bluebox10 schreef:
Nog een laatste tip: het minst leuke stuk van de route vond ik persoonlijk het doorkruisen van Luik. Verschrikkelijke stad om doorheen te fietsen. Er is een (gebrekkig) gemarkeerde route die je door de stad probeert te begeleiden, die vond ik verwarrend en omslachtig. Bereid je daar dus even goed op voor, kan je wat frustratie schelen.
Luik is een fantastiche stad om door te fietsen. Er loopt een fietsroute langs de Maas. Je gaat onder iedere brug brug door en hebt zodoende geen enkele kruising met autoverkeer. We hebben deze route door Luik met een tocht van de Wereldfietser gedaan en iedereen vondt het fantastisch.
Er is de laatste jaren ontzettend veel opgeknapt in Luik. Er zijn nieuwe opmerkelijke gebouwen zoals het station van Santiago Calatrava: letterlijk en figuurlijk een architectonisch hoogstandje. De nieuwe fraai vorm gegeven passerelle verbindt het stationskwartier met het sfeervolle park de Boverie aan de overkant van de Maas. Hier is ook het geheel vernieuwde museum de Boverie: een geslaagde compositie van oude en nieuwe architectuur.
In het centrum blinkt de karakteristieke Maaslandse bouwstijl in de gerestaureerde, oude straatjes. Trandy winkeltjes, leuke eethuisjes en knusse cafeetjes nodigen je uit om binnen te komen.Terrasje pakken kan ook!
De fiets verschijnt steeds meer in het straatbeeld.
Luik leent zich om er een dagje te blijven.
Helaas heeft Luik geen camping, maar de Jeugdherberg George Simenon in de authentieke wijk Outremeuse is vlakbij het hartje van het centrum. Aanbevolen door onze jeugherbergenspecialist Martin van Doornik. Doen!
Ten zuiden van Luik gaat de route inderdaad door unheimische voorsteden met ingezakte fabriekcomplexen en vervallen huizen, maar deze vergane glorie uit de tijd van de industriele revolutie aan de Maas hoort er nu eenmaal bij. Ook het centrum van Seraing is keurig opgeknapt. De route zigzagt hier flink, maar de wegwijzers van de route wijzen je anno 2018 overal de weg.