Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Polen, Green Velo route - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Polen, Green Velo route

Hoe zit het met de andere Greenveloroutefietsers? Zoals ik boven als Ave schreef, gaan wij hem ook rijden. Voor mijn vrouw wordt het haar tweede fietsvakantie met voor het eerst kamperen. Zelf doe ik het al vele jaren. Aan Polen hebben we eerder prima herinneringen. We starten in Elblag waarheen we gewoon met de auto rijden. We fietsen dan tot helemaal Zuidoost Polen en wijken bij Pzremzyl (of zoiets) van de route af. Eindpunt wordt namelijk het Oekrainse Lviv. Daarna treinen we met fiets en al terug naar Elblag via Gdansk, waar we de auto pakken om naar huis te rijden. We vertrekken 28 juli en hebben vier weken de tijd. Bij droog weer kamperen we, als er geen campings zijn kamperen we in het wild of vragen of we bij mensen mogen staan. Bij minder weer zoeken we een andere overnachting.

Zijn er dit jaar al mensen die de Greenvelo gereden hebben? Ik hoor graag ervaringen. Fietservaringen van eerdere jaren heb ik al gelezen.
Mooi om te lezen , voor ons een serieuze optie voor de zomer van 2018.
Lijkt een goed plan, Henk. Je kunt onze belevenissen vanaf 28 juli lezen op mijn site.

Maar het gaat me nu om ervaringen van medereizigers die dit voorjaar de Greenvelo al gefietst hebben.
Het lijkt mij een hele leuke route! Ik heb zelf eind september een week vakantie en het lijkt me wel leuk om hem vanuit Gdansk op te pakken en dan na ongeveer 500 km de trein terug naar huis te nemen. Ik houd het forum in de gaten :D
Heb voor het eerst in Polen gefietst en heb voor het grootste deel de green velo route gevolgd, doordat ik beperkte tijd had heb ik hier en daar wat afgesneden o.a. de lus in het zuiden, deze heb ik doorgestoken, deze lus moet heel mooi zijn maar heuvelachtig. Ik vind het een echte "green" route, van het landschap heb ik erg genoten de dorpen vond ik vaak uitgestorven en de dorpen en steden niet bijzonder (behalve Elbag en Gdansk). Ik heb de hele route alleen mooi weer gehad (een uur regen) en meestal lichte wind mee.

18 mei met Transavia gevlogen van Schiphol naar Katowice daar naar de camping gefietst, welke mooi is alleen hinder van het verkeer. De volgende dag met de trein naar Kielce en daar de route opgepakt, deze rit duurt ruim twee uur en gelijk doorgefietst naar de camping in Rakow. Ik had op de fiets- en wandelbeurs vijf kaarten gekregen waar de route in staat (schaal 1:200.000) Bij VVV’s heb ik kaartenboekjes kregen (schaal 1:50.000) hierin staat alle info route welke ik nodig had. Na Rakow heb ik gekampeerd (op één overnachting na) op de volgende campings, welke aangegeven zijn op de routekaart:
Sandomierz, Zwierzyniec, Okumiank dit is een vakantie dorp en alles was nog dicht, mocht op een nog gesloten camping staan. Janow Podlaski hier is een heel stuk geen camping heb overnacht bij "kamer vrij", Bialowieza, Bialystok, Augustow, Goldap camping had geen warm water en was smerig heb op een veldje bij hotel gestaan, staat aangegeven langs de weg,Wegorzewo, Lizbark Warminski de camping welke volgens de kaart aan het meer ligt was dicht volgens de VVV, maar ik mocht op een veldje bij een hotel staan, Elbag toen had ik 1340 km gefietst en dat was op 30 mei. Ben door gefietst naar Gdansk om deze bijzonder mooie stad te bezoeken en heb op de camping in Sopot gestaan. Vandaar uit heb ik de trein naar Szezecin genomen, ruim 4 uur treinen. En ben via Duitsland naar huis gefietst.

Wat mij opviel aan deze route:
De route welke ik gefietst heb was meestal glooiend en soms vlak, de route staat naar beide kanten zeer goed aangegeven, wat mij wel verbaasde was het (grote) aantal stukken onverharde weg waar ik overgereden heb een paar stukken waren mul, daar moest ik soms lopen. Alle dorpen hebben wel een klein winkeltje, welke ook op zondag open is. Indien je komt vanuit richting Elbag kan je beter de pont bij Mielnik nemen dan de pont welke de route aangeeft, deze vaart nl zeer onregelmatig, anders heb je 2 x 15 km voor niks gefietst. Deze route is (mede) gefinancierd door de EU en is volgens mij soms een beetje overdreven gedaan nl: op een rustige weg was aan beide kanten een hele mooie fietsbrug gebouwd en op een stuk fietspad waar aan beide kanten een geppeltje was, heb ik 1 km tussen hekken gefietst. Regelmatig kom je MOR’s tegen dit zijn uitgebreide rust mogelijkheden vaak met wc (weet niet of je hier ook je tent mag neer zetten). Ik ben op de route maar twee mede fietsers tegengekomen met volle bepakking. Ben positief over deze green velo route, zeker als je het niet erg vindt af en toe onverhard te rijden.

Wim
Dank voor je reactie Wim! Ik zal vooral de campings noteren. En de pont bij Elblag.
Het is niet de pont bij Elbag, maar bij Mielnik, maar je hebt er alleen last van als je vanuit richting Elbag (het noorden) komt. Mielnik ligt ongeveer 500 km fietsen vanaf Elbag, het is een pont welke door mankracht wordt voortbewogen er past maar één auto op en een paar fietsen.
Dank, ik zal eens kijken. Wij starten in Elblag en komen dan dus inderdaad vanuit het Noorden.
Bij Mielnik zullen we opletten!
Aart Veldhuizen schreef:Dank, ik zal eens kijken. Wij starten in Elbląg en komen dan dus inderdaad vanuit het Noorden.
Bij Mielnik zullen we opletten!
Beste Aart, afgelopen weekend keerde ik terug vanuit Polen. Ik vertrok 20 juni 2017 naar Gdansk per trein en bleef daar de volgende dag om de stad en de musea te zien. Daartoe boekte ik er tevoren via airbnb een kamertje voor 60 PLN per nacht met alle comfort. Daarna fietste ik via de kust naar Elbląg (spreek uit: Elblonk). Daar is het uitstekend kamperen in de stadscamping behalve op weekends wanneer iedereen op stap gaat. Ik sloeg het eerste stuk van de GreenVelo over omdat die min of meer gelijk is aan de R1: die fietste ik via Kaliningrad al twee jaar eerder. Vanuit Elbląg vertrok ik naar vrienden in Olsztyn (spreek uit: Olsjten). Van daaruit ontwierp ik een ware martelroute via zandpaden naar Lidzbark Warminski om daarna de Green Velo weer op te nemen. Mijn belangrijkste tussenstation was Sobibor dat momenteel gesloten is voor publiek aangezien er verbouwings- en opgravingswerkzaamheden gaande zijn. Via een telefoonnummer op de site kun je om persoonlijke redenen toegang krijgen. Ook ik fietste de zuidlus niet maar stak af bij Zwierzyniec richting Biłgoraj om via Sandomierz te eindigen in Kielce.

In één van de bovenstaande verslagen las ik dat het de GVfietser zo bevallen was qua weer en kamperen. Heel merkwaardig want ik beleefde het totaal anders. Op veel plaatsen waar campings op de kaart waren aangegeven waren ze weg of hadden nooit bestaan. Alle Poolse fietsers die ik onderweg ontmoette deden niet aan kamperen vanwege het volgens hun onberekenbare weer in dit Oostelijk grensgebied van Polen. De diverse onderkomens zijn namelijk met ontbijt zeer goedkoop variërend van 50 PLN tot 100 of ietsje meer maximaal! Noclegi en Agroturystyka's (onderkomen bij de boer) zijn er veel. Een andere reden dat de meeste Polen hun kampeeruitrusting thuis lieten was de conditie van de Poolse fietswegen. Ze rijden hoofdzakelijk op mountainbikes met de breedste banden, geen overbodige luxe op de zandwegen met klimmetjes en grove steenroutes en/of Schrotterwege. Ik heb mijn bepakking onderweg meermalen vervloekt wanneer ik weer wegzakte in rul zand. Ik kwam ook fietsers tegen die de Green Velo route hadden verlaten en alleen nog de parallelle asfaltwegen met driecijferige nummers fietsten. In Zwierzyniec verbood de campingbeheerder mij streng de afsteker 301 te nemen: it will kill your bike. Vanaf daar heb ik toen maar zelf een route ontworpen.

Ook qua weer heb ik extremen meegemaakt. Enorme hoge temperaturen wanneer de zon scheen maar gevaarlijke 'thunderstorms' die vooral in de prachtige wouden in de buurt van Augustow flink huishielden getuige de afgeknakte dennen. Bijzonder vond ik de gesprekken met de 'strijders' in een kamp bij Pogorzelce en de oerwouden van Białowieża met overigens wel een aardige camping bij de boer.

Ik heb fantastische ontmoetingen gehad en kwam onderweg geregeld weer dezelfde medefietsers tegen die al van verre Hollandski riepen. De grensregio is naar verhouding zeer arm maar wanneer de mensen je vertrouwen willen ze direct alles met je delen. Hartverwarmend.

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaringen: veel fietsplezier gewenst. Lviv of Lwow met een oe staat ook op mijn verlanglijstje.

P.S.: wanneer je geen terugreis van tevoren boekt, bereid je dan voor op gedoe aan de loketten en wachtrijen. In veel gevallen is er een flink gevecht met de blijkbaar warrige software van de regionale treinmaatschappij.
Afbeelding
In de buurt van Sobibor
Dag Rachel,
Erg veel dank voor je uitvoerige verslag. Het lijkt er op dat we de goede keuze hebben gemaakt. Omdat mijn vrouw voor het eerst mee gaat fietskamperen, en ik al zo'n donkerbruin vermoeden hadden dat we dan veel moesten wildkamperen, hebben we een week of wat geleden na veel wikken en wegen toch besloten het roer om te gooien. We bleken toch meer zin in de Franse campings te hebben en besloten naar Barcelona te gaan fietsen. Nu lees ik bij je dat overnachtingen vinden geen probleem is, maar dat het wegdek nou niet echt gerieflijk is. Wij vertrekken dus donderdag richting Barcelona. Misschien een andere keer nog eens, want we hebben eerder leuke vakanties in Polen gehad.
Aart Veldhuizen schreef:Dag Rachel,
Erg veel dank voor je uitvoerige verslag. (..) Wij vertrekken dus donderdag richting Barcelona. Misschien een andere keer nog eens, want we hebben eerder leuke vakanties in Polen gehad.
Dag Aart, Ik begrijp de afweging en het besluit. Twee jaar geleden fietste ik zoals gezegd de R1 van Berlijn tot Riga. Een uitstekend bewegwijzerde en verharde route ook dwars door Polen. Aanrader.
Ik wens jullie een mooie reis naar 'La Ciudad de los Prodigios', naar een geweldig spannend boek van Eduardo Mendoza. Ave, Rachel.
Op dit moment verkeer ik nog in het genoegen de Green Velo route te fietsen. Ben nu ongeveer halverwege. Ervaringen tot nu toe. Een perfect bewegwijzerde route. Prima rustplaatsen (de zogenaamde MOR) onderweg. Heb mijn campingspullen bij mij en in ongeveer 70% van de overnachtingen sta ik op een camping. Inderdaad kunnen deze in de weekenden erg druk en geluidruchtig zijn (maar heb oordoppen bij mij en dan nergens last van). De onderkomens bij particulieren en boeren zijn ook perfect en voor NL begrippen goedkoop zoals door Rachel vermeld. Een groot deel van de route is onverhard en soms niet/moeilijk te fietsen (fiets met bepakking zakt dan weg in het rulle zand of modder). Vaak betekent dit dat ik wat minder km per dag maak dan anders. Maar de rust en de ruimte en het vaak volledig ontbreken van gemotoriseerd verkeer maken dit alles volledig goed. Ik kies niet voor de alternatieve geasfalteerde wegen met 3 cijfers. Om in contact te komen met de lokale bevolking mag je zelf het initiatief nemen. Slechts weinigen spreken een andere taal dan Pools of Russisch. Overal zijn onderweg voldoende winkeltjes om de dagelijkse boodschappen te doen. Het weer is zeer wisselvallig. 'S Avonds kan het flink afkoelen en had het soms koud in mijn tent.
Tot nu toe een fantastische fietstocht door prachtige natuur en zeer rustige wegen. Heb nog tot half augustus om verder te genieten van deze prachtige route en fantastisch land.
Wens een ieder mooie zomermaanden!
Beste Marcello, waar ben je begonnen en waar bevind je je nu op de GV? Ik onderschrijf de sensatie van de overweldigende uitgestrektheid en stilte van de juist moeilijk begaanbare trajecten. BTW, een local vertrouwde mij toe dat veel Polen uit de grensstreek simuleren geen Engels te spreken om contact te kunnen ontlopen. Het komt voort uit een diepgeworteld wantrouwen tegenover het onbekende. Uiteindelijk heb ik eigenlijk alleen maar hartelijke en gastvrije medewerking ervaren van de bewoners. Spontaan werd mijn fiets gedragen als dat zo uitkwam of werd mij een maaltijd geserveerd. Ik heb uitgebreid met de locals gefilosofeerd over politiek. Goede en dierbare herinneringen aan. P.S.: heb je de terugweg al geregeld? Vanuit Kielce was het nogal een gedoe. Twee kaartjes tot aan Berlijn: 1 tot Warschau en vervolgens naar Berlijn waarna ik maar verder moest uitzoeken. Na meer dan 12 uur treinen kom je dan rond 20.45 op B Hbf aan. In mijn geval kon het Reisezentrum mij niet helpen aan een vervolgticket aangezien alle reizen inclusief fiets al de komende twee weken vol waren. Gelukkig kon ik op het nippertje online een Flixbus naar Utrecht boeken met slechts twee fietsplekken achterop beschikbaar: 22 uur 's avonds vanaf het Busstation een half uurtje fietsen door Berlijn. Dus bereid je voor Marcel!
Ik weet niet hoeveel haast je zo hebt om terug te komen met de trein, maar mocht je geen zin hebben om een hele dag in de trein te zitten zou je - wat ik vorig jaar deed terug van de Green Velo - voor Duitsland twee dagen kunnen uittrekken om terug te gaan.
Met een landerticket voor Saksen, Saksen Anhalt en Turingen kom je van de kant van (de dubbelstad) Zgorzelec - Görlitz tot aan bijvoorbeeld Wernigerode in de Hartz in een paar uur. Dan kan je daar 's middags nog een ronde fietsen. Wernigerode heeft een prima camping.
De volgende dag kan je dan tot aan de middag fietsen naar Goslar, in Niedersaksen. Van daar relatief eenvoudig met een tweede länderticket naar Bad Bentheim vanwaar je mooi Twente binnenrijd en in Enschede een binnenlandse trein naar huis kan nemen.
aandegracht schreef:Ik weet niet hoeveel haast je zo hebt om terug te komen met de trein, maar mocht je geen zin hebben om een hele dag in de trein te zitten zou je - wat ik vorig jaar deed terug van de Green Velo - voor Duitsland twee dagen kunnen uittrekken om terug te gaan. (..).
Voordeel van de suggestie van 'aandegracht' is dat reizen inclusief fiets per Regionale trein in Duitsland geen reserveringsverplichting inhoudt dus je kunt instappen waar en wanneer je wilt. Dat is anders voor een IC van de DB. ;-)
Rachel schreef:Beste Marcello, waar ben je begonnen en waar bevind je je nu op de GV? Ik onderschrijf de sensatie van de overweldigende uitgestrektheid en stilte van de juist moeilijk begaanbare trajecten. BTW, een local vertrouwde mij toe dat veel Polen uit de grensstreek simuleren geen Engels te spreken om contact te kunnen ontlopen. Het komt voort uit een diepgeworteld wantrouwen tegenover het onbekende. Uiteindelijk heb ik eigenlijk alleen maar hartelijke en gastvrije medewerking ervaren van de bewoners. Spontaan werd mijn fiets gedragen als dat zo uitkwam of werd mij een maaltijd geserveerd. Ik heb uitgebreid met de locals gefilosofeerd over politiek. Goede en dierbare herinneringen aan. P.S.: heb je de terugweg al geregeld? Vanuit Kielce was het nogal een gedoe. Twee kaartjes tot aan Berlijn: 1 tot Warschau en vervolgens naar Berlijn waarna ik maar verder moest uitzoeken. Na meer dan 12 uur treinen kom je dan rond 20.45 op B Hbf aan. In mijn geval kon het Reisezentrum mij niet helpen aan een vervolgticket aangezien alle reizen inclusief fiets al de komende twee weken vol waren. Gelukkig kon ik op het nippertje online een Flixbus naar Utrecht boeken met slechts twee fietsplekken achterop beschikbaar: 22 uur 's avonds vanaf het Busstation een half uurtje fietsen door Berlijn. Dus bereid je voor Marcel!
Hallo Rachel,

Dat is balen dat het regelen van de terugreis moeizaam verliep. Wel mazzel dat je met de bus meekon.
Ben op dit moment in Krasnystaw en fiets de komende week naar Kielce. Ben begonnen in Gdansk. Plan is om vanuit Kielce de trein naar Warschau te nemen. Daar blijf ik een dag en dan de trein naar Berlijn en Bad Bentheim. Ben op dit moment bezig dit te boeken via de treinreiswinkel in NL. Benieuwd of dit lukt. De offerte aanvraag heb ik verstuurd maar men heeft (o.a. Vanwege het weekend denk ik even tijd nodig. De aanvraag heb ik gisteren verstuurd en wil uiterlijk 9 augustus in Bad Bentheim zijn en vandaar naar huis (Utrecht) fietsen.
Anders kijk ik nog naar de suggestie van "aandegracht".
In dit deel van
Olen zijn de mensen bijzonder vriendelijk. Zeggen gedag, maken een praatje, tonen humor en zijn bijzonder gastvrij.
Heb in veel landen gefietst en vele fietstochten over de wereld gemaakt maar de Green Velo behoort zeker tot mijn favorieten!
Dank allen voor de tips!
Met een sportieve groet,
Marcello
Dag Marcello,
na een paar dagen op stap ben jij vast al in de buurt van Kielce. Krastnystaw waar je vorige week nog was is volgens de bewoners onherkenbaar herbouwd. Toen ik er 's avonds ronddwaalde kreeg ik de indruk in een Frans dorp te zijn beland. Hopelijk ben je in Zwierzyniec nog gestopt bij de plaatselijke brouwerij om van de fantastische bieren te proeven. Ik ben benieuwd of de Treinreiswinkel jouw terugreis heeft kunnen regelen.

Veel fietsplezier en een goeie thuiskomst gewenst.

Afbeelding
Krasnystaw
Hallo Rachel,

Vandaag in Kielce aangekomen (erg leuke stad vind ik). Een ontspannen sfeer met mooie pleinen en straten. Overdag bijna uitgestorven (misschien vanwege de hitte, rond de 35 graden)) en 's avonds een gezellige drukte.
Met de treinreiswinkel is het helaas niet gelukt om treintickets naar NL te boeken. Begrijp niet goed waarom. Ook via DB (Deutsche Bundesbahn) geprobeerd. Eerst via website maar daar kon ik de fiets niet meeboeken. Dan maar bellen. Eerst 15 minuten in de wacht, na vraag te hebben gesteld werd ik doorverbonden en na weer 10 minuten wachten heb ik het opgegeven. Vandaag in Kielce aangekomen direct naar station gereden en eerste mogelijkheid naar Warszawa was maandagmiddag. Trein komt aan om 20:00 uur en mijn Flixbus naar huis (welke ik ondertussen al geboekt had) vertrekt precies 1 uur later naar Osnabrück. Vandaar fiets ik laatste stuk naar huis.
Helaas, je tip voor Zwierzyniec kwam te laat (plaatselijke brouwerij) dus werd het proeven van een landelijke brouwerij (Zuber).
Het fietsen in Polen zit er voor mij (dit jaar) op.Heb er van genoten en ben erg positief over de Green Velo route.

Met een groet,
Marcello
Hey Marcello,

Goed gedaan. Ik vermoed dat de Treinreiswinkel dezelfde problemen had met de fietsmeename als ik ondervond. Jouw oplossing is prima. Bereid je voor op een luxueuze trein naar Warschaw met internetaansluiting en apart geacclimatiseerde fietscompartiment, geen luxe bij die hoge temperaturen momenteel.

Nu je toch in Kielce bent wat echt een cool studentenstadje is met veel ruimte voor fietsers en voetgangers, adviseer ik je als kunstliefhebster naar
Art Exhibitions Office in Kielce
Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach
aan de Kapitulna te gaan.

Daar doen ze speciaal de expositie met werk van Kielce kunstenaars voor je open. Een heerlijke afsluiting van mijn bezoek aan die stad, vond ik.

Veel plezier nog!

Afbeelding
Afbeelding
Hallo Fietsers die de Green Velo gereden hebben. Kan iemand mij vertellen hoe het met de drukte zit op dit traject in hoogseizoen? En met verkeer? Wij houden namelijk van weinig auto's en veel rust, natuur en authenticiteit. Bedankt alvast!