Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor mtb-tocht Bilbao <> Picos de Europa? - Forum Wereldfietser

Tips voor mtb-tocht Bilbao <> Picos de Europa?

Hoi,

We willen volgend jaar een dag of 10 gaan mountainbiken in de heuvels en bergen. Ditmaal slapen in goedkope hotels, berghutten of airbnb, en dus zonder tent en kookspullen.

Een van de opties is Noord-Spanje: vliegen op Bilbao, en dan een ronde naar het westen, om de Picos heen, en dan weer terug. Eventueel bij tijdgebrek een stuk met OV.

Op internet kan ik daar in de buurt alleen dagetappes voor de mtb terugvinden, maar geen langere rondritten over onverharde wegen.

Wie heeft uit eigen ervaring tips over een route, of kent een site waar ik deze kan vinden?

En wat is eigenlijk de beste tijd om te gaan, gelet op temperatuur en neerslag?
Ik heb ooit vanuit de omgeving van Santander een route half om de Picos, tot Léon ('toevallig') en terug via Reinosa gefietst. Het grootste deel van de tijd ben je bezig om tegen een helling van 8 à 9 % te fietsen. Dat vond ik toen best pittig en het is veel kilo's geleden. Het was wel allemaal asfalt. Ik had de indruk dat er naast deze asfaltwegen weinig onverharde doorgaande wegen waren in de berggebieden en dat alle onverharde wegen uitendelijk doodlopen op het einde van de (vele) dalen. Ik denk dat ne niet moet verwachten een groot deel onverhard te kunnen doen daar, maar dat neem niet weg dat je mooie dagtochten over onverhard zou kunnen maken met de bagage achterlatend op camping of hotel.
Of je aan de noord- of zuidkant fietst kun je laten afhangen van het weer. Toen ik er was (eind juni) heeft het een week geregend aan de noordkant, dus ik heb alleen de zuidkant gezien waar het zoals bijna altijd kurkedroog was.
Beste tijd is eind april - half juni, plus wat geluk.
Als je over asfalt gaat is het vinden van routes niet zo moeilijk: met de wegen die op de michelinkaart staan heb je zo'n beetje alles te pakken wat er is, dus heel veel keuzestress is er niet.
Transcantábrica googelen en je bent vertrokken. En BTT.

http://zinaztli.blogspot.be/2011/06/tra ... viaje.html

Ik had afgelopen juli slecht (of toch wisselvallig) weer in de Picos en vermoed sterk dat dat min of meer de norm is. Zelf verlaat ik het asfalt ook slechts nu en dan dus over bovenstaande route kan ik niks zeggen.
Dank, ik zal wat gerichter gaan googelen. En mijn Spaanse taalkennis inzetten (ahum).
http://www.bikepacking.com/routes/basqu ... -de-vasco/
geen ervaring mee
lijkt me wel een mooie route
Schiet me nu pas te binnen, er is ook de Camino del Norte naar Santiago, die veel dichter bij de kust blijft dan de Camino Francés, de traditionele route vanuit onze contreien. Die CdN gaat doorheen het nationaal park van de Picos, niet in een wijde boog onderdoor via Leon. Geen idee in welke mate die te befietsen valt.
Op https://es.wikiloc.com/wikiloc/find.do staan heel veel routes in Spanje.
Door in het Buscar venster bv. Cantabria of Picos d'Europa in te vullen en onder Actividades alleen 'mountain bike' aan te klikken, eventueel plus 'cicloturismo', en onder Cualquier distancia bv. 100+ , komt de selectie al veel dichter bij jouw interesse.
Bv. https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=10741715
of https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4818954
willem.m schreef:Hoi,

We willen volgend jaar een dag of 10 gaan mountainbiken in de heuvels en bergen. Ditmaal slapen in goedkope hotels, berghutten of airbnb, en dus zonder tent en kookspullen.

Een van de opties is Noord-Spanje: vliegen op Bilbao, en dan een ronde naar het westen, om de Picos heen, en dan weer terug. Eventueel bij tijdgebrek een stuk met OV.

Op internet kan ik daar in de buurt alleen dagetappes voor de mtb terugvinden, maar geen langere rondritten over onverharde wegen.

Wie heeft uit eigen ervaring tips over een route, of kent een site waar ik deze kan vinden?

En wat is eigenlijk de beste tijd om te gaan, gelet op temperatuur en neerslag?

Om de Picos zou kunnen zijn: Zoals hier al vermeld de Camono del Norte volgen en in San Pedro de Ambás richting Oviedo om dan de Primitivo te volgen.
Beide camino's zijn met gele pijlen bewegwijzerd. Waar het voor de fiets te moeilijk is staat een alternatief aangeduid met een gele pijl vergezeld van bici. Vervolgens terug via de Francés. Dan heb je wel een gps track nodig daar je die omgekeerd volgt.
Mits een credential te nemen kan je dan in de albergue's overnachten.
De Norte deed ik in september. Aangename temperaturen, maar een paar dagen regen.
De Francés deed ik in augustus. (Ook in de verkeerde richting). S morgens wat frisjes op de meseta, in de namiddag heet.
Van alle camino's kan je gps tracks downloaden.
Dank voor de nieuwe reacties!

Ik had me nog niet zo gerealiseerd dat we in het vaarwater kunnen komen van de bedevaartstoet. Aan de ene kant betekent dit meer onderdak, maar misschien ook meer drukte.

Het hele idee achter de mountainbike is om eens licht bepakt op weg te gaan, en juist op paden (en het liefst hoog in de bergen) waar je met 4 fietstassen niet op kunt (anders zouden we de Avaghontanks wel meenemen).

Ik heb me ook wat verkeken op de afstanden. Als je gaat mountainbiken, dan schiet je nauwelijks op.

Ik zal aankomend weekend in mijn beste Spaans nog wat gaan googelen.
Wikiloc is een spaanse initiatief. Het lijkt me dus de beste bron voor routes in die regio.
willem.m schreef:Ik had me nog niet zo gerealiseerd dat we in het vaarwater kunnen komen van de bedevaartstoet. Aan de ene kant betekent dit meer onderdak, maar misschien ook meer drukte.
Dat zal afhangen van de periode. De pelgrims horen op 25 juli in santiago te zijn. In voorjaar, of laat in de zomer valt het mee, zeker als je de camino frances links of rechts laat liggen.
Ik heb, op weg naar Porto eind augustus/begin september grote delen van Clemens sweerman's noordelijke variant naar santiago gedaan. En die is (erg) rustig.
Wees gerust: de hordes nemen de ruime bocht via Pamplona, Burgos en Léon. En eigenlijk is alleen het stuk vanaf Ponferrada echt druk, omdat de meeste pelgrimsroutes uit Frankrijk en Spanje daar bij elkaar komen. Lijkt me dat je op een mtb ponferrada niet eens haalt in 10 dagen.

Ik heb met grote moeite wat stukken oostelijke Picos gedaan die ik zeer kan aanraden, maar zelf liever met Mtb afgelegd had. Per PB.
Waarom maak je niet zelf een route naar je gading?
Met het kaartmateriaal dat je bv. op RideWithGPS vindt is dat kinderspel en je leert daardoor het gebied goed kennen. Mijn ervaring is dat je met behulp van satellietkaarten en de ESRI Topo kaart ook onverharde wegen goed kunt inschatten.

Deze route is het resultaat van een uurtje werk. Hij is 785 km, waarvan naar schatting 25% onverhard, en ongeveer 20000 hoogtemeters. Dat lijkt me in 10 dagen met lichte bepakking prima te doen. Er zitten twee steile (gemiddeld 10%) onverharde klims in van 1000 hoogtemeters, omdat ik graag het dorpje Sotres aan wilde doen, maar daar kun je ook omheen omrijden.

De spectaculaire Ruta del Cares zit er niet in omdat ik gelezen heb dat fietsen er verboden is, hoewel er op Youtube diverse filmjes van fietsers staan. Het lijkt me op zo'n druk wandelpad ook niet leuk. Maar je kunt hem er in vlechten.
math schreef:Waarom maak je niet zelf een route naar je gading?
Met het kaartmateriaal dat je bv. op RideWithGPS vindt is dat kinderspel en je leert daardoor het gebied goed kennen. Mijn ervaring is dat je met behulp van satellietkaarten en de ESRI Topo kaart ook onverharde wegen goed kunt inschatten.

Deze route is het resultaat van een uurtje werk. Hij is 785 km, waarvan naar schatting 25% onverhard, en ongeveer 20000 hoogtemeters. Dat lijkt me in 10 dagen met lichte bepakking prima te doen. Er zitten twee steile (gemiddeld 10%) onverharde klims in van 1000 hoogtemeters, omdat ik graag het dorpje Sotres aan wilde doen, maar daar kun je ook omheen omrijden.

De spectaculaire Ruta del Cares zit er niet in omdat ik ergens gelezen heb dat fietsen er verboden is, hoewel er op Youtube diverse filmjes staan. Het lijkt me ook op zo'n druk wandelpad niet leuk. Maar je kunt hem er in vlechten.
Ga jij ook die kant op? Je schrijft namelijk dat de graag Sotres wilt aandoen. Of heb jij die route nu speciaal voor mij gemaakt? :D In elk geval supertof dat je dit deelt!

Ik ben niet onbekend met het maken van routes. Dat doe ik heel vaak. Alleen weet ik uit ervaring dat het inspirerend kan zijn als iemand al een soortgelijke route heeft gedaan, zodat ik aan de hand van die route en liefst ook foto's een goede indruk kan krijgen. Helaas zijn die routes, foto's en filmpjes op internet heel erg gefragmenteerd te vinden.

25% onverhard klinkt niet veel. Aan de andere kant betekent die 25% misschien 50 tot 75% van de tijd (gravel road resp. single track)

2000 hm per dag is best wel heftig. Alhoewel, dat deed ik voorheen ook met 5 fietstassen en een zwaardere fiets. Dus het moet wel kunnen.

Volgende stap is dat ik op of in de buurt van deze route bijzondere plekken (spectaculaire dingen, overnachtingsplaatsen etc) ga zoeken, en kijken wat dat betekent voor de afstand en het wegdek.

Ik heb pas vrijdag tijd om me er verder in te verdiepen. Ik kan al echt een stuk verder met de tips die op dit draadje binnen komen. Helaas moet ik ook nog gewoon werken om geld te verdienen om op vakantie te gaan :shock:
Da's een mooi rondje van Math. Ik heb daar in de vorige eeuw ook een rondje (verhard) gefietst. Tien dagen voor alleen de Picos is niet genoeg. De kloof van de Rio Cares is zeker de moeite waard voor een wandeletappe. De beruchte klim naar de Lagos de Covadonga, zeer zwaar, mooi maar erg druk. Comillas heeft een fraai bouwwerk van Gaudi. Ik vond de hoogvlakte boven Fuente Dé ook erg indrukwekkend. Alleen te bereiken via zeer steile onverharde trails of kabelbaan.

Kijk ook eens op de vlog van Pablo / Bikecanine (weliswaar uitsluitend in het Spaans):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ABbFs2be ... 8&index=27[/youtube]
Op zijn Strava profiel de etappes 6-11 van #epicavueltaespaña, vinden allemaal plaats in die streek.
willem.m schreef:Ga jij ook die kant op?
Nee, ik heb geen plannen. Ik was de twee Wikiloc routes waar ik eerder naar verwees aan het bekijken. De eerste (460 km, 16000 hm) is duidelijk erg zwaar. De andere (313 km, 9000 hm) leek mij wel wat, maar kon m.i. mooier en uitgebreider. Ik zet voor mijn plezier denkbeeldige fietsrondjes uit op een kaart, vooral in de bergen. Zie het als het oplossen van een labyrintpuzzel.

Wat betreft zwaarte: de op dit forum vaker genoemde Torino-Nice route is 745 km met 17000 hm, naar schatting 40% onverhard. Die heb ik in 8 dagen gereden met lichte bepakking (bivaktent+slaapzak, geen eetspullen). Dus 785 km met 20000 hm in 10 dagen moet kunnen. Ik gebruik als richtlijn vaak de verhouding hoogtemeters/afstand. Een verhouding rond 15 is niet zwaar (categorie Luik-Bastenaken-Luik), rond 25 is zwaar maar te doen (categorie Marmotte); rond 35 is heftig. Onverhard maakt het zwaarder, maar sterk afhankelijk van het wegdek. Daar moet je dan ook vele uurtjes research in steken voordat je er aan begint.
Ik heb even gekeken hoeveel hoogtemeters we de afgelopen jaren deden. Dat waren er gemiddeld 1800 hm per 100 km, dus dat is wat minder dan 2000 per dag, wel met de Avaghontank, soms met veel bepakking over barslechte wegen.

Misschien dat het wat ambitieus wordt om in tien dagen even een rondje om de Picos te doen, zeker als er ook nog mooie plekjes zijn om even te blijven. Liever minder kilometers boven de boomgrens dan lange dagen zwoegen in het bos (want dat kan ik ook in de Ardennen doen).

Een alternatief is om van of naar Bilbao een (heel) stuk met de fiets in de trein te gaan. Is dat goed te doen in Spanje? Ik weet er niets van, maar zie op dit plaatje dat er wel een spoor moet lopen:

Afbeelding
Hello,
Ik ken de Picos de Europa goed, ik ging altijd met vrienden om te oefenen bergbeklimmen door de toppen van Baskenland, ik kom uit Spanje.
Ik kan niet veel zeggen over mountainbikeroutes (BTT), maar enkele tips:
-De Picos de Europa zijn een gebied met hoge bergen, en de meeste wegen of stukken land zijn erg hard en neigen met percentages van meer dan 8% of 9% helling, dus kunnen ze beter niet veel dragen.
-De meerderheid van de onverharde wegen in de Picos zijn onverharde wegen voor boeren die in valleien of kleine steden terechtkomen, meestal moet je weer op dezelfde plaats rondlopen of rondjes maken.
Op dit moment ken ik geen enkele route per mountainbike (BTT) waarmee je alle toppen kunt oversteken, dit is alleen mogelijk door bergpaden.
Omdat de wegen erg hard en steil zijn, is het beter om al het gewicht en de bagage op één plek achter te laten en dagelijks etappes zonder gewicht op de fiets te maken en 's nachts terug te keren naar het beginpunt.
- Het noorden van Spanje is erg regenachtig, behalve in juli en augustus, en het is normaal om meer dan 3 of 4 dagen regen te vinden zonder te stoppen, zelfs een week of 15 dagen, in de Picos de Europa kan het zelfs in april of mei sneeuwen in gebieden hoog, dus draag altijd regenjas en winterkleren en controleer de weersvoorspelling voordat je gaat. Sommige websites:

http://www.aemet.es/en/eltiempo/predicc ... ana?p=peu1

https://www.mountain-forecast.com/subra ... /locations

In 10 dagen is het onmogelijk om alle Picos de Europa te kennen, slechts een deel ervan. Ik kan niet veel MTB-routes zeggen, ik ken alleen routes aan de voet van de berg.

Sommige routes die ik ken zijn:
Als je uit Bilbao en Santander het invoeren van de oostelijke toppen van Asturias, zijn er verschillende routes op van Arenas de Cabrales-Poncebos-Sotres-Tresviso of uit Sotres (Vegas de Sotres) op een weg zeer lange en steile land dan naar beneden de Fuente De Telesferico (je moet eerder een plaats reserveren voor de fietsen, anders kun je niet naar beneden gaan).
U kunt zoeken naar BTT-routes in wikiloc en de zoekopdracht filteren op Mountaing Bike,
https://www.wikiloc.com/wikiloc/home.do

Een andere betere optie is om van Sotres-Bejes-La Hermida naar de Carretera General te gaan, dat is een makkelijke en zeer mooie bergrug.
Vanaf Poncebos in Asturië kun je door -La Ruta del Cares naar Cain in León gaan, maar als je gewoon loopt, is het NIET VERGROTEN om met de fiets te gaan, want er zijn ongelukken gebeurd:
http://www.rutadelcares.org/en/index.php

Op de vraag van het maken van de reis met de trein van Bilbao, antwoord dat is helemaal af te raden, treinen in Spanje zijn een ramp voor het vervoer van fietsen, ook vanuit Bilbao, zal je bijna zeker moeten veel overslag station te doen, is het bijna beter upload in een bus die rechtstreeks van Bilbao naar Cangas de Onis of Arenas de Cabrales in Asturië gaat.

De beste tijd om te reizen naar de Picos de Europa is in het voorjaar, van april tot juni, op dat moment nog niet veel toeristen en meer hotels en hostels beschikbaar en goedkoper in het hooggebergte gebieden zijn er schuilplaatsen die vaak zijn een vrij en open gebied om vrij te slapen zonder te betalen (hoewel er niet veel zijn).

En niets anders, ik vind het jammer dat ik niets anders heb kunnen melden, omdat de Picos de Europa ze alleen kennen van bergtochten te voet. De laatste keer dat ik er was om een ​​fiets weg rijden met einde in Lagos de Covadonga, een lange en zware klim die tevens laatste etappe van de Ronde van Spanje te maken:
http://cicloturistalagosdecovadonga.com/

(Ik weet niet of alles wat ik in het Nederlands zeg goed begrepen is, maar ik zet de vertaling in het Engels).
(If you don't understand all my comment in Dutch I put the the english translation.
And sorry for the possible errors.)

Eh! Ik ben verrast! :o Velen van jullie weten meer over Spanje in dit forum dan ik!

Groeten.
Dank je wel voor deze uitgebreide informatie die ik goed kan volgen!

Leuk ook om tips te krijgen van Indurain: mijn fietsheld uit de jaren negentig (en iets daarvoor geloof ik ook al als meesterknecht van Pedro Delgado). De grote man met de enorme longinhoud en lage hartslag. Heb het altijd spijtig gevonden dat hij er door Riis (die later toegaf in die ronde doping te hebben gebruikt) af werd gereden vlak voor de rit naar 'zijn' Pamplona.

Ik zal me er dit weekend eens goed in verdiepen en kijken of de Picos en MTB een goede combi zijn. Naar de Alpen gaan kan natuurlijk ook nog, maar daar ben ik al zo vaak geweest...
Nee Willem! Niet twijfelen!
De Picos vind ik een van de mooiste gebergten van Europa. De Dolomieten lijken er op en zijn minstens net zo mooi. Verschil is dat in de Dolomieten de pieken hoger zijn en in de Picos de dalen dieper. En vanuit de Picos kan je de zee zien.
Je kan nauwelijks dóór de Picos (vandaar ook Indurains advies om dagetappes vanuit een standplaats te doen), zeker niet oost-west.
Noord-zuid lukt nog wel via N621 (asfalt, maar wel mooi) of N625.
De tovenaar schreef: Ik vond de hoogvlakte boven Fuente Dé ook erg indrukwekkend. Alleen te bereiken via zeer steile onverharde trails of kabelbaan.
Als er fietsen mee mogen in die kabelbaan, dan zou Sotres - Fuente Dé (prachtige camping!) ook een goede noord-zuid verbinding zijn. En er ligt een keienpad van Fuente Dé naar Valdeon (vallei waar de Cares de kloof in duikt). Maar dat is nou een van die etappes die ik liever per MTB/bikepacking gedaan had. Met santos/ortlieb was dit te zwaar.

De trein is misschien wel een goede heen of terugreis. Er loopt een toeristisch boemeltje langs de hele noordkust.
Ook in het assortiment van de treinreiswinkel.
Ja, elke reis die je maakt in de Picos de Europa zal je niet betreuren.

Ze zijn een indrukwekkende en zeer hoge berg van kalkstenen rotsen en uniek in Europa, naast het landschap niet verwend of beschadigd door het massatoerisme zoals in andere bergen, het is bijna als "Wild Nature" in zijn puurste vorm.

Misschien heb ik je geen goed advies gegeven en misschien als het mogelijk is om op de mountainbike alle Peaks of een groot deel van hen te volgen, ik ken alleen wandelpaden, maar mis de gelegenheid niet om ze te bezoeken omdat ze uniek zijn.

Bekijk deze video's die ik heb opgenomen in de Picos de Europa:

[youtube]
https://m.youtube.com/watch?v=WBA-x68sS2U
[/youtube]
We hebben Toffel toch? Deze toffe gast heeft al heel wat mooie toffe(l) ritjes gedeeld hier op 't forum. Zo ook in noord Spanje.

https://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=8158769

En een prachtig filmpje.

https://vimeo.com/79031261