Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plannen onverharde/ autovrije routes Nederland en verder? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Plannen onverharde/ autovrije routes Nederland en verder?

Er is wel een verschil tussen paden en wegen en onverhard en verhard met gravel. Bovendien zijn de hoeveelheden van deze typen wegen erg streekafhankelijk, wat zowel komt door grond, water en begroeiïng maar ook door het land/provincie/gemeente waar het onder valt en in het verleden viel.
Alles bij elkaar zijn in de meeste gebieden nog lang niet alle openbare wegen geasfalteerd al heb je streken waar ze bijna klaar zijn daarmee. :oops:
luddo schreef:
ma 17 sep, 2018 20:54
Deze was nog niet genoemd.
https://gravelmap.com/
Frans & Dieuwertje schreef:Is dit een nieuwe OSM kaart in wording?
Laten we hopen van niet. :evil:

De onderliggende kaart is Google-maps en dus niet de meest betrouwbare bron voor fietsers. :lol:

De vette gele lijnen op de kaart lijken te bestaan uit GPX-bestandjes. Volgens 1 van deze tracks is de N344 bij Apeldoorn een gravelweg. Interessant, nooit geweten. :?

Het enige wat je dus kunt doen, is ook deze gegevens met een grote korrel zout te nemen.
Als je goed kijkt zie je een licht kleurverschil tussen de N344 en bijvoorbeeld het stuk wat over de heide naar het Uddelermeer loopt. Dit is echter wel erg slecht te zien als je in satteliet modus kijkt. Overigens is men op de veluwe ook het nodige aan beton aan het storten (of asfalt), jammer genoeg alleen nog steeds te smal om fatsoenlijk elkaar te kunnen passeren laat staan in te halen.
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 17 sep, 2018 13:31
Bestaat er een routeplanner waarmee wij zoveel mogelijk off road kunnen rijden, a la bike packing maar niet uren lang technisch MTB vanwege iets meer bagage?
Off-road, nee. Maar verder heb ik goede ervaringen met de routeplanner van De Fietsersbond: https://routeplanner.fietsersbond.nl Er is ook een handige app van.

Hierbij kan je aangeven hoe je wilt fietsen. Ik kies meestal “natuurroute” of “recreatieve route”. Daarna poets ik de gps-file nog wat op in https://afstandmeten.nl (te rijden route nog wat aanpassen, ik gebruik die van de enfb als leidraad).

Ik heb recent op deze basis 750 km door NL gefietst en genoten van de rust :-). Want inderdaad, ik deel jullie hekel aan lawaai, uitlaatgassen en mensen die je rakelings voorbijrijden alsof je een lantaarnpaal bent. Overigens zijn bepaalde tracés berucht om de motorfietsen zoals de rivierdijken.
Op Waymarkedtrails/cycling staat een overzicht van zo'n beetje alle bestaande fietsroutes. Meestal verhard maar ook onverhard.
Ik puzzel er zelf met stukken van bestaande routes mijn eigen routes in elkaar.
Hoi F en D!

Ik kan je de gebieden net over de grens in Duitsland adviseren. Dus bijv. bij Winterswijk, Nijmegeren etc. de grens over. Het is meteen een stuk stiller. Je hoeft niet diep Duitsland in

En sommige stukken in de Flevopolder (niet de Oostvaarders); geen mens te bekennen.

Veel plezier!

Groet Marieke
Zullen we weer on-topic gaan heren? :roll:
Alle anderen bedankt weer voor de nuttige antwoorden.
OK. In RouteYou zou je met de optie Manueel de weggetjes, lijnen die op het scherm staan over kunnen nemen en de uiteindelijke route kan je in je GPS zetten. Je kan niet controleren op wat voor wegen je terecht kan komen. Daarom ben ik een voorstander van StreetView dat zijn verharde wegen, de beelden die je kan ophalen geven enigzins een idee hoeveel autos van die weg gebruik maken. RouteYou heeft de optie StreetView ingebakken erg handig.
De lijnen die ook op de kaart staan, echter niet van kleur veranderen als je StreetView gebruikt, zou je iets mee kunnen. Niet te zien of dat iets is waar je graag zou willen fietsen. Verwacht ook dat je heel veel obstakels zal tegenkomen.
Blijft over een site met gelijk gestemde als iedere off road fietser zijn tochten ergens op het internet zou willen delen moet er iets kunnen ontstaan.
Dan nog blijft het lastig, wat voor de ene offroadfietser een ideaal pad is, is voor iemand anders niet te fietsen. Voor je het weet zit je op een mtb-parcours :D .
Bert van Sprang schreef:
vr 28 sep, 2018 15:00
Dan nog blijft het lastig, wat voor de ene offroadfietser een ideaal pad is, is voor iemand anders niet te fietsen. Voor je het weet zit je op een mtb-parcours :D .
En dan te bedenken dat veel niet-mtb-paden nog slechter zijn dan mtb-paden.

Ik ben wel te spreken over http://brouter.de/brouter-web . Geen account, niet inloggen, begin en eind aanklikken en de rest van de route maken door aan het lijntje te trekken. Gpx exprteren gaat ook rap. De bruikbare routeringsprfielen zijn trekking en trekking-ignore-cr. Bij de eerste heeft hij een voorkeur voor fietsroutes.
Je kunt kiezen uit diverse kaartondergronden, waaronder Openfietskaart, waarop in tegenstelling tot de genoemde Waymarkedtrails wel de mtb-routes staan (althans op zijn minst bij mij in de buurt, NL en B Limburg), wat handig is als je onverharde routes zoekt.
Ik heb een aantal berichten verwijderd die niks met het onderwerp te maken hadden, gelieve zoveel als mogelijk is on topic te blijven.
Na het verwijderen van de opmerking van Frans & Dieuwertje kan je dit bericht ook verwijderen. Toch. Is er niets meer aan de hand.