Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Noorwegen

Om even terug te komen op de North Sea Cylce Route, deze is inderdaad uitstekend bebord maar komt niet altijd overeen met de op het internet rondzwervende GPS-tracks (uiteindelijk kwam je bijna altijd wel weer op de route volgens de bordjes), daarnaast heet deze route op de bordjes ook niet altijd NSCR dus daar moet je wel rekening mee houden. Als regel kun je stellen dat de bordjes over beter wegdek gaan dan iig de GPS-track die ik had van Europa-fietsers.
Ik haak even op dit topic in met volgende vraag:

Voor een fietstocht in Zweden/Noorwegen deze zomer ben ik op zoek naar goed kaartmateriaal + gpx tracks.

Ik was van plan de OSM van de gebruikelijke site (openstreetmap.nl) te downloaden op mijn gps (etrex). Omdat het moeizaam ging, zocht ik verder en vond ook op deze site vrij te downloaden kaarten (frikart.no). Er zijn verschillende versies waarvan bvb een layer met enkel de fietsroutes. Heeft iemand ervaring met deze kaarten/website? Zijn ze dezelfde of verschillend van kaarten op openstreetmap.nl?
nicolevelo schreef:
zo 26 mei, 2019 11:22
Ik haak even op dit topic in met volgende vraag:

Voor een fietstocht in Zweden/Noorwegen deze zomer ben ik op zoek naar goed kaartmateriaal + gpx tracks.

Ik was van plan de OSM van de gebruikelijke site (openstreetmap.nl) te downloaden op mijn gps (etrex). Omdat het moeizaam ging, zocht ik verder en vond ook op deze site vrij te downloaden kaarten (frikart.no). Er zijn verschillende versies waarvan bvb een layer met enkel de fietsroutes. Heeft iemand ervaring met deze kaarten/website? Zijn ze dezelfde of verschillend van kaarten op openstreetmap.nl?
Als het moeizaam gaat lukt het uiteindelijk wel of toch niet? Als je genoeg hebt aan Scandinavië en midden -Europa en de benelux kun je volstaan door die 3 delen te downloaden (http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe) enze op je etrex te zetten in de map garmin. een 8gb kaartje is dan wel noodzakelijk.
Frikart.no kende ik nog niet maar lijkt me weinig toe te voegen behalve dat je de landen afzonderlijk kan downloaden, de bron is nog steeds die openfietsmap ook gebruikt,
Voor routes en tracks kun je ook nog even op www.biroto.eu kijken om te downloaden wel eerst even registreren.
_Peter_ schreef:
zo 26 mei, 2019 12:04

Als het moeizaam gaat lukt het uiteindelijk wel of toch niet? Als je genoeg hebt aan Scandinavië en midden -Europa en de benelux kun je volstaan door die 3 delen te downloaden (http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe) enze op je etrex te zetten in de map garmin. een 8gb kaartje is dan wel noodzakelijk.
Frikart.no kende ik nog niet maar lijkt me weinig toe te voegen behalve dat je de landen afzonderlijk kan downloaden, de bron is nog steeds die openfietsmap ook gebruikt,
Voor routes en tracks kun je ook nog even op www.biroto.eu kijken om te downloaden wel eerst even registreren.
Europa staat al op mijn gps, maar ik merkte deze ochtend dat Scandinavië daar blijkbaar niet bijhoort :?.
Ik heb dus enkel Noorwegen en Zweden nog nodig.

Het is wel elke keer een heel gedoe die kaarten op mijn etrex zetten... Via kaarten op frikart.no ziet het er makkelijker uit, en ze zien er ook mooi uit. Er staat ergens bij dat
The design is made by the Norwegian Mapping Authority. Information about the design is only in norwegian

Vandaar mijn vraag of het dezelfde kaarten zijn als de OSM.
Ik ken de kaarten van Frikart ook niet maar als ik op hun site kijk is alleen de design van roadmap II afgeleid van hun topokaarten maar de inhoud is gebaseerd op OSM.
Begrijp niet waarom je mijn OFM kaarten niet kan vinden, Skandinavië wordt geheel (muv het zuiden van DK) gedekt door OFM(EU2019_N_GPS).zip, zie http://ftp.nluug.nl/pub/maps/openfietsm ... /0403/GPS/
De tovenaar schreef:
zo 26 mei, 2019 12:39
Begrijp niet waarom je mijn OFM kaarten niet kan vinden, Skandinavië wordt geheel (muv het zuiden van DK) gedekt door OFM(EU2019_N_GPS).zip, zie http://ftp.nluug.nl/pub/maps/openfietsm ... /0403/GPS/
@Tovenaar: op mijn etrex stond standaard al een kaart van Europa. Ik merkte dat Scandinavië daar niet bij staat (maar Denemarken wel). Dus moet ik nu nog Noorwegen en Zweden toevoegen. Als ik het goed begrijp kan ik dan uit jouw eerste link deze twee landen selecteren.
De moeilijkheid is deels doordat 1) het interne geheugen van mijn etrex onvoldoende plaats laat voor extra landen en 2) ik een handige SD kaart heb bijgekocht waarop een programma staat om op adressen te kunnen zoeken en de hoogtelijnen in Benelux te zien. Deze kaart is ook bijna vol. 3) het loopt altijd mis als ik iets op mijn etrex toevoeg (dat ligt dus aan mij :roll: )
Hier kan je http://frikart.no/garmin/velgkart.html de juiste kaart downloaden, "File for GPS", gmapsupp.zip, die uitpakken naar gmapsupp.img, en dan op de SD kaart van je Etrex zetten.

Nu kan het mss zijn dat je maar één "gmapsupp.img" op je GPS tegelijk kan gebruiken en dus op gegeven moment van file moet wisselen?
2) ik een handige SD kaart heb bijgekocht waarop een programma staat om op adressen te kunnen zoeken en de hoogtelijnen in Benelux te zien. Deze kaart is ook bijna vol.
Hoe groot is die SD kaart? Benelux lijkt me toch niet relevant voor deze reis, dus dat kan je er (tijdelijk) afgooien? Toevoeging: of gewoon een extra SD kaart kopen, gelijk 16GB of 32GB, makkelijker.
Bedankt Peter, Tovenaar en Bast1aan. Het lijkt me idd een goed idee een extra grotere SD kaart te kopen en daarop alle benodigde kaartmateriaal te zetten + die module om op adressen te zoeken (is echt wel handig). De kaarten op mijn etrex zijn al niet meer zo up to date, dus kan ik best ineens heel Noord-Europa erop zetten.

Wordt vervolgd :wink: .
Als je een Etrex 30 hebt kan je de gmapsupp.img gewoon hernoemen. Voor jouw tocht plus Benelux heb je de kaarten OFM(EU2019_C_GPS).zip OFM(EU2019_W_GPS).zip en OFM(EU2019_N_GPS).zip nodig*. Daar staan gewoon de hoogtelijnen op (itt de kaarten van garmin.openstreetmap.nl). Als je ze uitpakt moet je iedere gmapsupp.img natuurlijk nog wel even hernoemen en kopiëren naar de Garmin map op je micro-SD kaartje, bvk 16 of 32Gb.

*Zie ook dit kaartje http://ftp.nluug.nl/pub/maps/openfietsm ... 9/map.html
De tovenaar schreef:
zo 26 mei, 2019 13:30
Als je een Etrex 30 hebt kan je de gmapsupp.img gewoon hernoemen. Voor jouw tocht plus Benelux heb je de kaarten OFM(EU2019_C_GPS).zip OFM(EU2019_W_GPS).zip en OFM(EU2019_N_GPS).zip nodig*. Daar staan gewoon de hoogtelijnen op (itt de kaarten van garmin.openstreetmap.nl). Als je ze uitpakt moet je iedere gmapsupp.img natuurlijk nog wel even hernoemen en kopiëren naar de Garmin map op je micro-SD kaartje, bvk 16 of 32Gb.

*Zie ook dit kaartje http://ftp.nluug.nl/pub/maps/openfietsm ... 9/map.html
Dank, dat is goed om weten!
- Kan je met deze kaarten ook op adres zoeken met de etrex of moet ik dan toch de extra applicatie die ik kocht mee op het SDkaartje toevoegen?

- Waartoe is het hernoemen nodig (ik ben niet zo thuis in dat soort apps...)?

- Ik heb overigens net de kaarten van frikart.no op mijn PC gezet, de topografische kaarten zijn super mooi. Zien jouw OFM er ook zo uit?
nicolevelo schreef:
zo 26 mei, 2019 14:16
- Kan je met deze kaarten ook op adres zoeken met de etrex of moet ik dan toch de extra applicatie die ik kocht mee op het SDkaartje toevoegen?
Ja, moet in principe werken al is dit wel afhankelijk van de mate van detaillering op OSM. Weet niet wat voor extra applicatie je hebt gekocht?
- Waartoe is dat hernoemen nodig (ik ben niet zo thuis in dat soort apps...)?
Omdat oudere GPS apparaten oorspronkelijk maar één kaart ondersteunden, en die moest gmapsupp.img heten, heb ik ze ook zodanig benoemd. Maar daar heeft jouw gps geen last van dus kunnen er meerdere img's op.
- Ik heb overigens net de kaarten van frikart.no op mijn PC gezet, de topografische kaarten zijn super mooi. Zien jouw OFM er ook zo uit?
Nee, de mijne zijn mooier :roll: Relief, hoogtelijnen en fietsroutes ontbreken op de eerste.

Frikart
01.jpg
OFM
02.jpg
Fietsroute is de blauwe stippellijn met "1"
nicolevelo schreef:
zo 26 mei, 2019 14:16

Dank, dat is goed om weten!
- Kan je met deze kaarten ook op adres zoeken met de etrex of moet ik dan toch de extra applicatie die ik kocht mee op het SDkaartje toevoegen?

- Waartoe is dat hernoemen nodig (ik ben niet zo thuis in dat soort apps...)?

- Ik heb overigens net de kaarten van frikart.no op mijn PC gezet, de topografische kaarten zijn super mooi. Zien jouw OFM er ook zo uit?
Bestanden kunnen niet dezelfde naam hebben daarbij maakt het niet uit wat voor type bestand het is. door er een _C, _N of _B achter te zetten weet je meteen welke regio het is. Daarnaast kun je volgens mij prima op adres zoeken op de openfietsmapkaarten, het is alleen niet echthandig met het ingebouwde toetsenbord en die joy-stick.
Topgrafische kaarten zijn afhankelijk van de schaal vaak duidelijker dan "gewone" kaarten waar veel details weg worden gelaten bij gebrek aan ruimte, geen wonder dat die super mooi zijn. Ze nemen daarom ook niet voor niets 3 keer zoveel ruimte in op je computer (of GPS), de vraag is even of je het nodig hebt. Op de OFM staan volgens mij ook de hoogtelijnen ingetekend (soms wel zo handig)
Op de kaarten van frikart zie ik alleen geen fietsroutes weergegeven, ik heb alleen de wegen en topo gedownload, misschien dat het in een andere wel zit.
Topo Summer Frikart Iceland (met "hoogtelijnen", ik zie ze niet, alleen de hoogtes). Verhard of onverhard is op deze kaart niet te onderscheiden.
04.jpg
OFM Iceland
03.jpg
_Peter_ schreef:
zo 26 mei, 2019 14:42
Topgrafische kaarten zijn afhankelijk van de schaal vaak duidelijker dan "gewone" kaarten waar veel details weg worden gelaten bij gebrek aan ruimte, geen wonder dat die super mooi zijn. Ze nemen daarom ook niet voor niets 3 keer zoveel ruimte in op je computer (of GPS), de vraag is even of je het nodig hebt. Op de OFM staan volgens mij ook de hoogtelijnen ingetekend (soms wel zo handig)
Op de kaarten van frikart zie ik alleen geen fietsroutes weergegeven, ik heb alleen de wegen en topo gedownload, misschien dat het in een andere wel zit.
De hoogtelijnen zijn wel praktisch in landen met veel hoogteverschillen. Super dat die erbij staan bij jouw OFM, en meteen ook de fietsroutes.

Paden en fietswegen staan bij frikart apart in een layer die je kan toevoegen op de gps. Heb ik nog niet bekeken, want ik zie er geen link staan om die op mijn computer te downloaden.
Hoogtelijnen zijn in de topoversies duidelijk zichtbaar. Hieronder een voorbeeld:
Schermafbeelding 2019-05-26 om 14.54.35.png
nicolevelo schreef:
zo 26 mei, 2019 14:53
Hoogtelijnen zijn in de topoversies duidelijk zichtbaar. Hieronder een voorbeeld:
Ah, ik zie ze nu ook met Basecamp, in Mapsource werken ze niet. Schaduwrelief ontbreekt echter bij de Frikarten.
De tovenaar schreef:
zo 26 mei, 2019 15:00
nicolevelo schreef:
zo 26 mei, 2019 14:53
Hoogtelijnen zijn in de topoversies duidelijk zichtbaar. Hieronder een voorbeeld:
Ah, ik zie ze nu ook met Basecamp, in Mapsource werken ze niet. Schaduwrelief ontbreekt echter bij de Frikarten.
Persoonlijk vind ik schaduwreliëf niet echt nodig.

Maar goed: als ik jouw OFM van noord Europa download zitten daar dan de hoogtelijnen bij én de fietsroutes?
nicolevelo schreef:
zo 26 mei, 2019 15:03
[Persoonlijk vind ik schaduwreliëf niet echt nodig.

Maar goed: als ik jouw OFM van noord Europa download zitten daar dan de hoogtelijnen bij én de fietsroutes?
Ja, zit in alle kaarten.
Schaduw relief is op de gps niet handig, die kan je uitzetten en zit bovendien ook in je basiskaart.
Op de computer wel handig als je een route gaat plannen hoewel je dat ook wel aan de hoogtelijnen kan zien.

Als je de OFM Skandinavië op de computer wilt installeren heb je deze nodig (en volg de instructies in de leesmij.txt want er zit geen installer bij).
http://ftp.nluug.nl/pub/maps/openfietsm ... index.html
De tovenaar schreef:
zo 26 mei, 2019 15:16
Als je de OFM Skandinavië op de computer wilt installeren heb je deze nodig (en volg de instructies in de leesmij.txt want er zit geen installer bij).
http://ftp.nluug.nl/pub/maps/openfietsm ... index.html
Beautiful! Dank Tovenaar.
De tovenaar schreef:
zo 26 mei, 2019 15:16

Als je de OFM Skandinavië op de computer wilt installeren heb je deze nodig (en volg de instructies in de leesmij.txt want er zit geen installer bij).
http://ftp.nluug.nl/pub/maps/openfietsm ... index.html
In welk stuk zit Denemarken?
nicolevelo schreef:
zo 26 mei, 2019 17:32
In welk stuk zit Denemarken?
Zie http://ftp.nluug.nl/pub/maps/openfietsm ... 9/map.html