Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ruski Alcohol en nog wat vragen over Rusland - Forum Wereldfietser

Ruski Alcohol en nog wat vragen over Rusland

Beetje aan het voorbereiden voor een reis door Rusland..Alles staat of valt met de benodigde papieren...dus we wachten af.

Maar iemand ervaring met de Trangria,
Is er iemand die daar heeft door gebracht en als brandstof Alcohol of (bio)Ethanol geeft gebruikt daar
voor zijn Brander. Ik gebruik dit in combinatie met een Bushbuddy/houtbrander en kook zo veel mogelijk om hout...mar s'morgens kamp op breken en dan gebruik ik de alcoholbrander zodat ik kan inpakken etc.

Waar hebben jullie het toen gekocht?? Was het verkrijgbaar in supermarkten, of was dat verboden en alleen bij benzinestations?

Iemand ook nog een idee waar je goede kaarten kan kopen met kleinere schaal..bijvoorbeeld 1:500000,
dus 1 cm is 5 kilometer van Rusland.
Nu heb ik 1:2000000 bij de Zwerver gekocht maart daar loop ik niet zo maar uit!! En is alleen leuk als overzichtskaart en om globaal een planning te maken.

Zijn er in de dorpjes openbare kranen te vinden..voor drinkwater? En is in de verlaten gebieden water goed uit de natuur te drinken..of is filteren een goed idee..Vele gebieden zijn s'winters bevroren dus kan indenken dat het water van goede kwaliteit is....


Heb wat blogs gelezen..maar dit is meer over praktische zaken.

Alvast dank!!
Allereerst het koken. Ik ga tegenwoordig ook in Rusland gewoon voor gas. Campinggasblikjes vindt je bij de auto en bouwmaterialenzaak, ook op het platteland. In de steden gewoon naar een mastersport die een goede buitensportafdeling heeft.
Water is een groot probleem. Het leidingennetwerk is sinds Perestrojka niet meer onderhouden. Daar waar ik eind jaren '90 in de dorpen nog gewoon uit de kraan dronk doe ik dat niet meer, zo slecht is het waternetwerk geworden. Voor het drinken wijk ik uit naar flessenwater. Dat kun je ook in 6 liter flessen krijgen.
Water om te koken of voor thee kun je vaak wel uit de kraan nemen, of uit de dorpspomp (Kalonka). Doe dit vooral in St. Petersburg niet, daar is het hele leidngennet zelfs voor kookwater onbetrouwbaar (en nee, ook geen tanden poetsen met kraanwater).
Kaartenmateriaal is ter plaatse goed te krijgen bij boekhandels en benzinestations. Soms oude sovjet 1:200.000 topokaarten of modernere kaarten in diverse schalen. Vaak kun je ook gewoon een atlasboek kopen. 1:200.000 is op veel plaatsen niet nodig, zoveel wegen zijn er niet.
Ik gebruik elektronische kaarten in m'n Garmin voor onderweg. Werkt prima. Kun je ook prima vooraf op plannen.
Welk deel van Rusland ga je?
Dag Ivo.

De gasblikjes hou ik in gedachten als is dat tweede optie. Wil graag trouw blijven aan de alcohol! Misschien iemand anders die er ervaring mee heeft?
Maar de MSR PocketRocket past op de Russische blikjes?? En mag aannemen dat het wegwerpblikjes zijn en geen statiegeld.

Het water...is het gewoon niet te drinken, qua smaak of is het niet betrouwbaar uit de kraan? Chloor kan ik mee leven, al is het niet ideaal..ziek worden probeer ik uit te stellen.
Aha Kalonka heet een openbare kraan..zal snel genoeg merken of mensen me vertellen waar wel/niet goed te crinken is. Dank voor de tip.
In de natuur zal ik zien of het gefilterd moet worden of niet...filter heb ik standaard bij me.

Mocht de tocht doorgang vinden dan gaat het voornamelijk om het zuiden, oost naar west. Zie inderdaad niet zo veel wegen maar hele dag hoofdweg aanhouden is ook niet altijd alles...al vind je daar makkelijker proviand en eventueel onderdak. Ik doe alles op papieren kaarten. Vind ik het fijnste werken..al heeft digitaal natuuurlijk ook voordelen en kan je alles instellen etc.
Verder gewoon wild kamperen als altijd en af en toe een douche in hostel/CouchSurfing enz.

Pinnen is ook goed te doen..in supermakrt en/of overnachtingsplekken..of gewoon in grote plaats de nodige cash uit de ATM halen?

Iemand hier ervaring met een pakket op laten sturen naar Rusland..bijvoorbeeld reserveonderdeel oid. Kan me indenken dat het misschien lang blijft liggen bij de douane omdat het gechecked moet worden.

Zoals jullie zien veel vragen.....
Leidingwater niet drinken. Ik kom er net vandaan. Waar ik vorig jaar nog overal flessenwater heb gedronken, was ik dat op een of andere manier nu kwijt en dronk ik gewoon uit de kraan. Na een week na thuiskomst nog dunne ontlasting. Water koken, doen de mensen zelf ook.
Kijk even uit met pogingen geld uit de muur te trekken met een standaard bankpas. Onze bankpassen werkten niet in Rusland, geld tappen moest met onze creditkaarten.
Als je bankpas is vrijgeschakeld voor de hele wereld zal die ook werken in Rusland, veel banken geven de pas niet standaard vrij voor Rusland, dat moet je dan laten aanpassen.
In de steden kom je veel pin automaten tegen en bankautomaten, op het platteland zijn die zeldzaam. Daar regeert cash (en geen grote bankbiljetten)
Qua wegen moet je opletten met de kleinere wegen als je een oblastgrens overgaat, dan zijn de kleine wegen vaak belabberd. Dieper binnen een oblast dan weer vaak prima te doen.
De bankpas aanpassen wist ik.
Het water zullen we voorzichtig mee zijn. Kan veel filteren per minuut dus dat is dan niet anders.

Wegen ja dat word weer een avontuur. Dagen over onverhard of langer. Of door de modder banjeren.
Verder iemand last gehad van wild..wel vaker door berenterritorium etc. heen gekomen maar nooit echt oog in oog gestaan.
Musquitos in overvloed dus das niet zo fijn....
Ik zag de titel van dit topic en wilde al gaan vertellen dat de wodka in Ossetië goedkoop is en bekend staat als heel goed. En het wordt verkocht op plaatsen waar een bordje "water, sap, ... (nog iets dat ik vergeten ben)" staat. :)

Maar goed, over de alcohol waar jij naar vraagt, kan ik niets zeggen helaas.

Ik wilde wel nog even toevoegen dat als je van plan bent in de buurt van de grens te gaan fietsen, pas dan op dat je er niet te dichtbij komt, want dan kom je in de grenszone waar je alleen met speciale toestemming mag komen als buitenlander. En als je die niet hebt, riskeer je een halve dag ondervragingen of een boete.

Overigens heb ik beide keren dat ik in Rusland geweest ben (deze zomer en vorig jaar) gewoon water uit de put/kraan/bergbeekjes gedronken en ben niet ziek geworden. Als ik dit zo lees, heb ik geluk gehad. Wat betreft steden ben ik in Moskou, Novosibirsk, Barnaul en Vladikavkaz geweest, verder platteland. Normaal gesproken als we iemand om water vroegen of ergens zelf water insloegen, vroegen we wel aan iemand of het drinkbaar was en niemand die het ons afraadde om het te drinken.
Die wodka kan je ook in je alcoholbrander gebruiken. Hoe sterker, hoe beter!
Wat ik weet is dat water in Ukraine/Moldavie Voda heet. Daar had je vaak water tappunten waar veel mensen hun drinkwater haalden.
Spiritus heet daar ook spiritus ben ik achter..dus we zijn op de goede weg.
Wat nog niet loopt is om langer dan op een visum te blijven...dan wel 30 dagen of eventueel werkvisum, wat driemaand is.

Ja op het platteland zal het wel los lopen met water...filter heb ik bij me.