Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza.. - Forum Wereldfietser

Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza..

226 berichten
Hallo allen, kleine voorstel ronde.
Ik ben Wouter 38 en kom uit Den-Haag en ga al jaren op vakantie naar Ibiza vanwege mijn dochtertje.
Makkelijk aan te vliegen en een uitdagend eiland waar je heerlijk kunt eten, zeilen, bergbeklimmen, hardlopen, etc.
Afgelopen jaar heb ik het plan gevat om heen te gaan fietsen en terug met het gezin mee te vliegen.
Mijn fiets en bepakking wil ik door een vrachtwagen mee laten nemen terug naar Nederland.

Ook ben ik al begonnen met het uitstippelen van mijn routes en heb daar nog wat moeite mee.
Ik fiets veel in Nederland en doe dit ook voor mijn werk (KLIK). Ik ben alleen nog nooit naar het buitenland geweest op de fiets.

Ik heb twee reisgidsen liggen Barcelona deel 1: Eindhoven-Cluny en Barcelona deel 2: Cluny-Barcelona van Onbegrensd fietsen.
Nu ben ik er alleen wel achter dat ik die route eigenlijk helemaal niet wil fietsen.

Ik wil zeg maar vanaf Parijs in een rechte lijn door centraal Frankrijk naar beneden.
Mijn doel is in eerste instantie om op Barcelona te fietsen en als de reis voorspoedig is gegaan en ik tijd over hebt dan wil ik langs de Costa doorfietsen naar Valencia.
Barcelona en Valencia zijn de twee badplaatsen waar je de boot naar Ibiza kunt pakken.

Wie heeft er goede tips?
Alles is welkom.

Ik heb nog tijd genoeg aangezien ik in mei 2019 wil vertrekken.
Over een kant en klare route kan je altijd fietsen. De maker stuuurt je geen provinciale of autowegen op met een fietsverbod of zeer grote snelheidsverschillem zonder strookje. Ook weinig off-road of hekjes. In het buitenland wil een mooi fietspad nog weleens abrupt eindigen in diepe modder. Ook zal je meer langs saaie wegen komen te rijden of industrie. Routes zijn voor mij het omfietsen waard.

Van de andere kant zijn de fietsroutes op openfietsmap onvoorspelbaar qua ondergrond. Als je wat plant is het zaak dat je het bekijkt via Google maps/streetview. Daarin kan je ook vaak naar de verkeersborden kijken. Wel is het vaak gedateerd en soms is het toch handig om de doorgaande weg te kiezen. Soms doe je er daarbij verstandig aan om zo breed te fietsen dat de snelheid er uit gaat en af en toe de ruimte te geven. Als je die ruimte neemt kan je nog goed uitwijken naar de berm. De vraag is of je dit wil/durft of toch liever op safe gaat?
quote="Wouter Duijndam"

>Ik wil zeg maar vanaf Parijs in een rechte lijn door centraal Frankrijk naar beneden.
Kijk op de Michelinkaart 1:200.000 en zoek de kleinste weggetjes die min of meer recht gaan.
Fiets niet op de rode wegen, die zien er standaard zo uit: https://goo.gl/maps/8D5nbdkQpb92 Daar fetsen is heel anders dan daar autorijden.
Als je prettig en veilig door wilt fietsen is een van de bekende uitgezette routes waarschijnlijk het snelste zoals groverr uitlegt.
Een belangrijke vraag is ook: wil je snel of wil je mooi?

>Barcelona ... langs de Costa doorfietsen naar Valencia.
Ik ben lang geleden een aantal malen in de streek op vakantie geweest: zon, zee, windsurfen, disco, uit eten, rondhangen...
Ik zie geen reden om langs die kust te willen fietsen. Het is één aaneenschakeling van toeristengebieden, steden en bij Tarragona een olieindustriegebeid. Op veel plaatsen is er zelfs behalve de tolweg - waar je niet mag fietsen - en de Carretera Nacional - waar je niet dood gevonden wilt worden - geen weg. Bekijk het eens van boven met google maps/satellietbeelden en streetview.

Meer landeninfo hier: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... informatie
Helaas is veel info daar al lang niet meer up to date gemaakt, om niet te zeggen gedateerd.
Voor Frankrijk is het meeste nog wel geldig.

Een flickr-fotostream met 370 pagina's is wel veel 8)
groverr schreef:
zo 29 apr, 2018 10:08
De vraag is of je dit wil/durft of toch liever op safe gaat?
Ik heb nog nooit in het buitenland gefietst en als ik naar mijzelf als persoon kijk ben ik iemand die op zeker gaat.
Ik kies dan eerder voor veiligheid.
Buiten de gedocumenteerde fietsroutes, is een Mio Cyclo 400 een echte aanrader of adviseren jullie iets anders?
Leon schreef:
zo 29 apr, 2018 10:31
Een belangrijke vraag is ook: wil je snel of wil je mooi?
Ik heb 5 weken aaneengeschakeld vakantie gekregen. Mijn plan is om twee weken voordat het hoogseizoen begint te gaan fietsen. Zodra mijn dochtertje vakantie heeft stappen zij en mijn vrouw op woensdag op het vliegtuig.
Dit geeft mij 18 dagen om naar Barcelona te fietsen.
Leon schreef:
zo 29 apr, 2018 10:31
Ik zie geen reden om langs die kust te willen fietsen.
Bedankt voor deze opheldering, dan kan ik mij beter focussen op Barcelona.
Leon schreef:
zo 29 apr, 2018 10:31
Een flickr-fotostream met 370 pagina's is wel veel 8)
Het zijn er 521, er staat een hoop afgeschermd.
De meeste beschreven fietsroutes door Frankrijk naar het zuiden gaan wat oostelijker en wat westelijker om het Centraal Massief te mijden.
zie: https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... sweb#kaart
Je kunt natuurlijk via dit massief, maar dan zul je wel flink moeten klimmen. Ik zou dan vast met een bepakte fiets naar de Ardennen gaan om te testen of dit je wel bevalt.
Het handige van beschreven routes is dat ze zorgvuldig zijn uitgezet over mooie en rustige weggetjes. Ook voorzieningen als winkels, campings en andere overnachtingsmogelijkheden zijn onderzocht. Het Centraal Massief en omgeving is dunbevolkt en je treft niet overal voorzieningen op fietsafstand. Op campingsites staan vaak nog campings die inmiddels gesloten zijn. In Frankrijk doen meer steeds meer kroegbazen definitief de deur van het laatste dorpscafé dicht en de bakker bakt niet meer. Op de gesloten levensmiddelenwinkel hangt een bord: Intermarché 20 minuten. Dit zijn wel autominuten.
Ik zou als ik voor het eerst met de fiets de grens over zou gaan, kiezen voor een route uit een gids.
Verder zou ik in Spanje niet langs de Costas fietsen van Barcelona naar Valencia. Voornamelijk drukke wegen. De route onbegrensd fietsen naar Andalusie van Paul Benjaminse loopt vanaf Girona door het binnenland. Je zou deze route kunnen volgen tot Teruel en daar de Via Verde Ojos Negros -een fietspad over een voormalig spoorlijntje- kunnen afdalen naar Valencia. Zie de kaart op deze website: https://www.fietseninspanje.nl/vias-verdes/
Een eTrex is voldoende (4dagen op 2 penlights). Je moet op je navigatie de track kunnen zetten en het liefst openfietsmap kaarten als achtergrond. Je wil niet dat de navigatie zelf de route gaat berekenen. Je moet het lijntje (track) kunnen volgen dat op je schermpje staat. Incidenteel kan je de routeringfunctie gebruiken om naar een camping of supermarkt te navigeren als je de route verlaat. Ik gebruikhier meestal Pocket Earth voor op mijn telefoon. Schat aan informatie en je kan hem het laten weergeven op de kaart met: ‘geef alle bakkers weer op kaart’. Dit alles offline voor als je nauwelijks bereik hebt.
De app Pocket Earth kan je ook goed gebruiken voor het volgen van een track, maar dan moet je je telefoon wel continue kunnen opladen.
In een rechte lijn van Parijs naar Barcelona...

Vorige jaar ben ik in een min of meer rechte lijn vanuit Tilburg naar Innsbruck gefietst, de route grotendeels gepland m.b.v. http://cycle.travel, op het laatste stuk na zo ongeveer binnen 15 km van de rechte lijn gebleven, het laatste stuk zaten wat bergen in de weg.

cycle.travel geeft voor Paris-Barcelona een route aan via Lyon en Avignon, westelijk om het Centraal Massief te mijden, maar door de route ter hoogte van de 500 km naar Clermont Ferrand te slepen kom je op een aardig rechte lijn. Tot Clermont Ferrand ziet het er aardig uit (route volgt grotendeels de EV3/EV6 en de V70/La Régordane) daarna ziet de route er ook niet heel slecht uit qua wegtypes wel flink wat hoogtemeters, om de hoogtemeters te zien, druk op het bergje onder de Route tools:

Afbeelding

Wat is de reden dat fietsroute naar Barcelona niet wilt fietsen?
Bedankt voor de link!
bert sitters schreef:
zo 29 apr, 2018 11:08
Ik zou dan vast met een bepakte fiets naar de Ardennen gaan om te testen of dit je wel bevalt.
Ik fiets zeer regelmatig 8 uur lang met een aanhanger van 90kg door Den-Haag.
Wel elektrisch ondersteund, dat wel en toch goed voelbaar na een dag werken.
groverr schreef:
zo 29 apr, 2018 11:34
Een eTrex is voldoende
Geen idee dat dit apparaat bestond en ga mij er eens in verdiepen.
groverr schreef:
zo 29 apr, 2018 11:34
Ik gebruikhier meestal Pocket Earth voor op mijn telefoon.
Ik heb OsmandMaps op mijn telefoon staan, maar moet zeggen dat Pocket Earth makkelijker werkt.
daulagari schreef:
zo 29 apr, 2018 11:41
http://cycle.travel
Wat een fijne link, bedankt hiervoor!
daulagari schreef:
zo 29 apr, 2018 11:41
Wat is de reden dat fietsroute naar Barcelona niet wilt fietsen?
Ik wilde aanvankelijk door centraal Frankrijk, maar als ik de ervaringen hier zo lees kan ik beter mij houden aan de routes die al ontdekt zijn.
>Ik zou dan vast met een bepakte fiets naar de Ardennen gaan om te testen of dit je wel bevalt.
Dat is altijd een goed idee. Vergis je niet in de Ardennen; de bergen zijn er niet heel hoog maar vaak wel steil. Juist doordat je je steeds opnieuw moet instellen op klimmetjes van steeds verschillende en vaak onbekende lengte wordt dit als erg vermoeiend ervaren, vermoeiender dan het klimmen van één lange Alpenpas, die daarbij vaak niet eens zo steil zijn, maar er wel indrukwekkend en daardoor hopelijk motiverend uitzien.

Ook voor de fiets met bagage is het een goede testcase, net als voor de berijder zelf.

>Ik fiets zeer regelmatig 8 uur lang met een aanhanger van 90kg door Den-Haag.
8)

> Ik wilde aanvankelijk door centraal Frankrijk, maar als ik de ervaringen hier zo
> lees kan ik beter mij houden aan de routes die al ontdekt zijn.
We weten niet waarom jij bepaalde wensen had; kun je daar eens iets over vertellen?
Waarom wilde je door centraal Frankrijk? Welk(e) gebied(en) bedoel je met centraal Frankrijk?

35 kilo, exclusief fiets maar inclusief tassen, gevulde bidons en onderweg gedane boodschappen zie ik vaak toch wel als een maximum. Ik heb zo veel in Frankrijk gefietst en maar weinig mensen met meer gewcht bij zich gezien.
Een grote groep binnen de fietsers met tent en brander lukt het om onder de 25 kilo te blijven wat vaak betekent dat je dan geen voortassen nodig hebt, wat meestal een pak lichter fietst. Een andere groep lukt het met veel minder gewicht doordat ze én weinig meenemen én geïnvesteerd hebben in de lichtste spullen. Het kan uitendelijk zelfs met 10 kilo, maar mij is het nooit gelukt om onder de 25 te komen. :oops:
Leon schreef:
zo 29 apr, 2018 13:36
Ik zou dan vast met een bepakte fiets naar de Ardennen gaan om te testen of dit je wel bevalt.
Dat is altijd een goed idee.
Ik sport en fiets veel en ben fit.
Ik wil mij ook laten verrassen en op karakter een gebied doorfietsen die dan zwaar kan zijn.
Leon schreef:
zo 29 apr, 2018 13:36
Ook voor de fiets met bagage is het een goede testcase, net als voor de berijder zelf.
Ik heb 4 Ortlieb tassen, twee voor en twee achter en ga sowieso een keer een weekend proef kamperen met het gezin. Het idee is om naar een camping dichtbij te fietsen (+/-10km van huis) zodat ik eventueel nog naar huis zou kunnen fietsen om iets te halen.. :D
Leon schreef:
zo 29 apr, 2018 13:36
We weten niet waarom jij bepaalde wensen had; kun je daar eens iets over vertellen?
Waarom wilde je door centraal Frankrijk? Welk(e) gebied(en) bedoel je met centraal Frankrijk?
Vrienden hadden aangeboden om te komen overnachten en daar langs te fietsen.
Ik kan dat beter doen als ik wat ervaring hebt opgebouwd, denk ik.
Wouter Duijndam schreef:
zo 29 apr, 2018 13:42
Ik sport en fiets veel en ben fit.
Ik wil mij ook laten verrassen en op karakter een gebied doorfietsen die dan zwaar kan zijn.
Ik maakte me inmiddels geen zorgen of je het conditioneel aankon hoor :-)
Maar even testen of je remmen en wegligging van je fiets berekend zijn om snelle afdelalingen met bagage e.d. is nooit slecht. Als dat niet goed gaat is het geen leuke verrassing.
Wat voor fiets heb je voor die tocht?

Waar wonen die virenden? (ongeveer, ik wil geen adres) Ligt dat ver van een route dan?
bert sitters schreef:
zo 29 apr, 2018 11:08
Het Centraal Massief en omgeving is dunbevolkt en je treft niet overal voorzieningen op fietsafstand. Op campingsites staan vaak nog campings die inmiddels gesloten zijn.
Dat is mij toch meestal wel meegevallen Bert. Noord-Frankrijk met zijn korenvelden en de gebieden rond Verdun zijn veel verlatener dan de Auvergne, Cantal en Limousin wat dat betreft.
Leon schreef:
zo 29 apr, 2018 13:46
Maar even testen of je remmen en wegligging van je fiets berekend zijn om snelle afdelalingen met bagage e.d. is nooit slecht. Als dat niet goed gaat is het geen leuke verrassing.
Eens! Ik moet mijn fiets nog aanschaffen en ga dit binnenkort doen.
Een optie die ik perse wil hebben zijn schijfremmen vanwege deze reden.
Leon schreef:
zo 29 apr, 2018 13:46
Waar wonen die virenden? (ongeveer, ik wil geen adres) Ligt dat ver van een route dan?
In de buurt van Toulouse en dat wijkt flink af.
Wouter Duijndam schreef:
zo 29 apr, 2018 13:50
Leon schreef:
zo 29 apr, 2018 13:46
Waar wonen die virenden? (ongeveer, ik wil geen adres) Ligt dat ver van een route dan?
In de buurt van Toulouse en dat wijkt flink af.
Afhankelijk van de route die je keist wel inderdaad.
Wouter Duijndam schreef:
zo 29 apr, 2018 13:50
Een optie die ik perse wil hebben zijn schijfremmen vanwege deze reden.
Schijfremmen zijn minder vanzelfsprekend dan je veronderstelt.
peter de rijk schreef:
zo 29 apr, 2018 14:17
Schijfremmen zijn minder vanzelfsprekend dan je veronderstelt.
Vanwege de hoge slijtage van de remblokken of het kromtrekken van de schijf?
Ik heb tot nu toe goede ervaringen met schijfremmen.
Deze link heb ik al in een ander draadje gepost, maar toch:
https://www.wereldfietser.nl/docs/de-ee ... 2017-1.pdf
Mijn vrouw en ik hebben afgelopen zomer een stuk van de route naar Barcelona gefietst en vonden hem erg mooi. De variant over het Massif Central was erg fraai, maar af en toe best zwaar. Neem dus zo min mogelijk bagage mee. Fietsen in het buitenland is klimmen en daarbij telt elke kilo. 18 dagen naar Barcelona lijkt me me erg krap.
Wim schreef:
zo 29 apr, 2018 17:28
Deze link heb ik al in een ander draadje gepost, maar toch:
https://www.wereldfietser.nl/docs/de-ee ... 2017-1.pdf
Mijn vrouw en ik hebben afgelopen zomer een stuk van de route naar Barcelona gefietst en vonden hem erg mooi. De variant over het Massif Central was erg fraai, maar af en toe best zwaar. Neem dus zo min mogelijk bagage mee. Fietsen in het buitenland is klimmen en daarbij telt elke kilo. 18 dagen naar Barcelona lijkt me me erg krap.
Wim, bedankt voor het zeer interessante document.
Daar heb je als beginner echt iets aan.

Ook de waardevolle tips over het gewicht ga ik zeker meenemen, deze wegen toch niks... :lol:

18 dagen - 1700km wat zou daarvoor een goed tijdsbestek zijn?
Als je rechtop zit, redelijk wat gewicht bij je hebt, lange pauzes bij restaurantjes neemt en vaak stopt voor bezoekjes, moet je uitgaan van 500 km per week. Dat kan inclusief rustdag zijn. Vakantiestijl als het ware.

Als je vroeg vertrekt, lekker doorfietst, alleen stopt bij supermarkten en bankjes om te eten, snel een pizza eet en ‘s avonds nog een paar uurtjes doorfietst en na sluitingstijd op een camping of in het wild crasht met je tentje/bivakzak is het meer het ‘ranndonneur werk’. Dat kost ook tijd en kan daarom vaak alleen in vakanties. Je komt dan al richting de 200 km/dag.
Waarbij het terrein ook veel uitmaakt. Flinke stukken onverhard, en je schiet echt niet lekker op, ook al amuseer je jezelf nog zo goed. Hetzelfde geldt als er veel geklommen moet worden.
Wouter Duijndam schreef:
zo 29 apr, 2018 17:44
Wim schreef:
zo 29 apr, 2018 17:28
Deze link heb ik al in een ander draadje gepost, maar toch:
https://www.wereldfietser.nl/docs/de-ee ... 2017-1.pdf
Mijn vrouw en ik hebben afgelopen zomer een stuk van de route naar Barcelona gefietst en vonden hem erg mooi. De variant over het Massif Central was erg fraai, maar af en toe best zwaar. Neem dus zo min mogelijk bagage mee. Fietsen in het buitenland is klimmen en daarbij telt elke kilo. 18 dagen naar Barcelona lijkt me me erg krap.
Wim, bedankt voor het zeer interessante document.
Daar heb je als beginner echt iets aan.

Ook de waardevolle tips over het gewicht ga ik zeker meenemen.

18 dagen - 1700km wat zou daarvoor een goed tijdsbestek zijn?
Ben het eens met Wim: zorg voor weinig gewicht. Voortassen zijn in de meeste delen van Europa niet nodig als je de juiste spulletjes hebt.

100 km per dag gemiddeld is m.i. in heuvelachtig terrein prima haalbaar als je gewend bent om in sportieve zit uren achter elkaar te fietsen en een goede basisconditie hebt. Wij fietsten in Noorwegen zo n 95 km per dag met veel hoogtemeters, zonder enorm af te zien. Toegegeven: we hadden mooi weer en veel daguren. Aan de andere kant: het scheelt als je in je eentje bent: dan stop je niet regelmatig (zoals wij) om foto's van elkaar te maken...

Tip: smokkel een beetje: neem de trein naar Maastricht, en start daar. Dan heb je alweer een dikke reservedag verdiend!