Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IJsland banden F35 Kjölurroute - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

IJsland banden F35 Kjölurroute

Water uit Ijslandse rivieren is in principe drinkbaar. Er wordt afgeraden om uit gletscherrivieren te drinken waarin het water er als melk uitziet. Voor het overige is het rivierwater waarschijnlijk zuiverder dan het nederlandse kraanwater. Veel Ijslanders in het platteland laten ook gewoon een leiding vanuit de rivier hun huis in lopen en drinken dit dagelijks. De plaatselijke bevolking maakt zich vaak zorgen over je verkeersveiligheid als fietser, maar niet over waar je uit drinkt. Ik houd zelf nog een beetje rekening met de hoeveelheid schapen die er hoger in de rivier (kunnen) zijn, en drink bij voorkeur uit hoger gelegen, kleinere en snelstromende rivieren. In drie fietsvakanties daar is het mij éénmaal overkomen dat ik met dorst door moest fietsen, ik heb altijd twee liter aan bidonruimte.

Over het kamperen is mijn ervaring overwegend positief. Wildkamperen is prima, doe dit wel netjes en niet pontificaal. Er gaan stemmen op om het te verbieden.

Campings vond ik meestal erg rustig. De klachten van JR deel ik alleen als het om de campings bij de zeer drukke plaatsen Thingvellir en Geysir gaat. Ook de camping van Reykjavik is altijd zeer vol en daar komen midden in de nacht vaak nieuwe gasten aan van het vliegveld. Sommige campings binnen een straal van 100km van Reykjavik zijn populair bij Ijslandse gezinnen en die kinderen beschikken inderdaad over een onuitputtelijke energie, maar echt vol was het daar niet en slapen kon ik er altijd goed.

De campings in de rest van het land, mits niet pal naast de hele bekende plekken, beschikken vaak over een overvloed aan ruimte en rust. Voorzieningen zijn voldoende voor de fietsvakantie, heel soms geen warm water. Vaak wel een keukentje. Campings vind ik al met al een prima optie op Ijsland, de prijzen zijn normaal. Kampeer in het eerste weekend van augustus onder geen beding in Thorsmork, Vestmannaeyjar of Husafell.

In het hoogland kan je bijna altijd bij berghutten kamperen en voor een klein bedrag de douche en soms keuken gebruiken. Niet bij de allerdrukste.

Tot slot nog over je route: het noordelijkste deel van de Kjolur staat bekend als saai. Na het Blondulon kan je ook rechtsaf gaan en de F756 volgen. Deze fietste ik ooit van noord naar zuid en volgt een mooi parcours. Het wegdek is ook een heel stuk minder slecht dan op de Kjolur zelf. Je komt dan bij Varmahlid weer op de ringweg uit, de lange pas naar Akureyri is vervolgens ook weer heel mooi.

Hans
Ik lees hierboven dat het soms een goed idee kan zijn een deel met de bus te doen.Weet iemand of het mogelijk is een tandem mee te nemen met de bus?
Ik lees op de site van Straeto dat er sprake is van fietsrekken op de meeste bussen.
Maar kan je daar ook je tandem op kwijt? Of nemen ze die mogelijk mee (onder)in de bus?
Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Zal per chauffeur verschillen, maar de kans is natuurlijk groter dat ze bij een tandem zeggen "daar begin ik niet aan". Onderin de bus kan vaak alleen als je vroeg of laat in het seizoen bent en het nog(weer) rustig is in de bussen.

Mijn ervaring is wel dat met name de IJslandse chauffeurs wel in oplossingen denken.
jjv schreef:Ik lees hierboven dat het soms een goed idee kan zijn een deel met de bus te doen.Weet iemand of het mogelijk is een tandem mee te nemen met de bus?
Ik lees op de site van Straeto dat er sprake is van fietsrekken op de meeste bussen.
Maar kan je daar ook je tandem op kwijt? Of nemen ze die mogelijk mee (onder)in de bus?
Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Ik heb redelijk wat ervaring met het meenemen van gewone fietsen in en op bussen op IJsland. Het is ideaal als je het helemaal gehad hebt met de wind, op saaie of drukke stukken, of stukken die je al een keer hebt gereden.

Op de meeste doorgaande routes rijden 1 of Op de Sprengsissandur reed enkele jaren geleden niet elke dag een bus.

Onder in de bus zou denk ik wel kunnen. Als je de bus op onverharde wegen neemt, zorg dat dat je fiets op (fiets)tassen ligt, want het gaat enorm schudden.

Op een rek (achter of voor) zal misschien ook kunnen, en soms zit het bagageruim zo vol dat je geen andere keus hebt. Breng isolatiefoam mee om het deel van je frame dat op een haak hangt te beschermen; de lak gaat er anders geheid af! Fietsen kunnen bovendien erg smerig worden.

Afbeelding

Afbeelding
javb2812 schreef:Water uit Ijslandse rivieren is in principe drinkbaar. Er wordt afgeraden om uit gletscherrivieren te drinken waarin het water er als melk uitziet. Voor het overige is het rivierwater waarschijnlijk zuiverder dan het nederlandse kraanwater. Veel Ijslanders in het platteland laten ook gewoon een leiding vanuit de rivier hun huis in lopen en drinken dit dagelijks. De plaatselijke bevolking maakt zich vaak zorgen over je verkeersveiligheid als fietser, maar niet over waar je uit drinkt. Ik houd zelf nog een beetje rekening met de hoeveelheid schapen die er hoger in de rivier (kunnen) zijn, en drink bij voorkeur uit hoger gelegen, kleinere en snelstromende rivieren. In drie fietsvakanties daar is het mij éénmaal overkomen dat ik met dorst door moest fietsen, ik heb altijd twee liter aan bidonruimte.

(...)

Tot slot nog over je route: het noordelijkste deel van de Kjolur staat bekend als saai. Na het Blondulon kan je ook rechtsaf gaan en de F756 volgen. Deze fietste ik ooit van noord naar zuid en volgt een mooi parcours. Het wegdek is ook een heel stuk minder slecht dan op de Kjolur zelf. Je komt dan bij Varmahlid weer op de ringweg uit, de lange pas naar Akureyri is vervolgens ook weer heel mooi.
Dit is een heel goed antwoord (net als je eerdere reactie)!

Ik zou nog willen aanvullen dat in de echte binnenlanden niet alle stroompjes die op 1:200.000 - 1:250.000 kaarten staan aangegeven daadwerkelijk water bevatten. Dat kan dus nog wel eens tegenvallen. Zorg dus dat je tijdig en voldoende water meeneemt. Voor noodgevallen kun je ook een Ortileb waterbuidel meenemen. Ik moet zeggen dat die best handig is, maar uiteindelijk hebben we 'm in 9 weken IJsland maar 2x dagen echt nodig gehad.

Andere aanvulling is dat je de Kjolur, die ook ik saai vond, ook eerder kunt verlaten op weg naar Kerlingarfjol (zie foto). Daarna kun je een jeep track naar het zuidoosten nemen, en dan over bloedmooie wegen in het gebied (ten zuiden en oosten) van Landmannalaugar gaan fietsen (wat mij betreft het mooiste deel van IJsland).

Afbeelding
Hallo, op www.dromenvanreizen.be vind je ons reisverslag van Ijsland van 2011. Misschien heb je er iets aan.

Vele groeten,
Sabien
Er staat heel veel informatie op de Icelandic Cycling Map. De digitale versie kun je vinden op http://cyclingiceland.is/. Een papieren versie is vaak bij Tourist Informations en sommige campings in IJsland vinden.
een impressie van het hete bronnengebied Kerlingarfjoll, 10km van de Kjolur:

Afbeelding

en van een ander bronnengebied, zo'n 10km van de F210 in zuid Ijsland

Afbeelding

Afbeelding

Hans
me schreef:Er staat heel veel informatie op de Icelandic Cycling Map. De digitale versie kun je vinden op http://cyclingiceland.is/. Een papieren versie is vaak bij Tourist Informations en sommige campings in IJsland vinden.
Inderdaad een handige en nogal complete overzichtskaart waarop de heel drukke wegen een extra markering krijgen (handig). je kan zien waar je campings, winkels, zwemplekken etc. vindt, nog wat algemene info en zelfs adressen van mensen in de dorpen die verstand van fietsen hebben. Er zijn buiten Reykjavik vrijwel geen officiële fietsenmakers. De kaart is vrijwel foutloos in het vermelden van de voorzieningen. Maar...

Nagenoeg alle hooglandroutes staan op deze kaart, met en zonder wegnummer. Een deel van die routes is niet zonder gevaren, een ander deel is bijna niet te doen op de fiets met bagage. De kaart maakt hier geen goed onderscheid. Andere kaarten doen dit niet heel veel beter, op gedetailleerde kaarten met hoogtelijnen zie je wel een stuk meer.

Ik heb zo'n vermoeden dat de makers van deze kaart uiterst goedwillend en behulpzaam zijn, maar zelf niet zo veel door het land fietsen.
Een tekst als deze zou ik doornemen als je voor het ruigere werk gaat:

http://www.masterlyinactivity.com/ivan/ ... zones.html

Hans
Ik sluit me aan bij het advies om Schwalbe Mondial banden te monteren. Wij hebben er probleemloos IJsland mee gerond. Met het advies om de druk te verlagen zou ik voorzichtig zijn. Het geeft meer controle en comfort maar ook kans op lek rijden door het doorslaan van de band (snakebite). De F-wegen zijn de slechtste wegen die ik ooit bereden heb. Het is echt mountainbiken met bepakking.

Water kun je in IJsland zonder problemen uit elk stroompje drinken. Stilstaand water zou ik zelf niet doen. Vulkanisch water kan veel zwavel bevatten. Maar dat stinkt dan zo dat je het wel laat. Het risico is dan waarschijnlijk ook nog niet groot want in veel plaatsen ruikt het warme water uit de kraan naar rotte eieren (zwavel).