Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Polen, Green Velo route - Forum Wereldfietser

Polen, Green Velo route

Ben een redelijke ervaren wereldfietser en wil deze zomer de Green Velo route in Polen fietsen. Een fietsroute van ongeveer 2.000 km langs de Oostgrens ven Polen.
Zie ook http://greenvelo.pl/portal/en
Wie heeft er ervaring met deze route? Denk hierbij aan zaken als bewegwijzering, kampeer mogelijkheden, etc.
De route start vlak bij Gdansk en eindigt in Kilece (onder Warszawa). Ben op zoek om naar tips voor heenreis naar Gdansk (liefst bus of trein) en weer terug vanuit Warszawa (ook liefst per bus of trein).
Ik vertrek eind juni en heb de tijd tot tweede week augustus en fiets ongeveer 80 km per dag met ongeveer 1 "niet fiets dag" per week.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Met een sportieve groet
Marcel
@Marcello,
De Green Velo in Polen is op de Fiets en Wandelbeurs, komend weekend in de Jaarbeurs te Utrecht. www.fietsenwandelbeurs.nl
Van de paar fietsers die deze nieuwe route al gedaan hebben hoor ik enthousiaste verhalen. De EU heeft flink bijgedragen om deze route te ontwikkelen. Voorzieningen staan onderweg langs de route aangegeven. De route bevat rare slingers om zoveel mogelijk interessante plaatsen aan te doen.
bert sitters schreef:@Marcello,
De Green Velo in Polen is op de Fiets en Wandelbeurs, komend weekend in de Jaarbeurs te Utrecht. http://www.fietsenwandelbeurs.nl
Van de paar fietsers die deze nieuwe route al gedaan hebben hoor ik enthousiaste verhalen. De EU heeft flink bijgedragen om deze route te ontwikkelen. Voorzieningen staan onderweg langs de route aangegeven. De route bevat rare slingers om zoveel mogelijk interessante plaatsen aan te doen.
@ Bert Sitters. Dank voor de snelle reactie + tip! Helaas (?) ben ik komend weekend een weekend in Duitsland om de verjaardag van mijn vriendin te vieren en kan dus niet naar de fiets en wandelbeurs.
Over de route lees ik tegengestelde berichten m.b.t. de oplevering. Soms lees ik verhalen dat de route pas in 2020 klaar is en op andere plekken dat deze in 2015/16 is opgeleverd.
Beste Marcel,

Ik heb in de zomer van 2015 delen van de Greenvelo gereden en ben er enthousiast over.

Aanrijden vanuit Nederland kan het best per trein. Dat is - als je er op tijd bij bent - het makkelijkst en het goedkoopst. Ik nam de trein van half tien uit Bad Bentheim naar Gdansk, aankomst kwart over acht in de avond. Met een kleine anderhalf uur pauze op Berlin Ostbahnhof.
De trein naar Berlijn komt uit Amsterdam, maar ik wilde eerst twee dagen door Nederland fietsen en niet godsgruwelijk vroeg (07:00) een hele dag treinen aanvangen.
Daarvoor in de plaats overnachtte ik op de camping van Bad Bentheim, even buiten de stad.

Dit treinkaartje kocht ik voor (rock-bottom tarief) Eur 39.- met Eur 12.- voor de fiets erbij. Omdat je moet reserveren zal je dat via een boekingsmaatschappij moeten doen, en de treinreiswinkel is daar uitstekend voor. Let op: als je in Polen ook korte of langere stukjes met fiets en trein wilt rijden kan je je fietskaart (die twee weken geldig is) het beste naar een 'verdere' bestemming in Polen laten opmaken. In mijn geval koos ik Przemysl, en heb ik op drie 'verbindingsritjes' niet telkens een fietskaartje hoeven kopen.

Gdansk heeft een relatief ok camping in de duinen bij de zee, wel een paar kilometer uit de stad. Ik wilde graag twee dagen in Gdansk de historie van de stad zien. Daar is elders veel over te vinden, mijn keuze viel op het Raadhuis in de oude stad, op de scheepswerf waar de opstand tegen het regime begon. Het is een veel te aardige stad met een erg fijne atmosfeer om maar twee dagen aan te besteden, ik zou er graag terug komen.

Gdansk uit is even zoeken, want de Greenvelo begint in Elblag (80 km naar het oosten) Ik gebruikte Osmand, met de campings van Archie. Bij sommige VVV's, bijvoorbeeld bij de van Elblag en van Bialystok kan je een gratis geplastificeerde kaart van een routedeel krijgen. Schaal 1:100.000 en uitstekend om de route op te fietsen.
De route is over hel algemeen goed tot zeer goed bewegwijzerd, maar het is een route die voor meerdere doelgroepen is gemaakt. Goed doorrijden is soms - net als bijvoorbeeld in Duitsland - wat lastig omdat de doorgaande route ook de route in een stadje is door het park of het stadsbos waar andere doelgroepen zich ook wagen. Het is verstandig om de kaart goed te lezen en je eigen keuzes te maken in de afweging tussen doorfietsen of echt alle hoekjes van het pad willen volgen. Dat was vooral in het noord-westen, na Elblag. De Greenvelo is naar mijn idee een pad wat is gemaakt door verschillende bestaande fietspaden (provinciale, landelijke en stedelijke routes) aan elkaar te breien. En er is op veel delen een vrijliggend fietspad gebouwd, zoals wij in Nederland ook hebben gedaan. Strook land van de boer langs de weg kopen, en er een uitstekend fietspad van maken. Op sommige punten echt overdreven, met aparte oversteekplaatsen. Sommige rustplaatsen zijn zo goed uitgerust (met een wc en met stromend water) dat je er kan kamperen. En heel beperkt, op sommige stadswegen is het lastiger, want geen ruimte voor een apart fietspad. Ik reed grofweg Litzbark Warminski, Gizycko, Elk, Augustow, Lipsk en van daar naar het zuiden tot Budzyn, waar ik de grens over stak richting L'vov en Uzgorod.

Op een heel beperkt aantal plaatsen is het pad inderdaad lastig en onder het normale. Maar de kaartmaker heeft soms echt geen keus. Het is of een tracktorpad of langs de grote doorgaande weg. En als het dan wat geregend heeft (zoals het afgelopen zomer soms deed) kan het pad wat aan de blubberige kant zijn. Maar dat is (van de +/- 1000 k die ik van de Greenvelo gereden heb) misschien 10 kilometer in een vijftal stukjes geweest. En dan reken ik daar ook de stukken bij door de parken. Wel 30% onverhard met fijn grint schat ik zo. Naast een 'eigen fout' achterband waar ik al remmend - in 800 km - een beschadiging in remde ben ik niet lek gereden. Banden goed op spanning houden en elke ochtend even checken met een manometerpomp.

De route is uitstekend bewegwijzerd en kent geen beklimmingen, alleen heuvelachtig gebied.
Er zijn voldoende campings (zie http://www.archiescampings.eu en deze Poolse site) en elk dorp heeft een supermarktje met verse groente, fruit en water. Ik heb deze trip ook een paar keer in zo'n groot bruiloftzalencomplex geslapen, waar je even naar moet vragen. Natuurlijk Agrotoerisme, zeer goed voor elkaar in Polen. En als je het vraagt mag je in de bossen ook wel naast een restaurant of café op het land staan met je tent. Op googlemaps kan je ook (vooraf) veel restaurants en overnachtingsmogelijkheden vinden. Als je van wildkamperen houdt; daar heeft Marko - in zijn fraaie schrijfstijl - veel fraais over geschreven. Hij reed ook delen van de Greenvelo. (En schreef de cursus Osmand voor gevorderen, op diezelfde zijde te vinden.)

Verdere highlights waren voor mij; de echt gave nationale parken, fijne klassiek historische stadjes, het bialowysa park en het bijbehorende museum (in het park zelf zie je niet zo hoe bijzonder het park is omdat je - in tegenstelling tot niet-oerbossen - een meter of twintig vanaf de weg of het pad naar links en rechts het bos in kan kijken.
Zeker het meest oostelijke deel van de Greenvelo, langs de grens met Wit-Rusland en Oekraine is erg fijn te fietsen, nauwelijks verkeer en mooie lange doorgaande boswegen die de loop van de Bug volgen.
Culinair is Polen ook echt goed; soep van rogge (zurek), kvast (soort cola van rogge) veel yoghurts en kwark. Lunchen met goed boerenbrood, paprika en duidelijk lokaal geproduceerde worsten. Pirogi. (bijvoorbeeld bij mrs.dumplings Bier, wodka. Riviervis. Aardappelschotels met zalm. Salades. Groentesoep,
Een paar kostenindicaties; tent opzetten 25 zloty, huisje 35-50, inkopen voor avondeten en ontbijt 35-50, duurste agrotourisme 70 (in Augusto, en zeker niet de beste) Nieuwe buitenband 37 zloty, werkplaatstarief 40 zloty voor een half uur. Bord hertenpirogi 17, kamer in studentenhuis (Bialystok) 80, kamer in dit huwelijkspaleis 25 (en de fiets in de balzaal.

Op mijn trip boog ik voor Przemysl af naar Lvov (Oekraine), zodat ik het zuidelijke deel ten westen van Przemysl niet heb gedaan.
(terug fietsend en treinend door Slowakije, Tsjechië, Duitsland in vijf nachten met telkens 's ochtends fietsen en halverwege de middag een lokale trein naar Nederland. )
Dank voor dit uitgebreide verhaal. Polen staat ook hoog op ons verlanglijstje. Nu zowaar nog hoger denk ik ;-)
Johojo schreef:Dank voor dit uitgebreide verhaal. Polen staat ook hoog op ons verlanglijstje. Nu zowaar nog hoger denk ik ;-)
Sluit mij geheel aan bij de dank!
Plannen voor de Green Velo route te fietsen zijn nu nog concreter. O.a. de heen- en terugreis per trein (met start in Bad Bentsheim). Dank!
Na het lezen van dit draadje en na informatie gekregen te hebben op de fietsenwandelbeurs, ben ik enthousiast geworden over deze route.Ik start half mei met deze route. Ik vlieg van Schiphol naar Katowice dan fietsen of met de trein naar Kielce, daar de route oppakken en bij Gdanks neem ik de Hanzeroute of de R1 naar huis. Ik zal zoveel mogelijk kamperen. Deze route is toch naar beide kanten gemarkeerd ?
Wim
Wij hebben de knoop doorgehakt en besloten deze zomer de green velo te fietsen.
We willen kamperen en vragen ons af of er voldoende campings langs de route liggen (dagafstand tussen de 70 en 120 km). Weet iemand dit? En is er een GPS track beschikbaar? Ik heb de officiële site deze vraag gesteld maar krijg helaas geen antwoord.
Zo te zien kun je de gpx downloaden als je een account hebt/aanmaakt.
https://www.biroto.eu/en/cycle-route/po ... rt00002311

groet,
Kiek
Ik fiets deze route in mei vanuit Kielce naar het noorden. Heb op de fiets- en wandelbeurs 5 kaarten van deze route gekregen waar ook campings op staan. Op de gehele route liggen campings op 70 km - 120 km van elkaar. Alleen ten zuiden van Augustuw is het mij niet gelukt een camping op de route te vinden binnen de 120 km. Heb ook de campings van http://www.archiescampings.eu/ op mijn gps-navigatie gezet. Indien gewenst kan ik je eind juni de campings sturen waar ik op heb gestaan.
Wim
Ik heb ook de campings via archies op mijn gps staan maar aangezien ik de route (nog) niet heb is het moeilijk plannen.
Overigens heb ik een account aangemaakt maar daarna wordt het ingewikkeld...

@Wim: graag ontvang ik een overzicht vd campings waarop je hebt gestaan. Fiets jij met een GPS track vd route?
Net via een PB de track ontvangen van de route :D
Dank hiervoor.
Toch ook erg mooi om te doen zeg! Is er ook een routeboekje van? dat kan ik nog niet vinden.
Franke: ik gebruik ook de GPS track ( https://www.biroto.eu/en/cycle-route/po ... rt00002311 ) en zal eind juni de campings waar ik opgestaan heb opsturen.
Er zijn volgens mij geen routeboekjes beschikbaar, maar wel zijn er 5 geplastifiseerde kaarten (schaal 1:200.000) waar de route is op ingetekend, op deze kaarten staan ook o.a. onderkomens en andere informatie in het engels en beetje vergelijkbaar met de routeboekjes, deze zijn gratis verkrijgbaar bij de VVV's langs de route.
Wim
Je kunt in Ede alvast in de sfeer komen: https://tinyurl.com/mlr7qjl
@Ave

De route kun je op iedere plek oppakken en van noord naar zuid of andersom.
Verder wordt de gehele route bewegwijzerd. Voor navigatie is een routeboekje niet nodig. Zou wel leuk zijn voor wat informatie onderweg en om zelf de campings niet te hoeven zoeken vandaar dat ik een GPS device meeneem voor o.a de campings langs de route.

We hebben een offerte opgevraagd bij de treinreiswinkel voor een enkeltje Deventer - Gdansk en Warschau - Deventer.
Dank voor de reacties. Jammer dat er geen boekjes zijn en die kaarten heb ik graag al eerder thuis.

Maar ik voel er veel voor. Polen is een prachtland. Met de kinderen trokken we kort na de val van de muur al een paar zomervakanties door dit fascinerende land. Mooi om dat nu per fiets te gaan doen!
Er zijn wel degelijk boekjes over de green velo route. De green velo route is onderverdeeld in 12 Bike Kingdoms. Van elk Bike Kingdom is een routekaartje beschikbaar met interessante informatie over bezienswaardigheden langs de route. Van de bijna elk Bike Kingdoms is naast deze kaart ook een informatiebrochure beschikbaar met een beschrijving van attracties langs de route, excursie informatie en praktische informatie. Malgorzata Duijnmayer van de Poolse Organisatie voor Toerisme in Amsterdam (Jan Luijkenstraat 12 BG, 1071 CM Amsterdam) heeft mij prima geholpen om alle informatie van de 12 Kingdoms te bemachtigen. Zij helpt je graag en spreekt en schrijft perfect Nederlands (en ook Pools voor de liefhebbers).
Aha, dank je. Ik heb nu de contactinfo van de site het verzoek gedaan om de kaartjes toe te sturen.
Vanmiddag een dik pakket in de brievenbus en alle info en kaarten van de Greenvelo ontvangen. Het is een tijdje puzzelen tot je alle kaarten in een goede volgorde op tafel hebt. Een klein stukje van een km of 10 ontbreekt. Verder mooi overzichtelijk.

We treinen van Sneek naar Gdansk. Vandaaruit is het nog een uurtje treinen naar het beginpunt Elblag van de route. Apart dat de route in een kleinere plaats begint en uiteindelijk ook eindigt in een kleine plaats Konsi, boven Kielce. Zonder de zuidelijke lus is het iets meer dan 1500 km naar Kielce. in dat geval treinen we vandaar naar Warschau, waar we een treinticket terug naar Sneek boeken.
Als alternatief denk ik om wel de zuidelijke lus te nemen, omdat die door mooi natuurgebieden lijkt te lopen. In dat geval stappen we op enig moment op de trein om op tijd voor de trein naar NL weer in Warschau te zijn.
Leuk, om zo de hele route vast uit te stippelen. We verheugen ons er op!