes of katten die je tent willen slopen :wink:
Ik zie al uit naar jouw filmpjes, wordt vast beter dan de mijne.
Hoewel een groep blaffende honden best intimiderend kan zijn, lijken de honden in het filmpje niet heel erg agressief. Veel geschreeuw (geblaf), weinig wol.

Opties die je volgens mij hebt:
1. In landen waar dergelijke situaties kunnen voorkomen: voorbereiden, dus dazer mee en hopen dat het werkt
2. Proberen, zoals algemeen bekend en wanneer het kan, fiets tussen jou en de hond(en) in houden. Geen rare, onverwachte bewegingen maken. Zeker niet doorfietsen. Wanneer het kan, heel langzaam gaan lopen.
3. Flinke schop verkopen wanneer de situatie heel dreigend wordt of - wanneer je in de gelegenheid bent - iets in je handen nemen (stok, steen).

Tot slot: kruisje slaan en hopen dat je er heelhuids wegkomt.
Zeker de roedels honden rondom schaapskuddes zijn angstaanjagend en omdat hun territorium niet bekend is kan je er ook moeilijk omheen. Verder ben ik het met Dennis eens, blaffende (en kwispelende) honden bijten niet. Andere honden overigens wel!
Ah lieve hondjes :-) Nee gekheid het zijn er gewoon heel erg veel. Honden in een groep zijn altijd anders. Ik zie overigens niet veel agressie bij de dieren, meer waarschuwingsgedrag. Staarten, oren allemaal signalen die je kunt lezen. Maar ik zou ook erg schrikken :-( Maar wat schreeuwt die man enorm!
In India hadden we er ook last van. Als je in het donker in de tent ligt en er blaffen en grommen honden vlak naast je, en ze gaan met hun snuit onder het tentdoek... ik vond dat eng. Uit het verslag van die dag:

"We zetten de tent neer op 4.810 m, precies even hoog als de top van de Mont Blanc, en tevens onze hoogste overnachtingsplek deze vakantie. In het schemerdonker komt nog een hele kudde pasgeschoren schapen voorbij, op weg naar de nomaden die hun tenten vlak onder de pashoogte hebben staan. Net als we in onze slaapzakken liggen, horen we de honden van de nomaden door de vallei dichterbij komen. Ze blaffen, grommen en snuffelen aan de tent. We houden ons eerst zo stil mogelijk, maar zonder resultaat. Dat helpt niet. Dan gaat Rudi naar buiten. Ze schrikken en taaien af. Later komen ze nog een paar keer terug. Gelukkig zijn er oordoppen en kunnen we rustig slapen."

http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 73&lang=en
Een waterpistool vullen met ammoniak. Heel zielig maar werkt als een tierelier! Ik las dit op een Amerikaans forum.
Zéfal HPX.

Maar dit zijn er wel heel erg veel. Honden horen niet los op de weg te lopen. Goed verbaal verweer van de fietser in kwestie.
Ik houd erg van honden maar onderweg werd ik af en toe gek van die krengen.
Vooral in Turkije tijdens bergtochten ontmoet je van die "kleine " exemplaren die daar de kuddes geiten en schapen tegen roofdieren bewaken.
Een dazer helpt soms een beetje maar nog meer helpt zelfvertrouwen uitstralen en de honden terug intimideren.
Een (berg)stok of stenen helpt ook goed maar tegen zo'n roedel als in het filmpjes begin je niets.
Ik herken me in ieder geval heel erg in de man op het eerste filmpje en heb het helaas al zeker tientallen keren in iets mindere mate mogen ervaren :-(
Wel een leuk filmpje van de Tovenaar !!
GerardH schreef:Wel een leuk filmpje van de Tovenaar !!
Dank je, achteraf zijn dat leuke herinneringen aan zo'n tocht maar op het moment dat we die honden tegenkwamen dachten we daar anders over. Geef mijn portie maar aan Hippie. :)
Max2015 schreef: Maar wat schreeuwt die man enorm!
Zou ik ook doen. Bij één blaffende hond roep ik al 'Sodemieter op!' Maar vergeleken met de dodenrit van Drs. P. is dit nog peanuts :wink:
Naast de vervelende ervaringen die ik ook heb gehad hadden wij afgelopen zomer in Frankrijk juist een omgekeerde ervaring. De twee honden van de campingbaas waren dolblij dat er weer gasten waren op de camping en hebben zich laten knuffelen, de hele nacht de tent bewaakt (het regende) en zijn 's mogens nog kilometers meegelopen.
En we zijn niet eens hondenmensen.

Wel vind ik het fijn dat ik aan een hond meestal al meteen kan zien wat zij van zins is. De honden op het Griekse filmpje zijn weliswaar aan het kwispelen en hebben meer een grote bek dan agressie, maar het zijn er wel veel en de herder is duidelijk niet de baas. Als een van die honden gaat flippen heb je een probleem.

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb wel goede ervaring met het gooien van stenen. In Turkije werd ik bij het opzetten van mijn tent eens verrast door drie wilde of verwilderde honden. Maar toen ik een steen gooide gingen ze er jankend vandoor. Krijgen vermoedelijk wel vaker stenen naar zich toe gegooid...
Vaak is er niet eens een herder in de buurt en die honden zijn er echt op getraind om alles wat in de buurt komt op een afstand te houden, Niet verwonderlijk natuurlijk want schaapherders staan ergens onderaan de sociale ladder en hebben niet veel te verteren, als een wolf of beer (Daar nog steeds aanwezig) een schaap te pakken neemt is dat een fikse aderlating voor zo'n boer/schaapsherder.
Zelf ook wel eens hard moeten fietsen of even gewacht tot de herder er wel bij kwam, dan weet je ook waar die lange stok allemaal goed voor is.

Gewone groepen loslopende honden zijn veel gevaarlijker want die zijn niet getraind.
Ik ben eens op het Michiganse platteland (USA) aangevallen door een agressieve boerenhond. Ik duwde de oranje 'safety flag', die op een stengel achterop m'n fiets stond, plots omlaag in zijn richting. Van schrik stoof het mormel jankend weg.... Succes dus :D

Sorry, maar ik hou niet eens van honden (ben er allergisch voor), maar wel vooral van lieve katten. Op de fiets stop ik graag voor een kat die daar loopt, even kijken of ik 'm kan aaien. Eergisteren hebben wij twee jonge katjes in huis genomen. Wat een lieve doetjes. Onze andere twee bestaande oude katten maar grommen en blazen, dat gaat straks wel over.

Afbeelding
Links Ot en rechts Sien.
Een alternatieve benadering: