Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietservaring A'dam-Barcelona - Forum Wereldfietser

Eerste fietservaring A'dam-Barcelona

Zoals zovelen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen aan de grote reis volgens Benjamins A'dam - Barcelona.

Voorbereiding: +/-1000 KM gefietst onbepakt. Verder geen enkele fietservaring.
's Zaterdags vanuit Breda richting Belgie vertrokken. Aantal KM +/-80 Daar overnacht bij vrienden. Andere dag vertrokken richting Namen via Leuven en geplanned om +/-10 KM buiten Namen te overnachten in en tent.
Resultaat weg kwijt geraakt in Namen daardoor niet optijd de camping kunnen bereiken en maar uit arremoede in een hotel geslapen. Kosten ?100,-.
De volgende dag vol goede moed vertrokken. Resultaat een schamele 60 Km gefietst. En zo is het feitelijk de hele week gegaan. Nadat +/- 580 KM gefietst te hebben een hele dag in de regen gefietst. Dan maar weer in een hotel gekropen. De volgende dag nog steeds regen.

Ik had toen niet meer de moed om nog door te zetten en bovendien is het alleen reizen mij tegengevallen.
Het resultaat is dat ik gefrustreerd en teleurgesteld op de trein huiswaarts ben gegaan.

Wat ik eigenlijk wilde vragen wie heeft dergelijke ervaringen gehad en heeft daarna de draad weer opgepakt of de daaropvolgend jaar toch nog de fietstocht met succes ondernomen.
Hoe waren de ervaringen in de Ardennen bv. en met name de oudere mensen onder ons.
Je leest bv ik heb recentelijk een hartoperatie ondergaan en geen ervaring en de tocht volbracht. De vraag volgt dan hoe doen ze het dan. Van hotel naar hotel. Ja, daar is geen kunst aan.

Graag jullie reactie.

Beste, je moet nu eenmaal op een fietsvakantie met alles rekening houden. je kunt natuurlijk niet alles voor komen maar, met een goede voorbereiding kun je jezelf een hoop leed besparen. Misschien ben je wel in de verkeerde maand gaan fietsen? Heb je nog te weinig ervaring wat je wel of juist niet aan kan. Heb je misschien een verkeerde planning gemaakt?
En Ja, als je alleen op vakantie gaat weeg dan eerst alle voordelen tegen de nadelen af. Ik vind het heerlijk om alleen te fietsen, omdat ik geen groes mens ben, en alles op mijn manier wil doen. je komt onderweg toch wel mensen tegen. Ik wil er niet afhankelijk van zijn. Zo zie je maar weer je kunt het van heel veel kanten bekijken.

Mario

Het belangrijkste is je instelling, niet dat ik dat ter discussie wil stellen maar ik vind dat wel belangrijk voor mezelf dan.

Het zorgt ervoor dat ik die dag om half vijf nog 40km extra fiets in 30gr omdat ik uit principe die campings aan dat toeristenmeer te duur vind.
Aan regen en andere lichamelijke ongemakken anders dan vermoeidheid kan ik niet wennen.

Of misschien wel een verkeerde (want veel te lange) tocht gekozen als het de eerste keer is, en je niet enorm veel fietservaring daarbuiten hebt? Alles wat je nu bent tegegekomen had je tijdens een kortere tocht kunnen ontdekken. Trouwens, wat voor afstand had je dagelijks dan gedacht te maken? Het is toch geen wedstrijd? Als je gewoon was doorgefietst had je vast ontdekt dat je op een gegeven moment vanzelf langere dagafstanden maakt. Je moet je niet gek laten maken door al die 'freaks' op deze site die enorme afstanden wegfietsen. Gewoon tevreden zijn als je aan het eind van de dag je tentje op hebt gezet.

Regen kan wel een echte pleziermoordenaar zijn, maar om al na twee dagen de handdoek in de ring te gooien? Da's wat al te snel. Je moet ook tijdelijk plezier kunnen putten uit wat lichte tegenslag. Als alles vanzelf en van een leien dakje ging was er ook geen pret en eer aan te behalen.

Ik denk ook dat je wel erg weinig ervaring hebt om zo'n tocht te maken in je eentje.
Je moet wel echt in je eentje kunnen fietsen en zo lang achter elkaar. Met veel oefenkilometers weet je op den duur wel wat je kan en wat je wilt.

Jammer dat je het niet leuk vond, volgende keer beter. Probeer te genieten van het fietsen, daar gaat het om.

Een deel van de voorbereiding zou bijvoorbeeld een boekje of andere kennis over weersystemen. Voor mij was dat destijds een onderdeel van andere cursussen.

Het scheelt als je bij slecht weer weet dat het een front is en dat dat na enkele dagen ook weer overtrekt. Als je langere afstanden rijd kun je net in een slechte zone blijven hangen.

Een extra dag rust kan dan de oplossing zijn.

En zoals eerder gezegd, 60-80km per dag is zo slecht nog niet in het begin of in zeer heuvelachtige stukken.

Het is niet zo zeer dat ik totaal ben afgehaakt, maar eerder een antwoord zien te vinden hoe "zij" het doen. Want dat ik volgend jaar deze trip opnieuw ga uitproberen is een feit wat zeker is. Enerzijds om een prestatie te verrichten, op de fiets zo'n afstand afleggen, maar anderzijds meer plezier eruit te halen. Want dat die route ontegenzeggelijk mooi is staat als een paal boven water.
Het feit dat ik mij eenzaam voelde was dat je je gedachten niet met iemand anders kan delen en dat schijnt, weliswaar achteraf, bij mij toch een behoefte voor te bestaan tenzij........... ik mij ruim vantevoren op prepareer.

Desalniettemin klinkt het alsof je een aantal dingen anders zult moeten doen. 1. Je verwachtingen bijstellen? Teleurstellingen en niet-gehaalde doelen horen erbij. Ik heb wel eens in een bushokje geslapen omdat ik geen camping had kunnen vinden en veel te lang had doorgefietst. Leuk? Nee. Dramatisch? Nee.
2. Grote(re) steden vermijden is misschien ook een goed idee als je geen postduif bent. (fietsen in steden is toch zelden leuk, en als je de weg niet kent zelfs gevaarlijk? Ik ben een keer straal door rood licht gereden omdat ik het te had druk met het zoeken van de route. Vingers die op voorhoofden wezen waren mijn deel, en terecht.)
3. Ik weet niet of je je kunt prepareren op alleen reizen als je er niet goed tegenkunt. Misschien wel, maar het klinkt alsof je wel een reismaat kunt gebruiken.
4. Nogmaals, probeer eerst eens een kortere tocht. Een tocht over enkele duizenden kilometers is naar mijn mening toch iets voor wat meer ervaren fietsers.

Overigens ik ben het niet mee eens dat zo'n toch ineens niets voorstelt als je van hotel naar hotel fietst. Het fietswerk blijft hetzelfde, en hoewel de teneur op deze site is dat je geen echte vakantiefietser bent als je 's nachts een dak boven je hoofd hebt, zou ik niet weten waarom dat zo zou zijn. Die mensen vieren hun vakantie op de fiets en dus niet in een auto, da's het belangrijkste. Kamperen is leuk (doe ikzelf ook meer dan 90 % van de gevallen) maar ik heb bijzonder goede herinneringen aan kleine hotelletjes in kleine plaatsjes. Het is voor veel mensen ook een kwestie van geld denk ik, Als je het breed hebt, waarom zou je dan moeilijk doen over de kosten van een hotel?

Hoi Wim,

Erg jammer dat je eerste fietservaring zo eindigt.
Reis je met 2 mensen, dan kun je elkaar vaak door diepe dalen heen halen, alleen is dan inderdaad maar alleen.
In het vervolg zou je bijvoorbeeld van jezelf moeten uitgaan, dat je in bergachtige gebieden geen 100km per dag zult halen, 69km is dan zo slecht helemaal niet!
Regen... pfoe... dat kennen we ook...en dat is inderdaad vervelend...
Ga toch kamperen en pak dan op je rustdag een hotelletje oid om alles te drogen.. probeer het op een andere manier op te lossen...

Geef niet op!

Succes,
El & El

Jullie allen bedankt voor je adviezen. Ik weet nu waar ik mij zelf heb overschat.
Samengevat kan ik wel zeggen dat, en dan citeer ik Johan Cruyf, elk nadeel heeft zijn voordeel.
Na deze ervaring kan ik zeggen dat fietsen van de ene plaats naar de ander plaats ik dat als leuk heb ervaren.
Een goede voorbereiding erg belangrijk is. M.a.w. ik heb de tijd tot volgend jaar om mij erop te voorbereiden.

Wim
watje22 schreef:
Het is voor veel mensen ook een kwestie van geld denk ik, Als je het breed hebt, waarom zou je dan moeilijk doen over de kosten van een hotel?
Watje22,

Je begrijpt het niet helemaal, hoezo GELD!!! 8)

Schorpioen. :mrgreen:

Wim gewoon doorgaan ?n opnieuw beginnen, succes.(zie hieronder)

Dat is nu precies de vooringenomen houding waar ik op doel. Ik zou het me kunnen veroorloven om in hotels te overnachten, maar doe het desalniettemin weinig. Ik vind kamperen leuk, ja. Maar mij hoor je niet zeggen dat fietsers die wel in hotels overnachten mietjes zijn, of dat ze niet begrijpen wat de kern (lamenielache) van fietsvakanties is. En dat is toch de teneur van veel bijdragen aan dit forum.

Watje22, ik ben het helemaal met je eens. Ik kampeer als het enigszins kan niet wild, hoewel er op dit forum mensen rondlopen die wildkamperen (verboden of niet) heilig verklaren. Ik hou na een lange dag fietsen van een warme douche en vooral van een toilet waar ik gewoon op kan zitten. Bovendien is schijten in de "vrije" natuur heel slecht voor het milieu.
Jij schrijft dat je van kamperen houdt. Ik niet echt, zeker niet als het regent. Als hotelletjes voor een solo-fietser met een amper modaal inkomen - zoals ondergetekende - niet onbetaalbaar waren, zou ik veel vaker in een hotel overnachten.
Gerd

We hebben een keer 10 dagen achter elkaar regen gehad toen we naar Zuid-Frankrijk fietsten. Het was niet onze eerste fietsreis, anders had ik het nog niet zo geweten of we doorgezet hadden....
Regen is wel zo ongeveer het ergste wat je met het fietsen kunt meemaken. Tegenwind en druk verkeer zijn nog net iets erger.

Laat je overigens niet afschrikken door een eerste negatieve ervaring. Na onze eerste fietsvakantie, die ons slecht beviel, hebben we meer dan 15 jaar gewacht tot onze volgende poging. Dat was niet slim....
Van hotel naar hotel. Ja, daar is geen kunst aan.
Om aan te sluiten bij eerdere reacties op bovenstaande opmerking:

Het gaat om het fietsen op zich, toch?

Ik heb met mijn 70-jarige moeder de LF1 route naar Boulogne sur Mer gefietst, aansluitend de Groene Valleien Fietsroute, als toetje nog een stuk van de Moezelroute tot Koblenz en de Rijnroute tot aan Remagan.
Een prima stuk fietsen voor een eerste fietsvakantie van 15 dagen ......

En ja, wij hebben geslapen bij Vrienden op de fiets, in Chambre d'hotes en Zimmer frei........

Geen kunst aan???

Het enige verschil zou zijn, dat wij onze 'kamers' niet hoefden op te zetten, zeker wisten dat we droog zouden slapen, dat we een schone douche en toilet tot onze beschikking hadden, geen extra bagage mee moesten nemen maar ook dat we 'de plaatselijke bevolking' leerden kennen.
Nadeel was misschien dat we meer moesten betalen dan kampeerders........ maar ja, dat namen we voor lief. Het komend jaar werk ik er weer voor om o.a. dat soort kosten voor een volgende vakantie te betalen..........
Geen kunst aan??

Alleen al het suggereren hiervan zegt meer over de persoon die deze opmerking plaatste dan over diegene die niet-kampeert. :idea:

Hallo Nelet

Petje af voor je moeder die zo'n tocht nog maakt op haar zeventigste!! En dat voor de eerste keer. Ik denk dat veel van die jonge gasten dat niet na doen op hun 70ste. Zelf ben ik ook niet meer zo piep(59) kampeer nog wel zolang het kan, maar anders hoop ik het ook nog lang vol te kunnen houden met een dak boven mijn hoofd.
Net wat je zegt: Het doel is fietsen en hoe je die invult moet ieder voor zichzelf weten zonder (voor)oordeel van een ander.
Ik hoop dat je moeder en jij nog veel plezier aan het fietsen mag beleven want er is niets mooier hoe en waar je dat ook doet!
Fiets ze,
MiaV