Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bron van de Maas (GPS-track gevraagd) - Forum Wereldfietser

Bron van de Maas (GPS-track gevraagd)

Heeft iemand een GPS-track van de fietsroute naar de bron van de Maas? Ik weet dat er een website Maasfietsroute.eu bestaat met kaarten en met prima informatie, maar een bestaande volledige GPS-track lijkt me aangenaam.
Arno,

Op de site die je noemt kun je ook de GPX-bestanden vinden. Wel zijn dat allemaal aparte tracks van trajecten van ca. 30 km. Omdat ik zelf ook aan kijken ben om deze route te gaan doen, heb ik ze laatst gedownload en samengevoegd tot één track. Het is vanaf Roermond tot aan de bron. Dit wil ik je wel mailen. Wat is je email-adres?

Pieter
En als iemand nog een goed idee heeft hoe we op een redelijke manier met het openbaar vervoer (inclusief meenemen van de fiets) in Roermond terug kunnen komen vanaf de bron van de Maas in Frankrijk, dan hou ik me aanbevolen. Dit houdt ons op dit moment nog wat tegen om deze route in mei te gaan fietsen.

Pieter
Die terugkeer is ook een beetje mijn probleem; ik denk dat ik dat maar op de fiets doe, aanhakend aan de Route van de Vrijheid of Benjamin's Route naar Rome
Ik kreeg laatst zelfs via de mail een uitnodiging voor het bijwonen van de presentatie van de Internationale Maasroute van Paul Benjaminse.
Waar: Pied-a-Terre, Overtoom, Amsterdam
Wanneer: donderdag 18 januari vanaf 17:30
opgeven via: fiets-at-cyclingeurope.nl
Doe je voordeel er mee.
kwootje schreef:En als iemand nog een goed idee heeft hoe we op een redelijke manier met het openbaar vervoer (inclusief meenemen van de fiets) in Roermond terug kunnen komen vanaf de bron van de Maas in Frankrijk, dan hou ik me aanbevolen. Dit houdt ons op dit moment nog wat tegen om deze route in mei te gaan fietsen.

Pieter
Je kunt met de trein terug vanaf Langres, maar dan ga je wel via Parijs.
Van de bron van de Maas fiets je gemakkelijk naar het fietspad langs het Canal de l'Est. Je volgt dit pad naar Epinal. Vanaf deze stad volg je de fietsroute langs de Moezel naar Nancy, Pont-à-Mouson of Metz. Vanaf deze steden kun je regelmatig met regionale treinen naar Luxemburg-stad. Vanaf Luxemburg kun je met de trein naar Luik en heb je aansluiting naar Maastricht. Het staat allemaal in de gids Internationale Maasroute van Paul Benjaminse.
kwootje schreef:En als iemand nog een goed idee heeft hoe we op een redelijke manier met het openbaar vervoer (inclusief meenemen van de fiets) in Roermond terug kunnen komen vanaf de bron van de Maas in Frankrijk, dan hou ik me aanbevolen. Dit houdt ons op dit moment nog wat tegen om deze route in mei te gaan fietsen.

Pieter
Beste Pieter,
Ik raad je aan om vanaf Roermond via Thorn en Maaseik de Belgische oever langs de Maas te volgen naar Maastricht. Deze variant is veel mooier. De Maasoever is daar op veel plaatsen in de natuurlijke staat hersteld.
@arnob: Volg deze link http://www.oppad.nl/?bestemming=de-maas ... ot-monding. Onderaan de pagina staan dan de links naar de downloadpagina's. Je vindt er de trajecten voor Frankrijk, België en Nederland.

Een andere (betere?) optie is naar de site van Benjaminse te gaan https://www.cyclingeurope.nl/routes/maasroute/index.php. Daar kun je ook de tracks downloaden.

@kwootje: Zelf ben ik van plan de route va Benjaminse in de komende twee jaar een keer te fietsen. Vanuit Metz kun je dan met de trein terug naar bijvoorbeeld Maastricht.
Je kunt ook van Metz langs de Moezel naar Trier fietsen en daar de trein nemen. Of eventueel verder fietsen langs de Moezel naar Koblenz en daar de trein nemen. Of eenvoudig langs de Rijn naar Nederland fietsen. Of bij Koblenz overstappen op de route van Reitsma (https://www.reitsmaroutes.nl/) naar Nederland.

Kortom, als je de tijd hebt keuzes te over.

Om een idee te krijgen van de treinverbinding van Metz naar Maastricht:
https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... 1&OK#focus.
Vul zelf je reisgegevens in.

Succes met de planning en veel fietsplezier gewenst.

Jan
Hilver schreef:
@kwootje: Zelf ben ik van plan de route va Benjaminse in de komende twee jaar een keer te fietsen. Vanuit Metz kun je dan met de trein terug naar bijvoorbeeld Maastricht.
Je kunt ook van Metz langs de Moezel naar Trier fietsen en daar de trein nemen. Of eventueel verder fietsen langs de Moezel naar Koblenz en daar de trein nemen. Of eenvoudig langs de Rijn naar Nederland fietsen. Of bij Koblenz overstappen op de route van Reitsma (https://www.reitsmaroutes.nl/) naar Nederland.
Jan
Een andere mogelijkheid via de Moezel is deze rivier volgen naar Schengen (drielandenpunt Frankrijk, Duitsland en Luxemburg en bekend of berucht door het verdrag). Daar de Duitse oever van de Moezel volgen naar Wasserbillig. Je kunt ook de Luxemburgse oever nemen, maar de Duitse oever is fraaier. Bij Wasserbillig (op het laagst gelegen punt van Luxemburg) steek je de brug over naar Luxemburg en vanaf hier volg je de fietsroute langs de Sauer naar het leuke stadje Echternach (Luxemburg in een notendorp). Vanaf Echternach over het fietspad op het voormalige smalspoortje Charly naar Luxemburg-stad. Dit is fietsroute PC2 van het Luxemburgse fietsnet. http://www.pch.public.lu/fr/pistes-cycl ... index.html Klick op "Carte"

Een stuk korter is in Schengen langs de Luxemburgse kant naar het wijnstadje Remich. Vandaar kun je via een stukje bewegwijzerde SarLorLux-fietsroute naar Luxemburg-stad. Je moet in Remich het dal van de Moezel uit het plateau op, maar dat gaat ook via een voormalig spoorlijntje tussen de wijnranken ontstpannen omhoog. https://www.toerisme-saarland.nl/Media/ ... SaarLorLux

Je bent langs de Maas al diverse malen geconfronteerd met verdedigingswerken van Sebastien Vauban die deze vermaarde fortenbouwer in opdracht van Lodewijk de Veertiende, de Zonnekoning, heeft ontworpen of versterkt. In Luxemburg-stad krijg je nog een toegift met de Kazematten van Vauban. Via de nieuwe panoramelift, met ruimte voor veel fietsen, kun je genietend van een fraai uitzicht van de benedenstad Luxemburg-Grund met leuke cafés en eetgelegenheden naar het historische deel van de bovenstad. Over een van de viaducten over de dalen die als open aders door de stad lopen fiets je naar het station.
Ik ben in 2016 juist van de bron naar huis (Den Bosch) gefietst, deels via de door jou genoemde route, deels via een eigen gemaakte route. Erg leuk om te doen!

De werkelijke bron zelf ligt overigens in een weiland, dat toen ik er was niet echt toegankelijk was doordat het dagenlang hard geregend had en het één grote modderbende was. Ik weet ook niet zeker of je route daar helemaal naartoe gaat.

Wat betreft je terugreis: Langres is inderdaad de beste optie, maar dat kost je een lange dag reizen met meerdere overstaps en goed opletten of je een plek voor je fiets moet reserveren. En mocht een van je reisstappen vertraging hebben, dan kan het vervelend worden.

Ik heb het daarom anders gedaan: ik heb een advertentie gezet op marktplaats met de vraag wie mij tegen een vergoeding naar de start van mijn fietstocht wil brengen. Ik meen dat ik er 250 euro voor betaald heb, ik werd voor de deur opgehaald om 6u 's ochtends en ik at mijn lunch op de fiets! Heb die eerste (mid)dag al een mooi stuk kunnen afleggen. Dus het was wel wat duurder, maar dat betaalde zich voor mij dubbel en dwars terug in gemak.

De reden dat ik de route heb omgedraaid was dus ook omdat ik een vaste startdatum en een viariabele einddatum had (ik wilde 125km/dag fietsen, wist niet of dat zou lukken), dan is het makkelijker is om naar huis te fietsen. Overigens is het me gelukt om de 750km van mijn route in 6 dagen te fietsen.

Nog een laatste tip: het minst leuke stuk van de route vond ik persoonlijk het doorkruisen van Luik. Verschrikkelijke stad om doorheen te fietsen. Er is een (gebrekkig) gemarkeerde route die je door de stad probeert te begeleiden, die vond ik verwarrend en omslachtig. Bereid je daar dus even goed op voor, kan je wat frustratie schelen.

Veel plezier alvast!

Arjan
Dank voor deze stortvloed aan informatie: ik kreeg GPS-tracks, ik kreeg een ruime keuze aan terugreisroutes en ik kreeg te weten dat er een beschreven route bestaat naast de uitgave van Evert van Velthuizen uit 2001/2002. Nu alleen nog heen en weer fietsen.
bluebox10 schreef:I

De werkelijke bron zelf ligt overigens in een weiland, dat toen ik er was niet echt toegankelijk was doordat het dagenlang hard geregend had en het één grote modderbende was. Ik weet ook niet zeker of je route daar helemaal naartoe gaat.
De bron ligt aan de rand van een weg. Er staat een monument.Je kunt plaatsnemen aan een picknicktafel. De bewegwijzering brengt je er keurig naar toe.
bluebox10 schreef:
Nog een laatste tip: het minst leuke stuk van de route vond ik persoonlijk het doorkruisen van Luik. Verschrikkelijke stad om doorheen te fietsen. Er is een (gebrekkig) gemarkeerde route die je door de stad probeert te begeleiden, die vond ik verwarrend en omslachtig. Bereid je daar dus even goed op voor, kan je wat frustratie schelen.
Luik is een fantastiche stad om door te fietsen. Er loopt een fietsroute langs de Maas. Je gaat onder iedere brug brug door en hebt zodoende geen enkele kruising met autoverkeer. We hebben deze route door Luik met een tocht van de Wereldfietser gedaan en iedereen vondt het fantastisch.
Er is de laatste jaren ontzettend veel opgeknapt in Luik. Er zijn nieuwe opmerkelijke gebouwen zoals het station van Santiago Calatrava: letterlijk en figuurlijk een architectonisch hoogstandje. De nieuwe fraai vorm gegeven passerelle verbindt het stationskwartier met het sfeervolle park de Boverie aan de overkant van de Maas. Hier is ook het geheel vernieuwde museum de Boverie: een geslaagde compositie van oude en nieuwe architectuur.
In het centrum blinkt de karakteristieke Maaslandse bouwstijl in de gerestaureerde, oude straatjes. Trandy winkeltjes, leuke eethuisjes en knusse cafeetjes nodigen je uit om binnen te komen.Terrasje pakken kan ook!
De fiets verschijnt steeds meer in het straatbeeld.
Luik leent zich om er een dagje te blijven.
Helaas heeft Luik geen camping, maar de Jeugdherberg George Simenon in de authentieke wijk Outremeuse is vlakbij het hartje van het centrum. Aanbevolen door onze jeugherbergenspecialist Martin van Doornik. Doen!

Ten zuiden van Luik gaat de route inderdaad door unheimische voorsteden met ingezakte fabriekcomplexen en vervallen huizen, maar deze vergane glorie uit de tijd van de industriele revolutie aan de Maas hoort er nu eenmaal bij. Ook het centrum van Seraing is keurig opgeknapt. De route zigzagt hier flink, maar de wegwijzers van de route wijzen je anno 2018 overal de weg.
arnob schreef:
wo 03 jan, 2018 19:01
Die terugkeer is ook een beetje mijn probleem; ik denk dat ik dat maar op de fiets doe, aanhakend aan de Route van de Vrijheid of Benjamin's Route naar Rome
Vanaf Nancy met Benjaminse's route naar Venetië https://www.cyclingeurope.nl/routes/ven ... skaart.php of naar Barcelona https://www.cyclingeurope.nl/routes/bar ... skaart.php terug fietsen kan ook.

Beide mooi om te fietsen.

Jan
bluebox10 schreef:
do 04 jan, 2018 13:20

Wat betreft je terugreis: Langres is inderdaad de beste optie, maar dat kost je een lange dag reizen met meerdere overstaps en goed opletten of je een plek voor je fiets moet reserveren. En mocht een van je reisstappen vertraging hebben, dan kan het vervelend worden.
Gewoon goed plannen. Je gaat met een regionale trein van Langres naar Parijs. In Parijs heb je ruimschoots de tijd om over te stappen op de TGV naar naar Rijsel. Wat vertraging van de trein uit Langres hoeft geen probleem te zijn, want je hebt ruim de tijd. Voor de TGV van Parijs naar Rijsel heb je inderdaad een reservering nodig. Vanaf Rijsel neem je de Intercity naar Antwerpen en vanaf Antwerpen de Benelux naar Nederland. Deze treinen rijden een keer per uur.
Regel vooraf je treinreis terug bij de Treinreiswinkel. Neem ruimschoots de tijd met het tijdschema van je route. Je kunt onderweg tegen het einde wel inschatten hoeveel dagen je nog nodig hebt. Er zijn leuke campings waar je ook twee nachten kunt staan. Een dagje extra in Langres is echt geen straf. Gewoon lekker ontspannen beginnen en genieten onderweg. Dus zeker geen kilometers vreten.
Hoi Pieter,

Ik ga de route over drie weken fietsen en daarna door naar de Franse Jura.

Zou je me de gpx maasroute willen delen? Ik zou er mee geholpen zijn. Heb je deze inmiddels gefietst en sloten de ‘knopen’ goed op elkaar aan?

Groet,
Roeland
kwootje schreef:
wo 03 jan, 2018 18:21
Arno,

Op de site die je noemt kun je ook de GPX-bestanden vinden. Wel zijn dat allemaal aparte tracks van trajecten van ca. 30 km. Omdat ik zelf ook aan kijken ben om deze route te gaan doen, heb ik ze laatst gedownload en samengevoegd tot één track. Het is vanaf Roermond tot aan de bron. Dit wil ik je wel mailen. Wat is je email-adres?

Pieter
Terug van Langres met de trein is nu wat lastiger, omdat de TGV's van Parijs naar Rijsel geen fietsen meer meenemen. Je kunt aan de hand van de gids van Paul Benjaminse door fietsen naar de Moezel. Daar kun je vanaf Epinal regionale treinen nemen naar Luxemburg-stad. Vanaf Epinal met een overstap, maar vanaf Nancy of Metz en andere stations lang de Moezel rechtstreeks. Vanaf Luxemburg kun via Luik en Maastricht en via Brussel naar Nederland.
Je kunt vanaf de bron een stukje terug fietsen naar Neufchâteau. Daar neem je een regionale trein naar Nancy en stap je over naar Luxemburg-stad. In Franse regionale treinen (TER) mogen fietsen gratis mee. Reserveren hoeft niet en kan ook niet.
bert sitters schreef:
wo 01 jul, 2020 08:27
Terug van Langres met de trein is nu wat lastiger, omdat de TGV's van Parijs naar Rijsel geen fietsen meer meenemen. Je kunt aan de hand van de gids van Paul Benjaminse door fietsen naar de Moezel. Daar kun je vanaf Epinal regionale treinen nemen naar Luxemburg-stad. Vanaf Epinal met een overstap, maar vanaf Nancy of Metz en andere stations lang de Moezel rechtstreeks. Vanaf Luxemburg kun via Luik en Maastricht en via Brussel naar Nederland.
Je kunt vanaf de bron een stukje terug fietsen naar Neufchâteau. Daar neem je een regionale trein naar Nancy en stap je over naar Luxemburg-stad. In Franse regionale treinen (TER) mogen fietsen gratis mee. Reserveren hoeft niet en kan ook niet.
Ik weet niet of het volgende nog relevant is, het draadje is al meer dan twee jaar geleden gestart.
Maar je hoeft van Langres niet over Parijs. Je kunt Langres --> Nancy --> Luxemburg gemakkelijk in één dag.
Van Luxemburg kun je dan naar Luik of naar Brussel.
derdekeer schreef:
wo 01 jul, 2020 09:12
bert sitters schreef:
wo 01 jul, 2020 08:27
Terug van Langres met de trein is nu wat lastiger, omdat de TGV's van Parijs naar Rijsel geen fietsen meer meenemen. Je kunt aan de hand van de gids van Paul Benjaminse door fietsen naar de Moezel. Daar kun je vanaf Epinal regionale treinen nemen naar Luxemburg-stad. Vanaf Epinal met een overstap, maar vanaf Nancy of Metz en andere stations lang de Moezel rechtstreeks. Vanaf Luxemburg kun via Luik en Maastricht en via Brussel naar Nederland.
Je kunt vanaf de bron een stukje terug fietsen naar Neufchâteau. Daar neem je een regionale trein naar Nancy en stap je over naar Luxemburg-stad. In Franse regionale treinen (TER) mogen fietsen gratis mee. Reserveren hoeft niet en kan ook niet.
Ik weet niet of het volgende nog relevant is, het draadje is al meer dan twee jaar geleden gestart.
Maar je hoeft van Langres niet over Parijs. Je kunt Langres --> Nancy --> Luxemburg gemakkelijk in één dag.
Van Luxemburg kun je dan naar Luik of naar Brussel.
Er gaan geen treinen van Langres naar Nancy, alleen via een omweg en overstappen. Je moet zeer vroeg in Langres op de trein stappen om 05:43 of 06:43, of daarna pas om 16:44, maar dan ben je pas om 19:44 in Nancy en dan moet je nog naar Luxemburg.
Ik zou naar Basel fietsen en vandaar met de trein rechtstreeks naar huis.