Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Polen, Green Velo route - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Polen, Green Velo route

Hallo Frans en Dieuwertje,

In juli/augustus 2017 heb ik de Green Velo route gereden (gestart in Gdansk). Prima route, autoluw en zeer goed met borden bewegwijzerd. De route was erg rustig, kwam weinig andere fietsers tegen. En volop natuur en mogelijkheden tot overnachten/kamperen. Delen van de route zijn alleen geschikt voor fietsers en niet voor gemotoriseerd verkeer.
Ben met de trein naar Gdansk gegaan (slechts een overstap in Berlijn) en terug met Flixbus (terugreis daar geregeld).

Met een fietsersgroet,
Marcel
Marcello1958 schreef:
za 25 mei, 2019 12:53
In juli/augustus 2017 heb ik de Green Velo route gereden (gestart in Gdansk). Prima route, autoluw en zeer goed met borden bewegwijzerd. De route was erg rustig, kwam weinig andere fietsers tegen. En volop natuur en mogelijkheden tot overnachten/kamperen. Delen van de route zijn alleen geschikt voor fietsers en niet voor gemotoriseerd verkeer. (...)
Hi Marcello,

Dank je, dat klinkt goed. Heb jij of iemand anders ergens een impressie online staan die we mogen inkijken? De impressies op Youtube waren niet echt inspirerend. En wat waren voor jou de absolute highlights? We zijn 30 jaar geleden eens de hele Poolse grens afgereden met de auto en een tentje, nog voor onze fiets carrière, benieuwd hoe het er dus nu is. We gaan misschien deze route gebruiken als basis voor verdere persoonlijke aanpassing - denken over een stuk door Wit-Rusland en wellicht nog een keer de Oekraïne in.
Kijk eens op https://www.oppad.nl/nieuws/nieuwe-fiet ... -in-polen/ en
http://greenvelo.pl/en/general-information
Voor mij persoonlijk waren de highlights het stuk langs de kust en de oerbossen in Bialowieza.
Er liggen echter ook schitterden steden op de route met veel cultuur en historie.

Groet,
Marcel
Dank je die had ik al gevonden 8)
Marcello1958 schreef:
zo 26 mei, 2019 18:30
Voor mij persoonlijk waren de highlights het stuk langs de kust en de oerbossen in Bialowieza.
Nu zijn die - inmiddels zelfs nogal omstreden - "oerbossen" lang niet zo "oer" als men graag wil doen geloven.

Ik ben al lang niet meer in Polen geweest (het was indertijd lang niet altijd een "leuk" land) maar het meest indrukwekkend vond ik de rust en "authentieke" landschappen ... je ging (in ieder geval toen) 50 of meer jaar terug in de tijd. Dat zijn dus die 50+ jaren waarin bij ons erg veel veranderd is, en qua natuur waren bij ons die laatste 50 jaren desastreus.

Groeten BSM
De afgelopen weken deze route gedaan van noord naar zuid , met onze eindbestemming Auswitz. Wij vonden het een mooie route die zo te zien met ergveel Europees geld is gerealiseerd. Veel bordjes en op vele plaatsen naar onze mening onzinnige fietspaden. Iets meer off Road had van ons wel gemogen.

Wij zij zeer eenvoudig in Gdansk gekomen met de trein en Idem vanuit Krakau weer naar Berlijn vanwaaruit we op de fiets weer naar huis zijn gegaan. Handig is om Googletranslate te gebruiken als je geen Pools spreekt. Engels is zuidelijker lastig. Deze route is een aanrader voor een leuk tochtje.
https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... o-40115334
Polen kreeg van Europa 50 miljoen voor deze 2000 km lange route. Om de 50 km vind je langs de route slaap plekken, horeca en ook fiets spullen.

Er staan, las ik ergens iedere km 3 route bordjes.

Mario
Dit voorjaar (2019) een groot deel van deze route gefietst en is zeker aan te raden. Wildkamperen overal mogelijk, ook veel enorm aangename en goedkope campings en agroturystyka die meestal wel een plekje hebben om je tent op te zetten voor een appel en een ei. Af en toe een beetje saai vond ik maar wel zeer rustig en een goede mix van onverhard en verhard. Elk dorpje dat je langskomt heeft een kleine sklep (winkel).

De nationale parken zijn indrukwekkend. De leukste vond ik Biebrza park in het noordoosten. Een aanrader is hier een kayak te huren bij een van de agroturystyka plaatsen en het park zo te ontdekken. Het oerbos kun je alleen onder leiding van een gids bezoeken en heb dit niet gedaan. De rest van het bos is gewoon enorm dichtbebost en rustig met zeer weinig kans om een bizon te zien.
Nosferatu schreef:
di 20 aug, 2019 22:21
De rest van het bos is gewoon enorm dichtbebost en rustig met zeer weinig kans om een bizon te zien.
25 jaaaaaaren geleden, nog niet op de fiets, maar wel op aanraden sóchtends vroeg opgestaan en toen nog zonder gids tijdens een wandelingetje een hele kudde wilde wisenten, Europese bizons, gezien :P
Op dit moment fiets ik de Green Velo. Ik ben gestart in Krakau en rij hem dus van zuid naar noord. Voor wie het leuk vind me te volgen tijdens deze reis www.audreytracks.reislogger.nl/oost-polen/home