Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grand Traversée du Massif Central (GTMC), Frankrijk - Forum Wereldfietser

Grand Traversée du Massif Central (GTMC), Frankrijk

Beste fietsers,
Klein verslagje van onze tocht over de GTMC. Complete verslag vind je ook op https://www.marcolisettesport.com/singl ... ntral-GTMC. Wellicht hebben jullie er wat aan bij het maken van je eigen fietsplannen. Wij vonden het in ieder geval erg gaaf om hier te fietsen. Je kan overigens vrij makkelijk ook voor de begaanbare weg kiezen mocht dat beter voor je zijn.
Marco en Lisette


Grand Traversée du Massif Central (GTMC), Frankrijk

De Grand Traversee du Massif Central is een track die loopt van centraal Frankrijk naar de Middellandse zee. Meer dan 700 kilometer door het Massif Central, een grotendeels afgelegen gebied in Frankrijk met hooglanden, bossen en uitgestrekte velden waar koeien grazen.
Het gebied is een walhalla voor de avontuurlijke fietser. Natuurlijk, het blijft Europa dus als je echt niet zonder je luxe kan dan is een dorp of een kleine stad altijd binnen een paar uur fietsafstand. Maar voor Europese begrippen kan je heerlijk dagen verdwalen in de lege bossen.

De GTMC is een mountainbike route. Je hebt dus een stevige fiets nodig met dito stevige brede banden. We fietsten over bospaden, over rotsen en keien, vele boomwortels en soms was het pad maar moeilijk te onderscheiden van de rest van het landschap. Een vakantiefiets met 20 kilo bagage is niet de fiets waar je dit avontuur mee zou willen beginnen.
Je kan de hele route fietsen en slapen in de berghutten, de gites. Maar kamperen in de vrije natuur is waar wij voor hebben gekozen. Overal op de route is water te vinden. Waterfilter mee, kampvuurtje maken en je hebt een prima nacht. Het is wat onduidelijk of wildkamperen wel of niet legaal is. Wij wij hebben geen problemen ondervonden.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf Clermont Ferrand gaat het al snel omhoog, het Mont Dome gebied in. Vol met vulkanen met steile hellingen. Hier is het al flink aanpoten. Wie op asfalt dagstanden van 100 a 150 kilometer maakt gaat hier terug naar 50 a 60 kilometer. Dat is even wennen maar eenmaal gewend dan is het hobbelen over vulkaanrotsen prima te doen. Rustig blijven, trappen en doorhalen. Mountainbike ervaring komt zeker van pas. Veel balanceren, even stil staan op de pedalen, voorwiel optrekken en doorhalen naar de volgende rots. En hoewel we licht zijn beladen ontkomen ook wij er niet aan om af en toe af te stappen wanneer het achterwiel slippend over keien gaat. Als wielrenner is afstappen iets waar je liever niet over praat. Als bikepacker ontkom je er niet aan. Lopen is tenslotte ook vooruitgang.

Afbeelding

Rond Godivelle liggen twee kleine meertjes. Ideaal plekje om ons tentje op te slaan maar als snel komen we erachter dat dit gebied het walhalla van wandelaars is. De meertjes liggen onbeschut en ons tentje zou van verre te zien zijn. Dat is in ieder geval het argument. Het echte argument is dat Godivelle een prachtige gite heeft middenin het kleine dorpje. En voordat we het weten zitten we aan een lokaal biertje. Daar zijn er nog maar twee van. De eigenaresse heeft de rest opgedronken samen met de voorraad likeur en wijn. Achter haar bureautje heeft ze nog een flesje liggen en hoe later de avond, hoe spraakzamer zij wordt. Gehuld in een walm van alcoholdampen wordt er een hete pan met varkensvlees en aardappelen geserveerd drijvend in een vette saus. Wij zijn fietsers, wij eten alles. Al een geluk dat onze dronken waardin in staat is geweest iets eetbaars op tafel te zetten.

Afbeelding

In het Cevennes Nationaal Park wisselt het landschap sterk.
Onder de 1000 meter zijn het bossen. We kruipen langzaam omhoog tussen zweterige vliegen en vele boomwortels waartussen het zand door de jaren heen is weg gespoeld. Het spoor is smal en meestal hebben we geen idee welke kant het op gaat.
Kwestie van 'in het moment zitten' zoals dat tegenwoordig zo mooi heet. Fietsers noemen het gewoon 'lomp blijven stoempen. Je niet gek laten maken en gewoon doorgaan. Zoiets kan uren, dagen doorgaan en geen fietser die daar moetje mee heeft. Tegenwoordig kan je daarvoor ook op Zen cursus gaan maar dom fietsen is een heel goed alternatief. En als je maar lang genoeg in deze modus blijft zitten opent vanzelf de hemel. De bomen wijken uiteen, de hoogvlakte is bereikt. Lucht, ruimte, vrijheid, koele wind.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal weer in de bossen merken we dat het het bessen seizoen is. Overal bramen en ander fruit.
Stukje verderop volle kastanjes waar heerlijke pudding van wordt gemaakt. En daar bovenop een laagje van fruit. Daarvoor wil je wel even een dorpje aan doen.
Al kamperend smaakt het eten beter, de wijn is ronder en de geluiden intenser.

Afbeelding

Dit gebied ligt op een dagje rijden van Nederland. De gpx track van de GTMC is prima te volgen al hebben we zelf wel af en toe andere keuzes gemaakt. Dat maakt niet uit, er zijn zoveel mooie tracks dat een beetje omrijden geen straf is. Sommige delen zijn prima bewegwijzerd. Zonder GPS kom je een heel eind. Maar eerlijk gezegd is het rijden met GPS toch een stuk fijner omdat je zo nog wat makkelijker andere keuzes kunt maken. Wij reden met de navigatie app Mapout.

Zoals gezegd, je hebt een stevige fiets nodig. Een reguliere vakantiefiets is ongeschikt tenzij je hekel gemotiveerd bent. Met motivatie is alles op te lossen. Stevige remmen helpen je om de fiets goed in balans te houden. Zeker bij de technisch moeilijke stukken is dat fijn. De GTMC is technisch niet een hele moeilijke route maar toch zitten er stukken in van boven de 20% met veel keien. Die zijn overigens wel te omzeilen....als je weet waar ze liggen. dat vertelt de GPS je helaas niet.
En ook hier geldt, met hoe minder bagage je uit kunt hoe beter.

Afbeelding

Afbeelding
Mooi verslag weer :D
mooie route en een leuk verslag
even een paar vraagjes welke tijd waren jullie er en hoe was het weer
en hoe hebben jullie het logistiek gedaan ??
lijkt me ook wel wat voor volgend jaar en had de route al op bikepacking .com gezien
Wij waren daar vorige week (eerste twee weken van september). In het dal was het zo rond de 25 graden. In de bergen overdag ook. In de avond was de koudste nachttemperatuur 4 graden. Prima te doen met een reguliere uitrusting.
Voor deze tocht hadden we maximaal voor 3 dagen eten bij ons. Was uiteindelijk nooit nodig geweest. Water haalde we uit de riviertjes, meertjes of in de dorpjes.
Staat inderdaad op bikepacking.com. De route staat ook met MTB bordjes aangegeven. De bikepacking route volgt soms een andere route dan de bordjes. De reden is dat de bikepacking route de meest erge stukken vermijd......kwamen we aan het einde eracht :D . De 'erge' stukken zijn stukken met heel veel keien en meer dan 20% klimmen. Uiteindelijk viel dat wel mee maar ik denk niet dat elke vakantiefietser er blij van wordt. Als je gewoon de GPX route volgt heb je er geen last van. En ja, daar hebben we geen foto's van. Al sjorrend aan je fiets is het pakken van de camera niet het eerste waaraan ik gedacht heb 8) .
In eerste instantie wilden we gaan bikepacken in Italie maar op vrijdagavond van vertrek bleek het in Italie teveel te regenen en zijn we hiernaar uitgeweken. En dan is een GPX track wel handig. Maar echt noodzakelijk is het niet. Het stikt in dat gebied van MTB paden en wandelpaden. Keuze zat dus.
Lijkt mij heel geweldig! Dank voor je mooie verslag en schitterende plaatjes.
Leuk! Hoe verhoudt deze route zich tot de route in de Vogezen van Bikepacking.com waar ik het verslag hier eerder las van jullie? Deze lijkt positiever uit de bus te komen?
Hi Jurr,
Oef, moeilijke vraag. Een verslagje is natuurlijk een moment opname. Maar laat ik toch eens proberen de verschillen op een rijtje te zetten.
Landschap: Bij de GTMC is het landschap meer afwisselend. Je komt regelmatig terecht op 'hoogvlaktes' en dat is toch weer een andere dynamiek dan de bossen. Bij de TMV zit je vooral in de bossen.
Zwaarte: De GTMC vonden we iets zwaarder. Meer keien en steile hellingen. Maar dan kan ook komen omdat we niet altijd de route reden.
Bereikbaarheid: ik zie de TMV als een route die je heel goed in een lang weekend kan doen of een midweek. De GTMC zou ik meer tijd voor uittrekken. reden: GTMC is een dag rijden met de auto (ongeveer 1000 km), de TMV een paar uurtjes. OV aansluitingen weet ik helaas niet.

Of de een positiever uit de bus komt dan de ander? dat kan ik niet zeggen, vond beiden erg leuk om te doen.
Heb je wat aan deze info? Of ben je op zoek naar iets meer specifiek?
Groet,
Marco
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Zag overeenkomsten in de bron, het bikepacken en het land... dacht maar eens vragen naar ervaringen in vergelijk. Staan voor mij nu allebei op m’n to-do lijstje, en dat terwijl ik net terug ben uit Frankrijk ;-)
Terwijl de zomer langzaam uit Nederland vertrekt hebben wij een regenachtige zondagmiddag gebruikt om een klein filmpje van de GTMC in elkaar te zetten.
Heerlijk om alle beelden terug te zien. Met wat knip en plakwerk krijg je toch een aardig beeld hoe het in centraal Frankrijk aan toe is gegaan. Heerlijk gebied om even de benen te testen.
De Grand Traversee Massif Centraal.

https://www.marcolisettesport.com/singl ... -the-movie
Titelpagina film.034.jpeg
Prachtige beelden!

Vraagje (niet om de discussie op te rakelen): aantal pittige onverharde (mtb-)afdalingen. Geen behoefte om dan een helm te dragen?
Zou inderdaad wellicht beter zijn. Met de MTB doen we dat wel. Tijdens het rijden met bepakking overwegend niet.
Moet eerlijk zeggen dat er niet een hele goede reden achter zit. De snelheden zijn met bepakking overigens wel een stuk lager. Maar of dat nu een goede reden is om geen helm te dragen 8)
Erg fraai! Hel profi. Daar gaat zo tijdens de tocht nog heel wat tijd mee heen zou ik denken.
Dank je wel. Kost inderdaad wel wat tijd en energie. Maar eerlijk gezegd maak ik de meeste opnames als ik even vooruit fiets en weer stop. We vinden het vooral ook leuk om te doen en dan gaat het eigenlijk vanzelf. Het is een leuke hobby.
Mooi filmpje! Zo te zien een erg mooie en uitdagende tocht. Ik zet hem op mijn verlanglijstje!
Marco Meijerink schreef:
zo 23 sep, 2018 22:41
Maar of dat nu een goede reden is om geen helm te dragen...
Wetenschappelijk onderzoek toont eens te meer aan dat de risico's worden overschat:
https://petapixel.com/2017/09/16/consum ... udy-finds/
CarlW schreef:
di 25 sep, 2018 11:52
Marco Meijerink schreef:
zo 23 sep, 2018 22:41
Maar of dat nu een goede reden is om geen helm te dragen...
Wetenschappelijk onderzoek toont eens te meer aan dat de risico's worden overschat:
https://petapixel.com/2017/09/16/consum ... udy-finds/
Volgens mij doelde Marco niet op de drone, maar op lagere snelheden.

Wel leuk zo'n drone :D
Wat leuk, wij zijn ook net terug van GTMC. Wat een prachtig leeg stuk Frankrijk waar je doorheen fietst met afgelopen september nog volop zomer. Eerder dit jaar de GTV gedaan en een duidelijke voorkeur voor GTMC ivm afwisseling in landschap en oneindige vergezichten met enkel natuur. Tevens daal je tijdens de route af naar het zuiden en wordt het leven steeds aangenamer. Ik zou, mocht ik het geweten hebben, echter niet helemaal naar de kust rijden. Wij zaten in zo een lekker buiten ritme (donker=slapen/licht=opstaan/paddestoelen plukken en eten/water zoeken/etc) dat de drukte in het zuiden (steden/toerisme) een soort van afknapper was.
Momenteel lopen 'oude' 'klassieke' 'bikepacking' en nieuwe www.la-gtmc.com route door elkaar en op sommige punten verschillen ze van elkaar. Onze ervaring is dat BP route vaak een meer relaxte variant biedt voor de soms niet te fietsen Franse VVT versie. Stukken langs de Tarn waren bijvoorbeeld niet fietsbaar en lokale MTB-ers vermeden ze zelfs. Al met al een fantastische ervaring en weer even wennen in NL.

Bijlagen

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Klopt helemaal. Heel herkenbaar.
We hebben aansluitend nog de The Ardèche-Cévennes Divide gereden. Die sluit aan op de GTMC. Is wel iets meer technisch vonden wij.
Gaaf verslag, zowel in woord als (bewegend) beeld! Ipv een standaard fietsvakantie (lusjes rijden vanuit één vakantiehuis) wil ik volgend jaar gaan fietsen met bagage. Na een trip naar Zuid-Frankrijk (8-daags, asfalt, B&B) en een korte trip door de Eifel (3-daags, deels asfalt, deels onverhard, hotels) ben ik in voor wat meer avontuur (onverhard op pad met tent). Via bikepacking.com heb ik me verlekkerd aan verre reizen, maar ik focus me eerst op een reisje in de buurt. Van een dag of 6 a 7. Ik kwam uit bij Ardennen, Centraal Massief en het Rijndal (allemaal te vinden op bikepacking.com). Leuk om nu jullie avonturen op twee van die drie routes te lezen.

Paar vraagjes aan de ervaringsdeskundigen: zijn de routes (Belgische Ardennen en Centraal Massief) op een gravelfiets te rijden (45mm banden) of is een mtb met voorvork echt een must? Is een dagafstand van 60km op beide routes het maximaal haalbare (om er ook van te kunnen genieten)? Kennen jullie het rondje Rijnland? En de laatste: zijn er andere mooie routes die aan mijn criteria voldoen maar waar ik nu niet aan denk?

Hoor graag van jullie!
Pardon Marco, surf naar jouw site en vind bijna direct verslag van jullie tocht door het Rijnland. :D

Ga ik eerst eens lezen.... Kijken of ik dan nog vragen heb.