Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza.. - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza..

226 berichten
Wouter Duijndam schreef:
wo 08 mei, 2019 09:01
Bridgestone SM schreef:
di 07 mei, 2019 23:24
Brander: Met 3 reserve-gasblikjes wordt een MSR-Whisperlite en een plastic flesje voor een beetje reserve loodvrij snel concurrerend.

Groeten BSM
Ik heb uitgerekend dit aan gas nodig te hebben voor de reis. Feit is wel dat naarmate mijn reis vordert mijn fiets lichter word. Ik ga niet met 1 kilo aan gas de Pyreneeën in.
Dat is een prima gedachte ... er was een tijd dat ik met 2 liter petrolie en een halve-liter Optimus-Primus op pad ging .... ik was toen wel een stukje jonger en dus onbedorvener ... maar toen was ik ook altijd blij met het gestaag afnemende gewicht (die "primus" bleef zwaar).

Van de electrickery heb ik nog steeds heel weinig, maar dat betaal je weer terug met een dik pak kaarten (vooral ook omdat voor mij een beschreven route en een vaste planning buiten beeld blijven -- wat overigens niet wil zeggen dat ik onvoorbereid op pad ga). Ik ben zelf ook niet van de campings, dat scheelt ook weer een campingboekje, maar vraagt weer meer autonomie.

O ja, qua (bad)handdoek hebben we al vele jaren een geheim recept.
Koop bij de Blokker, ACtion, Wibra (of waar dan ook) twee non-woven dweilen van 50x50, of beter 50x60, en stik die aan elkaar, daarna nog het randje omstikken (voor het mooi) en klaar. Nu ja, bijna klaar: deze el-cheapo lichtgewicht, en sneldrogende (bad)handdoek moet nog een of tweemaal gewassen worden voordat hij goed wil drogen.
De eerste keer is het even wennen, hij droogt net niet als een katoenen handdoek, maar hij droogt heel effectief, en het non-woven spul droogt gedurende de nacht vaak al IN de tent, en overdag bij bedenkelijk weer onder de klep van de (canvas) fietstas. Heel veel handdoeken worden "zompig" omdat ze tussentijd niet goed droog worden.

Groeten BSM
Mijn vraag is dan heeft iemand het daadwerkelijk gewogen?
Als die lichtgewicht zelfbouw oplossing 100gr weegt dan is 60 gram meer mij de moeite niet waard.
Mooie lijst.
Paar puntjes vanuit mijn eigen ervaring:
Wat wil je met een theedoek? Even schudden met je bord en pan na het afwassen en ze zijn quasi-droog. En drie binnenbanden? Ik neem alleen een reserve binnenband mee omdat een binnenband wisselen onderweg praktischer is dan een band plakken. Twee lekke banden op een dag is zeer onwaarschijnlijk, behalve in een woestijn vol stekels en doornen. Binnenbanden gaan trouwens oneindig lang mee.
Drie gastankjes nemen ook nogal wat plek en gewicht. Ook hier geldt: even schudden, dan weet je wanneer je tankje bijna leeg is. Dan even langs de Mr. Bricolage. In het hoogseizoen vaak ook in de campingwinkel. Voor alle zekerheid kun je er twee meenemen, dan heb je een week om een nieuwe te zoeken.
Op kleding valt vrijwel altijd nog te besparen, dat levert meteen heel veel gewichts- en ruimtebesparing op. Kijk na je reis eens wat je allemaal niet hebt gebruikt. Een klein wasje af en toe is veel praktischer dan een hele garderobe meeslepen. Voor een paar euro kun je tegenwoordig op vrijwel elke camping een wasmachine met droger gebruiken.
Laden op zonne-energie is een leuke gimmick maar eindigt vaak in frustratie. Één flinke powerbank en je energiebehoefte is voor een dag of vier gedekt. Neem wel een CEE-verloopstekker mee om op de camping te laden of vraag de receptie of je vriendelijke buren met caravan of ze de powerbank willen opladen.
Als ik jullie adviezen meeneem (die wegen niks) dan kan ik 6kg thuis laten.

http://www.volkswouter.nl/fietsen/Fiets_en_Paklijst.htm
peter de rijk schreef:
wo 08 mei, 2019 11:57
Drie gastankjes nemen ook nogal wat plek en gewicht. Ook hier geldt: even schudden, dan weet je wanneer je tankje bijna leeg is. Dan even langs de Mr. Bricolage. In het hoogseizoen vaak ook in de campingwinkel. Voor alle zekerheid kun je er twee meenemen, dan heb je een week om een nieuwe te zoeken.
Die gastankjes dat word elke week minder qua gewicht. En tegen de tijd dat ik voor Spanje zit heb ik er nog maar 1 bij mij. De reden van mijn keuze om uit te rekenen wat ik aan gas nodig hebt komt doordat de MSR Pocket Rocket 2 een schroefaansluiting heeft en ik las op dit forum dat deze slecht te verkrijgen zijn in Frankrijk. Ik heb ook nog gekeken naar een koppelstuk van Campingaz naar schroefdraad maar vond dat te duur.
De drie tankjes zijn dus een weloverwogen besluit.
Ik wil even kwijt dat ik dit echt een van de leukste topics in tijden vind. Dat komt enerzijds doordat Wouter ons uitgebreid meeneemt in zijn overwegingen en conclusies, en anderzijds doordat er veel eigen ervaringen gedeeld worden door minder en meer ervaren fietsers zonder dat het stokpaardjesrijden hinderlijke vormen aanneemt. Hulde!

(En mooi meegenomen is dat ik er zelf ook wat aan heb voor mijn komende fietstocht volgende maand.)
Wouter Duijndam schreef:
wo 08 mei, 2019 11:48
Mijn vraag is dan heeft iemand het daadwerkelijk gewogen?
Als die lichtgewicht zelfbouw oplossing 100gr weegt dan is 60 gram meer mij de moeite niet waard.
Ik heb even in onze paklijst gekeken en onze crea-bea (bad)handdoeken zijn niet lichter, wel een factor 10 goedkoper (en wellicht groter? beter?), en ze zijn bewezen goed en duurzaam, en mijns inziens ook zeer waardevol: je maakt ze zo en je maakt ze voor bijna voor niets - dat geeft iedere dag weer plezier.

Qua theedoek: Met een paar velletjes pleepapier kan je heel veel poetswerk doen.
Aan de andere kant: zoiets als een nonwoven geel lapje kan handig zijn, bijv om 's ochtends je tent van dauw, regen en/of condensdruppels te verlossen. Zeker als je vroeg weg wilt kan je tent aardig nat zijn (ik herinner me eigenlijk alleen de zomer van 1976 ... waarin het goed beschouwd zinloos was een tent op te zetten - ik deed het desondanks trouw iedere dag weer).

Vanwege de permanente "keuzestress" wel of niet een nieuw gasblikje kopen, en ook vanwege de weerzin tegen de weg te gooien gasblikjes verkies ik een MSR-Whisperlite, maar dat is een keuze. Sinds ik de heilzame werking van wasbenzine heb gezien ben ik alleen nog maar meer MSR-fan, dwz de onmiskenbare bezwaren zijn ineens heel veel kleiner (ik heb een goede vriendin inmiddels ook omgeturnd van uiterst sceptisch in bijna-adept ... ze was de afgelopen 2 jaar nog niet overtuigd van de goede werking, het vraagt ook een zekere gewenning zo'n benzine-ding).

O ja, een adequate (reserve) binnenband is niet al te moeilijk te vinden, dus een of hoogstens twee meenemen ... heb je één moeten inzetten omdat je een andere binnenband moet afschrijven dan is er tijd genoeg om naar een nieuwe reserve om te kijken.
Ik heb even niet opgelet, staat er nog iets over de ventielen? Ik ben fan van "auto-ventielen" (dus "Schrader" ventielen). Je moet even kijken of je velgen daar tegen kunnen (het gat moet iets groter). Een autoventiel heeft als voordeel dat je bij ongeveer iedere garage, pomp en/of losse compressor je band kan oppompen. Met een goed handpompje doen ze het ook goed. De typische fietsventielen zijn in deze veel lastiger.
Maar goed, ook de ventielen-keuze is een "keuze", een kwestie van onbetwistbare smaak.


Groeten BSM
* Overschoenen niet doen? Stop jij met fietsen dan in een flinke bui?
Het blijft toch droog? ;-) En ja, een flinke bui sla ik over onder een boom, bushokje, supermarkt. Bij langdurig regen wordt alles toch nat.
* Wat is het voordeel van fietsschoenen?
Steun. Op sportschoenen krijg ik last van mijn voeten. En ik niet alleen als ik kijk naar de hoeveelheid mensen die met fietsschoenen rijden.
gios schreef:
wo 08 mei, 2019 14:18
* Overschoenen niet doen? Stop jij met fietsen dan in een flinke bui?
Het blijft toch droog? ;-) En ja, een flinke bui sla ik over onder een boom, bushokje, supermarkt. Bij langdurig regen wordt alles toch nat.
* Wat is het voordeel van fietsschoenen?
Steun. Op sportschoenen krijg ik last van mijn voeten. En ik niet alleen als ik kijk naar de hoeveelheid mensen die met fietsschoenen rijden.
Als ik werk op de fiets in Den-Haag heb ik ook altijd het motto "Het regent nooit de hele dag" en dat klopt.
Ik heb alleen geen ervaring met een dergelijk lange fietstocht als deze en daarom ben ik ook lid geworden van deze vereniging. Lees het clubblad graag!

Ik ga eens kijken naar een fatsoenlijke fietsschoen die enigszins betaalbaar is.
Ik ben alleen gewend te fietsen met sportschoenen of met werkschoenen met stalen neuzen.

Iedereen bedankt voor alle tips en opmerkingen.
Wouter Duijndam schreef:
wo 08 mei, 2019 14:30
gios schreef:
wo 08 mei, 2019 14:18
* Overschoenen niet doen? Stop jij met fietsen dan in een flinke bui?
Het blijft toch droog? ;-) En ja, een flinke bui sla ik over onder een boom, bushokje, supermarkt. Bij langdurig regen wordt alles toch nat.
* Wat is het voordeel van fietsschoenen?
Steun. Op sportschoenen krijg ik last van mijn voeten. En ik niet alleen als ik kijk naar de hoeveelheid mensen die met fietsschoenen rijden.
Als ik werk op de fiets in Den-Haag heb ik ook altijd het motto "Het regent nooit de hele dag" en dat klopt.
Ik heb alleen geen ervaring met een dergelijk lange fietstocht als deze en daarom ben ik ook lid geworden van deze vereniging. Lees het clubblad graag!

Ik ga eens kijken naar een fatsoenlijke fietsschoen die enigszins betaalbaar is.
Ik ben alleen gewend te fietsen met sportschoenen of met werkschoenen met stalen neuzen.

Iedereen bedankt voor alle tips en opmerkingen.
Afbeelding
€50 bij Decathlon. Kan je ook nog fatsoenlijk mee over straat. Google anders op fiets-loop-schoenen
Bedoel je de Shimano schoen van 49,99€?
Die is er niet groter dan maat 42.
Wouter Duijndam schreef:
wo 08 mei, 2019 14:48
Bedoel je de Shimano schoen van 49,99€?
Die is er niet groter dan maat 42.
Sorry ik heb gewoon maar een plaatje gegoogeld. Voor die prijs is er echt wel wat te vinden in jouw maat.
Ik zou, zeker in de tijd van het jaar dat jij gaat, erg ongelukkig worden van dichte schoenen. Ik word van schoenen sowieso tamelijk ongelukkig, en mijn leven speelt zich dan ook grotendeels blootsvoets af. Maar op de fiets krijg ik na een km of vijftig toch wel erg vermoeide voeten door de druk die steeds op ongeveer dezelfde plaats wordt uitgeoefend. Dus op fietsvakantie mogen mijn Keen sandalen mee. Dat is het enige schoeisel dat ik bij me heb. Natte voeten bij een bui drogen wel weer op.
peter de rijk schreef:
wo 08 mei, 2019 11:57
En drie binnenbanden? Ik neem alleen een reserve binnenband mee omdat een binnenband wisselen onderweg praktischer is dan een band plakken.
Als je een scheur in je binnenband hebt vind ik het toch wel fijn die tweede binnenband. Zeker op zaterdag einde dag gevolgd door zondag en een feestdag. Fietst voor mij net wat fijner. Drie zou ik overigens niet doen, misschien met twee fietsen met dezelfde bandenmaat.

Reserve buitenband heb ik wegbezuinigd.
Wouter Duijndam schreef:
wo 08 mei, 2019 14:30
....

Ik ga eens kijken naar een fatsoenlijke fietsschoen die enigszins betaalbaar is.
Ik ben alleen gewend te fietsen met sportschoenen of met werkschoenen met stalen neuzen.
Als je aan sandalen kan wennen dan zijn Shimano fietssandalen ook een optie.
Wel groot genoeg (dus te groot) kopen als je je tenen graag wat extra bescherming geeft.

Ik loop bijna jaarrond op sandalen en fiets heel graag op de fietssandalen: stevig, luchtig, en ze zitten/lopen ook nog eens prettig als je kampeert etc.

Voor echt koud weer en regen heb ik dan wel weer overschoenen (voor over de sandalen - dan blijven de sokken droog en warm).

Groeten BSM

PS Doe dan twee reserve-binnenbanden ?   Je hebt wel een punt: ongemak komt nooit alleen.
PeterVanRijn schreef:
wo 08 mei, 2019 14:57
Ik zou, zeker in de tijd van het jaar dat jij gaat, erg ongelukkig worden van dichte schoenen. Ik word van schoenen sowieso tamelijk ongelukkig, en mijn leven speelt zich dan ook grotendeels blootsvoets af. Maar op de fiets krijg ik na een km of vijftig toch wel erg vermoeide voeten door de druk die steeds op ongeveer dezelfde plaats wordt uitgeoefend. Dus op fietsvakantie mogen mijn Keen sandalen mee. Dat is het enige schoeisel dat ik bij me heb. Natte voeten bij een bui drogen wel weer op.
In zomertijden randonneer ik ook voornamelijk op Keen Commuter fietssandalen. Vooral ook als het regent. Na de bui wappert alles zo weer droog. Die kosten alleen wel €115...
Idd Keen sandalen, maar ook een ander type dan de commuter, zijn erg stijf. Ook rond de 110 euro.
Eventueel waterdichte sokken als je hekel aan natte en koude voeten hebt.
Ik draag zelf graag mijn wandelschoenen, altijd koude voeten nl.
In Frankrijk/Spanje is 1 binnenband voldoende als je voor vertrek een nieuwe erom legt.
Vergeet je bidons met water niet mee te tellen met het totale pak gewicht :wink:
Waarom 5 M waslijn?
Campings en hostels hebben vaak lijn en anders aan scheerlijn?

Tip: Stukje duc tape om potloodje heen rollen....overal handig voor. Sport tape werkt ook.

Ik mis e reader oid.
En medicijn tasje met paar pleisters en paracetamol, pincet (teken). En een reddingsdeken.

Leuk om te lezen wat er langzaam uit de tas verdwijnt.
Gr Anja
Ik heb een stel Newport H2's besteld bij Zalando in de aanbieding voor 71,95€.
Daar schrijft ene luc ook al dat het fijne sandalen zijn voor op een fiets vakantie. :lol:
https://www.zalando.nl/keen-newport-h2- ... v-802.html

dijken63 schreef:
wo 08 mei, 2019 19:43
Vergeet je bidons met water niet mee te tellen met het totale pak gewicht :wink:
Waarom 5 M waslijn?
Campings en hostels hebben vaak lijn en anders aan scheerlijn?

Tip: Stukje duc tape om potloodje heen rollen....overal handig voor. Sport tape werkt ook.

Ik mis e reader oid.
En medicijn tasje met paar pleisters en paracetamol, pincet (teken). En een reddingsdeken.

Leuk om te lezen wat er langzaam uit de tas verdwijnt.
Gr Anja
Een e-reader heb ik niet.
Ik vermaak mijzelf enorm met muziek en ben sowieso van plan om vroeg te gaan slapen.

Ik heb een waterdichte EHBO tas van Ortlieb bovenop mijn tas zitten.
Hier heb ik paracetamol inzitten, maar geen tekenpen.
Pincet heb ik in mijn zakmes zitten.

Met een reddingsdeken doel je op onderkoeling?
Leon schreef:
zo 12 mei, 2019 16:01
Ik heb in mijn meeneemlijst, waar ook de zelfgemeten gewichten in staan, eens een kolom gemaakt met eventueel te kopen lichtere alternatieven, de kosten daarvan en daarna ook een kolom waarin ik de computer 8) :wink: laat uitrekenen hoeveel gram er per uit te geven euro bespaard kan worden. Dan sorteren op aflopend en je hebt je boodschappenlijst. Dat laatste is overdreven maar leerzaam vond ik het wel.

Bovenaan stond Spatborden Thuislaten, 580 gram, kosten 0, {division by 0 error}
Leon, ik wilde jouw paklijst nogeens bekijken maar de link die jij postte op pagina 5 van dit topic werkt niet meer.
http://leonpoels.nl/fietsen/

Ik heb mijn spatborden gewogen en zit op 424 gr, bieden deze geen enkele meerwaarde tijdens een dergelijke reis?
http://www.volkswouter.nl/fietsen/Fiets_en_Paklijst.htm

Ik zit momenteel op 36kg voor de fiets inclusief bepakking maar exclusief water en bidon.
Afbeelding

Wat is handig: Spatborden thuis laten en de standaard meenemen of allebei thuis laten?
Het is nu https://leonpoels.home.blog/fietsen-2/
Spatborden is puur persoonlijk en weersafhankelijk.
Leon schreef:
zo 12 mei, 2019 16:35
Het is nu https://leonpoels.home.blog/fietsen-2/
Spatborden is puur persoonlijk en weersafhankelijk.
Alle linken op je website zijn niet benaderbaar.
- https://leonpoels.nl/fietsen/meeneemlijst.xls
- https://leonpoels.nl/fietsen/meeneemlij ... -licht.xls
- https://leonpoels.nl/fietsen/Bagagelijs ... sprang.pdf